سوئیچ PoE چیست؟ مزایای PoE

در بین تجهیزات شبکه حتما اسم سوییچ شبکه PoE را شنیده‌اید، سوییچ PoE قابلیت تامین برق برخی از تجهیزات شبکه را دارد. در این مقاله قصد داریم در مورد تکنولوژی PoE و انواع سوییچ‌های PoE و کاربرد آنها صحبت کنیم.

PoE چیست؟

تکنولوژی انتقال برق روی کابل شبکه اترنت را PoE می‌گویند که مخفف Power Over Ethernet است. با استفاده از PoE داده‌ها و برق را می‌توان بصورت همزمان روی کابل اترنت به تجهیزات شبکه منتقل کرد و نیازی به کابل برق نیست.

بطور مثال دوربین تحت شبکه‌ای سازگار با PoE دارید و آن را به یک سوییچ شبکه PoE وصل می‌کنید و سوییچ به برق متصل می‌شود، در این وضعیت دوربین نیازی به برق ندارد چون برق آن از طریق سوییچ شبکه PoE تامین می‌شود.

 

POE مخفف Power Over Ethernet است

 در تکنولوژی PoE برق و داده هر دو توسط کابل اترنت منتقل می‌شوند، اما جریان الکتریکی با سیگنال‌های داده درون کابل اترنت هیچ تداخلی نخواهند داشت.

کاربرد PoE چیست و با چه تجهیزاتی سازگار است؟

بیشترین کاربرد سوییچ‌های PoE در سه گروه دسته‌بندی می‌شوند، 1- تجهیزات بی‌سیم 2- تلفن VOIP 3- دوربین‌های IP

  • تجهیزات بی‌سیم: مانند دستگاه‌های کارت خوان RFID ( اصطلاح عامیانه دستگاه تشخیص برچسب‌های الکترونیکی) و اکسس پوینت‌های WiFi و بلوتوث
  • تلفن VOIP : امکان اتصال چند تلفن به یک پریز و قطع برق آنها از راه دور را می‌توان با استفاده از PoE فراهم کرد.
  • دوربین‌های IP: امروزه PoE بخش جدانشدنی و مهم دوربین‌های نظارتی تحت شبکه است که نصب و جابجایی آنها را آسان‌تر و سریع‌تر کرده است.

نکته مهم: حداکثر فاصله‌ای که سوییچ PoE روی کابل اترنت برق منتقل می‌کند 100 متر است، بنابراین در فضاهای بزرگ برای رفع این محدودیت از تجهیزاتی مانند پاور اکستندر یا کابل‌های فیبر نوری استفاده می‌شود.

 

مزایای PoE

استفاده از تکنولوژی POE مزایای مهمی دارد که در ادامه مهم‌ترین آنها را بیان خواهیم کرد:

  • ایمنی بالای POE: POE نسبت به نوسان برق و افزایش و کاهش ناگهانی برق که به تجهیزات آسیب می‌زند، ایمن است.
  • مقیاس پذیری: با استفاده از POE، نصب و گسترش اتصالات شبکه با سرعت بالاتری امکان‌پذیر است و کارایی سیستم افزایش می‌یابد.
  • انعطاف پذیری: امکان تغییر مکان و استقرار تمام تجهیزات در محل‌های مورد نظر با استفاده از POE میسر شده است، تجهیزاتی مانند دوربین IP و اکسس پوینت‌های بی‌سیم
  • قابلیت اطمینان بالا: برق موردنیاز تجهیزات از منبع مرکزی و سازگار (PSE) تامین می‌شود. می‌توان یک منبع برق دائمی نیز در نظر گرفت تا اثر قطعی برق خنثی شود.
  • صرفه جویی در زمان و هزینه POE: نیازی به کابل‌کشی برق نیست، نصب کابل شبکه آسان است و نیازی به حضور تکنسین نیست.

 

 

شرکت‌های مختلفی مانند سیسکو و D-link سوییچ‌های POE را تولید می‌کنند

 

انواع سوئیچ PoE

سوییچ PoE نوعی سوییچ شبکه است که در هنگام اتصال تجهیزات شبکه به سوییچ PoE بررسی می‌کند که آیا تجهیزات با PoE سازگاری دارند یا خیر؟

اگر سازگاری داشته باشند به طور خودکار به آنها برق می‌دهد. تفاوت اصلی سوییچ‌های PoE با سوییچ‌های معمولی همین ویژگی است. دستگاه‌های تحت شبکه‌ای که از تکنولوژی PoE استفاده می‌کنند میزان ولتاژ مختلفی را نیاز دارند.

دستگاه‌های PoE با ولتاژ پایین، تلفن‌های VOIP و تصویری، دوربین‌های IP، اکسس پوینت‌های وایرلس، سامانه‌های کنترل از راه دور کامپیوتر، دستگاه‌های صوتی و تین کلاینت‌ها هستند. دستگاه‌های PoOE با ولتاژ بالا، تلویزیون‌ها، مانیتورهای کامپیوتری و لپ تاپ‌ها هستند.

نشانه ظاهری سوییچ PoE وجود نوار باریک زرد رنگی زیر پورت‌های سوییچ است، سوییچ‌های POE دارای دو نوع هستند

مدل غیر مدیریتی (unmanaged) یا مدیریت ناپذیر که معمولا ارزان هستند و تعداد پورت کمی دارند و مدل مدیریتی (managed Switch) یا مدیریت‌پذیر که داخل رک نصب می‌شوند، قیمت بالایی دارند و چندین پورت دارند.

سوییچ‌های PoE معمولا با تعداد پورت 8، 12، 24 و 48 تولید می‌شوند که تقسیم‌بندی دیگر مربوط به سوییچ‌ها این است که سوییچ می‌تواند در گروه سوییچ اکتیو (فعال) باشد یا در گروه سوییچ پسیو (منفعل) باشد.

تفاوت سوئیچ PoE اکتیو و پسیو

سوییچ‌های Active PoE Switch یا فعال ایمن‌تر از سوییچ‌های Passive PoE Switch یا منفعل هستند.

سوییچ PoE فعال در هنگام اتصال به تجهیزات شبکه سازگاری آنها را با PoE به سرعت بررسی می‌کند و در صورت عدم سازگاری با PoE با تجهیزات مانند یک سوییچ معمولی رفتار کرده و فقط برای آنها داده ارسال می‌کند و از ارسال برق برای آنها و آسیب زدن به دستگاه‌ها خودداری می‌کند. در زمان استفاده از سوییچ POE فعال از کابل‌های CAT5/CAT5e/CAT6 استفاده کنید. سرعت برابر با 10/ 100 / 1000 مگابیت در ثانیه و تا مسافت 100 متر خواهد بود. سوییچ PoE فعال با استانداردهای جهانی IEEE 802.a ،IEEE 802.3af و IEEE 802.bt سازگاری دارد و برهمین اساس به سه مدل تقسیم می‌شود: سوییچ PoE، سوییچ PoE+، سوییچ PoE++

پیشنهاد مطالعه: کابل شبکه چیست و چه کاربردی دارد

سوییچ PoE پسیو بدون توجه به عدم سازگاری تجهیزات متصل به آن، بصورت مداوم روی کابل اترنت با ولتاژ مشخصی جریان الکتریکی ارسال می‌کند پس اگر در شبکه تجهیزات ناسازگار با PoE دارید توصیه می‌کنیم از سوییچ‌های فعال PoE استفاده کنید تا تجهیزات آسیب نبینند. سوئیچ‌های PoE پسیو معمولا فقط با اترنت ۱۰/۱۰۰ مگابیت‌برثانیه سازگارند. امروزه بیشتر شرکت‌های تولید کننده سوییچ‌های POE اکتیو به بازار عرضه می‌کنند.

PoE injector چیست؟

شاید این سوال مطرح شود که اگر سوییچ غیر PoE بود ولی تجهیزاتی که به سوییچ متصل هستند با PoE سازگاری داشتند چه باید کرد؟

در چنین شرایطی برای تامین برق آن تجهیزات از PoE injector یا Midspan استفاده می‌شود. اینجکتور دستگاه کوچکی است که به منبع تغذیه متصل و بین سوییچ اترنت و دستگاهی که نیاز به تامین برق دارد قرار می‌گیرد، به بیان ساده وظیفه این دستگاه افزودن برق به اترنت است و بیشترین کاربرد آن در رادیوهای وایرلس است زیرا رساندن برق مجزا به ارتفاع 40 متری دکل کار غیرمنطقی و خطرناکی است.

در هنگام استفاده از تکنولوژی PoE دقت کنید اگر تعداد دستگاه‌هایی که در شبکه از PoE پشتیبانی می‌کنند تنها یک یا دو دستگاه هستند، منطقی‌تر است به جای خرید سوییچ PoE از PoE injector برای تامین برق استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا