راهنمای خرید انواع سوئیچ شبکه

قبل از خرید سوئیچ که از پرکاربردترین تجهیزات شبکه است باید نکاتی را بدانید و اولویت سازمان یا دفتر کارتان در انتخاب سوئیچ مشخص شود. مثلا در شبکه سازمان تعداد پورت در دسترس سوئیچ مهم‌تر است یا امکان انجام تنظیمات جزیی روی پورت‌های مختلف. در این مطلب در مورد انواع سوئیچ و کاربردهای آنها صحبت خواهیم کرد. نتسا را همراهی کنید.

 

برای کسب و کارهای کوچک میتوانید از سوییچ‌های با تعداد پورت کم و غیر مدیریتی استفاده کنید

 

نکاتی که قبل از خرید سوئیچ باید بدانید

در هنگام خرید سوئیچ برای شبکه بهتر است تجهیزات موجود در زیرساخت شبکه را در نظر بگیرید و سوییچ‌هایی که محدودیتی در اتصال با تجهیزات شما را ندارند تهیه کنید. همگون بودن تجهیزات در کاهش هزینه و زمان بسیار تاثیر‌گذار است.

اگر در آینده شبکه نیاز به توسعه دارد حتما این موضوع را هم در انتخاب تعداد سوئیچ و ویژگی‌های آنها لحاظ کنید. در ادامه راهنمای خرید انواع سوئیچ شبکه را بیان خواهیم کرد.

  • شبکه چند کاربر دارد؟ چنانچه تعداد کاربران 50 نفر باشد و شبکه نیاز به توسعه چندانی نداشته باشد، خرید یک دستگاه سوئیچ برای شبکه کافی است. تعداد پورت سوئیچ باید همیشه بیشتر از نیاز فعلی سازمان باشد تا در زمان توسعه شبکه با کمبود پورت مواجه نشوید.
  • اولویت کاربران شبکه چیست؟ اگر کاربران شبکه سرعت برایشان مهم‌تر از حجم انتقال اطلاعات است پس سوئیچ‌های مگابایتی را انتخاب کنید اما اگر میزان انتقال اطلاعات اولویت اول است پس سوئیچ‌های گیگابایتی انتخاب مناسبی خواهند بود.
  • چه تعداد تجهیزات برای اتصال به سوئیچ‌ در شبکه سازمان وجود دارد؟ تعداد تجهیزاتی که باید در شبکه به سوئیچ متصل شوند مانند سرورها از عوامل دیگر تعیین کننده تعداد پورت مورد نیاز شبکه هستند.
  • موضوع توسعه شبکه در آینده را هم مدنظر قرار دهید. (افزایش تعداد کاربران و دستگاه‌های شبکه): اگر در زمان خرید سوئیچ‌ براساس نیاز کنونی سازمان خرید کنید و تمام پورت‌های سوئیچ پرشوند در صورت اضافه شدن یک دستگاه یا کاربر به شبکه باید سوئیچ جدیدی تهیه کنید که هزینه بالا و غیرمنطقی به سازمان تحمیل می‌شود پس بهتر است توسعه شبکه را هم مد نظر قرار دهید. پورت خالی مانند پورت سوئیچ در شبکه هیچ ضرری به سازمان نخواهد زد بلکه در آینده سودمند خواهد بود.
  • نقش سوئیچ در شبکه هوشمند چیست؟ چنانچه قصد دارید شبکه هوشمند و گسترده راه اندازی کنید باید چند سوئیچ تهیه کنید سوییچ‌هایی با سرعت بالا برای کنترل ترافیک شبکه، در صورت استفاده از چند سوئیچ‌ یکی از سوئیچ‌ها را باید به عنوان Core SW یا همان سوئیچ‌ هسته مرکزی کانفیگ کنید و سوییچ‌های دیگر به آن متصل شوند.
  • آیا سرعت سوئیچ‌ تاثیر بالایی در کارایی شبکه دارد؟ برای سازمان‌هایی با تعداد کاربران بالا سرعت از اهمیت بالایی برخوردار است در هنگام خرید سوئیچ‌ دقت کنید که سوئیچ‌های سرعت بالا تهیه کنید زیرا تاثیر مستقیم بر پتانسیل و کارایی شبکه دارند.
  • فضای نگهداری مناسب برای سوئیچ دارید؟ سوئیچ‌ها هر چه تعداد پورت بیشتری داشته باشند نیاز به تجهیزات خنک کننده قویتری دارند. کولینگ مناسب تاثیر بالایی در کارایی و طول عمر سوئیچ شبکه دارد.
  • سوئیچ رومیزی مناسب کار شماست یا سوئیچ رک مونت؟ سازمان اتاق سرور دارد و سوییچ‌ها رک اختصاصی دارند پس خرید سوئیچ رک مونت منطقی است اما اگر دفتر کار کوچکی دارید و فضای محدود، سوئیچ رومیزی تهیه کنید.
  • توجه به اعتبار شرکت فروشنده سوییچ: به شرکت فروشنده سوئیچ و اعتبارش در بازار IT توجه کنید.
  • قیمت سوئیچ را براساس نیازتان بسنجید: صاحب کسب و کار کوچکی هستید سوئیچ غیر مدیریتی با تعداد پورت پایین پاسخگوی نیاز شماست و قیمت نسبتا پایینی دارد، اما برای سازمان بزرگ و متوسط با تعداد کاربران بالا خرید سوئیچ مدیریتی با ظرفیت و سرعت بالا که گران قیمت‌تر هم هست، منطقی است.

پس از پاسخ به سوالات بالا تقریبا می‌دانید که چه نوع سوییچی با چه تعداد پورت، نیاز شبکه را مرتفع می‌کند، تعداد پورت سوئیچ عامل مهمی در تعیین قیمت آن است.

تعداد و نوع پورت و سرعت سوئیچ

قاعده کلی وجود دارد که هرچه تعداد پورت سوئیچ بیشتر باشد اندازه آن هم بزرگتر است. این نکته را هم فراموش نکنید که سوییچ‌های متنوعی توسط شرکت‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند که ممکن است در ویژگی‌ها یکسان اما در ابعاد متفاوت باشند.

از جمله مشخصات فنی که در زمان خرید سوئیچ باید به آن توجه کرد سرعت انتقال اطلاعات آن است که سوئیچ‌های شبکه با پورت‌هایی با سرعت 10/100 MB/S و 10/100/1000 MB/S یا 10 گیگابیت بر ثانیه و بالاتر در بازار موجود هستند.

پورت‌های سوئیچ یا از نوع فیبرنوری هستند یا مسی یا ترکیبی از هر دو اینها، در سوییچ‌های مدیریتی و حرفه‌ای امکان اضافه کردن پورت به صورت ماژولار هم فراهم است. با توجه به زیرساخت شبکه و سرعت مورد نیاز کاربران می‌توان نوع پورت شبکه را انتخاب کرد.

پورت Uplink، پورت پرکاربرد از جنس فیبر نوری که برای برقراری ارتباط بین تجهیزات اصلی شبکه مثل سوییچ، روتر، سرور و فایروال استفاده می‌شود سرعت و قیمت بالاتری نسبت به پورت‌های مسی دارد.

فروش سرور hp در نتسا با قیمت عالی و گارانتی معتبر

انواع سوئیچ شبکه و کاربرد آنها، مدیریتی و غیرمدیریتی

سوئیچ‌های مختلفی توسط شرکت‌های کوچک و بزرگ به بازار عرضه می‌شوند که آنها را می‌توان در 10 گروه مختلف دسته‌بندی کرد، این 10 دسته به شرح زیر هستند:

  • سوئیچ Fixed
  • سوئیچ‌ ماژولار Modular SW
  • سوئیچ  Stackable
  • سوئیچ هوشمند Smart SW
  • سوئیچ POE
  • سوئیچ فیبرنوری
  • سوئیچ مدیریتی Managed
  • سوئیچ غیر مدیریتی Unmanaged
  • سوئیچ لایه 3
  • سوئیچ دیتاسنتر

5 دسته اول تقسیم بندی انواع سوئیچ از نظر سخت افزاری هستند و از مورد 7 تا 10 دسته‌بندی انواع سوئیچ از نظر نرم افزاری هستند.

سوییچ‌های شبکه برای شبکه LAN و MAN کاربرد دارند، سوئیچ در شبکه محلی LAN برای تامین امنیت و مدیریت اطلاعات از مبدا به مقصد مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از سوئیچ در شبکه MAN باید چندین سوئیچ تهیه کنید که ترافیک شبکه را مدیریت کنند و ارسال اطلاعات با سرعت بالا و به کاربران خاص را انجام دهند، در شبکه‌های MAN علاوه بر سوئیچ باید از روترها هم به عنوان واسط استفاده کرد.

پیشنهاد مطالعه: شبکه چیست؟

سوئیچ مدیریتی یا همان Managed Switch امکان کانفیگ، مدیریت، مانیتور کردن و تعیین سطح دسترسی کاربران و پورت‌های مختلف شبکه LAN را دارد. مانیتورینگ شبکه LAN در سوییچ‌های مدیریتی با استفاده از پروتکل SNMP مقدور است این پروتکل امکان مبادله اطلاعات مدیریتی شبکه را بین دستگاه‌های عضو شبکه فراهم می‌کند اطلاعات مدیریتی شامل وضعیت تمام دستگاه‌های عضو شبکه و اتصالات آنها، سلامت شبکه، پهنای باند، وضعیت پورت و خطاهای شبکه می‌باشد.

ادمین شبکه با استفاده از پروتکل SNMP به اطلاعات بالا دسترسی پیدا می‌کند و به راحتی از راه دور کارایی و سرعت شبکه را مانیتور کرده و آن را عیب یابی و تعمیر می‌کند و در صورت نیاز تغییرات و تنظیمات جدیدی  را روی شبکه اعمال خواهد کرد.

سوئیچ غیر مدیریتی در واقع یک دستگاه غیر‌قابل مدیریت است و براساس برنامه‌ریزی که شرکت سازنده روی آن انجام داده است کار می‌کند، این سوئیچ وظیفه برقراری ارتباط بین دستگاه‌های مختلف عضو یک شبکه را برعهده دارد، هر دستگاه عضو شبکه با استفاده از یک کابل به سوئیچ متصل شده و بطور خودکار شناسایی و وارد شبکه می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: انواع پروتکل شبکه

مدیریت سوئیچ

در سوییچ‌های غیرمدیریتی که با یک کابل به برق وصل شده و سایر تجهیزات شبکه هم با استفاده از کابل شبکه به آنها متصل می‌شوند و فعالیت می‌کنند امکان مدیریت و مانیتورینگ سوییچ وجود ندارد.

ولی سوییچ‌های مدیریتی که قابل تنظیم هستند امکان مانیتور کردن سوئیچ را برای ادمین با استفاده از پروتکل SNMP فراهم می‌کنند با تعیین سطح دسترسی برای کاربران و انجام جزئی‌ترین تنظیمات روی تمام پورت‌های شبکه امنیت سوئیچ و اطلاعات مبادله شده در سطح شبکه به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد. کاهش ترافیک شبکه و عیب‌یابی و تعمیر سریع سوئیچ با ابزارهای مانیتورینگ و گزارشات سلامت سیستم امکان‌پذیر است.

 

 

شبکه‌هایی که از دوربین‌ها و تلفن‌های IP استفاده می‌کنند به سوییچ POE نیاز دارند

سوئیچ PoE یا Non-PoE؟

اگر در شبکه سازمان تجهیزاتی وجود دارد که باید برق آنها از بستر شبکه تامین شود بهترین گزینه خرید سوئیچ‌های PoE یا همان Power Over Ethernet است این نوع سوئیچ قابلیت تامین برق مورد نیاز اکسس پوینت، تلفن‌های VOIP و دوربین‌های IP را دارند. اما در صورتی که چنین تجهیزاتی ندارید از سوییچ‌های Non-PoE استفاده کنید.

برای مطالعه بیشتر در خصوص سوئیچ PoE، کاربرد و مزایای این نوع سوئیچ به مقاله سوئیچ PoE چیست؟ مراجعه کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا