ترمینال سرور چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه زیرساخت شبکه برای بسیاری از سازمان ها از اهمیت اساسی برخوردار می باشد. زمانی که شرکت ها توانایی خود برای انجام عملیات، بر قراری ارتباط  یا پردازش های مالی را از دست می دهند، بروز downtime شبکه می تواند در کوتاه مدت و بلند مدت منجر به خسارات مالی گسترده ای شود. در برخی موارد شدید، برخی سازمان ها دیگر قادر به احیا و بازیابی مجدد نخواهند بود.

برای اطمینان از uptime و کاهش ضررهای احتمالی، مشاغل نیاز به توانایی عیب یابی تجهیزات شبکه خود در اسرع وقت دارند. شرکت های کوچکتر می توانند برای عیب یابی از پرسنلی که در محل حضور دارند استفاده کنند و مشکلات را برطرف کنند. برای شرکت های بزرگ با شعبات و ساختمان های مختلف در مکان های دور یا نزدیک، حضور کارکنان IT در هر سایت هزینه سنگینی خواهد داشت. مدیریت ریموت از طریق terminal یا console servers میتواند یک راهکار موثر و جایگزین باشد که ترکیبی از سرعت و صرفه جویی در هزینه های آی تی سازمان ها ارائه می دهد.

آشنایی با نحوه تغییر RDP در مقاله آموزش تغییر پورت ریموت دسکتاپ

ترمینال سرور چیست؟

ترمینال سرور که در برخی موارد به نام serial server هم نامیده می شوند، دستگاه سخت افزاری یا سرور است که امکان اتصال به دستگاه سریال را از طریق شبکه می دهد. این سخت افزارها ارتباطات کاربری که از یک پورت سریال به پورت های شبکه می آیند را برقرار می کنند.

در طرف دیگر ترمینال سرور ارتباط از طریق کارت های رابط شبکه (NIC) به یک شبکه محلی (LAN)، معمولاً یک شبکه Ring اترنت یا توکن، از طریق مودم ها به dial-in/out WAN یا از طریق شبکه X.25 یا 3270 gateway انجام می شود. انواع مختلف terminal server انواع گوناگون ارتباطات را ارائه می دهد که متناسب با نیاز مشتری میتواند پیکربندی و سفارش متفاوتی داشته باشد. استفاده از ترمینال سرور بدین معنی است که هر ترمینال به کارت رابط شبکه یا مودم جداگانه نیاز ندارد. منابع اتصال داخلی ترمینال سرور معمولاً به صورت دینامیک توسط تمام ترمینال های متصل به اشتراک گذاشته می شوند.

سرورهای ترمینال نام خود را به این دلیل کسب کرده اند که در اصل برای اتصال از راه دور dumb terminal ها به سیستم های اصلی بزرگ از VAX استفاده می شد. امروزه terminal server به دستگاهی گفته می شود که هر serial device را به یک شبکه، معمولاً اترنت متصل می کند. امروزه تجهیزات شبکه وجود دارند، ترمینال سرور ها مانند گذشته رایج نیستند، اما هنوز هم اغلب برای برنامه هایی مانند ریموت کانکشن PLC، سنسورها و دستگاه های ATM استفاده میشوند.

مزیت اصلی ترمینال سرور این است که در هزینه های راه اندازی دستگاه های جداگانه RS-232 یا RS-232C یا RS-423 صرفه جویی می کند. با استفاده از شبکه، میتوانید دستگاه های serial را حتی در فواصل بسیار طولانی، تا آنجا که برای شبکه شما ممکن است، متصل کنید. امکان اتصال دستگاه های سریال به اینترنت نیز وجود دارد. یک ترمینال سرور دستگاه سریال از راه دور را به شبکه متصل می کند و سپس یک سرور ترمینال دیگر در جای دیگری از شبکه به دستگاه سریال دیگری متصل می شود.

سرورهای ترمینال با ارائه اتصالات مناسب برای داده های سریال و همچنین گروه داده های سریال در هر دو جهت در بسته های Ethernet TCP/IP، به عنوان پورت های مجازی سریال عمل میکنند. این تبدیل امکان اتصال serial device ها بدون نیاز به تغییرات نرم افزاری از طریق شبکه اترنت فراهم می کند.

از انجا که سرور های ترمینال دیتا ها را از طریق شبکه ارسال میکنند، امنیت اولویت می باشد. اگر شبکه ساده ای دارید و تنها از یک سرور استفاده می کنید نیاز به امنیت کمتری دارید یا شاید اصلا نیاز نداشته باشید. اما اگر از سرور سریال برای برقراری ارتباط شبکه با شبکه دیگری که یک اینترنت سابنت نیز هست استفاده می کنید، باید یک سرور کنسول که دارای ویژگی های امنیتی گسترده ای است تهیه کنید.


نحوه عملکرد ترمینال سرور

روش کار یک ترمینال سرور از شرکتی تا سازمانی دیگر متفاوت است. در خصوص ویندوز ترمینال سرور، سیستم عامل ویندوز برای پشتیبانی از چندین user session پیکربندی شده است. این با سایر محیط های multi-session مانند فایل سرور ویندوز متفاوت است زیرا سیستم عامل برای هر یک از Session ها یک رابط کاربری یا UI ارائه می دهد.

کاربران نهایی با استفاده ازپروتکل ریموت دسک تاپ کلاینت به ترمینال سرور متصل می شوند، هر دسکتاپ یا موبایل ایپلیکیشن که وظیفه آن اتصال به ترمینال سرور است، اطلاعات session کانکشن ها را به آن نمایش می دهد. کلاینت RDP از طریق درگاه اتصال با ترمینال سرور ارتباط برقرار میکند.

یک مولفه مدیریت session، تمام session های کاربر را به صورت جداگانه نگهداری کرده و همچنین کارهایی از جمله اجازه دادن به کاربران برای اتصال مجدد session پس از بستن تصادفی RDP انجام می دهد. Session ها به عنوان بخشی از سرویس ترمینال اجرا می شوند، اما session manager در این خصوص مسئولیت دارند.

هنگامی که کاربر نیاز به تعامل با یک session از طریق صفحه کلید، ماوس یا touch input دارد، این ورودی ها توسط RDP Client ساخته می شوند. RDP کلاینت ورودی ها را برای پردازش به ترمینال سرور منتقل می کند. سرور ترمینال همچنین وظیفه انجام کلیه رندرهای گرافیکی را دارد، هر چند این سرویس گیرنده RDP است که در واقع session را برای کاربر قابل مشاهده می کند.

مقایسه ریموت دسکتاپ و Terminal server

ترمینال سرور و ریموت دسکتاپ یک هدف مشابه را دنبال می کنند و آن اجازه برقرار ارتباط با کلاینت RDP از طریق remote session است. تفاوت اصلی اینست که سرور های ترمینال بر روی ویندوز سرور اجرا می شوند و در نتیجه کاربر از طریق Windows Server desktop ارتباط برقرار میکند. برعکس، محیط ریموت دسکتاپ معمولاً دارای سیستم عامل های دسکتاپ مانند ویندوز 10 هستند که در ماشین های مجازی یا VM اجرا می شوند. به جای اینکه session بر روی سرور اجرا شود، از طریق desktop operating system واقعی به کاربر ارائه می شود.

پیشنهاد مطالعه: نصب hyper-v در ویندوز 10

چرا از ترمینال سرور استفاده میشود؟

ترمینال سرور به کسب و کارها اجازه می دهد تا اپلیکیشن ها و منابع را به صورت متمرکز میزبانی کرده و پس از انتشار بستر برای دستگاه های کلاینت ریموت بدون در نظر گرفتن موقعیت مکانی یا پلتفرم دستگاه های کاربر نهایی در دسترس قرار دهند.

مزایای استفاده از terminal server:

  • ایجاد دسترسی برای کاربر از هر مکانی و هر نوع دستگاهی به منابع شرکت
  • انجام مانیتورینگ، ارائه پشتیبانی و مدیریت زیرساخت از طریق داشبورد مرکزی
  • حذف پروسه نصب و به روز رسانی نرم افزارها در هر سیستم شبکه با نصب اولین بار برنامه ها بر روی سرور و آپدیت منظم (تمامی برنامه ها تنها یک بار بر روی سرور نصب و به صورت اتوماتیک آپدیت میشوند و نیاز به نصب و به روز رسانی در هر سیستم شبکه نمی باشد)
  • خرید لایسنس concurrent به جای تهیه برای هر دستگاه به صورت مجزا، منجر به صرفه جویی در هزینه ها می شود.
  • تین کلاینت ها اجازه می دهند تا در هزینه ها و مصرف انرژی صرفه جویی شود (بهینه سازی برای (ROI))
  • عمر سخت افزار دسکتاپ افزایش یافته و امنیت شبکه افزایش می یابد.

لایسنس ترمینال سرور چیست؟

هر کاربر یا دستگاه متصل به ترمینال سرور  باید RDS CAL داشته باشد. terminal server licensing role بر روی RDS لایسنس نصب شده و وظیفه ذخیره سازی و ردیابی تمام RDS CAL های نصب شده برای گروهی از سرورها را دارد. هر سرور لایسنسینگ می تواند برای چندین TS server استفاده شود. سرور لایسنس باید فعال تا RDS CAL به صورت دائمی ارائه شود در غیر این صورت RDS CAL ها به طور موقت کار خواهند کرد.

برای تخمین هزینه های تهیه لایسنس باید terminal server licensing را بشناسید.

RDP چیست؟

برای ارائه دسکتاپ ها و اپلیکیشن های مجازی به کاربران ریموت، سرویس های ترمینال از پروتکل RDP استفاده می کنند. این پروتکل بر روی TCP/IP و پورت 3389 کار می کند. RDP protocol برای ارائه یک تجربه کاربری بهتر به end-user ها بهبود یافته است. نسخه جدید RemoteFX در Windows Server 2008 R2 SP1 معرفی شده بود. با استفاده از تکنولوژی RemoteFX،کسب و کارها می توانند برنامه های حساس گرافیکی مانند AutoCAD و Adobe Suite را برای دسترسی از طریق کاربران ریموت فراهم کنند.

 


سوالات متداول

RDP چیست؟

برای ارائه دسکتاپ ها و اپلیکیشن های مجازی به کاربران ریموت، سرویس های ترمینال از پروتکل RDP استفاده می کنند. این پروتکل بر روی TCP/IP و پورت 3389 کار می کند.

لایسنس ترمینال سرور چیست؟

هر کاربر یا دستگاه متصل به ترمینال سرور باید RDS CAL داشته باشد. terminal server licensing role بر روی RDS لایسنس نصب شده و وظیفه ذخیره سازی و ردیابی تمام RDS CAL های نصب شده برای گروهی از سرورها را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا