بررسی Storage Tiering و Auto Tiering و Dynamic Tiering

شرکت‌های بزرگ تولید کننده دستگاه‌های ذخیره ساز مانند HPE، IBM و Dell EMC همواره به دنبال ارائه فناوری‌های جدید برای مدیریت فضای ذخیره سازی و کاهش هزینه‌های ذخیره سازی داده هستند. از تکنولوژی‌های کاربردی می‌توان به تکنولوژی Tiering Storage اشاره کرد که در استوریج‌ اچ پی و EMC بصورت Automated Storage Tiering یا همان Dynamic Tiering ارائه شده‌اند. اگر به این فناوری علاقه‌مند هستید ادامه مطلب را مطالعه کنید. در ادامه قصد داریم به بررسی Storage Tiering و Auto Tiering یا Dynamic Tiering بپردازیم.

 

Storage Tiering تکنولوژی مورد استفاده استوریج‌ها برای مدیریت فضای ذخیره سازی است

 

Storage Tiering چیست؟

تکنولوژی Storage Tiering که در دستگاه‌های ذخیره‌سازی پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد، تکنولوژی مشخص کردن مکان ذخیره سازی داده‌ها براساس میزان خواندن و نوشتن آنها روی فضای ذخیره سازی می‌باشد یا به بیان دیگر ذخیره سازی لایه ای است که دادهها را در دسته های مختلف ذخیره سازی میکند به این صورت که دادههای حیاتی با بیشترین و سریعترین دسترسی بر روی سریعترین رده حافظه ذخیره میشوند. اولین شرکت ارائه دهنده تکنولوژی ذخیره سازی لایه ای شرکت IBM بود که داده های تولید اولیه به صورت دستی بر روی پیکربندی های مختلف از هارد دیسک ها قرار داده شد.

برای درک بهتر این مفهموم به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید 2 گیگابایت حجم داده مورد نظر شما برای ذخیره سازی است اگر دستگاه‌های ذخیره ساز سازمان شما مجهز به تکنولوژی Tiering باشند بصورت هوشمند تشخیص می‌دهند که بخشی از اطلاعات در گروه اطلاعات Hot Data که درخواست دسترسی به این نوع داده‌ها بسیار زیاد است، بخش دیگری از داده‌ها در گروه Warm که درخواست دسترسی به آنها به صورت معمولی می‌باشد و بخش آخر باقیمانده داده در گروه داده‌های Cold با کمترین درخواست دسترسی دسته بندی ‌شوند.

دستگاه ذخیره ساز براساس کارایی، دسترسی‌پذیری و دفعات خواندن یا همان ریکاوری اطلاعات، آنها را در مکان‌های مختلف ذخیره می‌کند. در این روش مهمترین داده‌ها روی سریعترین رسانه ذخیره سازی که معمولا گرانترین هم هست ذخیره میشوند مانند حافظه‌های SSD و داده‌هایی که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند مانند بکاپ یا آرشیو روی هاردهایی با ظرفیت بیشتر ولی سرعت پایین‌تر مانند هاردهای HDD ذخیره می‌شوند.

مزایای Tiering

استفاده از تکنولوژی Tiering در استوریج‌ها مزایای زیادی دارد که در ادامه مهم‌ترین آنها را نام خواهیم برد:

  • بالا رفتن سرعت و کارایی دستگاه ذخیره سازی در زمان بازخوانی اطلاعات
  • پیشگیری از نابودی ناگهانی اطلاعات یا مفقود شدن اطلاعات
  • کاهش هزینه‌های تمام شده ذخیره سازی داده‌ها
  • استفاده بهینه از منابع ذخیره سازی
  • استفاده از Tiering در استوریج‌های High-End بسیار کارآمد و قابل اعتماد است.

مشاوره خرید tape drive hp در نتسا

معرفی چهار مدل Data Tiering

باید بگوییم که Tier همان Type یا نوع هارددیسک است که ذخیره سازهایی مانند SSD که سرعت بالایی دارند در Tier1 قرار می‌گیرند و هاردهای SATA با سرعت پایین‌تر و ظرفیت بالاتر در Tierهای بعدی قرار می‌گیرند. 4 مدل Data Tiering در این تکنولوژی وجود دارد که در ادامه آنها را توضیح خواهیم داد.

Tier 0:

در حافظه‌های HDD سطح ذخیره سازی داده در حافظه از سطح 1 شروع می‌شد، اما در حافظه‌های جامد و ذخیره سازی فلش ذخیره سازی از سطح 0 شروع می‌شود که سطح 0 عملکرد بالاتری نسبت به ذخیره سازی سطح 1 ارائه می‌دهد و بسیاری از داده‌هایی که قبلاً ردیف 1 در نظر گرفته می‌شد اکنون در ردیف 0 ذخیره می‌شود.

ذخیره سازی ردیف 0 سریع‌ترین و گران‌ترین لایه ذخیره سازی است و برای ذخیره سازی اطلاعات کاربردی و حیاتی از آن استفاده می‎شود. این داده‌های حساس می‌توانند پایگاه‌ داده‌ تراکنش‌های بزرگ‌ برای تجزیه و تحلیل‌های مالی، مراقبت‌های بهداشتی و امنیتی باشند. معمولا حافظه‌های SSD برای ذخیره سازی داده‌های Tire0 استفاده می‌شوند.

Tier 1:

داده‌هایی که در Tier 1 ذخیره می‌شوند شامل برنامه‌های پشتیبانی و برنامه‌هایی است که برای انجام امور روزمره سازمان ضروری هستند که معمولا تاخیر بالاتر و IOPS کمتری نسبت به برنامه‌های Tier0 دارند. در ذخیره سازی سطح 1 ممکن است از SSD، HDD  یا ترکیبی از هر دو استفاده شود. سیستم‌های ذخیره‌سازی ترکیبی، داده‌های داغ را به صورت فلش برای بازیابی سریع ذخیره می‌کنند و داده‌های باقی‌مانده را در هارد دیسک‌ها می‌نویسند HDD های مورد استفاده برای ذخیره سازی سطح 1 سریع‌ترین و گران‌ترین هستند.

Tier 2:

داده‌های ذخیره شده در Tier2 را داده‌های Warm (گرم) می‌گویند که شامل ایمیل‌های قدیمی، فایل‌های طبقه‌بندی شده، اطلاعات مالی، تاریخی یا انواع دیگر اطلاعات هستند. اطلاعات ذخیره شده در این سطح می‌تواند شامل پشتیبانی از اطلاعات سطح 0 و 1 باشد تا در صورت بروز مشکل به سرعت داده‌ها قابل بازیابی باشند. داده‌های ذخیره شده در Tier2 به قابلیت اطمینان و امنیت بالا نیاز دارند اما تاخیر کمتر از میلی ثانیه برایشان اولویت ندارد. داده‌های سطح ۲ در رسانه‌های کم‌هزینه‌ای که ممکن است شامل HDD، دستگاه‌های پشتیبان‌گیری، ذخیره‌ سازی نوار یا فضای ذخیره‌سازی ابری باشد، حفظ می‌شوند.

Tier3:

سطحی از ذخیره سازی داده‌ها که بعد از ردیف پشتیبان قرار می‌گیرد Tier3 است، داده‌های این سطح بایگانی هستند که دفعات خواندن آنها از حافظه بسیار پایین است و نیاز به روز‌رسانی ندارند. داده‌هایی مانند نسخه ثابتی از هر محتوا که برای سازمان ارزشمند باشد یا قوانینی که معمولا ثابت هستند، فیلم یا صداهای ضبط شده که برای طولانی مدت باید ذخیره شوند در این سطح قرارمی‌گیرند. برخی اطلاعاتی که در این سطح آرشیو می‌شوند فقط یکبار روی حافظه نوشته می‌شوند و هیچ وقت دیگر خوانده یا ‌روز‌رسانی نمی‌شوند. برای ذخیره آنها از هارددیسک‌های سرعت پایین یا روش‌های ذخیره سازی نوار یا مثلا Tape استفاده می‌شود.

 

برای استفاده از تکنولوژی Auto Tiering باید لایسنس آن را خریداری کنید

 

Automated Storage Tiering چیست؟

فرآیند اتوماتیک شدن ذخیره اطلاعات روی دستگاه‌های ذخیره سازی با سطوح یا Tierهای متفاوت را automated storage tiering می‌گویند. شرکت HP از این ویژگی در استوریج‌های MSA2040 به بعد استفاده کرد که داده‌ها را به صورت خودکار دسته‌بندی و سپس ذخیره می‌کنند، به این روش Dynamic Tiering هم گفته می‌شود.

در این روش هاردهای پرسرعت مثل SSD و هاردهای سرعت پایین‌تر فضای ذخیره سازی ایجاد می‌کنند که اطلاعات بر اساس کارایی و ظرفیت در میان این منابع ذخیره سازی منتقل شوند.

معرفی و بررسی استوریج هایی که از روش مدیریت فضای ذخیره سازی استفاده میکنند؟

استوریج‌ SAN اچ پی از مدل MSA 2040 تا جدیدترین مدل استوریج MSA 2062 و 2060 از تکنولوژی Dynamic Tiering پشتیبانی می‌کنند، به این صورت که داده‌ها به طور اتوماتیک طبقه‌بندی می‌شوند و استوریج توانایی مانیتور کردن داده‌ها را دارد تا براساس میزان استفاده از داده آن را در Tierها یا دسته‌های مختلف قراردهد. توجه کنید که برای استفاده از این ویژگی استوریج باید دیسک‌های مختلفی را در استوریج خود داشته باشید و باید لایسنس Auto Tiering را خریداری کنید.

استوریج‌های سری Unity Hybrid که توسط ذخیره ساز Dell EMC به بازار عرضه می‌شوند و جز بهترین انتخاب‌ها برای ذخیره سازی سطح Entry level هستند از تکنولوژی Automated Tiering پشتیبانی می‌کنند. همچنین سری VSA برند Dell EMC نیز از تکنولوژی Automated Tiering پشتیبانی می‌کند. این تکنولوژی در واقع یکی از روش‌های مدیریت فضای ذخیره سازی است.

برای مطالعه بیشتر در خصوص انواع ذخیره‌سازی، پیشنهاد ما مقاله مقایسه و بررسی انواع استوریج‌های DAS، SAN، NAS می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا