انواع بازیابی و ریکاوری هارد و اطلاعات آن

از پرکاربردترین قطعات PC، لپ تاپ و سرور هارد یا HDD (معرفی انواع هارد سرور) است. ذخیره سازی دائم و با اطمینان اطلاعات برای تمام افراد و سازمان‌ها از اهمیت بالای برخوردار است، هاردها یا روی سیستم نصب می‌شوند که در این صورت به آنها هارد اینترنال یا داخلی گفته می‌شود و یا با استفاده از کابل به سیستم متصل می‌شوند که به آنها هارد اکسترنال گفته می‌شود. در مواردی ممکن است هارد و اطلاعات ذخیره شده روی آن دچار آسیب شوند در این مقاله قصد داریم در مورد انواع خرابی هارد و روش‌های ریکاوری آن صحبت کنیم.

دو دلیل اصلی آسیب دیدن هارد ضربه خوردن و گرما است

عوامل خراب شدن هارد

دو عامل اصلی خراب شدن هارد ضربه خوردن و گرما است، اگر محیط دستگاه بیش از حد گرم شود و سیستم خنک کننده و تهویه مناسب وجود نداشته باشد، گرمای زیاد سبب تغییر پیوستگی میان اجزای پلیت شده و هر بار که هد از روی پلیت رد می‌شود تاثیر عمیق‌تری روی پلیت به جا می‌گذارد، پس از این تغییر حتی اگر هارد خنک شود باز هم در زمان خواندن این صفحه و پلیت تاثیر عمیقی که به جا مانده است قابل جبران نیست و صفر و یک‌ها جابجا شده و دیتا تغییر می‌کند. در ابتدا هارد دچار بدسکتور منطقی Logical می‌شود و با ادامه فعالیت هارد این بدسکتور منطقی تبدیل به بد سکتور فیزیکی Physical می‌شود.

تجهیز کامیپوتر یا سرور به یک سیستم خنک کننده قوی برای کارت گرافیک خصوصا در سیستم‌های گیمینگ از اهمیت بالایی برخوردار است، فراموش نکنید که خنک کنندگی هارد هم برای جلوگیری از آسیب دیدگی و از بین رفتن دیتا به همان اندازه اهمیت دارد.

همان طور که گفته شد هارد ممکن است در اثر ضربه خوردن و یا گرمای زیاد دچار آسیب شود، بازیابی هاردهای آسیب دیده به سه سطح تقسیم می‌شوند 1. بازیابی نرم افزاری و منطقی 2. بازیابی میان افزاری یا Firmware 3. بازیابی سخت افزاری، که در ادامه خواهیم گفت که هرکدام از این بازیابی با چه روش و ابزاری قابل انجام هستند.

بازیابی هارد در سطح نرم افزاری و منطقی

آسیب دیدن هارد در سطح نرم افزاری و منطقی کم هزینه‌ترین نوع آسیب دیدگی از نظر زمانی و مالی است، زیرا در این حالت منطق هارد دستگاه در ذخیره سازی اطلاعات دچار اختلال شده است. به زبان ساده‌تر هارد شما سالم است ولی به دلیل اختلال ایجاد شده به دیتای داخل هارد دسترسی ندارید. این دلایل به شرح زیر هستند:

  • شما دیتا را پاک کرده‌اید.
  • هارد دیسک را اشتباهی فرمت کرده‌اید.
  • در اثر خطا در ذخیره سازی، ایندکسینگ دچار اختلال شده است.
  • ایندکس شما به هم ریخته وMaster Boot Record شما دچار اختلال شده است.
  • MFT دچار اختلال شده است.

اگر با چنین آسیب دیدگی روبه رو شدید لطفا ریکاوری و بازیابی اطلاعات را به متخصصین این حوزه بسپارید، زیرا این سطح آسیب با صرف کمترین زمان و هزینه قابل حل است. برای این ریکاوری نیاز به رساندن هارد به دست کارشناس مربوطه نیست، این کار از طریق ریموت هم امکان‌پذیر است. اما اگر بازهم قصد دارید خودتان این بازیابی را انجام دهید در این صورت به دو مورد زیر توجه کنید:

  • اصول اولیه ریکاوری را بیاموزید و بر آن اساس ریکاوری کنید.
  • از روش فرمت کردن، سپس نصب نرم افزار ریکاوری و در آخر ریکاوری دیتا استفاده نکنید.

 

بازیابی هارد در سطح میان افزاری یا Firmware

 

اگر آسیب دیدگی هارد در سطح 2 باشد، این سطح از آسیب به صورت طبیعی قابل شناسایی نیست. پس از نصب یا اتصال هارد به سیستم، هارد یا پارتیشن‌های آن با موفقیت و کامل توسط سیستم عامل شناسایی نمی‌شوند، موتور هارد روشن نمی‌شود و اگر روشن هم شود حجم هارددیسک را اشتباه نمایش می‌دهد. شاید بخواهید بدانید فریمور Firmware چیست؟

Firmware یا فریمور چیست؟

به پل ارتباطی بین سخت افزار و نرم افزار سیستم، فریمور گفته می‌شود. فریمور ترکیبی از سخت افزار و نرم افزار است که بسیاری از تجهیزات هوشمند مثل کنترل تلویزیون، مودم‌ها و چراغ‌های راهنمایی مجهز به فریمور هستند. فریمور نرم افزاری در هارد است که به هارد کمک می‌کند تا توسط سیستم عامل شناسایی شود.

پیشنهاد میکنیم مقاله نحوه آپدیت فریمور سرور HP را مطالعه کنید.

نقش فریمور در دستگاه‌های هوشمند بسیار مهم است، فریمور ممکن است دچار آسیب شود که در این صورت امکان دسترسی به اطلاعات ذخیره شده روی هارد ممکن نیست. اگر چنین آسیبی به هارد وارد شود باید در مرحله اول فریمور اصلاح شده و سپس داده‌های هارد ریکاوری شوند.

 

 

بازیابی هاردی که دچار عیب سخت افزاری شده است را به متخصصین این حوزه واگذار کنید

 

بازیابی هارد در سطح سخت افزاری

 

آسیب دیدگی هارد ممکن است از نظر سخت افزاری باشد یعنی قطعات مکانیکی یا الکترونیکی داخل هارد آسیب دیده باشند که این نوع آسیب در سطح 3 دسته بندی می‌شود. اگر هارد روشن نمی‌شود یا زمانی که روشن می‌شود صدایی شبیه صدای تق تق یا قیژ قیژ می‌دهد، هارد شما دچار آسیب سخت افزاری شده است.

در این مورد ممکن است بورد الکترونیکی هارد، IC، دیود و یا هد، اسلایدر و Servo motor آسیب دیده باشد.

تعمیر هارد و بازیابی اطلاعات در این سطح باید حتما به متخصصین این زمینه سپرده شود. از باز کردن درب هارد یا دستکاری غیر اصولی آن خودداری کنید.

هزینه ریکاوری هارد

برای تعیین هزینه بازیابی هارد و محاسبه قیمت از فرمول خاصی استفاده می‌شود که در ادامه در مورد هر سه نوع بازیابی اطلاعات توضیح خواهیم داد.

 

فرمول محاسبه هزینه ریکاوری اطلاعات هارد = هزینه مواد مصرفی+ هزینه تکنیک+ ( قیمت نفر ساعت زمان)

 

1-      هزینه ریکاوری هارد در سطح نرم افزاری

هزینه ریکاوری در این سطح براساس زمانی که یک کارشناس وقت گذاشته تا هارد را بازیابی کند محاسبه خواهد شد. در این سطح هزینه مواد مصرفی ندارید، فرض کنید هزینه نفر ساعت برابر 50 هزار تومان باشد و برای بازیابی هارد 4 ساعت زمان صرف شده باشد، هزینه ریکاوری هارد 200 هزار تومان می‌شود. زمان ذکر شده شامل مدت زمان صرف شده برای کپی اطلاعات نمی‌باشد و تنها زمانی است که برای رسیدن به اطلاعات صرف شده است. مطالعه مقاله نحوه ریکاوری اطلاعات RAID را پیشنهاد میکنیم.

2-      هزینه ریکاوری هارد در سطح فریمور

هزینه بازیابی در سطح 2 براساس زمانی که یک کارشناس وقت گذاشته تا فریمور هارد را رفع عیب کند محاسبه خواهد شد. در این سطح هزینه مواد مصرفی ندارید، هزینه نفر ساعت در این نوع ریکاوری بالاتر از سطح یک می‌باشد، فرض کنید هزینه هر نفر ساعت 70 هزار تومان باشد و رفع عیب فریمور هارد 5 ساعت زمان برده باشد. هزینه ریکاوری هارد 350 هزار تومان خواهد بود.

3-      هزینه ریکاوری هارد در سطح سخت افزار

هزینه ریکاوری در سطح سخت افزار شامل هزینه نفر ساعت به علاوه هزینه مواد مصرفی ( تعویض قطعات خراب) است. برای اطلاعات بیشتر مقاله بدسکتور چیست و چگونه رفع می شود؟ را حتما مطالعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا