بکاپ چیست؟ معرفی روش های بکاپ گیری از اطلاعات سرور و شبکه

بکاپ اطلاعات چیست؟

 

 

برای کم اثرکردن از دست دادن داده یا به حداقل رساندن این اتفاق از روش تهیه نسخه بکاپ (BackUp) میتوان بهره برد که در اصل یک نسخه کپی از دیتاهای موجود می باشد. در این حالت در صورت بروز هر یک از اتفاقاتی که در بالا به آنها اشاره شد، توانایی بازگرداندن اطلاعات را خواهید داشت.

در اصل این نسخه پشتیبان یک فرم ساده برای بازیابی اطلاعات در صورت از دست رفتن اطلاعات می باشد. در اینجا باید اشاره کرد که سیستم های Backup قادر به بازسازی یک سیستم رایانه ای یا سایر تنظیمات پیچیده مانند computer cluster، active directory server یا سرورهای دیتا بیس نیستند.

بر روی هر سیستمی که به عنوان پشتیبان می باشد حداقل یک نسخه از اطلاعات ذخیره می شود. نیازهای مرتبط برای فضای ذخیره سازی میتواند گسترده باشد. در این حالت یک ساختار برای مشخص نمودن فضای مورد نیاز برای ذخیره اطلاعات تعریف خواهد شد. انواع مختلفی از دستگاه های ذخیره سازی اطلاعات برای کپی نسخه بکاپ وجود دارد و میتوان روش های مختلفی را برای تعریف ترتیب این تجهیزات برای ایجاد پراکندگی جغرافیایی، امنیت داده ها و سهولت در انتقال، استفاده کرد.

داده ها برای ذخیره سازی انتخاب، استخراج و دستکاری می شوند. این فرآیند شامل روش هایی برای انواع داده می باشد از جمله Live Data که شامل پرونده ها و فایل های باز می شود تا اطلاعات فشرده سازی، رمزگذاری و de-duplication شود.

در سال های اخیر سازمان ها هر چه بیشتر به اطلاعات خود وابسته هستند. با وجود شرایط اخیر که به علت وجود ویروس کرونا به وجود آمده، بسیار از پرسنل سازمان ها دور کار هستند و در بیشتر موارد داده ها در دسترس آنها قرار میگیرد. از جمله اتوماسیون اداری سازمانها، سوابق پیشین، فایل هایی که به صورت اشتراکی و در بخش Public سرور در دسترس همگان است، ایمیل ها و اطلاعات شخصی و مستندات شرکت ها که اثر مستقیم بر ادامه کسب و کار ها دارند. بنابراین پیش گیری از وقوع حادثه منطقی تر می باشد تا امنیت اطلاعات و آینده کسب و کارها تضمین شوند.

 خرید سرور اچ پی در نتسا با گارانتی معتبر

 


بهترین روش های تهیه نسخه بکاپ از اطلاعات سرور و شبکه

 

ابتدا به تعریف Data Loss یا از دست رفتن اطلاعات خواهیم پرداخت و اینکه چرا تهیه نسخه بکاپ مهم می باشد. از دست رفتن دیتا زمانی رخ می دهد که به صورت تصادفی یا عمدی اطلاعات ارزشمند و حساس از کامپیوتر یا سرور به دلایلی نظیر؛ سرقت، خطای انسانی، ویروس ها، خراب شدن نرم افزارها، اختلال در سخت افزار، بد افزارها، قطع برق یا حوادث طبیعی از بین برود.

خطای انسانی یکی از اصلی ترین دلایل اتلاف داده ها در کسب و کارها می باشد. فعالیت روزمره یک کسب و کار شامل دستکاری اطلاعات زیادی از طریق تایپ، ویرایش، به روز رسانی و حذف می باشد، فرآیندهایی که توسط کاربران، مستعد بروز خطا هستند. حذف تصادفی اطلاعات و ریختن مایعات، دو مورد اصلی از خطاهای انسانی می باشند.

 

بهترین روش بک‌آپ‌گیری از سرور بستگی به عوامل مختلفی مانند نوع سرور، سیستم عامل، حجم داده‌ها و نیازهای شما دارد، اما در مجموع، روش‌های زیر به عنوان بهترین و پرکاربردترین روش‌ها برای بک‌آپ‌گیری از سرور شناخته می‌شوند:

بک‌آپ‌گیری به صورت منظم و خودکار: بهترین روش بک‌آپ‌گیری از سرور، انجام بک‌آپ‌ها به صورت منظم و خودکار است. با برنامه‌ریزی بک‌آپ‌‌گیری در زمان‌های مشخص و به صورت خودکار از بروز اشتباهات انسانی جلوگیری می‌شود و مطمئن می‌شوید که داده‌هایتان همیشه در دسترس هستند. معمولا این کار از طریق استفاده از نرم‌افزارهای بک‌آپ تخصصی یا ابزارهای مدیریت سرور انجام می‌شود.

استفاده از روش‌های افزایشی (Incremental) و Differential: در بک‌آپ‌گیری افزایشی، فقط تغییراتی که از زمان بک‌آپ قبلی اتفاق افتاده است، ذخیره می‌شوند. در بک‌آپ‌گیری Differential، تغییراتی که از زمان بک‌آپ اولیه تا زمان بک‌آپ جدید اتفاق افتاده است، ذخیره می‌شوند. استفاده از این روش‌ها به شما کمک می‌کند در زمان و فضای ذخیره‌سازی صرفه‌جویی کنید.

استفاده از روش بک‌آپ‌گیری به سرورهای جداگانه: در این روش، بک‌آپ‌هایتان را به سرورهای جداگانه انتقال می‌دهید. این روش امنیت بالا و جداسازی اطلاعات را فراهم می‌کند. می‌توانید از سرویس‌های ابری مانند Amazon S3، Google Cloud Storage، یا سرورهای داخلی استفاده کنید.

در نهایت از تست بازیابی غافل نشوید.  بهتر است قبل از وقوع حادثه، تست بازیابی بک‌آپ‌ها را انجام دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که بک‌آپ‌هایتان درست ایجاد شده‌اند و در صورت نیاز، قابل بازیابی هستند. همچنین، مهم‌ترین نکته این است که برنامه‌ریزی منظم و منسجم برای بک‌آپ‌گیری داشته باشید و مطمئن شوید که نیازها را به درستی شناسایی کرده‌اید، ظرفیت ذخیره‌سازی موردنیاز را دارید و از داده‌های حساس نسخه پشتیبان تهیه کرده‌اید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که بک‌آپ‌هایتان در مکانی امن ذخیره می‌شوند تا در صورت نیاز به بازیابی، به راحتی قابل دسترسی باشند.


5 مزیت تهیه Backup از دیتا

 

  1. دسترسی سریع به پرونده ها و فایل ها

از مهم ترین موارد در زمینه تهیه نسخه پشتیبان، سهولت در بازیابی فایل ها و داده ها است. هنگامی که از اطلاعات، بکاپ تهیه می کنید، این امکان را دارید تا در کمترین زمان ممکن به پرونده های خاص دسترسی پیدا کنید. اگر از سیستم ذخیره سازی کلود استفاده می کنید، نه تنها دسترسی شما به اطلاعات سریعتر خواهد بود، بلکه از هر مکانی تنها با اتصال به اینترنت می توانید به داده های مورد نظر دسترسی داشته باشید.

  1. محافظت در برابر قطعی برق و بلایای طبیعی

در برخی موارد، کامپیوترها و تجهیزات ذخیره سازی مانند سرور و استوریج در معرض آسیب هایی قرار خواهند گرفت که کنترل آنها از دست شما خارج است مانند؛ طوفان شدید، خاموشی های تصادفی و قطع برق که امکان تخریب درایوهای ذخیره سازی را ایجاد میکند. بهترین راه حل، تهیه بک آپ از اطلاعات به صورت منظم یا اجازه به سیستم برای پشتیبان گیری به صورت خودکار است. دیگر نگران قطعی برق و از دست رفتن اطلاعات مهم خود نخواهید بود.

  1. نصب آنتی ویروس برای جلوگیری از سرقت اطلاعات

بی شک از میزان تخریبی که ویروس های اینترنتی می توانند بر روی تجهیزات و داده ها ایجاد کنند مطلع هستید. میزان پیشرفت ویروس ها و پیشرفت در تاثیر گذاری تنها در عرض چند ساعت می توانند تمام اطلاعات شما را برای همیشه از بین ببرند. استفاده از یک آنتی ویروس یکی از راه ها برای کاهش خطر تهدیدات ناشی از ویروس ها می باشد، اما در کنار آن حتما از اطلاعات خود backup تهیه کنید. زیرا با این کار امنیت اطلاعات خود را تضمین خواهید کرد.

  1. محافظت در برابر خرابی هاردیسک ها

دلایلی که منجر به خرابی hard drive می شود متنوع و زیاد میباشد. برخی هارد دیسک ها در صورت فرسودگی یا آسیب دیدن دیدن دچار نقص می شوند، علاوه بر این، هارد دیسک ها در لحظه خراب نمی شوند، این خرابی در طول مدت زمان و به تدریج ایجاد می شود. اینکه به چه دلیل این خرابی ایجاد شده است مهم نیست، زیرا در هر حالت نتیجه آن از دست رفتن اطلاعات است.

  1. بازیابی در صورت خرابی سیستم عامل

بخش عظیمی از خرابیها در کامپیوترهای بزرگ و کوچک، خرابی OS می باشد که میتواند به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد. برخی Operating System ها به دلیل تخصیص نادرست فضای حافظه از کار می افتند و برخی در نتیجه خرابی نرم افزار یا خطاهای متعدد اپلیکیشن ها، در اثر گذشت زمان می باشد. در هر صورت برای جلوگیری و به حداقل رساندن هزینه ای که خرابی سیستم عامل، به وجود می آورد، گرفتن بکاپ از اطلاعات ضروری است.

از آنجایی که امروزه به تجهیزات و اطلاعات خود وابسته هستید منطقی نیست که از اطلاعات خود نه تنها یک نسخه بلکه چندین نسخه و به روش های مختلف، بکاپ تهیه کنید.

کدام دستگاه برای بکاپ اطلاعات مناسب است؟

زمانی که تصمیم به تهیه نسخه از دیتای خود می گیرید، اولین راهکار، تهیه دستگاه ذخیره سازی یا استوریج مدیا می باشد. دستگاه های ذخیره سازی انواع مختلفی دارند؛ ذخیره سازی مبتنی بر Tape، optical drives، SD cards، hard disk drives و سرویس های ذخیره سازی مبتنی بر ابر.

 

پیشنهاد مطالعه: خدمات Cloud اچ پی ای GreenLake 

 


5 نوع اصلی بکاپ گیری اطلاعات

 

 

Full Backup

همانطور که از نام این روش پیداست، نسخه کپی اطلاعات به صورت کامل از تمامی مواردی که مهم تلقی می شوند و نباید از بین برومند گرفته می شود. این نوع بکاپ اولین نسخه و به طور کلی معتبرترین نسخه است، زیرا بدون نیاز به ابزارهای جانبی و اضافه تهیه می شود.

Incremental Backup

در این روش تهیه نسخه پشتیبان نیاز به دقت بیشتری می باشد، زیرا شامل تهیه کپی از File ها با در نظر گرفتن تغییراتیست که از زمان گرفتن نسخه بکاپ قبلی در آن اطلاعات ایجاد شده است. به عنوان مثال؛ تصور کنید یک نسخه بکاپ تهیه کرده اید، پس از اتمام کار، تصمیم می گیرید که به علت ادامه کار، بکاپ افزایشی را انجام داده و در این حالت دو نسخه ایجاد می شود. در روش Incremental تشخیص داده می شود که تمام پرونده های موجود در نسخه پشتیبان کامل، یکسان مانده و تنها نسخه بکاپ جدید را از فایل جدید ایجاد شده تهیه می کند. بنابراین بکاپ تکراری ایجاد نمی شود.

پشتیبان گیری افزایشی باعث صرفه جویی در وقت و فضای ذخیره سازی می شود، زیرا در صورت وجود full backup از قبل، همیشه تعداد فایل های کمتری برای تهیه بکاپ وجود دارد. توصیه می شود در این روش، از گرفتن Backup به صورت Manual استفاده نشود. تنها مشکل موجود در زمان بازیابی اطلاعات است زیرا هم پیچیده تر است و هم نیاز به زمان بیشتر به علت سرعت پایین عملیات دارد. ابتدا آخرین نسخه بکاپ کامل بازیابی و سپس موارد افزایشی، اعمال میشود.

Reverse incremental Backup

در روش Reversed incremental backup ابتدا یک نسخه بکاپ کامل از اطلاعات ایجاد می شود و بطور دوره ای این نسخه بکاپ را با live copy گرفته شده همسان سازی کرده و نسخه های قدیمی را بازسازی میکند. در صورت نیاز به Restore اطلاعات، نسخه های محدودی وجود دارندو کار پیچیده ای نیست.

Differential Backup

این نوع نسخه بکاپ differential همان ساختار incremental backup را دارد و فقط از فایل های جدید یا فایل هایی که تغییراتی در اطلاعات داشته اند، بکاپ تهیه می کند. بدین ترتیب تمام فایل های ایجاد شده پس از نسخه بکاپ کامل، کپی میشوند. این روش هم به علت جلوگیری از هرگونه بروز مشکل در هنگام تهیه بکاپ، بهتر است به صورت اتوماتیک انجام شود.

 

مطالعه بیشتر: معرفی فناوری اچ پی Smart Array

Near-CDP Backup

Continuous Data Protection یا محافظت مداوم از داده ها به نسخه بکاپی گفته می شود که بلافاصله پس از ایجاد هر تغییر در اطلاعات، گرفته می شود. این روش اجازه می دهد تا برای بازیابی اطلاعات به هر نقطه ای از زمان که نیاز است مراجعه کرده و از امنیت جامع و پیشرفته ای برخوردار شوید. اپلیکیشن هایی که روش بکاپ Near-CDP را اجرا میکنند معمولا به CDP معروف هستند و به صورت خودکار، نسخه های incremental backup در بازه های زمانی خاص ایجاد می کنند، مثلا هر 15 دقیقه / 1 ساعت / 24 ساعت. بنابراین برای بازیابی اطلاعات به آن بازه های زمانی مشخص محدود می باشند.

روش Near-CDP backup از ژورنالینگ استفاده کرده و مبتنی بر snapshot ها می باشد و فقط کپی خواندنی از داده های منجمد شده در یک زمان خاص هستند. روش Near-CDP هر تغییری را در سیستم میزبان ثبت میکند، اغلب با صرفه جویی در اختلاف Byte یا Block-level به جای تفاوت در File-level. اختلاف این روش بک آپ با Disk mirroring در این است که امکان بازگشت مجدد Log و در نتیجه بازسازی تصاویر قدیمی داده ها را فراهم میکند.

Intent-logging، اجازه اجرای اقدامات احتیاطی برای سازگاری میان live data، محافظت از فایل های self-consistent که نیاز به برنامه های be quiesced and made ready for backup دارند را می هد. روش CDP بکاپ گیری معمولا مناسب برای ماشین های مجازی یا معادل آن است و Near-CDP معمولا برای بکاپ گیری در سرویس Client-server سازمانی استفاده می شود.


5 اشتباه رایج هنگام تهیه نسخه بکاپ

 

تا به اینجا در خصوص مسائل مربوط به اهمیت تهیه نسخه پشتیبان و مزیت های آن صحبت شده است. در ادامه به برخی توصیه ها و همچنین اشتباهات رایجی که در طول تهیه نسخه بکاپ متداول است خواهیم پرداخت.

عدم نیاز به پشتیبان گیری از برخی اطلاعات

بدون شک این یکی از رایج ترین اشتباهات  است. خیلی اوقات تهیه نسخه بکاپ یا به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات یا به دلیل اینکه اطلاعات در آن زمان مهم نبوده است انجام نشده، تا زمانی که از بین بروند.

ذخیره نسخه های پشتیبان در همان سخت افزاری که فایل اصلی می باشد

دلیل تهیه نسخه بکاپ از اطلاعات برای نگهداری از آنها می باشد. بنابراین کپی داده ها باید در مکانی متفاوت از محل نگهداری اطلاعات اصلی ذخیره شود. اگر آنها در همان سخت افزار ذخیره شده و سخت افزار آسیب ببیند، نسخه های بک آپ نیز همراه با اطلاعات اصلی از بین خواهند رفت.

تست نسخه بکاپ

تهیه نسخه بکاپ شامل فرآیند های مختلفی می باشد. فقط ایجاد یک نسخه کافی نیست، همچنین پس از تهیه نسخه پشتیبان باید اطلاعات را بررسی کنید تا در صورت نیاز به داده های ذخیره شده واقعاً در دسترس باشند. آزمایش نسخه بکاپ تهیه شده به همان اندازه فایل اصلی دارای اهمیت است. بسته به نوع بکاپ تهیه شده، که اغلب به صورت فایل فشرده شده است، ممکن است در زمان تست خراب شود، در این صورت باید یک نسخه پشتیبان تهیه کرد.

به طور منظم و به اندازه کافی نسخه پشتیبان تهیه نمی شود

تهیه نسخه پشتیبان به طور منظم بسیار مهم است، خصوصاً اگر اطلاعات به طور مکرر به روز می شوند. به عنوان مثال تصور کنید در حال نوشتن کتاب هستید، در یک نرم افزار مرتبط برای نوشتن هستید و فقط در اول هر ماه یک نسخه پشتیبان تهیه می کنید. اگر فایل در میان ماه دچار مشکل شود، شما تنها یک نسخه که مربوط به 2 هفته قبل است را خواهید داشت و تمام کارهایی را که در این دوره انجام داده اید از دست خواهید داد.

عدم برچسب زدن به فایل های بکاپ

پس از اجرای نسخه پشتیبان، فایل های تهیه شده از هر آرشیو و مربوط به هر سخت افزار را نگهداری کنید. در صورت نیاز به ریکاوری اطلاعات برای تجهیزات مختلف، این کار به صورت درست برای تجهیزات درست انجام خواهد شد.


بهترین نرم افزارهای بکاپ گیری سرور

 

 

نرم افزار بکاپ گیری سرور چیست؟

از نرم افزار بکاپ سرور برای اطمینان از سالم ماندن اطلاعات ذخیره شده یا پردازش شده از طریق سخت افزار سرور در صورت خرابی مکانیکی یا خطای کاربر استفاده می شود. این راهکار، اطلاعات پردازش شده توسط سرور را در یک مکان به صورت ریموت لوکیشن، ریموت کلود یا بر روی تجهیزات سخت افزاری دیگری داخل سازمان ذخیره می کند.

شرکت ها از نرم افزار بکاپ سرور برای جلوگیری از، از دست رفتن داده ها در موارد بروز Data Loss و همچنین اطمینان از در دسترس بودن داده های کسب و کار یا اطلاعات تجاری مشتریان خود استفاده میکنند. ابزار Server backup از این نظر با سایر تکنولوژی های Backup متفاوت است که به صورت مستقیم با سرور در ارتباط است و تنها وظیفه آن ذخیره اطلاعات می باشد.

 

فاکتورهای تاثیر گذار که یک محصول برای قرار گیری در گروه Server Backup باید داشته باشد:

  • اطلاعات سرور را در یک remote location یا in-house servers ذخیره کند.
  • سرور به صورت مستقیم با استوریج مورد نظر برای بکاپ داده ها متصل شود.
  • پشتیبانی از ذخیره سازی بکاپ در سطح انترپرایز باشد.

 

10 تا از بهترین نرم افزارهای بکاپ گیری سرور در سال 2023:

 

  • Acronis
  • AOMEI Backupper Server
  • IDrive
  • Paragon Backup & Recovery Business
  • Veeam
  • Altaro VM Backup
  • NovaBackup
  • CrashPlan
  • Bacula
  • Quest Rapid Recovery

بهترین نرم افزارهای بکاپ گیری از ماشین مجازی

  • Veeam Backup and Replication
  • Altaro VM Backup
  • Cohesity DataProtect
  • Vembu BDR Suite
  • SolarWinds Backup
  • Acronis Cyber Backup
  • Commvault Complete Backup and Recovery
  • NovaStor Enterprise Backup
  • Iperius Backup
  • Rubrik Data Protection

تفاوت رید و بکاپ چیست؟

RAID مخفف کلمه Redundant Array of Independent که معنای لغوی آن آرایه مازاد به صورت مستقل است. رید و بکاپ هر دو ابزاری مفید اما با کاربردهای متفاوت برای استفاده متخصصان IT هستند که از اطلاعات محافظت می کنند. انواع مختلفی از پیکربندی RAID وجود دارد و از رایج ترین آرایه هایی که بیشترین کاربرد را دارند؛ RAID 1، RAID 5 و RAID 10 میباشند. هدف اصلی RAID ارائه Redundancy است، اگر یک دیسک خراب شود، درایو های دیگر جایگزین درایو خراب میشوند. RAID 1 و RAID 10 هر دو میتوانند از چندین خرابی درایو و RAID 5 میتواند از خرابی 1 دیسک محافظت کنند. درحالیکه Redundancy مزیت اصلی در RAID array می باشد، همچنین میتواند یک عیب هم باشد. زمانیکه اطلاعاتی خراب شود، این داده های خراب در تمام درایوهای آرایه نوشته خواهد شد.

از طرف دیگر بکاپ در برابر خرابی و از بین رفتن اطلاعات محافظت می کند اما Redundancy ارائه نمی دهد. بنابراین اگر دیتا در آرایه رید خراب شود، میتوان از اطلاعات پشتیبان گیری شده آنها را بازیابی کرد.


بک آپ گیری از سرور مجازی ویندوز

 

برای بک‌ آپ گیری از سرور مجازی ویندوز (Windows Virtual Server)، می‌توانید از روش‌های مختلف استفاده کنید. در ادامه، دو روش رایج برای بک‌آپ‌گیری از سرور مجازی ویندوز را توضیح می‌دهیم:

استفاده از نرم‌افزارهای بک‌آپ: می‌توانید از نرم‌افزارهای بک‌آپ استفاده کنید که بر روی سرور مجازی ویندوز قابل نصب هستند. این نرم‌افزارها، امکانات بک‌آپ‌گیری خودکار، زمان‌بندی بک‌آپ، رمزگذاری و فشرده‌سازی اطلاعات را فراهم می‌کنند. برخی از نرم‌افزارهای معروف برای بک‌آپ‌گیری از سرورها Veeam Backup & Replication، Acronis Backup، و Backup Exec هستند.

بک‌آپ‌گیری دستی: در این روش، می‌توانید به صورت دستی فایل‌ها و داده‌های مهم را از سرور مجازی خود به یک مکان دیگر منتقل کنید. شما می‌توانید از روش‌هایی مانند کپی کردن فایل‌ها از طریق FTP یا SCP، استفاده از ابزارهای مدیریت فایل مانند FileZilla، WinSCP، یا اتصال به سرور از طریق RDP سرنام Remote Desktop Protocol  و کپی کردن فایل‌ها به یک دستگاه محلی استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه : آموزش تصویری نحوه تغییر Remote Desktop

در هر دو روش، مهم است که برنامه‌ریزی منظم برای بک‌آپ‌گیری داشته باشید و از مکانی امن برای ذخیره بک‌آپ‌ها استفاده کنید. همچنین، مطمئن شوید که بک‌آپ‌های شما قابل بازیابی هستند و در صورت لزوم، به راحتی قابل استفاده و بازیابی باشند.


بک آپ گیری از سرور مجازی لینوکس

 

برای بک‌آپ‌گیری از سرور مجازی لینوکس (Linux Virtual Server) نیز می‌توانید از روش‌های مختلف استفاده کنید. در ادامه، دو روش رایج برای بک‌آپ‌گیری از سرور مجازی لینوکس را شرح می‌دهیم:

استفاده از ابزارهای بک‌آپ موجود در سیستم عامل لینوکس: اکثر توزیع‌های لینوکس، ابزارهای بک‌آپ مخصوص خود را دارند که می‌توانید از آنها برای بک‌آپ‌گیری استفاده کنید. به عنوان مثال:

برای توزیع‌های مبتنی بر دبیان مثل اوبونتو می‌توانید از برنامه “rsync” و “tar” استفاده کنید. با استفاده از دستورات rsync و tar، می‌توانید فایل‌ها و داده‌های مهم را بر روی سرورهای دیگر یا در استوریج‌های محلی ذخیره کنید.

برای توزیع‌های مبتنی بر Red Hat (مانند CentOS)، می‌توانید از ابزار “tar” و “dump” استفاده کنید. ابزار dump برای بک‌آپ‌گیری از سیستم‌های فایل لینوکسی بسیار کارآمد است.

استفاده از ابزارهای بک‌آپ تخصصی: همچنین، می‌توانید از نرم‌افزارهای بک‌آپ تخصصی استفاده کنید که برای بک‌آپ‌گیری سرورهای لینوکس طراحی شده‌اند. این نرم‌افزارها معمولا امکانات پیشرفته‌تری را ارائه می‌دهند و می‌توانند به شما در بک‌آپ‌گیری خودکار، رمزگذاری، فشرده‌سازی و مدیریت بک‌آپ‌ها کمک کنند. برخی از نرم‌افزارهای معروف برای بک‌آپ‌گیری سرورهای لینوکس Bacula، Amanda، و Duplicity و غیره هستند.

2 پاسخ به “بکاپ چیست؟ معرفی روش های بکاپ گیری از اطلاعات سرور و شبکه”

  1. سلام خدمت شما
    بهترین راه برای داشتن گوشی امن و غیر قابل نفوذ با امنیت بالا و داشتن گوشی با جلوگیری از ویروس و هر گونه سوءاستفاده از اطلاعات از کدام برنامه و یا هر گونه راه اندازی برای یک گوشی و خطی امن تر میتوان با دسترسی آسان استفاده کنم ،با تشکر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا