راهنمای خرید لودبالانسر

اگر کلمه لودبالانسر یا یکی از مدل‌های آن را جستجو کردید به احتمال زیاد سایت سازمان یا شرکت شما پربازدید است و بارکاری بالایی دارد به همین دلیل با مشکلات کندی و اختلال در سرویس‌دهی رو به رو هستید.

تصمیم درستی گرفته‌اید، بهترین راه حل رفع این اختلالات خرید یکی از مدل‌های لودبالانسر است. محتوای این مطلب، راهنمای خرید لود بالانسر است، پس از مطالعه این مطلب تصمیم‌گیری برای شما بسیار ساده‌تر خواهد بود، پس همراه نتسا باشید.

 

روترهای لود بالانسر سبب افزایش کارایی و سرعت در شبکه خواهند شد

 


لود بالانسر چیست؟

سرورهایی که تعداد درخواست‌های ورودی به سمت آنها قابل پیش‌بینی نیست، سایت‌های پربازدید مثل سایت‌های دانشگاهی که در لحظه به تعداد زیادی کاربر سرویس انتخاب واحد یا ثبت نام ارائه می‌دهند باید از قابلیت load balancing استفاده کنند.

لود بالانسینگ سبب افزایش کارایی و سرعت در شبکه خواهد شد، لود بالانسینگ بصورت خودکار انجام می‌شود، در ادامه روند فعالیت یک لود بالانسر را توضیح خواهیم داد.

 

پیشنهاد مطالعه: SD-WAN چیست؟ مزایای SD-WAN

 

load balancer به چند روش مختلف برای کاهش زمان پاسخگویی سرور و افزایش توان عملیاتی آن فعالیت می‌کند.

  • تشخیص سلامت منابع: لود بالانسر بین سرویس گیرنده (Client) و هاست قرار می‌گیرد و در صورتی که یک هاست دچار اختلال شود و یا از دسترس خارج شود سرویس لود بالانسر خطا را شناسایی و به سرعت درخواست‌های دریافتی از کلاینت‌ها را به سمت هاست فعال دیگری Route می‌کند، در این روش تمام ارتباطات مربوط به هاست معیوب قطع شده و سپس کلاینت‌ها به هاست سالم ارتباط داده می‌شوند، شناسایی هاست معیوب و هدایت درخواست به سمت هاست سالم در کمتر از 10 ثانیه انجام می‌شود بنابراین کاربر متوجه اختلال یا قطعی در سرویس‌دهی سرور نخواهد شد.
  • تقسیم ترافیک شبکه: load balancer ترافیک شبکه را بین سرورهای وب مختلف توزیع می‌کند تا از اختلال در سرویس دهی یا قطعی سرور به دلیل بارکاری بالا جلوگیری کند.

لود بالانسر قطعی سرورها را با شناسایی هاست معیوب و تقسیم بارکاری به حداقل رسانده است، می‌توان گفت که لود بالانسر عملکرد و امنیت لازم برای حفظ محیط‌های پیچیده IT و گردش کاری‌های آن ارائه می‌دهد.

سوالی که ممکن است در این زمینه مطرح شود این است که نحوه توزیع تعداد ورودی اینترنت، سرعت اینترنت و تعداد کاربران در لودبالانسینگ به چه صورت است؟

فرض کنید شرکتی 10 کارمند دارد و دو اشتراک اینترنت با سرعت 2 مگابیت بر ثانیه، اگر از لودبالانسر استفاده کند سرعت اینترنت شرکت 4 مگابیت بر ثانیه نمی‌شود بلکه از هر دو لینک بصورت همزمان استفاده می‌شود و بار ترافیکی کارمندان شبکه روی هر دو لینک تقسیم می‌شود. توجه کنید که لودبالانسینگ به معنی ترکیب دو اینترنت با هم (internet bonding) نیست.


انواع لودبالانسر و کاربردهای آن

  • لود بالانسر لایه 4: این لود بالانسر در لایه شبکه، براساس آدرس IP و پورت‌های مقصد فعالیت می‌کند و به توزیع ترافیک شبکه می‌پردازد.
  • لود بالانسر لایه 7: این لود بالانسر در لایه Application فعالیت می‌کند و درخواست‌ها را بر اساس پارامترهای متعدد در سطح برنامه توزیع می‌کند.
  • لود بالانسر GSLB مخفف Global server load balancing: با افزایش تعداد برنامه‌های کاربردی میزبانی شده در مراکز داده ابری، لود بالانسر Global Server فعالیت خود را مشابه لود بالانسر لایه 4 و لایه 7 انجام می‌دهد. این نوع لود بالانسر به متعادل‌سازی ترافیک و بازیابی سریع و عملیات بی‌وقفه کسب‌وکار در صورت بروز فاجعه در سرور یا هر مرکز داده کمک می‌کند.

لودبالانسر سیمکارت‌خور و کاربرد آن

لود بالانسر سیمکارت خور دارای پورت USB برای اتصال دانگل سیمکارتی است، مثلا اگر 4 پورت USB داشته باشد یعنی می‌تواند از 4 سرویس دهنده مختلف اینترنت موبایل بطور همزمان استفاده کند و یک پورت WAN که می‌تواند از مودم ADSL یا وایمکس یا TD-LTE هم در کنار آن 4 دانگل استفاده کند. کانفیگ این روترها کار ساده و کم هزینه‌ای است.

لودبالانسر سیمکارت خور برای سازمان‌هایی مناسب هستند که در مناطق جغرافیایی مختلف فعالیت می‌کنند و ممکن است در برخی مناطق محدودیت استفاده از اینترنت وایرلس را داشته باشند. از بهترین مدلهای لود بالانسر سیمکارت خور، روترهای لود‌بالانسر Max هستند.


لودبالانسر بدون سیم کارت

لود بالانسر بدون سیمکارت، برای شبکه‌های سازمانی طراحی شده است و قابلیت مدیریت هر موقعیتی را دارد، بهترین راهکار برای پایداری اتصال است.

روترهای لود بالانسر با در اختیار گرفتن چند گزینه اتصال به اینترنت یا ارتباط با شبکه سازمان به ایجاد تعادل در تقسیم بارکاری و اشتراک‌گذاری مناسب منابع می‌پردازند. برای اینکار روتر لود بالانسر سرعت پهنای باند اتصالات مختلف را برای ایجاد یک اتصال اینترنتی یکپارچه و کاهش تأخیر در هنگام اشتراک‌گذاری، انتقال و به ‌هم زدن پهنای باند شبکه، ترکیب می‌کند. روترهای لودبالانسر توانایی یادگیری، شناسایی، استفاده و سوئیچ بین بهترین مسیرهای شبکه موجود را فراهم می‌کنند.

 

پیشنهاد مطالعه : بررسی تکنولوژی SD-WAN پپلینک

 

لود بالانسر پپ لینک مدل SD-WAN از بهترین روترهای لود بالانسر است که برای متعادل سازی بار لینک چند شبکه WAN طراحی شده است و نرخ داده، قابلیت اطمینان و انعطاف‌پذیری شبکه را افزایش می‌دهد. نرم‌افزار SD-WAN Peplink می‌تواند ترافیک حداکثر 13 اتصال اینترنتی را بارگیری کند و داده‌ها را با استفاده از ۸ الگوریتم هوشمند مسیریابی کند. در این روترها می‌توانید وقتی به سرعت بیشتری نیاز دارید، اتصالات بیشتری اضافه کنید.

از مهم‌ترین ویژگی‌های لود بالانسر مدل SD-WAN سرعت بالاتر، پایداری بیشتر و کاهش هزینه‌ها تا 90 درصد را می‌توان، نام برد. 

 

این مدل برای استفاده در دفاتر کار کوچک و سازمان‌ها مناسب است


تعداد پورت در لود بالانسر و انواع آن

 

روترهای لودبالانسر دارای پورت WAN هستند که برای اتصال به شبکه بیرونی مثل اتصال به اینترنت کاربرد دارند و پورت‌های LAN که برای اتصال درون شبکه محلی استفاده می‌شوند.

لود بالانسرهای سیمکارت خور هم دارای پورت USB برای اتصال دانگل سیم‌کارتی هستند، مثلا اگر 4 پورت USB داشته باشد می‌تواند از 4 سرویس دهنده مختلف اینترنت موبایل بطور همزمان استفاده کند.

تعداد پورت WAN و LAN در مدل‌های مختلف لودبالانسر متفاوت است براساس نیاز شبکه سازمان یا شرکت خود یکی از انواع آن را تهیه کنید. اگر اتصالات بیرونی بیشتری دارید از روترهای لود بالانسر با پورت WAN بیشتر استفاده کنید.

مثلا لود بالانسر Peplink SD-WAN پپ لینک که برای استفاده در دفاتر کار کوچک و سازمان‌ها طراحی شده است و کاربرد آن برای داشتن اینترنت و VPN بدون وقفه و تجمیع پهنای باند است دارای مدل‌های مختلفی است که تعداد پورت‌ها در آنها متفاوت است. مدل Balance 30 pro دو پورت WAN، چهار پورت LAN و یک پورت LTE دارد.

برای خرید لودبالانسر می توانید با کارشناسان نتسا در ارتباط باشید


الگوریتم‌های لود بالانسر

نحوه توزیع درخواست‌ها بین سرورها توسط لودبالانسر طبق الگوریتم‌های خاصی انجام می‌شود در ادامه چند الگوریتم مهم آن را توضیح خواهیم داد.

  1. الگوریتم Least Connection : لود بالانسینگ را براساس کمترین ارتباطات فعال انجام می‌دهد.
  2. الگوریتم Round Robin : لود بالانسینگ مثل صف انجام می‌شود، یعنی درخواست اول برای سرور اول، درخواست دوم برای سرور دوم و به همین ترتیب تا آخر
  3. الگوریتم Least Response Time : لود بالانسینگ براساس میزان منابع سرور و کوتاه‌تر شدن زمان پاسخگویی انجام می‌شود.
  4. الگوریتم Least Band with : در این الگوریتم لود بالانسینگ براساس بیشترین پهنای باند سرور انجام می‌شود.
  5. الگوریتم Least Packets : لود بالانسینگ را براساس کمترین میزان پکت انجام می‌دهد.
  6. الگوریتم IP Hash : در این الگوریتم مشتری تعیین می‌کند که کدام سرور درخواستش را دریافت کند.
  7. الگوریتم Custom : روشی سفارشی که می‌تواند ترکیبی از چند روش بالا باشد.

برای آشنایی با 8 الگوریتم لود بالانسینگ به کار رفته در تجهیزات پپلینک به بخش تکنولوژی‌ها مقاله الگوریتم‌های لودبالانسینگ پپلینک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا