مقایسه پرچمداران زئون نسل دو اینتل

پرچمدار 28 هسته ای اینتل زئون : سی پی یو های Platinum 8280 در مقایسه با  Gold 6258R

در فوریه 2020، شرکت Intel، هجده پردازنده مقیاس پذیر جدید Xeon خود را که جزو نسل دوم سی پی یو های این کمپانی می باشد به بازار عرضه کرد. قابلیت های اضافه شده به محصولات جدید اینتل طوری طراحی شده اند که پیشنهادات جسورانه تری برای سرورها بر روی یک پلتفرم محبوب و با طراحی بسیار موفق، با بالا بردن تعداد Core، فرکانس بالاتر و Cache بیشتر، نسبت به نسل قبلی با حفظ قیمت ارائه می کند.

هدف از تولید این پردازنده های عملکرد گرا یا Performance-oriented، ارائه محصولات مطابق با درخواست های مشتریان با صرف هزینه به صرفه به ازای هر دلار و سطح عملکرد بالاتر می باشد. یکی از سری CPUهای جدید مدل Xeon Gold 6258R است که یکی از محبوب ترین مدل ها می باشد.

مقایسه معماری های Skylake, Cascade Lake, Refresh سی پی یو

Cascade Lake Refresh یکی از معماری های شرکت Intel برای سی پی یوها می باشد که پردازنده های سیلیکونی متشابه نسل دوم این گروه پردازنده ها با نام Cascade Lake Xeon Scalable هستند که بطور رسمی در آوریل 2019 وارد بازار گردید. گروه پروسسورهای Refresh با تمرکز بر دو فاکتور مهم کارایی و ارزش خرید به ازای هر دلار مخصوصا در فضای رقابتی بازار تولید شده اند.

با توجه به رشد چشمگیر سرمایه در دیتا سنترهای Intel که در سال 2019 و 2020 شاهد آن بود، نیاز به جایگزین کردن محصولات در برخی مناطق جدید احساس میشد زیرا کمپانی اینتل معتقد است که بخش عظیمی از مشتریان را شامل خواهد شد.

در اولین عرضه محصولات جدید به بازار، شرکت Intel در بیانیه میانگین عملکرد، 36% افزایش عملکرد و 42% افزایش در عملکرد نسبت به هزینه را به ارمغان آورد که یک جهش در مقایسه نسل اول تا نسل دوم گروه محصولات Xeon نشان میداد. افزودن Core، Cache و Frequency با قطعاتی که آنها جایگزین می کردند هزینه ای یکسان در بر داشت. که جایگزینی قطعات جدید را مقرون به صرفه و موثر می کرد. این بهره وری بالاتر منجر به مصرف برق بیشتر در CPUها گردید، با توجه به اینکه تغییری در بخش اصلی سیلیکونی آنها بوجود نیامده بود.

یکی از مدل های جدید Xeon Gold 6258R بود که R در این مدل نشانه استفاده از معماری Refresh می باشد. این پردازنده در واقع بالاترین  تعداد هسته  Refresh را دارا می باشد که 28 Core در 2.7 GHz و در 4.0 GHz در مدل توربو با 205W را ارئه می دهد.

برای تمامی مدیران IT که محصولات پردازنده های سرور اینتل را می شناسند، این مشخصات آشنا هستند و با بررسی دقیق تر تشابه زیادی با پردازنده مدل Xeon Platinum 8280 مشاهده می شود. در جدول زیر به مقایسه این دو مدل پردازنده و تفاوت ها و تشابهاتشان می پردازیم.

 

 

در هر دو مدل سی پی یو های مدل Platinum 8280 و Gold 6258R بصورت بسیار زیادی مشابه هستند. در این مدل ها هسته یکسان، فرکانس یکسان و قدرت یکسان وجود دارد و هر دو مدل از Optane DCPMM پشتیبانی می کنند. تفاوت های ظریفی در بکارگیری دارند، در مدل 8280 پشتیبانی از 8 سوکت ارائه شده و در مدل 6258R تنها از 2 سوکت پشتیبانی می شود. میتوان گفت که بیشتر از هر چیز تفاوت Firmware این دو مدل را از هم متمایز کرده است و همچنین R6258 6000 دلار ارزانتر است.

دلیل مهم بودن این مدل از CPU 8280 قرار گیری آن در دسته بندی خانواده Intel Xeon می باشد و این مدل را تبدیل به یکی از پر طرفدار ترین ها در میان هم رده های خود نموده است. این CPU بیشترین Core را داراست و قیمت آن 10009 دلار است. اگر یک مدیر اجرایی که تکنیکال نمی باشد در خواست برای ارتقاء به بهترین سخت افزار برای سرور خود داشته باشد قطعا به فکر انتخاب مدل زئون Platinum 8280 خواهد افتاد که این خرید بسیار پر هزینه خواهد بود.

 

 

با این حال اکثر سرورها دارای یک سوکت یا سوکت دوگانه هستند، که در اصل نیاز به قابلیت 4 سوکت و 8 سوکت اضافی را بی اثر می کند که در مدل Xeon 8280 ارائه می شود. در این حالت انتخاب مدل گلد 6258R که تمامی قابلیت های آن متشابه 8280 می باشد انتخابی مناسب تر و بصرفه می باشد.

حال این پرسش مطرح میشود که در نهایت کدام مدل انتخاب مناسب تری خواهد بود؟ می توان با توجه به پرداخت 6000 دلار بیشتر برای هر سرور سوکت که مجموعا برای Dual Socket هزینه 12000 دلاری برای پیکر بندی نیاز خواهد بود، بتوان گفت که بجای صرف هزینه برای این مدل CPU، سرمایه فوق را برای بخش های دیگر مانند خرید حافظه و یا ذخیره ساز برای سازمان صرف کرد و یا با انتخاب مدل ارزانتر با قابلیت های متشابه هزینه های کسب و کار خود را بصورت قابل توجهی کاهش داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا