دیپ وب چیست؛ نحوه ورود به دیپ وب

دیپ وب به مجموعه‌ای از صفحات و منابع اینترنتی اطلاق می‌شود که توسط موتورهای جستجو قابل دسترسی نیستند و اطلاعات آن‌ها در نتایج جستجوی معمولی نمایش داده نمی‌شود. در این مقاله، مفاهیم اصلی دیپ وب، دارک وب و کاربرد آن به تفصیل بررسی می‌شوند. این مطلب با هدف افزایش آگاهی خوانندگان درباره دیپ وب و اهمیت آن در دنیای امروزی تهیه شده است.

دیپ وب چیست؟

Deep web، به بخش‌هایی از اینترنت گفته می‌شود که به طور کامل از طریق موتورهای جستجوی استاندارد مانند گوگل، یاهو و بینگ در دسترس نیستند.

deep web شامل صفحاتی است که ایندکس نشده‌اند، سایت‌هایی مانند: سایت‌های هزینه خدمات (FFS)، پایگاه‌های داده خصوصی، اینترانت‌ها و سایت‌هایی که در Dark web یافت می‌شوند، این قسمت از اینترنت را دیپ وب یا وب نامرئی می‌نامند، deep web با surface web متفاوت است.

Surface web جایی که می‌توان به مطالب از طریق موتورهای جستجو دسترسی داشت. اطلاعات در سایت‌هایی مانند Investopedia بخشی از وب مرئی است، زیرا می‌توان از طریق موتورهای جستجو به آن دسترسی پیدا کرد. اکثر کارشناسان تخمین می‌زنند که deep web بسیار بزرگتر از surface web است.

 

بخشی از اینترنت توسط موتورهای جستجوی استاندارد مانند گوگل در دسترس هستند، بخش دیگری با استفاده از ابزارهای خاص در دسترس هستند

 

بسیاری از صفحات وب به صورت پویا تولید می‌شوند یا لینکی از سایت‌های دیگر ندارند، بدون پیوند از سایت‌های قبلاً فهرست شده، موتورهای جستجو نمی‌توانند آنها را پیدا کنند. به همین دلیل است که گرفتن لینک از صفحات دیگر یک اصل اساسی در بهینه سازی موتور جستجو (SEO) است.

سایت‌های هزینه برای خدمات (FFS) یکی دیگر از منابع اصلی محتوای Deep Web هستند. اگرچه سایت‌های هزینه‌ای مانند نتفلیکس در وب قابل مشاهده هستند، اما بیشتر محتوای آنها قابل مشاهده نیست.

مشتریان باید هزینه‌ای بپردازند، شناسه کاربری و رمز عبور اختصاصی تنظیم کنند تا بیشتر مطالب ارائه شده توسط این سایت‌ها را دریافت کنند. فقط کسانی که مایل و قادر به پرداخت هزینه‌های این سایت‌ها هستند می‌توانند به محتوای آنها دسترسی داشته باشند.

پایگاه داده‌های خصوصی نیز عضو حیاتی deep web هستند. پایگاه داده‌های خصوصی می‌توانند به سادگی چند عکس به اشتراک گذاشته شده بین دوستان در Dropbox باشند. آنها همچنین شامل تراکنش‌های مالی انجام شده در سایت‌های اصلی مانند pay pal می‌شوند.

ویژگی کلیدی پایگاه‌های اطلاعاتی خصوصی این است که افراد می‌خواهند آن را با افراد خاصی به اشتراک بگذارند یا این اطلاعات را بدون دسترسی عمومی برای همه حفظ کنند، این باعث می‌شود که به جای surface web، بخشی از Deep web باشد.

در کل، وب سایت‌های dark بخشی از دیپ وب هستند. بسیاری از وب‌سایت‌های Dark توسط موتورهای جستجوی تخصصی dark web قابل دسترس هستند. برای دسترسی به این موتورهای جستجو وب سایت‌ها، استفاده از مرورگرهای خاص مانند مرورگر Tor ضروری است. Dark web به کاربران قانونی اجازه می‌دهد از سانسور اجتناب کنند، اما فرصت‌هایی هم برای جرایم سایبری ایجاد می‌شود.

مزایای دیپ وب

Deep web به کاربران امکان دسترسی به اطلاعات بسیار بیشتری را نسبت به surface web می‌دهد. این اطلاعات ممکن است به سادگی صفحاتی باشند که به اندازه کافی برای فهرست شدن مهم نیستند.

با این حال، شامل جدیدترین برنامه‌های تلویزیونی، پایگاه‌های داده‌ای که برای مدیریت امور مالی شخصی شما ضروری هستند و داستان‌هایی که در سطح وب سانسور شده‌اند نیز می‌باشد.

اگر فقط surface web وجود داشت، بسیاری از محتواهای دیپ وب اصلاً در دسترس نبودند. حفظ حریم خصوصی که معمولاً با رمزگذاری ارائه می‌شود، یکی دیگر از مزایای Deep web است.

رمزگذاری در Deep web به سایت‌های خدماتی اجازه می‌دهد تا محتوای خود را در حالی که به مشتریان خود ارائه می‌دهند، از کاربران اینترنت که هزینه پرداخت نمی‌کنند، دور نگه دارند. رمزگذاری پایگاه‌های اطلاعاتی برای عملکرد صحیح همه اشکال fintech کاملاً ضروری است. بدون این امنیت، نه شرکت‌ها و نه افراد نمی‌توانند با خیال راحت تراکنش‌های مالی را از طریق اینترنت انجام دهند. Deep web بیشتر برای ارائه حریم خصوصی به کاربران طراحی شده است.

surface web چیست؟

وب سطحی Surface web، که به آن وب قابل مشاهده، وب نمایه شده، وب غیر قابل نمایه سازی یا لایت نت نیز می‌گویند. Surface web بخشی از وب جهانی است که به راحتی در دسترس عموم است و با موتورهای جستجوی وب استاندارد قابل جستجو می‌باشد. Surface web برعکس Deep web است، بخشی از وب که توسط موتور جستجوی وب فهرست نشده است.

Surface web وب تنها شامل 10 درصد از اطلاعات موجود در اینترنت است. سرفیس وب با مجموعه‌ای از صفحات وب عمومی روی سروری ساخته می‌شود که توسط هر موتور جستجو قابل دسترس است. طبق آمار یک منبع معتبر، تا 14 ژوئن 2015، فهرست گوگل سرفیس وب شامل 14.8 میلیارد صفحه بود.

نحوه دسترسی به Deep web

ورود به دیپ وب چگونه است؟ اطلاعات Deep web توسط موتورهای جستجوی معمولی در دسترس نیست، دسترسی به محتوا در دیپ وب نسبتاً ایمن است و اکثر کاربران اینترنت همیشه این کار را انجام می‌دهند. ورود به جیمیل یا لینکدین یا ورود به وال استریت ژورنال تنها چند نمونه از دسترسی به داده‌ها در یک Deep web است.

حساب‌های کاربری در Deep web حاوی اطلاعات شخصی زیادی است که مجرمان ممکن است برای آنها ارزش قائل شوند.

به همین دلیل دسترسی به بسیاری از بخش‌های دیپ وب محدود شده است.

بخشی از Deep web، مانند Dark web، هرگز به طور مستقیم به کاربران نخواهد رسید. حملات هرزنامه و فیشینگ ممکن است از یک فروشگاه Dark web شروع شود، اما کاربر باید چیزی آلوده را از آن بازار دانلود کند تا بدافزار منتشر شود حمله از خود وب سایت دارک مستقیم صورت نمی‌گیرد.

پیشنهاد مطالعه: باج افزار چیست

Dark web عمداً پنهان است و برای دسترسی به فناوری‌های خاصی مانند مرورگر Tor و شبکه پروژه اینترنت نامرئی (I2P) نیاز دارد. هر دو ابزار کاربردهای قانونی دارند Tor هنگام بازدید از وب سایت‌ها از IP شما محافظت می‌کند و I2P یک شبکه پروکسی است که می‌تواند به خبرنگاران در گزارش‌گیری از مناطق خطرناک کمک کند.

 

کاربران بدون مرورگر Tor نمی‌توانند به یک فروشگاه مجازی Dark Web دسترسی داشته باشند. و در حالی که بر اساس مرورگر موزیلا فایرفاکس است، Tor به خوبی نگهداری نمی شود و دارای مشکلات رندر صفحه است.

مطالعه در خصوص Dark Web اهمیت دارد، محیط دارک وب آلوده به آسیب‌هایی مثل هک و تجارت‌های غیرقانونی است اما در عین حال مکان بسیار خوبی برای شناخت نقاطی است که آسیب پذیری‌های ناشناخته دارند. کاربران با نظارت بر دارک وب می‌توانند روش‌ها و مکان‌های سوء استفاده را قبل از تبدیل شدن به تهدیدهای گسترده شناسایی کنند.

 

دارک وب، بخشی از وب که دسترسی به آن فقط با ابزارهای خاص امکان‌پذیر است

 

 

Dark web چیست؟

Dark Web به وب سایت‌هایی گفته می‌شود که در دسترس عموم افراد نیستند و با استفاده از ابزارهای خاصی امکان دسترسی به آنها فراهم می‌شود، این شبکه از وب سایت‌ها تقریبا غیر قابل ردیابی هستند به همین دلیل جرایم متعددی مانند:

خرید و فروش انواع سلاح گرم و مواد مخدر و روان گردان‌ها، تجاوز به حریم خصوصی افراد و آزار و اذیت آنها، جعل اسناد و مدارک، قاچاق اعضای بدن انسان، هماهنگی برای کارهای غیرقانونی مثل: قتل انسان، هک کردن افراد در آن صورت می‌پذیرد.

این شبکه‌ها در محیط‌های کاملا محافظت شده ایجاد می‌شوند و اطلاعاتی از افرادی که آن‌ها را ایجاد و پشتیبانی می‌کنند در دسترس نیست به همین خاطر امکان ردیابی این افراد برای دولت‌ها وجود ندارد، البته در مواردی این افراد هم توسط پلیس دستگیر شده اند.

Dark Web به محیطی قابل اطمینان برای افراد خلاف‌کار تبدیل شده است، آن‌ها در دارک وب فعالیت‌های غیرقانونی خود را هر روز افزایش داده و پول بیشتری به دست می آورند، خرید و فروش در دارک وب با ارزهای دیجیتال انجام می‌شود تا این معاملات قابل ردیابی نباشند.

ورود به دیپ وب

اهمیت اینترنت در زندگی روزمره تمام مردم دنیا کاملا مشهود است و دسترسی به شبکه جهانی وب در دسته نیازهای اساسی همه افراد قرار گرفته است. استفاده از اینترنت را می‌توان به یک شمشیر دو لبه تشبیه کرد که گاهی با یک تماس تصویری در بستر وب می‌توان یک جلسه تجاری مهم را مدیریت کرد یا جراحی از دورترین نقطه جهان می‌تواند با تماس تصویری و همکاری پزشک‌های مقیم، جان چندین انسان را نجات دهد. اما لبه دیگر شمشیر هم می‌تواند افشای اطلاعات شخصی افراد، شایعات یا خرافه‌هایی در جوامع مختلف باشد که زندگی و جان انسان‌های زیادی را به خطر می اندازد.

افرادی هم هستند که با استفاده از اینترنت و هک اطلاعات بانکی افراد اقدام به سرقت از حساب‌های آنها می‌کنند و یا افراد را با تبلیغ‌های فریبکارانه وارد باندهای قاچاق و مخوف می‌کنند.

برای همین نمی‌توان گفت استفاده از اینترنت برای انسان‌ها کاملا مفید یا مضر است، در واقع مفید و مضر بودن اینترنت بستگی به استفاده از آن دارد.

برای ورود به دارک وب هم باید از مرورگر های مخصوص استفاده کرد.

عواقب ورود به دیپ وب

تمام نیازهای قانونی مردم از طریق دسترسی به Surface web مرتفع می‌شود و ورود به Deep Web ضروری نیست، ورود به فضای Dark Web کاربران را در معرض خطراتی قرار دهد مانند:

  • عملیات خرابکارانه سایبری
  • کلاه‌برداری‌های مربوط به رمز ارزها
  • کلاه برداری‌های مربوط به فروشگاه‌های اینترنتی
  • انتشار و دسترسی آسان به اطلاعات غیراخلاقی و غیر انسانی
  • قرار گرفتن در معرض حملات فیشینگ
  • انتشار ویروس و بد افزارهای مخرب و آلوده شدن سیستم
  • اعتماد به تبلبغات فریب‌کارانه مجرمان سایبری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا