کدام یک برای مدیریت ترافیک شبکه‌ بهتر است؛ SD-WAN ,SDN یا MPLS؟

مدیریت ترافیک شبکه با استفاده از MPLS و SDN یا SD-WAN؟

 

شبکه راه اندازی شده در یک شرکت متوسط را شبکه روتر می‌گویند، در این شبکه‌ها به جز روتر دستگاه‌های دیگری هم وجود دارند ولی مهم‌ترین بخش هر شبکه در مورد ایجاد اتصال IP است. یعنی تمرکز روی مفهوم ردیابی Trace مسیری که برای ایجاد رابطه بین دستگاه‌های عضو شبکه وجود دارد.

برای آشنایی با انواع شبکه مقاله انواع شبکه و تجهیزات اکتیو و پسیو را پیشنهاد می‌کنیم.

گاهی شبکه را به مجموعه‌ای از جعبه‌ها تشبیه می‌کنند اما این اشتباه است زیرا مهمترین بخش یعنی همان مسیریابی و چگونگی ارتباط بین اجزای مختلف شبکه در این تشبیه نادیده گرفته می‌شود. این در حالی است که باید نحوه حرکت را در اجزا شبکه ردیابی کنید تا متوجه شوید برنامه مورد نظر چگونه کار می‌کند. اگر بخواهیم تشبیه درستی از شبکه و حالت‌ها و مسیرهای آن داشته باشیم می‌توانیم شبکه را به یک پیش دبستانی تشبیه کنیم. دلیل این تشبیه چیست؟

 

 

MPLS پروتکلی کاربردی برای مدیریت ارتباطات و ترافیک شبکه است

 

کودکان پیش دبستانی را در نظر بگیرید که به سختی قابل کنترل هستند، توان انجام فعالیت‌های گروهی را با راهنمایی مربی دارند اما هر کدام از این کودکان یک حس درونی غیرقابل پیش بینی دارند که ممکن است براساس آن رفتارهای غیرمنتظره انجام دهند یا از میان فعالیت گروهی فرار کنند و این به خواست خودشان و از عمد باشد. شبکه‌های IP هم دقیقا مجموعه‌ای از رفتارهای عمدی ولی غیرمنتظره هستند.

پیشنهاد مطالعه: IP چیست؟ چگونه آی‌پی خود را بدانیم؟

روترهای منفرد در شبکه براساس رفتارهای تطبیقی مسیرهایی را برای جابجایی ترافیک کشف می‌کنند، روترها مقاصد قابل دسترسی خود را اعلام می‌کنند تا بسته‌ها را از روترهای مجاور خود دریافت و یا به آنها ارسال کنند. این کار را تکرار می‌کنند تا بهترین مسیر را انتخاب کنند و اگر در این مسیر خرابی یا شلوغی وجود داشته باشد، روترها توپولوژی جدیدی را از طریق روش همگرایی ایجاد می‌کنند. اما بازهم تضمینی برای بهینه بودن توپولوژی جدید وجود ندارد. زیرا بهترین مسیرهای ترافیکی که توسط روترها در شبکه انتخاب می‌شوند، لزوما سریعترین مسیرها نیستند.

موضوع بعدی که مهم است، مسیری است که بسته‌های شما طی می‌کنند تا به مقصد برسند. برای فهمیدن این موضوع فرمان IP، Traceroute وجود دارد که قابلیت نشان دادن مسیر را دارد البته بعضی از دستگاه‌ها از ابزارهای ردیابی بسته هم استفاده می‌کنند تا به تجسم مسیرها در شبکه شما کمک کند، در ردیابی بسته بیشتر باید دنبال مسیری باشید که هیچ منطقی پشت آن نیست، یا مسیری که وقتی دستگاه قابل مشاهده یا خرابی شبکه وجود ندارد، تغییر می‌کند که هرکدام از این شرایط ممکن است به دلیل ازدحام باشد که می‌تواند باعث از دست رفتن یا تاخیر بسته شود. برای درک بهتر اتفاقی که رخ داده است باید ردیابی بسته‌ها را از انتها به ابتدا شروع کنید و آن را دنبال کنید و دستگاه‌ها و اتصالاتی که بیش از حد بارگذاری شده یا در معرض نرخ خطای بالایی هستند را در نظر بگیرید. البته تنها با ردیابی بسته پاسخ محکمی دریافت نمی‌کنید زیرا ممکن است به دلیل دریافت دسترسی از همسایگان توسط روتر خطا در جای دیگر رخ داده باشد. پس باید از ابزارهای تخصصی که امکان ارائه نقشه کاملی از مسیر بسته را دارند و در تجسم ردیابی بسته مفید هستند استفاده کنید.

 

«بهترین» مسیرهای ترافیکی که توسط روترها در یک شبکه انتخاب می‌شوند، لزوماً سریع‌ترین مسیرها نیستند.

 

هدف اصلی از بررسی اتصال IP یا Traceroute مدیریت ترافیک شبکه است که فقط با کنترل سیاست‌های مسیریابی امکان پذیر نیست و باید از ابزارهایی که قابلیت مدیریت ترافیک را دارند بهره ببرید، ابزارهایی مانند MPLS و SDN.

MPLS ،SDN و SD-WAN امکان قابلیت مشاهده شبکه مورد نیاز را در اختیار شما قرار می‌دهند.

 

پیشنهاد مطالعه : SD-WAN چیست؟ چه مزایای دارد؟

 

MPLS به روترها این امکان را می‌دهد تا با عبور از مسیری صریح از طریق روترها، مسیرها را بسازند.

SDN مجهز به کنترل کننده مرکزی است که به هر سوئیچ یک نقشه مسیر جهانی برای مسیریابی و همگرایی تطبیقی تخصیص میدهد و نقشه در پاسخ به خرابی‌ها یا ازدحام آپدیت شده و مسیرهای نامعتبر را حذف می‌کند.

حالا اگر شبکه سازمان شما از یک سرویس VPN و یک شبکه LAN پیچیده تشکیل شده است. SDN گزینه مناسبی برای شماست. اما اگر شبکه روتری پیچیده ای دارید از MPLS استفاده کنید. با بهره گیری از MPLS و SDN خواهید فهمید مسیرها و جریان‌های شبکه شما کجا هستند.

هنگامی که پس از بررسی به این نتیجه رسیدید که MPLS و SDN هیچ کدام گزینه مناسبی برای شبکه شما نیستند.

گزینه بعدی شما شبکه مجازی است. تقریبا همه فروشندگان اصلی، شبکه‌های مجازی را ارائه می‌دهند که از لایه مسیریابی دوم استفاده می‌کنند. با قرار دادن روترهای شبکه مجازی در مکان‌های مهم می‌توانید مسیرهای واضحی برای ترافیک خود ایجاد کنید.

برخی از محصولات SD-WAN (لود بالانسرهای پپلینک) نیز از این پشتیبانی می‌کنند. همچنین ممکن است بتوان از مدیریت خط مشی برای کنترل نحوه محاسبه مسیرها و تغییر مسیر استفاده کرد.

اگر چندین مسیر بین سایت‌های راه دور یا ابر و مراکز داده داشته باشید، شبکه‌های مجازی بسیار کاربردی هستند. می‌توانید از یک شبکه مجازی برای انتخاب بهترین مسیر یا تقسیم ترافیک بین چندین گزینه مانند VPN و اینترنت استفاده کنید.

 

منبع خبر: https://www.networkworld.com/article/3658217/mpls-sdn-even-sd-wan-can-give-you-the-network-observability-you-need

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا