نحوه آپدیت فریمور سرور HP

قبل از آن‌که نحوه آپدیت فریمور سرور HP را بررسی کنیم، ابتدا باید به این پرسش پاسخ دهیم که فریمور چیست. فریمور، برنامه نرم‌‌افزاری است که در درون حافظه رام قرار می‌گیرد. این تراشه می‌تواند روی بورد سیستم کنترلر قرار بگیرد. Firmware تعیین میکند که سرور و تمامی مولفه‌های سخت‌افزاری نصب شده روی سرور اعمال می‌کند که باید چه کاری را انجام دهند. فریمور دستورات لازم برای این‌که سرور چگونه با دیگر مولفه‌ها و سخت‌افزارها ارتباط برقرار کند را ارایه می‌دهد. به فریموری که روی بورد سیستمی سرور قرار دارد System ROM یا BIOS و به فریموری که روی دیگر قطعات سخت‌افزاری سرور قرار دارد، Option ROM می‌گویند. با این مقدمه به سراغ بررسی نحوه آپدیت فریمور سرور می‌رویم.

چرا باید فریمور سرور را آپدیت کنیم؟

به‌روزرسانی فریمور یا همان Firmware سرور مزایای زیادی دارد، به‌طوریکه مشکلات و باگ‌های شناسایی شده در سیستم‌‌عامل سرور را برطرف کرده و اگر اطلاعاتی در ارتباط با آسیب‌پذیری فریمور منتشر شده باشد با آپدیت فریمور مشکلات برطرف می‌شوند، بنابراین آپدیت فریمور باید به عنوان بخشی از برنامه نگه‌داری سرور در چک‌لیست فعالیت‌های مربوط به سرور قرار گیرد. همچنین، آپدیت‌ فریمور باعث می‌شود تا سرور عملکرد روان‌تری پیدا کند و به شکل بهینه از منابع استفاده کند. به‌طور معمول، کارشناسان شبکه به دلایل مختلفی فریمور سرور را به‌روزرسانی می‌کنند که از مهم‌ترین آن‌ها باید به برطرف کردن مشکلات جدی، پایداری سیستم، برطرف کردن مشکلات شناسایی شده در مولفه‌های سخت‌افزاری مثل ROM و پردازنده و بهبود عملکرد سیستم یا سرویس‌دهی بیشتر سیستم اشاره کرد.

آمارها نشان می‌دهند بخش عمده‌ای از مشکلاتی که ممکن است به واسطه یک قطعه سخت‌افزاری سرور برطرف شوند در اصل با یک به‌روزرسانی فریمور قابل اصلاح است. شرکت اچ‌پی به سرپرستان شبکه پیشنهاد می‌کند قبل از تعویض ماژول خاصی از سرور، ابتدا آپدیت فریمور را بررسی کنند. بنابر گزارش‌های منتشر شده توسط شرکت اچ‌پی، نزدیک به 30 تا 35 درصد ماژول‌های سخت‌افزاری سرورها مشکل خاصی ندارند و تنها به آپدیت فریمور نیاز دارند. بنابراین، اگر در زمان بررسی مشکلات، Firmware را آپدیت کنید، زمان خاموش کردن سرور و زمان لازم برای تعویض ماژول‌های سخت‌افزاری به میزان قبل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

بنابراین برای قطعاتی که روی سرور‌ها نصب شده‌اند، ابتدا آپدیت فریمور را بررسی کنید و هر زمان که آپدیتی برای ROM یا هر کدام از ماژول‌ها در دسترس بود، آپدیت‌ها را نصب کنید. رویکرد فوق تضمین می‌کند سیستم از جدیدترین فریمور استفاده می‌کند که باعث می‌شود به شکل بهتری از سخت‌افزارها استفاده ‌کند. خوشبختانه، روش‌های زیادی برای به‌روزرسانی فریمور سرورهای اچ‌پی وجود دارد که باعث شده این فرایند ساده‌تر از قبل شود.

آپدیت فریمور سرور بصورت Offline ROM Flash

همان‌گونه که از نام این فناوری (Offline ROM Flash) مشخص است، هنگامی انجام می‌شود که سرور برای فرایندهای بررسی‌های روتین و نگه‌داری خاموش شده است. در عمل هر دو روش آنلاین و آفلاین نتایج یکسانی را ارایه می‌کنند، اما مزایایی که روش آنلاین ارایه می‌کند بیشتر از روش آفلاین است. به‌طور معمول در روش به‌روزرسانی آفلاین دو گزینه در دسترس کاربران قرار دارد. روش اول، آپدیت فریمور با استفاده از نرم‌افزار ROMPaq boot Diskette است. نرم‌افزار ROMPaq از وب‌سایت HPE Business Support Center قابل دریافت است. هنگامی که نرم‌افزار فوق را دانلود کردید، برای اجرای آن باید یک ROMPaq boot Diskette ایجاد کنید.

دومین روش به‌کارگیری ابزار ROM Update Utility یا HPE Smart Update Manager است. ابزار دوم HPE Smart Update Manager به کاربر اجازه پیاده‌سازی مولفه‌های نرم‌افزاری و  فریموری را از طریق یک رابط گرافیکی کاربر‌پسند می‌دهد. با این‌حال، گزینه محبوب در زمینه به‌روزرسانی آفلاین ROMPaq است که یک روش نسبتا قدیمی است. در این حالت ابتدا باید فریمور روی دیسک قرار گیرد و سیستم را با استفاده از دیسک بوت کنید. لازم به توضیح است که ROM Update Utility روی Firmware Maintenance CD قرار دارد، اما می‌توان با استفاده از HPE USB Key Boot Utility روی USB Drive Key آن‌ را کپی کرد.

دقت کنید بعد از آپدیت رام سرور به جدیدترین نسخه باید Rom Based Setup Utility را اجرا کرده و بایوس سیستم را برای تنظیمات سخت‌افزاری و مولفه‌هایی که نصب شده‌اند پیکر بندی کنید.  برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با HP ROM-Based Setup Utility به آدرس زیر مراجعه کنید.

https://support.avaya.com/resources/sites/AVAYA/content/live/SOLUTIONS/218000/SOLN218876/en_US/emr_na-c00191707-17.pdf

پرسشی که اکنون مطرح می‌شود این است که چرا هنگامی که روش آنلاین در دسترس قرار دارد باید از روش آفلاین استفاده کنیم؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که مولفه‌های هارد درایو تنها با استفاده از روش Offline قابل آپدیت و به‌روزرسانی هستند.

 

آپدیت فریمور سرور بصورت Online ROM Flash

Online ROM Flash راهکار هوشمندانه و پیشرفته‌تری است که شرکت اچ‌پی در اختیار سرپرستان شبکه قرار داده تا در کنار به‌روزرسانی آفلاین و محلی امکان به‌روزرسانی آنلاین و راه دور را داشته باشند. آپدیت فریمور از طریق مکانیزم فوق نیازمند فایل‌هایی است که Smart Component نام دارند. برای دسترسی به فایل‌های مذکور به لینک زیر مراجعه کنید.

ftp://ftp.hp.com/pub/softpaq//sp44501-45000/sp44769.html

 

 این مولفه‌های هوشمند، اجازه می‌دهند انجام آپدیت در حالی که سرور، روشن و در حال کار است قابل انجام باشد. در این حالت، مدت زمان خاموش بودن یا از مدار خارج کردن سرور به حداقل می‌رسد

مزایای Online ROM Flash

همان‌گونه که اشاره کردیم، روش آنلاین مزایای بیشتری نبست به روش آفلاین دارند.  از جمله این مزایا به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • برای به‌روزرسانی نیازی به آفلاین شدن سرور نیست.
  • فرایند آپدیت در کمتر از یک دقیقه انجام میشود.
  • پس از اتمام فرایند به‌روزرسانی، امکان زمان‌بندی برای راه‌اندازی سرور به منظور اعمال فریمور جدید وجود دارد.

 

سرپرست شبکه می‌تواند از راه دور و با استفاده از فناوری‌هایی مثل  ProLiant Remote Deployment Utility، ProLiant Remote Deployment Console Utility یا HPE Systems Insight Manager (HP SIM) به‌طور همزمان اقدام به آپدیت فریمور چند سرور کند. البته این امکان نیز وجود دارد که از سایر فناوری‌های مدیریت سرور برای این منظور استفاده کرد.

یکی دیگر از ابزارهای مهمی که در زمان خرید سرور HP بر روی آن وجود دارد؛ Intelligent Provisioning نام دارد که آشنایی با نحوه آپدیت و تنظیم Intelligent Provisioning نیز از دیگر الزامات هر مدیر IT می‌باشد.

Smart Component، فریمور را به‌روزرسانی و سیستم را پیکربندی می‌کند تا پیکربندی جدید بعد از راه‌اندازی سیستم اجرا شود. رویکرد فوق باعث می‌شود به‌روزرسانی بدون مشکل انجام شود و سرپرست شبکه زمانی کافی برای اعمال تنظیمات جدید را داشته باشد.

آپدیت فریمور به شیوه آنلاین

Smart Component، فریمور را آپدیت و سیستم را پیکربندی می‌کند تا تنظیمات جدید بعد از ریست دستگاه اجرا شوند. ویژگی مذکور باعث می‌شود آپدیت انجام شود، اما به سرپرستان شبکه امکان کنترل زمانی که تنظیمات جدید باید اجرا ‌شوند را نمی‌دهد. تمام بروزرسانی‌های Online ROM Flash به نوع سیستم‌عامل بستگی دارد که خوشبختانه سیستم‌عامل ویندوز و سیستم‌‌عامل لینوکس پشتیبانی می‌شوند. بعد از انتخاب سرور باید سیستم‌عاملی که روی سیستم نصب است را انتخاب کنید. قسمت BIOS and Firmware فایل آپدیت OS ROM Flash را انتخاب کنید.

HPE Drive Key Boot Utility

HPE Drive Key Boot Utility می‌تواند USB Key را قالب‌بندی (فرمت) کند تا بتوان از آن به عنوان دستگاهی با قابلیت بوت کردن استفاده کرد. این ابزار، امکان بارگذاری ROM Update Utility روی HPE Drive Key را فراهم می‌کند. بعد از نصب ROM Update Utility با استفاده از آن می‌توان Offline ROM Flash Smart Components را روی drive key قرار داد. پشتیبانی System ROM برای HPE Drive Key Utility ضروری است. دقت کنید HPE Floppy Drive Key دیگر منسوخ شده و HPE Flash Media Kits جایگزین شده است.

ROM-Based Setup Utility

بعد از این‌که رام سرور به جدیدترین نسخه آپدیت شد باید ابزار RBSU سرنام ROM-Based Setup Utility را اجرا کنید و بایوس سیستم را برای پیکربندی سخت‌افزارهای کنونی و مولفه‌هایی که در سیستم نصب شده‌اند، پیکربندی کنید. RBSU دسترسی به پیکربندی‌های مختلفی مثل پیکربندی دستگاه‌های سیستم و اقلام نصب شده، نمایش اطلاعات سیستم، انتخاب کنترلر بوت اولیه و پیکربندی Online Spare Memory را ارایه می‌کند.

لازم به توضیح است که فایل‌های System RomPaq را با یکی از دو روش زیر میتوانید دانلود کنید:

در لینک زیر، جدیدترین System RomPaq برای سرورهای اچ‌پی قابل دانلود است.

https://support.hpe.com/hpsc/doc/public/display?docId=emr_na-c00308226

هنگامی که صفحه مذکور باز شد باید موارد زیر را به دقت رعایت کنید:

  1. انتخاب نام مدل سرور از فهرست سرورها.
  2. انتخاب سیستم‌عامل نصب شده روی سرور.
  3. کلیک روی گزینه Download در گروه دانلودها.
  4. فایل System RomPaq لازم برای نصب و راه‌اندازی سرور را از آدرس زیر انتخاب و دانلود کنید.
  5. https://support.hpe.com/hpesc/public/home
  6. در کادر جستجو باید نام و مدل دستگاه خود را وارد کنید.

آپدیت فریمور سرور با HPE SUM

 

 

همان‌گونه که اشاره کردیم، Online ROM Flash راهکار ابداعی و قدرتمند شرکت اچ‌پی برای به‌روزرسانی از راه دور سرور است که به سرپرست شبکه اجازه می‌دهد به‌طور همزمان و از راه دور اقدام به به‌روزرسانی چند سرور کند. علاوه بر این، نباید از این نکته مهم غافل شویم که انجام آپدیت سرور در شرایطی انجام می‌شود که سیستم روشن و در حال انجام کار است. رویکرد مذکور اجازه می‌دهد تا هیچ‌گونه تاخیری در روند خدمت‌رسانی به وجود نیاید.

از مزایای آپدیت فریمور سرور با HPE SUM باید به بهبود عملکرد، انعطاف‌پذیری و امنیت، یکپارچگی کامل با HPE iLO به منظور دریافت آپدیت‌های امنیتی، دریافت فریمور، درایور و نرم‌افزارهای سیستمی در قالب یک مجموعه کامل که باعث می‌شوند روند به‌روزرسانی شکل یکپارچه‌ای به خود بگیرد و مشکلی از بابت ناسازگاری به وجود نیاید، امکان بازگرداندن شرایط به حالت پایدار قبلی (Restore Point)، پروسه راحت و ساده آپدیت با حداقل اعمال تغییرات از طریق کاربر و به شکل هوشمند اشاره کرد.

پیشنهاد مطالعه: نرم‌افزار iLO چیست

همان‌گونه که مشاهده می‌کنید SUM امکان نگه‌داری ساده و کارآمدی در اختیار سرپرستان شبکه قرار می‌دهد، زیرا این متخصصان از طریق کنسولی که یک رابط گرافیکی وب‌محور یا تعاملی مبتنی بر خط فرمان را دارد قادر به انجام کارها هستند. در این حالت، نیازی به دسترسی فیزیکی به هر سرور نیست که صرفه‌جویی قابل ملاحظه در زمان به وجود می‌آورد. SUM برای استفاده از آپدیت‌ها از رابط‌های متفاوتی استفاده می‌کند، بنابراین می‌توانید رابطی را انتخاب کنید که جوابگوی نیازهای کاری باشد. بدین ترتیب سرورها چه آفلاین باشند یا آنلاین، امکان آپدیت به‌شیوه محلی، راه دور مبتنی بر مرورگر، خودکار یا دستی وجود دارد.

یکی از مزایای بالقوه SUM عدم نیاز به واسط یا برنامه‌های جانبی برای انجام کارها است، به‌طوری که فرایند استقرار که شامل ارایه گزارش‌های بلادرنگ است را امکان‌پذیر کرده و به سرپرستان شبکه اجازه می‌دهد به جزییات دقیقی در این زمینه دسترسی داشته باشند. SUM عملکرد هوشمندانه‌ای دارد، به‌طوری که گره‌های زیرساخت را پیدا می‌کند و درایورها و فریمور موجود در آن‌ها را ثبت می‌کند. در ادامه درایورها و فریمورهای موجود در بسته نرم‌افزاری را بررسی می‌کند تا آپدیت‌های قابل توصیه را در اختیار سرپرست شبکه قرار دهد.

HPE Smart Update چیست؟

فناوری HPE Smart Update مجموعه‌ای چند بخشی و مبتنی بر SUM است که دردسرهای صرف وقت، هزینه و به‌روزرسانی Error Prone را برطرف کرده و از یک فرایند دو مرحله‌ای برای این منظور استفاده می‌کند. پرسشی که اکنون مطرح می‌شود این است که آپدیت‌های Error Prone چه معنایی دارند؟ اگر خوش‌شانس باشید با مشکلی خاصی در مدت زمان انجام فعالیت‌ها روبرو نمی‌شوید، اما در بلندمدت ممکن است با خطاهایی روبرو شوید. این به‌روزرسانی‌ها برای غلبه بر چنین باگ‌ها و مشکلاتی در نظر گرفته شده‌اند. همان‌گونه که اشاره کردیم SUM این فرایند را در دو مرحله انجام می‌دهد که مرحله اول دریافت آپدیت‌ها (Get Updates) است. این مرحله خود به سه بخش جداگانه به شرح زیر تقسیم می‌شود:

SSP: ابزار SSP سرنام HPE Service Pack for ProLiant مجموعه‌ای از فریمورها، درایورها و Smart Component است که از طریق ابزار SUM اجرا می‌شود. SPP را باید بسته‌ای شبیه به ISO توصیف کنیم که از نرم‌افزار SUM به عنوان ابزار پیاده‌‌سازی استفاده می‌کند. به بیان ساده‌تر SPP مجموعه جامعی از مولفه‌های هوشمند است که به سرپرست شبکه اجازه می‌دهند آپدیت سرورهای مختلف اچ‌پی را بدون مشکل خاصی انجام دهد.

Smart Components: ماژول‌های مستقل در SPP هستند که شامل آپدیت‌های فریمور، درایور و نرم‌افزار سیستمی هستند. این مولفه‌ها دستوراتی هستند که برای نصب آپدیت‌ها استفاده می‌شوند.

SPP Custom Download: وب سرویسی است که برای کم کردن اندازه SPP از طریق Smart Components در دسترس قرار دارند.

دومین مرحله در این زمینه اعمال به‌روزرسانی‌‌ها (Apply Updates) است که شامل مراحل زیر است:

SUM: هسته مرکزی پیاده‌سازی آپدیت‌های فریمور، درایور و نرم‌افزار سیستمی با استفاده از Smart Components است.

SUT: ماژول نرم‌افزاری SUM است که قابلیت هماهنگی با HPE OneView و iLO Amplifier Pack به منظور اجرا، زمان‌بندی و استفاده از آپدیت‌ها به‌شکل خودکار را دارد تا تیم‌های فناوری‌ اطلاعات بیهوده وقت خود را صرف انجام این‌کار نکنند.

 


سوالات متداول

چرا باید فریمور سرور را آپدیت کنیم؟

به‌روزرسانی فریمور یا همان Firmware سرور مزایای زیادی دارد، به‌طوریکه مشکلات و باگ‌های شناسایی شده در سیستم‌‌عامل سرور را برطرف کرده و اگر اطلاعاتی در ارتباط با آسیب‌پذیری فریمور منتشر شده باشد با آپدیت فریمور مشکلات برطرف می‌شوند، بنابراین آپدیت فریمور باید به عنوان بخشی از برنامه نگه‌داری سرور در چک‌لیست فعالیت‌های مربوط به سرور قرار گیرد.

روش های متداول بروزرسانی firmware سرور hp کدام است؟

از روش های آپدیت فریمور سرور میتوان ؛ آپدیت فریمور سرور بصورت Offline ROM Flash، آپدیت فریمور سرور بصورت Online ROM Flash، Smart Component، که هم فریمور را آپدیت و سیستم را پیکربندی می‌کند و در نهایت آپدیت فریمور سرور با HP SUM معرفی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا