بررسی بهترین نرم افزار FTP Server

پروتکل ftp سرنام File Transfer Protocol مکانیزمی برای انتقال و اشتراک‌گذاری فایل‌ها و اسناد در شبکه‌های محلی یا اینترنت است. به‌طور معمول، هنگام وب‌گردی از پروتکل‌های HTTP و HTTPS در مرورگرتان استفاده می‌کنید، اما پروتکل‌های دیگری نیز وجود دارند که با تسهیل استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی پدید آمده‌اند. به‌طور مثال، IMAP و POP دو پروتکلی هستند که کاربران ایمیل از آن‌ها برای ارسال و دریافت پیام‌ها استفاده می‌کنند. با این‌حال، پروتکل ftp جایگاه خاصی نزد شرکت‌ها و سازمان‌ها دارد، زیرا فرایند اشتراک‌گذاری اسناد را ساده‌تر از قبل می‌کند.

نرم‌افزار FTP Server

 

نکته‌ای که باید در ارتباط با پروتکل انتقال فایل ftp به آن دقت کنید این است که پروتکل مذکور مبتنی بر معماری Client و Server است و برای استفاده از آن نیازی به دانش فنی سطح بالا نیست. با استفاده از پروتکل مذکور می‌توان ساختار فایل‌ها را ترسیم کرد و برای مدیریت فایل‌هایی که قرار است روی وب میزبانی شوند از آن استفاده کرد. برای این منظور به برنامه‌ای که نرم‌افزار اف‌تی‌پی سرور نام دارد نیاز است. نرم‌افزارهای اف‌تی‌پی سرور یک رابط کاربری گرافیکی ساده و کاربرپسند دارند که طیف گسترده‌ای از قابلیت‌ها را ارایه می‌کنند.

با این‌حال باید این نرم‌افزارها را همراه با مکانیزم‌های امنیتی به کار گرفت تا هکرها به راحتی به اسناد دسترسی پیدا نکنند. به همین دلیل است که امروزه بیشتر شرکت‌ها از پروتکل SFTP که ایمن‌تر از ftp است و قادر به رمزنگاری فایل‌ها است استفاده می‌کنند. بر مبنای این توصیف باید بگوییم اگر قصد استفاده از ftp را دارید، داشتن یک ftp server برای اشتراک‌گذاری فایل‌ها ضروری است.

ftp server راهکاری است که یک کلاینت را به سرور FTP برای انتقال فایل متصل می‌کند. امروزه سرورهای FTP زیادی در دسترس هستند اما برخی از آن‌ها تجاری هستند، با این‌حال، هنوز هم نسخه‌های رایگان خوبی در دسترس است. FTP سرور مناسب چه افرادی است؟ اگر به‌طور مرتب فایل‌ها را با افراد مختلف به‌اشتراک قرار می‌دهید، یک FTP سرور گزینه مناسبی است. FTP سرور به شما امکان می‌دهد که فایل‌های خود را به‌گونه‌ای سازمان‌دهی کنید که گویی روی سیستم دسکتاپ‌تان قرار دارند. به این ترتیب می‌توانید به افراد دیگر اجازه بدهید که فایل‌ها را دانلود کنند و مجوزهای خاصی تعیین کنید تا کاربران مشخصی بتوانند برخی کارها را انجام دهند یا امکان انجام آن‌ها را نداشته باشند.

به‌طور مثال، ممکن است در نظر داشته باشید یک لینک دائمی آنلاین برای دسترسی به آلبوم تصاویر کاتالوگ‌های تجاری ایجاد کنید و در اختیار شرکا قرار دهید، اما همزمان می‌خواهید اعضای شرکت امکان آپلود کردن تصاویر را داشته باشند. در این حالت به یک FTP سرور خصوصی که یک سرور هاستینگ فایل در اختیارتان قرار می‌دهد نیاز دارید تا کارمندان شرکت قادر به دانلود یا آپلود فایل‌ها باشند. به‌طوری که همه تصاویر در یک مکان قرار بگیرند.

پیشنهاد مطالعه: پروتکل شبکه چیست

بهترین نرم افزار FTP

امروزه نرم‌افزارهای ftp مختلفی در دسترس کاربران قرار دارد، با این‌حال، برخی از آن‌ها قابلیت‌های بیشتری در اختیار افراد قرار می‌دهند. از مهم‌ترین آن‌ها به موارد زیر باید اشاره کرد:

نرمافزار CyberDuck:

از برنامه‌های Open Source (متن‌بازی) است که قابلیت اجرا روی ویندوز و مک را دارد. این برنامه رایگان بوده و دارای رابط کاربری ساده‌ای است.

نرم‌افزار FileZilla:

از معروف ترین برنامه‌های FTP است. فایل‌زیلا متن باز است و امکان استفاده از آن روی لینوکس، ویندوز و مک وجود دارد.

نرم‌افزار FreeFTP:

یکی دیگر از برنامه‌های قدرتمند برای کار با پروتکل FTP است. این برنامه رایگان یک رابط کاربری ساده در اختیارتان قرار می‌دهد. از قابلیت‌های کاربردی این نرم‌افزار باید به پشتیبانی از SFTP ، FTPS و HTTP و قابلیت علامت‌گذاری  اشاره کرد که اجازه می‌دهد همواره مکان دقیق فایل‌ها را بدانید.

افزونه FTP برای فایرفاکس:

FireFTP یک افزونه قدرتمند برای مرورگر فایرفاکس است که امکان کشیدن و رها کردن فایل‌ها را ارایه می‌کند. به بیان دقیق‌تر با نصب این افزونه نیازی به نرم‌افزارهای جانبی نیست، زیرا همه کارها از طریق مرورگری که برای اتصال به اینترنت از آن استفاده می‌کنید انجام می‌شود.

نرم‌افزار CuteFTP:

یکی دیگر از برنامه‌های قدرتمند برای اتصال کلاینت‌ها و سرور به منظور انتقال فایل‌ها است. این برنامه قابلیت اجرا روی سیستم‌عامل‌های ویندوز و مک را دارد.

Transmit:

یکی دیگر از برنامه‌های قدرتمند برای کار با پروتکل FTP است که تنها برای کاربران سیستم‌عامل مک طراحی شده است. بزرگ‌ترین مزیتی که نرم‌افزار فوق دارد سرعت بالای آن است.

WinSCP:

اگر به دنبال نرم‌افزاری هستید که کار با آن ساده باشد و به سرعت اجرا شود، WinSCP برای شما در نظر گرفته شده است. از ویژگی‌های شاخص این نرم‌افزار باید به سهولت در استفاده، رابط کاربری ساده و روان بودن آن اشاره کرد. به‌طور که تمام قابلیت‌های موردنیاز کاربر را در خود جای داده است.

در مجموع اگر به دنبال استفاده از FTP هستید به غیر از نرم‌افزارهای فوق، FileZilla Server، SolarWinds SFTP/SCP server، Serv-U server، Cerebus FTP server، Titan FTP، Xlight، Complete FTP، Core FTP Server، vsftpd و SmartFTP از گزینه‌های در دسترس هستند.

 

معرفی نرم افزار FTP کلاینت WinSCP

 

یکی از نرم‌افزارهای رایگان و متن‌باز در زمینه کار با پروتکل FTP است که برای کاربران ویندوزی در نظر گرفته شده و دسترسی به قابلیت‌های قدرتمندی مثل کشیدن و رها کردن را ارایه می‌کند. یکی از بزرگ‌ترین مزایای winscp پشتیبانی از هر دو پروتکل ftp و sftp است و به عنوان یک نرم‌افزار کلاینت قادر به پشتیبانی از پروتکل‌های SFTP، SCP، FTPS و FTP است. با این‌حال، کاربران به دلیل ویژگی‌های مهمی مثل رابط کاربری گرافیکی قدرتمند، سازگاری کامل با ویندوز، پشتیبانی از U3، قابلیت هماهنگ کردن پوشه‌ها، ویرایشگر قدرتمند متنی و پشتیبانی از ssh از آن استفاده می‌کنند. برای دانلود WinSCP به این آدرس مراجعه کنید.

نرم افزار FileZilla Server

 

فایلزیلا یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارهای فایل‌سرور مخصوص پروتکل FTP است که به واسطه رابط کاربری ساده‌ای که دارد مورد توجه کاربران قرار دارد. این نرم‌افزار قابلیت‌های گسترده‌ای در اختیار کاربران قرار می‌دهد که از آن جمله باید به ساخت حساب‌های کاربری، گروه‌ها، محدود کردن سرعت دانلود، گزارش‌گیری دقیق، فیلتر کردن آدرس آی‌پی و اعمال محدودیت در ارتباط با دسترسی به برخی فایل‌ها و اسناد اشاره کرد. نرم‌افزار مذکور متن‌باز است و به سرپرستان شبکه اجازه می‌دهد سرور محلی را مثل ftp سرور از راه دور کنترل کرده و پورت‌هایی که باید به درخواست‌ها پاسخ‌دهند را مشخص کنند.

پیشنهاد مطالعه: شبکه چیست؟

علاوه بر این، اجازه می‌دهد تعداد کاربرانی که می‌توانند همزمان به سرور وصل شوند، تعداد پردازه‌هایی که پردازنده مرکزی سرور قادر به پاسخ‌گویی به آن‌ها است، تنظیمات مربوط به قطع یک ارتباط و گزارش‌گیری را مشخص کنند. دسترسی کامل برای ساخت کاربران و گروه‌ها در ftp سرور دارید که کاملا ساده است و این امکان وجود دارد که وضعیت دسترسی خواندنی و نوشتنی یا تنها خواندنی را تعریف کرد. تنظیماتی که باید در فایلزیلا پیکربندی شوند پیچیده نیستند و هنگامی که نرم‌افزار فوق را دانلود و نصب کردید، تنها کافی است پورت ادمین را انتخاب و رابط سرور را اجرا کنید. در حالت پیش‌فرض FileZilla از پروتکل ftp استفاده می‌کند، به همین دلیل سرپرستان شبکه از FTP همراه با TLS برای رمزگذاری ترافیک استفاده می‌کنند.

بنابراین امکان پیاده‌سازی FTPS و FTPS در نرم‌افزار FileZilla Server وجود دارد. دومین عامل مهمی که باعث محبوبیت نرم‌افزار فوق شده ویژگی‌های امنیتی آن است. از مهم‌ترین ویژگی‌های نرم‌افزار فوق باید به محدود کردن خودکار آدرس آی‌پی که چند تلاش ناموفق داشته، فعال کردن ftp روی پروتکل TLS به منظور رمزنگاری اطلاعات، فیلتر کردن آدرس آی‌پی تا فقط آدرس‌های مشخصی قابلیت اتصال به سرور را داشته باشند، خاموش کردن سرور تنها با یک کلیک و… اشاره کرد.  برای دانلود نرم‌افزار filezilla به این آدرس مراجعه کنید.

دانلود برنامه FTP برای اندروید

اگر در محیط سازمانی کاربرانی دارید که از دستگاه‌های همراه برای اتصال سرور ftp استفاده می‌کنند و سیستم‌عامل دستگاه‌ آن‌ها اندروید است، بنابراین باید با گزینه‌های پر کاربرد در این زمینه آشنا باشید. از مهم‌ترین گزینه‌ها در این زمینه باید به FtpCafe FTP Client، FTP Server، Turbo FTP client & SFTP client Pro، FTP Express Pro و AndFTP اشاره کرد. هر یک از این نرم‌افزارها قابلیت‌های قدرتمندی در ارتباط با اتصال به ftp از طریق اندروید می‌دهند.

SmartFTP

 

 

یکی دیگر از نرم‌افزارهای FTP Server قدرتمند است که به واسطه سرعت بالا و پایداری در اتصال به سرور، آپلود سریع و سهولت در دسترسی به فایل‌ها روی سرور و پشتیبانی از ویژگی کشیدن و رها کردن همراه با تغییر نام و ویرایش فایل‌ها پس از آپلود شهرت دارد. نرم‌افزار مذکور اجازه بارگذاری همزمان چند فایل را می‌دهد. این نرم‌افزار کنترل‌های نظارتی دقیقی به منظور بارگذاری همزمان چند فایل، اتصال آسان به پوشه‌ها و آپلود و دانلود فایل، اتصال به FTPهای مختلف به شکل همزمان، ایمن‌سازی فایل‌هایی که بارگذاری شده‌اند و تعیین زمان‌بندی برای ارسال و دریافت ارایه می‌کند. برای دانلود نرم افزار SmartFTP به این آدرس مراجعه کنید.

چطور به FTP متصل شویم؟

روش‌های مختلفی برای اتصال به FTP وجود دارد که از پر کاربردترین آن‌ها به موارد زیر باید اشاره کرد:

استفاده از نرم‌افزارها: ساده‌ترین روش استفاده از FTP است. به‌طوری که با نصب نرم‌افزارهایی مثل filezilla، UlletProof FTP، WS FTP Professional، FTP Explorer، CuteFTP، Smart FTP و نمونه‌های مشابه قادر به اتصال بدون دردسر به سرور FTP هستید. خوشبختانه بیشتر این نرم‌افزارها از ویژگی Drag and Drop برای دانلود و آپلود پشتیبانی می‌کنند.

استفاده از مرورگرها: دومین روش استفاده از مرورگرهای اینترنت و وارد کردن آدرس FTP است. به‌طور مثال، کافی است آدرسی شبیه به ftp.example.com را در مرورگر کروم وارد کرده و در ادامه نام کاربری و گذرواژه را برای دسترسی به فایل‌ها وارد کنید.

استفاده از Command line: سومین روش که چندان راحت نیست و بیشتر سرپرستان شبکه از آن استفاده می‌کنند به‌کارگیری خط فرمان است. تنها مزیتی که روش فوق دارد این است که دسترسی به دستورهای پیشرفته را فراهم می‌کند. به‌طور معمول، این کاربران لینوکس هستند که از خط فرمان برای ساخت و تعامل با پروتکل FTP استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا