علت خرابی پاور سرور و آموزش تعویض

پاور یا همان منبع تغذیه، جز قطعات اصلی سرور است و سلامت آن بر کارکرد صحیح سرور تاثیر بالایی دارد. اما ممکن است به دلایلی معیوب شود. در این مطلب قصد داریم در مورد دلایل خرابی پاورهای سرور (سرور HP) و نحوه تعویض آن صحبت کنیم، با ما همراه شوید.

دلایل خرابی پاور سرور

پاور یا منبع تغذیه سرور

 

بهتر است سرور همیشه مجهز به دو پاور باشد

 

Power یا منبع تغذیه وظیفه تامین برق مورد نیاز مادر‌بورد و اجزای مختلف سرور را برعهده دارد، پاور، برق شهری را دریافت و آن را به ولتاژ قابل استفاده برای مادربورد و تمام اجزای تشکیل دهنده سرور تبدیل می‌کند. در دستگاه‌های شخصی مثل لپ تاپ یا PC از یک پاور استفاده می‌شود که در صورت معیوب شدن آن، امکان روشن شدن سیستم وجود ندارد، اما به دلیل ویژگی سرور که از آن به عنوان 24*7 یاد می‌کنند و سرور باید در 7 روز هفته 24 ساعت روشن و در حال سرویس دهی باشد، داشتن یک پاور برای سرور منطقی نیست.

فراموش نکنید که سرور با یک پاور روشن می‌شود و به خوبی کار می‌کند اما بهتر است برای جلوگیری از خارج شدن سرور از دسترس در صورت معیوب شدن پاور، سرور مجهز به 2 پاور باشد. که به پاور دوم، پاور Redundant گفته می‌شود. در این حالت یک پاور دائم در حال کار و تامین برق است ولی اگر این پاور معیوب شود پاور دوم بدون خاموش شدن سرور به سرعت جایگزین شده و اختلالی در کارکرد سیستم ایجاد نمی‌شود.

پیشنهاد مطالعه: معرفی استاندارد 80 Plus در منابع تغذیه سرور

 

پاور ممکن است به دلایل زیادی معیوب شود در ادامه به مهم‌ترین دلایل خرابی پاور سرور اشاره خواهیم کرد:

  • روشن شدن چراغ Service Required LED که در پنل جلو و پشت سرور قرار دارد.
  • روشن شدن چراغ Fault LED که شامل سه چراغ سبز و قرمز و نارنجی است، اگر چراغ سبز روشن باشد یعنی ولتاژ ورودی به سرور نرمال است، چراغ چشمک زن نارنجی نشان دهنده ایراد در ولتاژ خروجی پاور است و اگر چراغ قرمز روشن شود نشان دهنده ایراد در ولتاژ ورودی پاور است.
  • روشن نشدن سرور
  • پاور روشن می‌شود اما بعد از چند دقیقه خاموش می‌شود.
  • پاور در زمان روشن شدن ایجاد صدا می‌کند.
  • وقتی دور فن سرور بالا نمی‌رود به معنی روشن نشدن کامل پاور است.

نحوه تعویض پاور خراب سرور

منبع تغذیه‌ای که از فناوری “هات پلاگ” پشتیبانی می‌کند این امکان را دارد که در صورت معیوب شدن، پاور سرور را بدون خاموشی آن، از محل خود خارج کرده و با پاور جدید تعویض شود. در صورتی که سرور شما مجهز به دو پاور باشد، یکی از پاورها فعال و درحال کار است و پاور دیگر درحالت Redundant قراردارد و به محض دریافت پیغام از پاور شماره یک به سرعت جایگزین آن خواهد شد.

نکته: قبل از انجام مراحل تعویض پاور از تمام دیتاهای موجود روی سرور خود، بکاپ تهیه کرده و سپس اقدام به خاموش کردن سرور و تعویض پاور کنید. زیرا ممکن است اطلاعات پاک شوند. در موارد زیادی مشاهده شده است که خرابی پاور سرور موجب انتقال بیش از حد شدت جریان و ولتاژ خروجی آن شده و باعث سوختن قطعات ذخیره ساز شده است. توصیه می‌کنیم که از تمام اطلاعات حتی اطلاعات رید شده بصورت مستقل روی دستگاه ذخیره ساز دیگری مانند NAS Storage یا استوریج Tape نسخه پشتیبان تهیه کنید.

 

مراحل تعویض پاور سرور کار سختی نیست و طبق روند زیر می‌توانید آن را انجام دهید:

  • اگر سرور روشن نمی‌شود، اول اتصال آن به برق را بررسی کنید.
  • حالا مشخص خواهد شد که کدام پاور سرور خراب است.
  • کابل برق را از پاور معیوب جدا کنید.
  • پاور را خارج کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا