افزایش سرعت و چگالی در SSDهای جدید

محصولات SSD سازمانی با افزایش سرعت، تراکم و هوشمندتر شدن از محصولات مشابه خود مسیرشان را جدا کرده‌اند.

بازار SSD سازمانی به سطحی رسیده است که لحظه‌ کسل کننده‌ای در بازار آن وجود ندارد، آخرین پیشرفت‌های دنیای SSD مربوط به سه شرکت سامسونگ، میکرون و کیوکسیا است.

در این خبر به بیان ویژگی‌های برجسته مربوط به سه محصول اخیر این شرکت‌ها می‌پردازیم:

در صورتی که با درایوهای SSD آشنا نیستید، پیشنهاد میکنیم مقاله بررسی درایوهای SSD و مزایای کلیدی و مزیت استفاده از SSD را مطالعه کنید.

 

درایو ذخیره سازی محاسباتی جدید سامسونگ

 

سامسونگ از نسل دوم Smart SSD خود، که یک SSD با Xilinx FPGA و مقداری حافظه برای انجام ذخیره سازی محاسباتی است، رونمایی کرد.

ذخیره سازی محاسباتی و فرآیند پردازش داده‌ها در جایی ثابت انجام می‌شود و دیگر داده‌ها در سطح شبکه برای پرداش جابجا نمی‌شوند، این مفهومی جدید است و فقط با SSD امکان پذیر است. هیچ راهی برای انجام این کار با هارد دیسک مکانیکی وجود ندارد.

 

سامسونگ Smart SSD را در سال 2020 معرفی کرد. نسل اول دارای پردازنده Xilinx Kintex بود

 

نسخه جدید SSD نرم افزار و مالکیت معنوی (IP) توسعه یافته توسط مشتریان، را به همراه هسته‌های داخلی Arm اضافه می‌کند. سامسونگ ادعا می‌کند که زمان پردازش درخواست‌های پایگاه داده با اسکن سنگین را می‌توان تا بیش از 50 درصد، مصرف انرژی تا 70 درصد و استفاده از CPU را تا 97 درصد در مقایسه با درایوهای حالت جامد مرکز داده معمولی کاهش داد.

 

سامسونگ نگفته است که نسل دوم Smart SSD چه زمانی عرضه خواهد شد

 

میکرون مانع ظرفیت را می شکند؟

 

چندین شرکت برای شکستن سد 200 لایه NAND کار می‌کنند، اما Micron با تراشه‌های NAND 232 لایه خود اولین است.

چیدمان سه بعدی میکرون مانند یک ساختمان برج است. سلول‌های حافظه در لایه‌هایی با فناوری گذر برای ارتباطات، درست مانند یک آسانسور، روی هم قرار گرفته‌اند. نتیجه ارتباط بین سلول‌ها بسیار سریع‌تر از زمانی است که آنها در یک الگوی دو بعدی پخش شوند. به بیان دیگر، ساختمان امپایر استیت را با طراحی یک طبقه تصور کنید.

علاوه بر افزایش چگالی NAND 232 لایه، سرعت IO، 2.4 گیگابایت در ثانیه را ارائه می‌دهد که 50 درصد بیشتر از محصول 176 لایه فعلی Micron است؛  100٪ پهنای باند نوشتن بیشتر و تا 77٪ پهنای باند خواندن بیشتر از تراشه 176 لایه و بسته‌ای که 28 درصد کوچکتر از نسل‌های قبلی تراشه Micron NAND است. اما میزان استقامت خواندن/ نوشتن هنوز فاش نشده است.

 

 Kioxia درایوهای مبتنی بر PCIe 5 را عرضه می‌کند

 

کیوکسیا (توشیبا سابق) یک SSD سازمانی CM7 را با گذرگاه PCIe 5 ارائه می‌کند که سرعت آن دو برابر سرعت درایو قبلی CM6 است که از گذرگاه کندتر PCIe 4 استفاده می‌کرد. گذرگاه PCIe 5 با پهنای باند 4 گیگابایت بر ثانیه اجرا می‌شود که دو برابر سرعت درایو PCIe 4 است. اما برای استفاده از آن به یک CPU جدید نیاز دارید PCIe 5 در پردازنده سرور Sapphire Rapids Xeon  آینده اینتل و پردازنده AMD دوره جنوا در دسترس است.

 

CM7 در فرم فاکتور 2.5 اینچی عرضه می‌شود که برای آرایه‌های ذخیره سازی 2 یونیت و فرم فاکتورهای EDSFF E3.S استاندارد است. این شکل بلند و نازک است که گاهی اوقات به دلیل شباهت آن به خط کش، عامل شکل “حاکم” نامیده می‌شود. این از 112 لایه BiCS Gen 5 3D NAND در قالب TLC (3bit/cell) ساخته شده است، که به نظر می‌رسد کمی عقب‌تر از کاری که Micron انجام می‌دهد باشد، اما CM6 از فلاش 96 لایه استفاده می‌کند. CM7 درایوهایی با ظرفیت‌های 1.6 ترابایت، 3.2 ترابایت، 6.4 ترابایت و 12.8 ترابایت ارائه می‌دهد.

Kioxia به CM7 ویژگی‌هایی مانند پورت‌های دوگانه برای برنامه‌های کاربردی با دسترسی بالا، حفاظت از اتلاف انرژی، پشتیبانی CG-Opal SED مطابق با FIPS-140-3 (رمزگذاری مورد تایید دولت) و یک ریشه I/O مجازی‌سازی (SRIOV) به CM7 داده است.

 

منبع خبر: https://www.networkworld.com/article/ssd-roundup-new-products-deliver-speed-density-gains.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا