بررسی شناسه های عددی سری آیس لیک نسل 3 سی پی یو های اینتل زئون

لیست SKU با کد Ice Lake نسل 3 پردازنده های مقیاس پذیر اینتل زئون + تجزیه و تحلیل

متاسفانه نام گذاری محصولات جدید از سری پردازنده های 3rd Gen Intel Xeon Scalable بسیار نامتعارف است. در این مقاله، قصد داریم لیست قدیمی SKU و تحلیل ارزشی خود را داشته باشیم. سری قبلی سی پی یو های نسل 3 اینتل زئون با نام Cooper Lake در سال 2020 به بازار آمد که یک محصول 14 نانومتری بود، در حالیکه، آیس لیک پلتفرم اصلی نسل 3 CPU Intel Xeon را در سال 2021 معرفی می کند. برای جلوگیری از ابهام به تحلیل این دو گروه محصولی خواهیم پرداخت.

مقایسه نسل های مختلف CPU های مقیاس پذیر اینتل زئون

آشنایی با نحوه خواندن اعداد در پردازنده های مقیاس پذیر اینتل زئون Gen3

برای آشنایی بهتر با نسل سوم پردازنده های اینتل زئون، به عنوان نمونه، Intel Xeon Platinum 8380 را مورد بررسی قرار می دهیم. از طریق 4 عدد ذکر شده 8380 می توانیم متوجه موارد زیر شویم؛

  • از عدد “8” متوجه SKU Level می شویم که پلاتینیوم است.
  • از عدد “3” نسل پردازنده را متوجه شده که 3rd Generation Intel Xeon Scalable می باشد.
  • از عدد “80” مدل طراحی شده را می توان تعیین نمود.

از آنجا که Platinum 8380 (آیس لیک) و Platinum 8380H/ 8380HL (کوپر لیک) هستند میتوانید حروف H یا L بزرگ در انتهای 3rd Gen SKU مشاهده کنید. معنی این حروف:

  • H- کوپر لیک / پلتفرم Cedar Island
  • L – 5 ترابایت برای پشتیبانی تا 4.5 ترابایت مموری در هر سوکت

باید به این نکته اشاره کرد که در پردازنده های Ice Lake حرف L حذف شده است و از حافظه بیشتری پشتیبانی می کند. همچنین حروف C برای Custom در مدل Platinum 8321HC 88W 26C برای شرکت فیس بوک استفاده شده است.

با استفاده از G3 پردازنده های اینتل، نه تنها نام Ice Lake را داریم، بلکه اینتل با افزودن حروف اضافی در پایان چهار رقم، دو سوم SKU های خود را از Ark ویژه ساخته است.

Y – پشتیبانی از Intel Speeds Select Technology Performance Profile 2.0 (SST-PP)

N – بهینه سازی شبکه

P – پردازنده های تخصصی برای IaaS Cloud

V – پردازنده های تخصصی SaaS Cloud

Q – بهینه سازی شده برای Liquid Cooling

M – بهینه سازی شده برای Media Processing

T – طول عمر بالا و سازگار با حرارت بالا

S – SGX 512GB محفظه امن (برخی پارت نامبرها 512 گیگا بایتی هستند)

U – معمولاً به معنای تک سوکت یا Uni-processor است مگر اینکه یک سوکت N SKU وجود داشته باشد که در این صورت از N استفاده می شود.

نکته:

M در پردازنده های نسل 1 و نسل 2 اینتل سطح حافظه “Medium” را نشان می دهد. در مقایسه با AMD EPYC، شاهد توقف تولید 2nd Gen Intel Xeon Scalable M SKU ها بودیم، اما در این نسل این حرف به عنوان پردازش رسانه می باشد. در جدول کامل رو نمایی شده توسط Intel وجود داشت، اما Platinum 8352M در لیست اینتل آرک وجود ندارد، در این مقاله برای تجزیه و تحلیل قرار نمیگیرد. همچنین Platinum 8362 نیز در جدول اصلی بود اما در سری ARK نمی باشد.

پیشنهاد مطالعه: آشنایی با پردازنده های مقیاس پذیر Intel® Xeon®

در جدول زیر، تمامی مدل های Intel Xeon Ice Lake معرفی شده مقایسه شده اند:

 

تفاوت های 3rd Gen Intel Xeon Scalable Ice Lake

یکی از تغییرات بزرگ در این نسل این است که سری Ice Lake فقط تا 2 Socket را پشتیبانی می کند. در حالیکه AMD EPYC عمدتا از نظر تعداد هسته، سرعت کلاک و کَش متفاوت است، اینتل فراتر رفته و حتی پیشی گرفته است و حتی این تنوع در حروف تعریف شده نیز وجود دارد.

 

 

فراتر از U SKU برای 1 سوکت، Intel چندین نکته اصلی متمایز کننده دارد:

  • SGX Enclave Size
  • UPI Links
  • UPI Speed
  • DDR4 Speed
  • پشتیبانی از Intel Optane PMem 200

همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید، و عمدتا بر خلاف پردازنده های AMD، اینتل تعدادی از خصوصیات تراشه های خود را برای ایجاد سگمنت مصنوعی تغییر می دهد. مدل Xeon Silver 4316 از Optane PMem 200 پشتیبانی نمی کند، اما در مقابل، Silver 4314 آنرا پشتیبانی میکند، با وجود اینکه از نسل اول Xeon Scalable تولید سال 2017، فقط سرعت DDR4-2666 دریافت کنید. Xeon Platinum SKU می تواند حداکثر SGX secure enclaves از 8 گیگابایت، 64 گیگابایت یا 512 گیگابایت داشته باشد.

بزرگترین چالش در مورد چگونگی انجام این کار توسط اینتل و عدم آن توسط رقبا مانند AMD و Ampere از سمت ARM ، آنست که اگر یک تغییر در سری Ice Lake پردازنده های مقیاس پذیر اینتل زئون بوجود بیاید، 1 سال بعد workload جدیدی بوجود می آید که با سخت افزار موجود هماهنگی ندارد. به عنوان مثال؛ اگر بار کاری دارید که به یک 9GB SGX secure enclave نیاز دارد اما یک پردازنده Platinum 8358P 3.950 دلاری بهینه شده برای Cloud/ IaaS دارید، دو گزینه خواهید داشت: یا سرور جدید بخرید یا مراحل به روز رسانی پردازنده را طی کنید.

لیست 3rd Gen Intel Xeon Scalable Ice Lake SKU و تجزیه و تحلیل ارزش با استفاده از تجزیه و تحلیل ارزش سنتی در جدول زیر آورده شده است. حتما در نظر داشته باشید که دو SKU ذکر شده در جدول قبل در اینجا حذف شده است زیرا Intel Ark با MSRP های ذکر شده نبوده اند.

 

 

چند نکته کلیدی وجود دارد؛ اول، به نظر می رسد هزینه پرداختی Core برای این نسل کاهش یافته در حالی که TDP به طور چشمگیری افزایش یافته است. در نسل 3 اینتل ها قیمت گذاری لزوماً بر اساس ترتیب اعداد نمی باشد. به عنوان نمونه؛ انواع Xeon Gold 6338 و 6338T/ 6338N به نظر می رسد واحدهای کمتری از Xeon Gold 6346 باشد. همچنین با مشاهده جدول متوجه می شوید که قیمت سری گلد 6338 در مقایسه با 6346 بالاتر است. بنابراین اعداد بالاتر لزوماً به معنای صرف هزینه بیشتر برای تراشه نمی باشد و همچنین به معنای داشتن Core بیشتر نمی باشد.

نکته بعدی که در این نسل مورد توجه است اینست که به نظر می رسد clock speed کاهش یافته است. با مقایسه مدل Intel Xeon Gold 6230R که دارای 26 هسته با فرکانس 2.1GHz و 4.0GHz برای حداکثر سرعت توربو clock بود. در مقابل در مدل Xeon Gold 6330 با دارا بودن 28 Core با 2.0GHz فرکانس و حداکثر 3.1GHz turbo clock، این تغییر کاملاً قابل مشاهده است.

در حالیکه فرکانسهای 3.8-4.0 GHz قبلا ارائه می شد، در سری Ice Lake به طور کلی فرکانس ها پایین است اما در مقابل تعداد هسته به طور کلی بیشتر شده است. هر چند این مسئله برای عملکرد هسته مهم است، اینتل اعلام خواهد کرد که در فرکانس های ذکر شده، فرکانس هسته در سری Ica Lake چندین درصد سریعتر از Core ارائه شده در سری Cascade Lake است. باید توجه داشته باشید که سری Ice Lake اغلب با سرعت کلاک کمتری کار میکند که میتواند مزایای microarchitectural را بی اثر کند.

جدول مقایسه مدل های خانواده پردازنده های اینتل زئون مقیاس پذیر

 

همانطور که برای نسل های مختلف مشاهده شده است، سری زئون Silver و رده پایین Gold بهترین قیمت را برای این سری ارائه میکنند. برخی از SKU های بهینه شده برای core/ frequency مانند مدل زئون گلد 6334، قیمتی حدود 277 دلار دارند، زیرا کمک به کاهش هزینه مربوط به تهیه لایسنس برای هر Core  می کند.

به طور کلی SMT/Hyper-Thread را به عنوان 30% کارایی بیشتر از یک هسته non-HT در نظر گرفته میشود. در نسل 3، اینتل Hyper-Threading را بر روی برد استفاده کرد. این مسئله به علت افزایش رقابت انجام شده است که به معنی اینست که اینتل نیاز به تقویت thread ها دارد. اگر نگاهی دقیق تر به dual-socket SKU ها داشته باشید، متوجه می شوید که اینتل در واقع در این خانواده از سری زئون، مدل Bronze را ارائه نکرده است و به جای آن مدل های Intel Xeon Silver 4310 و 4309Y را ارائه میدهد.

 

 

اینتل در میان نسل 3 خود تنها سه مدل تک سوکت ارائه می دهد. دو مدل از SKU ها با حرف U ذکر شده اند و تنها پارت های موجود به صورت uni-processor هستند. یک مدل از SKU های دیگر متفاوت است و آن مدل Xeon Platinum 8351N می باشد و این مدل بر خلاف دیگر پارت های سری مدل های زئون گلد N (Gold 6338N،6330N و 5318N) تنها تک سوکت است. همچنین تنها مدلی می باشد که از DDR4-2933 پشتیبانی میکند بر خلاف دیگر مدل ها DDR4-3200 Xeon Platinum که مدل Platinum 8352V مستثنا می باشد.

 

 

اگر چه اینتل در تمامی مدل های خود مانند AMD EPYC دارای یک پارت 16 Core یک سوکت نمی باشد، در مدل Xeon Silver 4314 16 هسته را با پشتیبانی Optane PMem 200 ارائه می دهد که در سایر مدل های خانواده Xeon Silver ارائه نشده است. قیمت این مدل کمتر از 700 دلار است که بدان معناست که ارزش صرف هزینه برای single-socket 16-core را دارد.

سخن پایانی

شرکت اینتل با ارائه Ice Lake Xeon generation در بازار فروش پردازنده ها رقابت قابل توجهی ایجاد کرده است. در حال حاضر میدانیم که تراشه های به کار رفته در 3rd Generation Intel Xeon Scalable سری آیس لیک مانند مدل Intel Xeon Platinum 8352V که برای مجازی سازی مناسب است تنها برای SGX enclaves of 8GB یا کمتر قابل استفاده می باشد. با مقایسه نام گذاری اخیر اینتل برای سری های زئون نسل 3 بیشتر متوجه این مسئله می شویم که فاکتورهای تاثیر گذار برای پردازنده تعداد Core، Clock Speed و Cache می باشد، در نتیجه اینتل برای سیستم نامگذاری جدید خود می بایست یک بازنگری داشته باشد.

در جدول زیر میتوانید مقایسه بهتری از مدل ها و قیمت های سی پی یو های نسل 3 سری زئون را مشاهده کنید.

 

 


سوالات متداول

سی پی یو مناسب برای سرور کدام است؟

فاکتورهای مختلفی در انتخاب CPU که وابسته به پردازش اطلاعات مورد نظر شما می باشد، تاثیر گذار هستند.
1- پردازنده قرار است چه نوع کاری را انجام دهد؟ 2- AMD یا Intel برای انجام تسک های کاری شما مناسب تر است؟ 3- نرخ یا سرعت کلاک، Thread یا Hyper Threading ، هسته؟ 4- از Overclocking پشتیبانی میکند؟ 5- میزان Cache که Processor ارائه می دهد؟ 6- میزان یکپارچه سازی با کارت گرافیکی ها چقدر است؟ 7- چه سیستم و چه میزان بودجه برای خرید دارید؟


Clock Speed یا سرعت کلاک چیست؟

سرعت کلاک، نرخیست که پردازنده میتواند یک چرخه پردازش را کامل کند. واحد اندازه گیری معمولا مگاهرتز یا گیگاهرتز می باشد. 1 مگاهرتز برابر است با 1 میلیون چرخه در ثانیه، در حالیکه 1 گیگاهرتز برابر با 1 میلیارد چرخه در ثانیه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا