معرفی پردازنده AMD EPYC

معرفی پردازنده EPYC و تاریخچه محصولات AMD

اپیک برندی از ریز پردازنده های x86-64 است که بر اساس Microarchitecture کمپانی Zen توسط شرکت AMD طراحی میشود و به فروش می رسد. پردازنده های AMD در ژوئن 2017 به بازار معرفی شدند و به طور خاص برای محصولات سرور و بازارهای Embedded System (امبدد سیستم) هدف گذاری شده اند.

پردازنده های EPYC از همان معماری ریز تراشه که معمولاً در Desktop-grade Counterpartها بکار رفته، برخوردار است، اما دارای ویژگی های انترپرایزی مانند: تعداد هسته های بالاتر، لاین های PCI Express بیشتر، پشتیبانی از مقدار RAM بیشتر و کَش مموری بزرگتر هستند. همچنین از پیکربندی سیستم چند تراشه و سوکت دوگانه با استفاده از اتصال بین تراشه Infinity Fabric پشتیبانی می کند.

در مارس 2017، ای ام دی یک پلتفرم سرور مبتنی بر ریزمعماری Zen با نام رمز Naples، و بصورت رسمی در ماه می با نام تجاری EPYC معرفی کرد. در ماه ژوئن همان سال، AMD با انتشار پردازنده های سری Epyc 7001 رسماً سری اپیک را روانه بازار کرد. دو سال بعد، در آگوست 2019، پردازنده های سری اپیک 7002 مبتنی بر ریزمعماری Zen 2 را منتشر کرد که عملکرد بسیار بهتری را ارائه می دهند و از Core های دو برابر بیشتر از پردازنده های قبلی خود برخوردارند.

ریزمعماری آینده EPYC مبتنی بر ذن 3 با نام میلان شناخته می شود.

طراحی پردازنده های EPYC

این پلتفرم شامل سیستم های یک سوکت و دو سوکت است. در پیکربندی Multi-processor، دو پردازنده اپیک از طریق Infinity Fabric در ای ام دی ارتباط برقرار میکنند. هر تراشه سرور از 8 کانال مموری و 128 PCIe 3.0 Lanes پشتیبانی میکنند که هر 64 Lanes از هر پردازنده در حال استفاده برای ارتباط CPU-to-CPU از طریق Infinity Fabric استفاده می شود. تمامی پردازنده های EPYC از ترکیب چهار Zeppelin Dies هشت هسته ای تشکیل شده اند (همان قالب موجود در پردازنده های Ryzen) در یک ماژول چند تراشه ای، محصول با تعداد هسته های مختلف، توسط هسته های متقارن هر مجموعه در هر Zeppelin die، محاسبه و تولید شده اند.

بر خلاف Opteron، معادل های اینتل و پردازنده های دسکتاپ AMD (به استثنای Socket AM1)، پردازنده های EPYC بدون تراشه هستند که به عنوان سیستم بر روی تراشه نیز شناخته می شوند. به عبارت دیگر می توان گفت بیشتر ویژگی های مورد نیاز برای عملکرد کامل سرورها مانند؛ Memory، PCI Express، کنترلر SATA و … دارا می باشند و نیاز به قرار دادن چیپست بر روی Mainboard از میان رفته است. برخی از ویژگی های غیر قابل دسترسی به وجود تراشه های کنترل کننده اضافی برای در دسترس بودن آنها در سیستم نیاز دارند.

اولین نسل از Epyc microprocessorها توسط GlobalFoundries با استفاده از پردازش 14nm FinFET که توسط سامسونگ الکترونیک لایسنس گرفته است، تولید شدند. در نسل دوم EPYC با استفاده از فرآیند 7 نانومتری FinFET توسط TSMC ساخته می شوند.

 

راهکارهای AMD برای دیتاسنترها

مسیری برای سرعت بخشیدن به عملکرد Workload

مراکز داده را با مزیت های رقابتی AMD مجهز کنید؛ تنظیمات استاندارد برای عملکرد، امنیت و مقیاس پذیری برای بیشترین تقاضای لودکاری

Cloud Computing

 

انتقال به سرویس کلاد با سرعتی باور نکردنی با هر ارائه دهنده خدمات Cloud که می خواهید. عملکرد بار کاری را بهینه کرده و مقیاس پذیری را حفظ کنید در حالی که منابع را برای هدایت به سایر نیازهای مهم تجاری مدیریت می کنید.

پیشنهاد مطالعه: انواع سرویس های مبتنی بر کلاد

Database and Analytics

داده ها را هر چه سریعتر به دیتاهای قابل درک تبدیل کنید. از تجزیه و تحلیل بی درنگ و تبدیل Big Data به یک فرصت و مزیت تجاری استفاده کنید.

 

HCI and Virtualization

زیرساخت های IT را تلفیق کرده و مدیریت آن را ساده تر کنید. صرفه جویی در زمان و هزینه ها همراه با بهره گیری از عملکرد بالاتر و ویژگی های امنیتی پیشرفته تر امکان پذیر است.

High Performance Computing

در حالی که پایه و اساس ابتکارات جدید HPC (پردازش با عملکرد بالا) را ایجاد میکنید، Workload تجاری و تحقیقاتی HPC امروز را تامین کنید.

 

انواع خانواده AMD™ EPYC Embedded

عملکرد، مقیاس پذیری و طول عمر

پردازنده های شرکت AMD در مدل اپیک Embedded به سه دسته کلی تقسیم می شوند:

سری 3000 AMD EPYC Embedded

 

 

با بهره گیری از پیشرفت های عمده در زمینه یکپارچه سازی I/O، انعطاف پذیری و قابلیت های امنیتی، پردازنده های Embedded 3000 معیار جدیدی را برای نوآوری و عملکرد به ازای هر دلار تعیین می کنند.

 

 

 

نسل اول سری 7000 AMD EPYC Embedded

خانواده پردازنده های Embedded 7001 شاهد افزایش قابلیت انعطاف پذیری، عملکرد و امنیت در تمامی مدل های خانواده 7xx1 هستند.

نسل دوم سری 7000 AMD EPYC Embedded

خانواده پردازنده های Embedded 7002 شاهد عملکرد پیشگامانه در 2nd Gen AMD EPYC با ترکیب قابلیت دسترسی و ویژگی های متمرکز بر بازار مانند Non-Transparent Bridging (NTB) و NVMe Hot Plug هستند.

 


سری خانواده پردازنده های AMD EPYC 7000

عملکرد انقلابی برای Cloud

طی دهه گذشته، پیشرفت های چشمگیری در اکوسیستم نرم افزار صورت گرفته است، در حالیکه x86 server CPU تنها شاهد پیشرفت های اسمی افزایشی و مقایسه ای بوده است و دیتا سنتر مدرن را برای نوآوری محدود و نیازمند کرده اند. عصر جدید از درخواست های محاسباتی نسل جدیدی از پردازنده ها را می طلبد که قدرت پشتیبانی از لودهای کاری بالا برای زیر ساخت های Software-defined در دیتا سنترها را داشته و در عین حال سطح گسترده ای از محافظت سیلیکون در برابر تهدیدات پیچیده را فراهم کنند.

پیشنهاد مطالعه: انواع زیرساخت آی‌تی

برای دستیابی به عملکرد بهینه برای برنامه های امروز مراکز داده، پردازنده ای که عملکرد، انعطاف پذیری و امنیت بیشتری را از طریق تعادل بهتر منابع ارائه می دهد، ضروریست. AMD نوآوری لازم برای مراکز داده Cloud-era با AMD EPYC ارائه می دهد – System on Chip (SoC) که طراحی آن برای ارائه نوآورانه پشتیبانی از نیازهای Data Center ها در حال حاضر و آینده می باشد. باید اشاره کرد، نسل دوم از پردازنده های سری اپیک شرکت AMD بر روی سرور DL325 Gen10 و ProLiant DL 385 GEN 10 شرکت اچ پی استفاده شده است.

دیتا سنترهای قدرتمند

دیتاسنترهای مدرن به Core، Memory، I/O و امنیت بیشتری نیاز دارند. ای ام دی اپیک مراکز داده را با حداکثر 32 Cores، 64 Threads، 8 Memory Channels با پشتیبانی از حداکثر 2 TB memory per socket و 128 PCIe-3 Lanes Coupled همراه با اولین راهکار امنیتی سرور hardware-embedded x86 تجهیز میکند.

با استفاده از سرورهایی که از فناوری EPYC بهره گرفته اند، محیط ابری می تواند مقیاس و عملکرد بیشتری ایجاد کند، دیتا سنتر مجازی می تواند ضریب ادغام بیشتری ارائه کند در حالیکه Virtual Machineها عملکرد بهتری ارائه می دهند، Big Data و Analytics Environments می توانند با سرعت بیشتری دیتاهای بزرگتر را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنند. اپلیکیشن های کاربردی با عملکرد بالا که در آزمایشگاه های تحقیقاتی می توانند مجموعه مشکلات پیچیده را به طرز قابل توجهی حل کنند. EPYC، با تمام Critical Compute، Memory، I/O و منابع امنیتی جمع شده در SoC با ضریب مناسب، عملکرد بهتر ارائه میدهد و TCO پایین تر را امکان پذیر می کند.

AMD EPYC قدرت پردازشی موفقیت آمیزی را با حافظه پیشرو و ظرفیت ورودی/خروجی فراهم می کند و عملاً Bottleneckهای عملکرد را از بین میبرند. با انعطاف پذیری در انتخاب از 8 تا 32 Core، EPYC شما را قادر می سازد تا برای گسترش پلتفرم، سخت افزاری مناسب را برای پاسخگویی به نیازهای Workload از زیرساخت های مجازی گرفته تا مقیاس های بزرگتر نظیر Big Data و آنالیز پلتفرم ها و اپلیکیشن های قدیمی در کسب و کار خود مستقر کنید. میتوانید زیرساخت های خود را با استفاده از EPYC با هسته کمتر، بدون کاهش در ظرفیت حافظه یا I/O ، انتخاب کنید.

EPYC ظرفیت و پهنای باند مموری را برای هسته های پردازنده فراهم می کند تا Memory-intensive Workload را به طور موثری مدیریت کند. با توجه به پهنای باند I/O ارائه شده میتوانید متناسب با قابلیت CPU Core ها جهت انتقال اطلاعات در میان شبکه در حالی که از بارهای کاری I/O Intensive پشتیبانی می کند بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا