برتری اینتل به AMD در طراحی پردازنده سرور

شرکت بزرگ اینتل به تازگی پردازنده Platinum 8470 Xeon با 52 هسته واقعی و 104 Threads را معرفی کرده است. پردازنده‌ای با فرکانس 3.8 گیگاهرتز در حالت توربو، رقیب جدی و البته برتر پردازنده Threadripper 3990X شرکت AMD که جزو خانواده Sapphire Rapids است.

قدرت پردازش بسیار بالای پردازنده Platinum 8470 Xeon باعث شده در بسیاری از بنچمارک‌ها مثل Cinebench R15، CPU-Z و V-REY امتیاز بالاتری نسبت به پردازنده Threadripper 3990X شرکت AMD کسب کند. در بنچمارک Cinebench R20 پردازنده Platinum 8470 Xeon امتیاز 29.344 را کسب کرده و این در حالی است که امتیاز پردازنده Threadripper 3990X شرکت AMD با تعداد هسته بیشتر 25.082 بوده است.

در بنچمارک Cinebench R23 با اختلاف 6.3 درصد پردازنده 8470 اینتل برتر بوده است، در سایر بنچمارک‌ها نیز پردازنده اینتل برتری قابل توجهی نسبت به پردازنده 3990X شرکت AMD داشته است.

باید بگوییم که اطلاعات ثبت شده در بنچمارک‌های پردازنده شرکت اینتل غیررسمی هستند و عملکرد واقعی این پردازنده نشان داده نشده، خانواده Sapphire Rapids در حال حاضر در مرحله تولید هستند و ممکن است قدرت آنها تغییر کند.

پردازنده‌های خانواده Sapphire Rapids برپایه‌ی لیتوگرافی 10 نانومتری Super fin اولین سری پردازنده بر این پایه هستند و قدرت پردازشی آنها افزایش زیادی داشته است، در این پردازنده‌ها از هسته‌های قدرتمند Golden Cove استفاده می‌شود و  در هسته‌های کم مصرف خود از Gracemount استفاده نمی‌کند.

با توجه به نتایج به دست آمده پردازنده‌های خانواده Sapphire Rapids شرکت اینتل قرار است نسبت به پردازنده‌های zen2 شرکت AMD بسیار قوی‌تر باشند و به احتمال زیاد پردازنده Platinum 8470 Xeon پرچمدار خانواده خود خواهد بود.

 

منبع خبر: www.tomshardware.com/news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا