روتر چیست؛ آشنایی با انواع روتر

یکی از دستگاهایی که برای اتثال شبکه های مختلف به هم استفاده می شود روتر نام دارد. در این مطلب در مورد اینکه روتر چیست و کاربرد آن می خوانید و در ادامه با انواع روتر و تفاوت های آن با یکدیگر آشنا می شوید.

روتر چیست؟

روتر یکی از دستگاه‌های شبکه است که برای اتصال شبکه‌های مختلف به هم و ارسال بسته‌های داده بین آن‌ها (بر اساس آدرس IP) استفاده می‌شود. روتر با استفاده از جدول مسیریابی، بسته‌های داده از طریق بهترین مسیر ممکن برای مقصدشان ارسال می‌کند. به طور معمول، روترها در شبکه‌های کوچک و بزرگ استفاده می‌شود که شامل چندین زیرشبکه و سرویس‌های مختلف هستند. همچنین، روترها می‌توانند به عنوان فایروال نیز عمل کنند و ترافیک شبکه را کنترل کنند. اکنون به این پرسش مهم می‌رسیم که آیا روترها می‌توانند به صورت بی‌سیم نیز عمل کنند؟ بله، روترها می‌توانند به صورت بی‌سیم عمل کنند و به عنوان یک اکسس‌پوینت (Access Point) بی‌سیم در شبکه استفاده شوند. این نوع روترها به عنوان “روترهای بی‌سیم” شناخته می‌شوند و با استفاده از آن‌ها، کاربران می‌توانند به شبکه بی‌سیم متصل شوند و به اینترنت دسترسی پیدا کنند. همچنین، روترهای بی‌سیم می‌توانند با استفاده از ویژگی‌های مختلفی مانند WPA2، WPA3 و 802.1X، امنیت شبکه را تضمین کنند. این روترها می‌توانند به شکل تک‌بانده یا چند بانده به عنوان بخشی از یک شبکه بی‌سیم بزرگتر عمل کنند.

 

پیشنهاد مطالعه: شبکه چیست به زبان ساده 

کاربرد روتر چیست؟

وظیفه روتر اینست که داده‌ها را بین شبکه‌های مختلف ارسال می‌کند، مثلا ایجاد ارتباط بین شبکه داخلی سازمان شما با اینترنت، کاربرد روتر است. روتر را دروازه خروجی شبکه هم می‌گویند. هر پکت داده، زمانی که در حال خروج از شبکه است به روتر می‌رسد، روتر آدرس IP و مقصد پکت را بررسی می‌کند و طبق قوانینی که برای آن مشخص شده است نزدیک‌ترین مسیر را برای پکت تعیین می‌کند و پکت را به روتر دیگری که در ورودی شبکه قرار دارد ارسال می‌کند، این روند ادامه دارد تا زمانی که پکت به مقصد مورد نظر برسد.

فواید روتر

  • مهم‌ترین وظیفه روتر اشتراک‌گذاری یک اتصال شبکه واحد بین ماشین‌های متعدد است، با استفاده از روتر چندین کاربر می‌توانند به اینترنت متصل شوند و در نهایت بهره‌وری شبکه افزایش یابد، روترها برای اتصال معماری‌های شبکه و رسانه‌های دیگر نیز کاربرد دارند.
  • تامین امنیت روتر اولین قدم برای داشتن اتصال ایمن به شبکه است، اگر کاربران با مودم خود مستقیم به اینترنت متصل شوند در معرض تهدیدات سایبری زیادی قرار می‌گیرند، برای همین از روتر به عنوان واسط بین دو شبکه استفاده می‌شود تا شبکه امن باشد.
  • روتر برای تسهیل ارتباطات اینترنتی از تکنیک‌های مسیریابی پویا بهره می‌برد و بهترین مسیر موجود برای ارتباط و عملیات اینترنتی را مشخص می‌کند و به این صورت ترافیک شبکه را کاهش می‌دهد.
  • روتر وظیفه سوئیچینگ و فیلترینگ بسته را هم برعهده دارد، روتر شبکه را براساس مجموعه‌ای از قوانین فیلتر می‌کند و طبق این قوانین بسته‌ها اگر مجاز باشند می‌توانند در بستر شبکه مبادله شوند.
  • روترها در صورتی که یکی از اجزای خارجی شبکه معیوب شود از دستگاه‌های جایگزین برای جلوگیری از اختلال در مسیریابی ترافیک شبکه استفاده می‌کنند، سازمان‌های بزرگ از این طرح پشتیبان برای مدیریت کارآمد ترافیک استفاده می‌کنند.
  • روترها از ترجمه آدرس شبکه (NAT) استفاده می‌کنند، با NAT روترها می‌توانند با استفاده از آدرس IP عمومی و اشتراک پورت‌های UDP، اتصال را به اشتراک بگذارند، اتصال به اینترنت بدون NAT برای سازمان‌های بزرگ غیرممکن است.
  • روترها می‌توانند با مودم یکپارچه شوند و این تضمین کننده کاربرد وایرلس اکسس پوینت برای ایجاد شبکه‌های کوچک است.

پیشنهاد مطالعه: تفاوت روتر و اکسس پوینت

فرق مودم و روتر

برای پاسخ به سوال اینکه؛ فرق بین مودم و روتر چیست؟، باید ابتدا بگوییم Router چیست؟ روتر شبکه‌ها را تشکیل داده و ترافیک داده‌ها را در داخل و بین شبکه‌ها مدیریت می‌کند.

مودم چیست؟ مودم شبکه‌ها را به اینترنت متصل می‌کند، مودم با تبدیل سیگنال‌های یک ISP به سیگنال دیجیتال که می‌تواند توسط هر دستگاه متصل تبدیل شود، به اینترنت متصل می‌شود.

یک دستگاه برای اتصال به اینترنت ابتدا به یک مودم متصل می‌شود، سپس روتری که در شبکه مستقر است سیگنال‌ها را به طور متناوب بین چندین دستگاه مستقر در شبکه توزیع می‌کند و به آنها مجوز اتصال همزمان به اینترنت را می‌دهد.

برای درک بهتر کاربرد مودم و روتر و تفاوت این دو به مثال‌های زیر دقت کنید؛ فرض کنید شما مودم ندارید ولی یک روتر دارید:

شما به دلیل نداشتن مودم امکان اتصال به اینترنت را ندارید اما چون روتر دارید می‌توانید با دستگاه‌های هوشمند موجود در اطراف خود یک شبکه محلی ایجاد کنید و داده‌ها را به اشتراک بگذارید.

در سناریو دیگری فرض می‌کنیم شما یک مودم دارید اما روتر ندارید، حالا شرایط چگونه است؟

شما می‌توانید یک دستگاه را به اینترنت متصل کنید (مثلاً لپ‌تاپ)، اما نمی‌توانید آن اتصال اینترنت را بین چندین دستگاه (مثلاً لپ‌تاپ و تلفن هوشمند) توزیع کنید.

حالا اگر هم مودم داشته باشید هم روتر، با استفاده از هر دو دستگاه، می توانید با کامپیوتر، تبلت و گوشی هوشمند خود یک شبکه LAN تشکیل دهید و همه آنها را همزمان به اینترنت متصل کنید. ولی مودم‌هایی وجود دارند که روتر هم هستند و هم 4 پورت LAN و هم شبکه بی سیم را برای شما فراهم می‌کنند.

انواع روتر

برای اتصال یک شبکه LAN به اینترنت، روتر باید اول به یک مودم متصل شود، برای این اتصال دو راه وجود دارد:

  • روتر بی‌سیم: از ویژگی‌های روتر بی‌سیم اتصال آن به مودم از طریق کابل اترنت است، روتر بسته‌ها را از کد باینری به سیگنال‌های رادیویی تبدیل و سپس توزیع می‌کند، برای توزیع آنها از آنتن استفاده می‌کند، روترهای بی‌سیم WLAN ایجاد می‌کنند یعنی چندین دستگاه را با استفاده از ارتباطات بی‌سیم به هم متصل می‌کنند.
  • روتر سیم دار: که برای ارتباط با مودم همانند روتر بی‌سیم از کابل اترنت استفاده می‌کند، برای اتصال به یک یا چند دستگاه در شبکه از کابل‌های جداگانه استفاده می‌کند مثل ایجاد LAN یا پیوند دادن دستگاه‌های درون شبکه به اینترنت.

پیشنهاد مطالع: کابل شبکه چیست؟

در دسته‌بندی دیگری به جز نوع سیمی و بی‌سیم روتر که برای شبکه‌های محلی کوچک استفاده می‌شوند، انواع متفاوت دیگری از روتر که برای عملکرد تخصصی ساخته شده‌اند وجود دارد، مثل :

  • روتر اصلی: این روتر در شرکت‌ها و مشاغل بزرگ مورد استفاده هستند که حجم بالایی از بسته‌های داده را در شبکه منتقل می‌کنند، روترهای اصلی در هسته شبکه کار می‌کنند و امکان برقراری ارتباط با شبکه‌های خارجی را ندارند.
  • روتر لبه: این روتر با روترهای اصلی که در هسته شبکه هستند و همچنین با شبکه‌های خارجی ارتباط برقرار می‌کنند، روترهای لبه دقیقا در لبه شبکه قراردارند و از BGP (پروتکل دروازه مرزی) برای ارسال و دریافت داده‌ها از سایر شبکه‌های LAN و WAN استفاده می‌کنند.
  • روتر مجازی: روتر مجازی یک دستگاه سخت افزاری مانند سایر مدل‌ها نیست بلکه یک نرم افزار است که همان عملکرد روتر سخت افزاری استاندارد را دارد و در صورت عدم موفقیت، از پروتکل افزونگی روتر مجازی (VRRP) برای ایجاد روترهای مجازی اولیه و پشتیبان استفاده می‌کند.

 

 

مودم وظیفه اتصال به اینترنت را دارد ولی روتر وظیفه توزیع سیگنال اتصال را بین چندین دستگاه برعهده دارد. برخی از مودم‌ها نیز میتواند وظیفه توزیع سیگنال را هم داشته باشد

 

روتر بی سیم

روتر بی‌سیم یا Wireless Router یک دستگاه تحت شبکه است که قابلیت اتصال دستگاه‌های بی‌سیم به شبکه را فراهم می‌کند. این دستگاه شبکه که برخی منابع آن را اکسس پوینت بی‌سیم نیز توصیف می‌کنند امکان برقراری ارتباط بین دستگاه‌های مختلف بی‌سیم را فراهم می‌کند.

روترهای بی‌سیم به صورت معمول دارای یک یا چند آنتن بی‌سیم هستند که امکان ارسال و دریافت اطلاعات بی‌سیم را فراهم می‌کنند. همچنین، این دستگاه‌ها به عنوان مسیریاب بین شبکه‌های مختلف عمل می‌کنند و به کاربران اجازه می‌دهند تا به اینترنت از طریق شبکه‌ی بی‌سیم دسترسی پیدا کنند.

به طور معمول، روترهای بی‌سیم با استفاده از پروتکل‌های رایج شبکه‌های بی‌سیم مثل وای‌فای و همچنین استانداردهای مخابراتی مثل 3G، 4G و 5G کار می‌کنند و می‌توانند با استفاده از مکانیزم‌های امنیت‌های مختلف مانند WEP، WPA، WPA2 و WAP3 امنیت شبکه را تضمین کنند.

 

پیشنهاد مطالعه: پروتکل در شبکه به چه معناست؛ بررسی انواع پروتکل شبکه

 

 

وظیفه روتر مدیریت ترافیک شبکه است

تفاوت روتر وایرلس و با سیم

تفاوت اصلی بین یک روتر وایرلس و یک روتر با سیم، این است که روتر وایرلس دارای قابلیت اتصال دستگاه‌ها به شبکه به شکل بی‌سیم است، در حالی که روتر با سیم تنها قابلیت اتصال دستگاه‌ها با کابل شبکه را فراهم می‌کند.

با استفاده از یک روتر وایرلس، کاربران می‌توانند به شبکه بی‌سیم متصل شوند و از اینترنت و دیگر منابع شبکه استفاده کنند. این نوع روترها قادر هستند به عنوان اکسس پوینت بی‌سیم نیز عمل کنند و اطلاعات را از طریق امواج رادیویی بین دستگاه‌های بی‌سیم منتقل می‌کنند.

در مقابل، روتر با سیم فقط از طریق کابل شبکه ارتباط دستگاه‌ها با شبکه را برقرار می‌کند. این نوع روترها به عنوان یک مسیریاب عمل می‌کنند و اطلاعات را از طریق کابل شبکه بین دستگاه‌ها منتقل می‌کنند.

هر دو نوع روتر، به عنوان یک مسیریاب بین شبکه‌ها عمل می‌کنند و به کاربران اجازه می‌دهند تا به اینترنت و منابع شبکه دسترسی پیدا کنند.

سوالات متداول

برای اتصال دو یا چند شبکه یا زیرشبکه به یکدیگر از دستگاهی به نام روتر استفاده می‌شود، روتر دو وظیفه اصلی دارد:

  • مدیریت ترافیک (روتر با ارسال بسته داده به مقصد مورد نظر براساس آدرس آی پی
  • به چندین دستگاه اجازه می‌دهد که از یک اتصال اینترنتی استفاده کنند.

روترها دارای انواع متعددی هستند ولی بیشتر روترها داده‌ها را بین LAN و WAN منتقل می‌کنند، LAN همان شبکه محلی است که از اتصال دستگاه‌هایی که در منطقه جغرافیایی خاص هستند، تشکیل می‌شود و معمولا به یک روتر نیاز دارد.

WAN یا شبکه گسترده که از LAN بزرگتر است و برای سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگی که در چند نقطه جغرافیایی مختلف فعالیت دارند مناسب است. می‌توان گفت چند شبکه محلی LAN که وابسته به مکان هستند به یکدیگر متصل می‌شوند و یک شبکه WAN را تشکیل می‌دهند. WAN گسترده‌تر است و معمولا به چندین روتر و سوئیج نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا