معرفی انواع سی‌پی‌یو اینتل

پردازنده یا CPU مغز سیستم است، زیرا تمام دستورات را دریافت، پردازش و اجرا می‌کند و در واقع مدیر سیستم است. هنگام خرید لپ‌تاپ، کامپیوتر رومیزی، سرور و حتی تبلت و گوشی هوشمند انتخاب پردازنده مناسب موضوع مهمی است، در ادامه مطلب قصد معرفی بزرگترین تولید کننده پردازنده یعنی شرکت اینتل و انواع سی پی یوهای آن را داریم، همراه نتسا باشید.

معرفی شرکت Intel

شرکت اینتل در سال 1986 توسط گوردون ای مور و رابرت نویس تاسیس شد، در ابتدا شرکت اینتل، شرکتی مخترع در زمینه تولید مدارهای مجتمع IC بود.

اینتل در سال 1971 وارد دنیای تولید پردازنده شد و اولین پردازنده تجاری در جهان را با نام اینتل 4004 به بازار عرضه کرد. و پس از آن مدیران و سهام داران شرکت اینتل تصمیم گرفتن که تمرکز خود را روی تولید پردازنده معطوف کنند. در زمان ورود اینتل به دنیای پردازنده‌ها اندازه آنها بزرگ بود و این شرکت تلاش زیادی در کوچک کردن و در عین حال قوی کردن پردازنده‌ها کرد و روش‌های زیادی را برای اینکار ابداع کرد.

شرکت اینتل در سال‌های 1980 پردازنده‌های کوچکی تولید کرد و با شرکت IBM شروع به همکاری کرد تا سال 1990 که تولید پردازنده‌های پنتیوم را آغاز کرد و با چالش‌های جدیدی مانند رقابت با شرکت AMD که اقدام به تولید پردازنده‌های جدید با قیمت ارزانتر کرده بود مواجه شد. در سال 2000 استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای رشد بسیار بالایی پیدا کرده بود و کاربران این رایانه‌ها نیز دریافته بودند که می‌توانند با صرف هزینه‌های کمتر با استفاده از پردازنده‌های AMD صرفه‌جویی مناسبی در هزینه‌های سخت افزاری انجام داد. فروش سرورهای اینتل هم با افت زیادی مواجه شده بود به همین خاطر مدیران اینتل تولید مدل جدیدی از پردازنده با نام Core I را آغاز کردند که سبب افزایش فروش پردازنده‌ها شد که در سال 2013 بیش از 75% سیستم‌های PC در دنیا از پردازنده اینتل استفاده می‌کردند.

انواع سی پی یو اینتل

  1. اینتل سری Celeron
  2. اینتل سری Pentium
  3. اینتل سری Core
  4. اینتل سری  Xeon
  5. اینتل سری  Xeon Phi
  6. اینتل سری  Itanium
  7. اینتل سری  Atom
  8. اینتل سری  Quark SoC

 

پردازنده‌ی سری اینتل Core که در 5 سری مختلف تولید می‌شوند

 

پردازنده‌ی Intel Core

پردازنده‌های Core از پر سر و صداترین نوع پردازنده‌ی اینتل هستند و برای انواع لپ‌تاپ گرافیکی، گیمینگ، برنامه نویسی مناسبند. پردازنده‌های اینتل دو نوع دارند:

پردازنده‌های Core i

پردازنده‌های Core 2 Duo

اعدادی که بعد از Core نوشته می‌شود نشان از قدرت پردازنده است مثلا لپ تاپ Core i7 قدرت بیشتری نسبت به یک لپ تاپ با پردازنده ی Core i3 دارد.

پردازنده‌های نسل جدید Core i مجهز به تکنولوژی ساخت هسته مجازی یا Hyper Threading هستند که سرعت خود را از همین طریق افزایش می‌دهند. به این صورت که یک هسته فیزیکی می‌تواند به عنوان دو هسته مجازی عمل کرده و امکان انجام وظایف و دستورات متعدد به طور همزمان را فراهم کند.

 اینتل سری Celeron

پردازنده‌های Celeron، ارزان قیمت، کم مصرف و البته رده پایین‌تر از سری پردازنده‌های اینتل هستند. میزان Cache این مدل CPU کمتر از سی پی یو مدل پنتیوم است. پردازنده‌های 2 و 4 هسته‌ای که به آنها Dual Core گفته می‌شود. پردازنده‌های اقتصادی با قدرت محاسباتی معمولی که برای اجرای برنامه‌های آفیس، وب‌گردی، تماشای فیلم و انجام امور ساده کاربرد دارند.

اینتل سری Pentium

پردازنده‌های پنتیوم در دو سری Gold و Silver تولید می‌شوند و برای لپ‌تاپ‌های معمولی کاربرد دارند، کم مصرف و دارای 4 هسته و 4 مگابایت حافظه کش هستند که به آنها Quad Core گفته می‌شود. البته قدرت پردازش پنتیوم‌ها بالاتر از سلرون‌هاست و برای انجام کارهای حسابداری و اجرای نرم افزارهایی مانند فتوشاپ و کورل مناسب هستند.

اینتل سری Itanium

پردازنده‌های 64 بیتی شرکت اینتل که روی سرورهای HPE نصب می‌شدند اما از 30 ژانویه 2019 طبق اعلام رسمی شرکت اینتل دیگر تولید نمی‌شوند.

اینتل سری Xeon

پردازنده‌های زئون دارای چندین هسته و رشته هستند و برای سرورهایی که نیاز به پردازنده‌ی قوی دارند و نداشتن Down time برایشان اولویت است، کاربرد دارند.

پردازنده‌های Xeon با هدف پردازش در سرورها و دیتاسنترها طراحی و ساخته می‌شوند، پردازنده‌های زئون را می‌توان به سه گروه تقسیم کرد:

  • (Xeon E)
  • (Xeon W)
  • (Xeon D)

تفاوت این پردازنده‌ها درتعداد هسته، فرکانس و Cache آنهاست. قدرت محاسباتی اینتل زئون‌ها بسیار بیشتر از سری اینتل Core i هاست و برای نصب روی انواع سرورها و ورک استیشن‌ها مناسب هستند.

پردازنده‌های اینتل زئون تا امروز در 3 نسل متفاوت تولید شده‌اند:

  • سری اول این پردازنده‌ها دارای فرکانس 1600 مگاهرتزی و 8 هسته بودند و از حافظه‌های DDR3 و پورت USB2 پشتیبانی می‌کردند.
  • سری دوم این پردازنده‌ها دارای فرکانس 1866 مگاهرتزی و 12 هسته بودند و مانند نسل قبل، از حافظه‌های DDR3 و پورت USB2 پشتیبانی می‌کردند.
  • سری سوم این پردازنده‌ها دارای فرکانس 2133 مگاهرتزی و 18 هسته بودند و از حافظه‌های DDR4 و پورت USB3 پشتیبانی می‌کردند.
  • سری چهارم با حداکثر فرکانس کاری 2400 مگاهرتز و 24 هسته ارائه شده است و نرخ انتقال اطلاعات در این نسل به 6GT/s می‌رسد و برای شرکت‌های مخابراتی، تامین کننده‌های فضای ابری و کسب وکارهای رو به رشد مناسب هستند.
  • سری پنجم پردازنده‌های اینتل زئون که با نامگذاری جدید به بازار عرضه شده‌اند و به چهار گروه کلی تقسیم می‌شوند، Bronze، Silver، Gold، Platinum

در مقاله بررسی نسل 2 و نسل 3 پردازنده های اینتل زئون به مقایسه این دو نسل پرداخته شده است که مطالعه آن را پیشنهاد میکنیم. در سری آیس لِیک نسل سوم سی پی یو های زئون شرکت اینتل نام گذاری این سری محصولات تفاوت زیادی داشته است برای بررسی این تغییرات شناسه های عددی با کد Ice Lake در نسل 3 زئون را مطالعه کنید.

از پردازنده‌های سری Platinum برای افزایش امنیت و سرعت در دیتاسنترها و Hybrid Cloud استفاده می‌شود زیرا سری 8000 این گروه حداکثر 40  هسته و پشتیبانی از 12 ترابایت حافظه را فراهم می‌کنند و بهترین انتخاب برای  Mission Critical  و آنالیز بلادرنگ هستند.

پیشنهاد مطالعه: کاربرد رایانش ابری

پردازنده‌های سری Gold برای مراکز داده اینترپرایز، محاسبات Multi Cloud و شبکه مناسب هستند. سری 6000 این گروه حداکثر 32 هسته و پشتیبانی از 6 ترابایت حافظه را فراهم می‌کنند.

پردازنده‌های سری Silver برای سازمان‌های در حال رشد که نیاز به امنیت در زمینه محاسبات مراکز داده و شبکه دارند و همچنین قصد بهینه کردن ذخیره سازها را دارند مناسب هستند. این پردازنده‌ها حداکثر 24 هسته و 1.5 ترابایت حافظه را پشتیبانی می‌کنند.

پردازنده‌های سری Bronze برای کسب و کارها و سرورهای ذخیره ساز کوچک مناسب هستند و حداکثر از 16 هسته پردازنده و 1.5 ترابایت حافظه پشتیبانی می‌کنند. توان مصرفی این پردازنده‌ها پایین است، حدود 85 وات.

در سری CPU های اینتل زئون اعداد حروفی ذکر شده که در مقاله پردازنده های مقیاس پذیر اینتل زئون به تعریف هر کدام پرداخته شده است.

پردازنده‌های زئون با هدف پردازش در سرورها و ایستگاه‌های کاری طراحی شده‌اند و به دلیل کاربردشان پایداری بیشتری دارند و دمای کمتری تولید می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا