کاربرد تکنولوژی مجازی سازی

تکنولوژی مجازی سازی (Virtualization) مدت هاست که استفاده می شود، با این حال، جذابیت بیشتر تکنولوژی Virtualization در سال های اخیر و با توجه به شیوع ویروس کرونا بیشتر شده و یک نیاز اساسی برای سازمان های کوچک تا بزرگ برای مدیریت هر چه بهتر تجارت و کسب و کارها از راه دور می باشد.

مجازی سازی چیست؟

به فرآیند ایجاد یک نرم افزار مبتنی بر نرم افزار یا بصورت مجازی، از سخت افزارهایی همچون سرور، استوریج، تجهیزات شبکه و اپلیکیشن های مجازی … گفته می شود.

مجازی سازی یکی از موثرترین روش ها برای کاهش هزینه های فناوری اطلاعات و ایجاد دسترسی بهتر، افزایش بهره وری و افزایش سرعت برای تمامی کسب و کارها می باشد.

از مزایای مجازی سازی میتوان به:

  • مقیاس پذیری، انعطاف پذیری، سرعت بخشیدن فناوری اطلاعات در ضمن با صرفه بودن
  • پویایی بیشتر کار، افزایش عملکرد، دسترسی به منابع، به حداقل رساندن بروز مشکلات
  • مدیریت ساده تر و دسترسی بالاتر به مرکز داده
  • بازیابی راحت تر اطلاعات در صورت بروز مشکل

مجازی سازی نتیجه بخش است

در اصل مجازی سازی برای شبیه سازی عملکرد سخت افزاری تجهیزات شبکه بصورت مجازی ، به نرم افزار متکی میباشد. در واقع این قابلیت را برای بخش IT سازمانها فراهم می آورد تا بتوانند بیش از یک سیستم مجازی ، چندین سیستم عامل و برنامه کاربردی را بر روی یک سرور بصورت همزمان در دسترس قرار دهد. به زبان ساده یک سرور فیزیکی و چندین سرور مجازی در اختیار خواهید داشت. راندمان بالاتر و صرفه اقتصادی از مزایای مجازی سازی میباشد.

بررسی ساختار نرم افزاری مجازی سازی

میتوان اینگونه توضیح داد که Virtual Machine یک سیستم رایانه ای می باشد. ماشین مجازی شامل یک محفظه نرم افزاری کاملاً جداگانه با یک سیستم عامل و برنامه کاربردی مجزا در داخل است که بصورت مستقل می باشد. قرار گرفتن چندین Virtual Machine بر روی یک سرور امکان اجرای چندین سیستم عامل و برنامه کاربردی را فراهم میکند. هر چند هر کدام می توانند بصورت مجزا دارای سیستم عامل خاص خود باشند.
ماشین های مجازی از طریق یک لایه نرم افزاری به نام Hypervisor از میزبان جدا می شود و بصورت مجزا و پویا منابع مورد نیاز محاسباتی را به هر ماشین مجازی اختصاص می دهد.

ویژگی های کاربردی مجازی سازی:

• پارتیشن بندی
• اجرای چندین سیستم عامل بر روی یک دستگاه فیزیکی
• کپسوله سازی (Encapsulation)
• عملکرد بالا با حفظ منابع پیشرفته
• استقلال سخت افزاری
• انتقال هر دستگاه مجازی به هر سرور فیزیکی

 

 

 

انواع مجازی سازی

مجازی سازی سرور

مجازی سازی سرور، چندین سیستم عامل را قادر می سازد تا به عنوان ماشین های مجازی بسیار کارآمد روی یک سرور فیزیکی واحد کار کنند. از مزایای VM سرور میتوان به کارآیی بیشتر فناوری اطلاعات، کاهش هزینه های عملیاتی، استقرار سریعتر کار، افزایش عملکرد برنامه، در دسترس بودن سرور در بالاترین سطح و جلوگیری از پراکندگی و پیچیدگی اطلاعات در سرور اشاره کرد.

مجازی سازی شبکه

با تقسیم بندی کامل یک شبکه فیزیکی، Network Virtualization برای برنامه ها این امکان را فراهم می آورد که همانند محیط واقعی شبکه فیزیکی داخلی در سازمان ها در مدل مجازی با مزایای عملیاتی بیشتر و استقلال سخت افزاری اجراء شوند. (مجازی سازی شبکه بر روی دستگاه ها و سرویس های شبکه های مختلف امکان تعریف کارکرد متفاوتی را ارائه می دهد – عملکرد پورت های سوئیچ ها ، روترها ، فایروال ها ، تعادل بار ، VPN ها و موارد دیگر که به بارهای کاری مربوط میباشد.)

مجازی سازی دسکتاپ

تعریف دسک تاپ به عنوان یک سرویس مدیریت شده، در بخش فناوری اطلاعات سازمان ها، کسب و کارها را قادر می سازد سریعتر به تغییرات نیازهای محل کار و فرصت های نوظهور پاسخ دهند. دسک تاپ های مجازی و برنامه های کاربردی همچنین می توانند به سرعت و به راحتی در دسترس دفاتر شعب، کارمندان برون سپاری و برون مرزی و کارمندانی که بیشترین لود کاری آنها بر روی تلفن همراه و یا تبلت های iPad و Android هست، قرار گیرد.
هزینه هایی که برای حفظ و نگهداری، تهویه مناسب و تنظیم دما در دیتاسنتر ها صرف می شود، به علت تعداد بالای تجهیزات شبکه موجود و سرورها و ذخیره سازها می باشد. بنابراین هر چقدر تعداد سرورها کاهش یابد گرمای کمتر و هزینه کمتری صرف این بخش می گردد. مجازی سازی توانسته امکان جابجایی راحت تر، کاهش گرمای تولید شده توسط تجهیزات، افزایش امنیت اطلاعات و بروز خرابی کمتر را فراهم آورد. بازیابی اطلاعات در صورت بروز مشکلات با صرف زمان کمتر و چند کلیک امکان پذیر خواهد بود.

برای مشاوره در خصوص فروش نرم افزارهای VMware (VMware ESXi) و نحوه مجازی سازی بر روی انواع سرور HP و ذخیره‌سازها، می توانید با بخش فروش و فنی شرکت نِتسا تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا