مزایا Tape Storageها در برابر باج افزارها در اختیارتان می گذارند

امروزه شرکت‌ها بسیار علاقه‌مند به استفاده از Tape استوریج؛ بدلیل امنیت در برابر باج افزارها هستند

تکنولوژی Tape قدیمی اما عالی و کاربردی است و امسال هم بهترین سال خودش را داشت

تیپ استوریج هیچگاه برای شرکت‌ها با داده‌های حجم بالا، منسوخ نشده است، اما اگر با تکنولوژی بعنوان یک PC ‌gamer در سال 2022 آشنا نباشید ایرادی به شما وارد نمیشود. ما از آن زمان به سمت تکنولوژی‌های بسیار سریع‌تر مانند NVMe SSDها برای بازی‌های کامپیوتری رفته‌ایم. اما تکنولوژی تیپ از بین نرفته، در واقع امسال بیشترین رکورد فروش را ثبت و به خود اختصاص داده است که تماماً بدلیل ترس از حملات سایبری و امنیتیست که استوریج‌های Tape ارائه می‌دهند.

پیشنهاد مطالعه: تکنولوژی NVMe چیست

Tape یک تکنولوژی قدیمی ذخیره‌سازی با استانداردهای مدرن است. سیستم‌های ذخیره سازی بر پایه تیپ مغناطیسی وجود دارند که به اولین دوره استفاده تجاری از PCها در دهه 1950 برمیگردد. آنهایی که امروز در مورد آنها صحبت میکنیم، (LTO) اندکی بعد یعنی دهه 1990 به بازار آمد. این در واقع یک استاندارد باز (Open Standard) برای ذخیره‌سازی نوار مغناطیسی است که توسط کنسرسیوم صنایع مختلف، و شرکت‌های سازنده مانند شرکت HP، IBM، و شرکت Quantom تولید شده است.

پیشنهاد مطالعه: ذخیره‌ سازی مبتنی بر نوار یا Tape چیست؟

امسال برای LTO هم سال درخشانی بود. طبق گزارش فروش LTO (از طریق Sweclockers)، با استفاده از داده‌های ارائه شده توسط شرکت‌های تولید کننده تیپ‌های LTO ،exabyte148 از کل ظرفیت تیپ درسال 2021 ارسال شده بود. این حجم خیلی بالاتر از سال 2020 با حجم ارسالی  exabyte105 و همینطور بیشتر از رکورد قبلی سال 2019 با  exabyte 114 ظرفیت بود.

پیشنهاد مطالعه: LTO9 جدیدترین تکنولوژی دیتاکارتریج

دلیل افزایش درخواست تیپ چیست؟

تا حدود زیادی دلیل افزایش درخواست خرید دستگاه Tape، تهدید امنیت سایبری و بدافزارهایی مانند ransomware  (باج افزار) است.

به نقل از پاتریک آزبرن، مدیرعامل و معاون رییس HPE Storage:

شاهد بازگشت سازمان ها به سمت تکنولوزی تیپ هستیم که به دنبال راهکارهای ذخیره‌سازی هستند که ظرفیت بالاتر، قابلیت اطمینان بیشتر و ظرفیت آرشیو طولانی مدت داده و معیارهای قوی برای حفاظت از داده مخصوصا در زمان بروز تهدیدهای سایبری داشته باشند

 

چه عاملی Tape استوریج را در مقابل بازیگران بد در اینترنت که بدنبال بجیب زدن پولی هستند، قوی میسازد؟ دلیل آن چیزی به اسم Air gap در امنیت استوریج است. Air gap یعنی دیتا استوریج خاموش است و نمیتوان به آن دسترسی فیزیکی داشت. مگر اینکه یک هکر بخواهد وارد انبار تیپ درایو شود و به همه آنها وصل شود و مدت زمان طولاتی و خسته کننده‌ای را صرف سرقت اطلاعات از هر درایو کند، اطلاعات بر روی Tape به راحتی قابل از بین بردن یا کپی شدن نیست.

اساساً، Tape Drive به تنهایی یک راهکار ضد باج افزار نیست. بلکه ویژگی‌های دیگر آن مانند ارزان و به صرفه بودن، ارائه ظرفیت بالای ذخیره سازی و قابلیت استفاده حتی به صورت آفلاین، قابلیت نگهداری دیتا به مدت طولانی و ارائه کارکرد مثل روز اول، بعد از گذشت زمان، درخواست خرید ذخیره ساز Tape را افزایش داده است.

به خاطر داشته باشید که شرکت ها نمی توانند به عنوان اولین دستگاه بکاپ خود بر روی Tape درایو بیشتر از دومین یا سومین مرحله پشتیبان گیری حساب کنند، این امر کاملاً اشتباه است. بدین معنی که ممکن است دیتاهای مهم روی درایوهای با آسیب پذیری بیشتری وجود داشته باشند؛ شاید حتی روی استوریج‌های cloud attached، پس میتواند برای باج گیری توسط هکر نگه داشته شود تا در صورتی که نتواند پول باج‌گیری را بگیرد به دنبال آزاد کردن اطلاعات دزدیده شده باشد.

 

 

پیشنهاد مطالعه: حمله دیداس چیست؟

اخیرا، هکرهای سایبری که بدین روش اقدام به سرقت و باج‌گیری می‌کنند، زیاد شده‌اند و به عنوان گروهی به نام lapsus$ شناخته میشوند که مسئولیت حمله به مایکروسافت، NVDIA، سامسونگ و غیره را بر عهده گرفته است. این تنها قطره‌ای در دریا است گرچه حمله‌های سایبری از این دست، این روزها باید توسط شرکت‌ها و اشخاصی که از اینترنت استفاده میکنند مورد توجه قرار گیرد.

برای خرید انواع ذخیر ساز تیپ استوریج MSL2024 اچ پی، ذخیره ساز HPE MSL3040 و ذخیره ساز نواری HP MSL6480 با مشاوران نتسا در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا