نحوه ریکاوری اطلاعات RAID

فرایند بازیابی داده‌هایی که روی آرایه‌ای از هارددیسک‌ها به‌نام رید قرار گرفته‌اند تفاوت زیادی با بازیابی داده‌ها از هارددیسک‌های عادی دارد، به دلیل این‌که رید از یک مکانیزم پیچیده‌تر برای خواندن و نوشتن داده‌ها استفاده می‌کند. با این‌حال، این امکان وجود دارد که داده‌های سطوح مختلف رید مثل RAID 0,2,3,4,5,6 را بازیابی کرد. به‌طور معمول، شرکت‌ها زمانی به دنبال ریکاوری رید هستند که مشکلاتی مثل خرابی دیسک سخت، خرابی کنترلرها، رونویسی داده‌ها، خرابی نرم‌افزارها یا برنامه‌های کاربردی، باز قالب‌بندی و موارد این چنینی به وجود آید.

برای اجرای درست بازیابی اطلاعات رید بهتر است تمامی آرایه‌های ذخیره‌ساز رید بر مبنای پیکربندی و تنظیمات اصلی یا آخرین تنظیمات بازسازی شوند. در فرایند بازیابی رید باید به قابلیت‌های نرم‌افزاری که با استفاده از آن قصد بازیابی اطلاعات را دارید دقت کنید. به‌طور کلی، هنگام بروز مشکل برای دیسک‌های سخت برای پیشگیری از آسیب جدی به آن‌ها ابتدا جریان برق را قطع کنید. این اولین گام بازیابی اطلاعات است.

بازیابی اطلاعات هارد RAID

بازیابی اطلاعات رید به این دلیل پیشنهاد می‌شود که هنگامی که دیسک سختی خراب می‌شود به‌طور خودکار سایر دیسک‌های سخت مسئولیت دیسک معیوب را بر عهده می‌گیرند، در این حالت دیسک‌های سخت نه تنها باید وظایف عادی خود را انجام دهند، بلکه باید به وظایف هارددیسک خراب نیز رسیدگی کنند که کاهش سرعت سرور را به همراه دارند. اگر روند فوق ادامه پیدا کند، سایر دیسک‌های سخت نیز با مشکل روبرو می‌شوند و این احتمال وجود دارد که در نهایت فرایند بازیابی داده‌ها غیرممکن شود.

پیشنهاد مطالعه:  نحوه انتخاب سطح RAID مناسب 

زمان لازم برای ارزیابی و ریکاوری

به‌طور معمول، فرایند بازیابی دیسک‌های سخت بیشتر از 3 روز زمان نمی‌برد، اما در موارد خاص ممکن است این‌کار تنها در یک روز انجام شود، البته مدت زمان موردنیاز برای انجام این‌کار به ظرفیت دیسک‌های سخت، حجم اطلاعاتی که روی آن‌ها ذخیره‌سازی شده‌اند و میزان خرابی بستگی دارد. نکته مهمی که باید در این زمینه به آن دقت کنید این است که باید مطابق با دستورالعمل‌های خاصی دیسک‌های رید به مراکز تخصصی انتقال پیدا کنند.

 

نرم افزار ریکاوری RAID

امروزه نرم‌افزارهای مختلفی برای بازیابی اطلاعات رید در اختیار کاربران قرار دارد، با این‌حال چند مورد از آن‌ها اهمیت بیشتری نسبت به نمونه‌های مشابه دارند. از نرم‌افزارهای قدرتمند در این زمینه به موارد زیر باید اشاره کرد:

Zero Assumption Recovery:

اگر از نرم‌افزارهای مختلفی برای بازیابی اطلاعات دیسک‌های رید استفاده کرده‌اید، اما در این زمینه با مشکل روبرو شده‌اید و پاسخ مناسبی را دریافت نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم از ابزار Zero Assumption Recovery استفاده کنید. این نرم‌افزار برای بازیابی تخصصی اطلاعات رید استفاده می‌شود، با این‌حال برای بازیابی فایل‌های حذف شده، ولوم‌های فرمت شده و فایل‌های RAW، بازیابی سکتور MBR و بازیابی عکس‌های دیجیتال نیز استفاده می‌شود.

DiskInternals:

این نرم‌افزار از یک مکانیزم کاملا هوشمند و خودکار برای بازیابی اطلاعات رید استفاده می‌کند. با این‌حال، گزینه‌ای برای بازیابی دستی نیز وجود دارد. این نرم‌افزار به این دلیل توسط شرکت‌ها استفاده می‌شود که توانایی شناسایی خودکار آرایه دیسک‌ها، انجام خودکار فرایند بازیابی و ارایه گزارش دقیقی در ارتباط با فعالیت‌های انجام شده را دارد.

ReclaiMe Free RAID Recovery:

اگر به دنبال ابزاری هستید که ساده‌ترین مکانیزم برای بازیابی اطلاعات را ارایه کند، اما توانایی پشتیبانی از پلتفرم‌های مختلف را داشته باشد پیشنهاد می‌کنیم از ReclaiMe استفاده کنید. یک ابزار رایگان که قادر به بازیابی دقیق فایل‌ها است. علاوه بر این، به شما اجازه می‌دهد درباره داده‌هایی که قرار است بازیابی شوند تصمیم‌گیری کنید. از مهم‌ترین مزایای این محصول باید به مشاهده پوشه‌ها و فایل‌ها در دیسک خراب، مشاهده سطوح مختلف رید، پشتیبانی از تجهیزات NAS و… اشاره کرد.

GetDataBack:

ابزار قدرتمند دیگری است که ویژگی شاخصی دارد. این ابزار قادر به پشتیبانی از پارتیشن‌بندی FAT و NTFS است، بنابراین مشکلی از بابت بازیابی اطلاعات سیستم‌های ویندوزی و لینوکسی ندارید. از دیگر قابلیت‌های شاخص این محصول باید به پشتیبانی از حافظه‌های فلش، حافظه‌های حالت جامد و دیسک‌های سخت مختلف اشاره کرد.

آموزش ریکاوری RAID

فرایند بازیابی اطلاعات رید باید توسط کارشناسان سخت‌افزار که دوره‌های تخصصی در این زمینه را پشت سر گذاشته‌اند انجام شود. هنگامی که قرار است فرایند بازیابی اطلاعات انجام شود، در اولین مرحله باید درخواستی در ارتباط با بازیابی اطلاعات اولیه‌ ثبت کنید و بر مبنای گزارشی که مشتری در اختیارتان قرار داده برآوردی در ارتباط با مدت زمان و هزینه‌ای که برای انجام این‌کار باید انجام شود در اختیار او قرار دهید و در صورت توافق مرحله ریکاوری RAID را آغاز کنید. در این مرحله باید ارزیابی دقیقی از خرابی، دشواری فرایند بازیابی، مدت زمان تخمینی و هزینه‌ای که برای بازیابی باید پرداخت شود را ارائه کنید. گاهی اوقات اطلاعاتی که روی یک رید ذخیره شده‌اند یک کپی از اطلاعات اصلی هستند، در این حالت بهتر است به جای هزینه تعمیر و بازیابی به فکر خرید هارددیسک جدیدی باشید.

در این مرحله باید چند سوال مهم از مشتری پرسیده و درون گزارش ثبت کنید. اول آن‌که چه اتفاقی افتاده و تقریبا چند روز از خرابی هارددیسک می‌گذرد، چه تعداد دیسک سخت در raid وجود دارد، از چه سیستم فایلی استفاده شده است، ظرفیت ذخیره‌سازی هر درایو چقدر است، دیسک‌های سخت متعلق به چه شرکتی هستند، از چه سطح از رید استفاده شده است، رابط دیسک سخت چیست و چه نوع داده‌ای در دیسک‌های سخت ذخیره‌‌سازی شده‌اند؟ پس از به‌دست آوردن پاسخ‌ها باید درباره روش‌هایی که برای بازیابی اطلاعات از آن‌ها استفاده می‌کنید اطلاعاتی در اختیار مشتری قرار دهید. اکنون می‌دانید چه اتفاقی افتاده و چگونه باید روند بازیابی رید را انجام دهید.

 

مراحل ریکاوری اطلاعات RAID

با توجه به معماری‌های مختلف رید و پیچیدگی‌های هر معماری، مراحل ریکاوری اطلاعات رید ممکن است کوتاه یا زمان‌بر باشد. به‌طور معمول، این فرایند بر مبنای مراحل زیر انجام می‌شود:

پشتیبان‌گیری از اطلاعات: ‌

در اولین مرحله باید به فکر پشتیبان‌گیری از اطلاعات باشید. مهم نیست از چه سطح از ریدی استفاده می‌کنید، بهتر است قبل از انجام هر کاری ابتدا نسخه پشتیبانی از اطلاعات تهیه کنید. این فرایند برای تمامی سطوح مختلف رید صدق می‌کند. تهیه یک بکاپ از درایوها کمک می‌کند پس از بازیابی انسجام اطلاعات و نحوه قرار گرفتن اطلاعات روی رید را حفظ کنید. علاوه بر این، همواره به یک کپی از اطلاعات دسترسی دارید و در صورتی که روند بازیابی با شکست روبرو شد، قادر به بازگرداندن شرایط به حالت قبل از بازیابی هستید. دقت کنید در بکاپ‌گیری باید اطلاعات روی دیسک یا سیستم جداگانه‌ای قرار گیرند.

از یک الگوی مشخص برای همه درایوها استفاده کنید:

در این مرحله متخصص ریکاوری باید فرایند تشخیص خطا روی تمامی درایوهای رید را انجام دهد تا درایوهای خراب و درایوهایی که ممکن است در آینده با خرابی روبرو شوند را شناسایی کند. توصیه می‌شود در این مرحله عملکرد سایر درایوها را بررسی کنید تا مطمئن شوید ایمیج کاملی آماده کرده‌اید و همه جزییات به دقت ثبت شده‌اند. این‌کار کمک می‌کند از ابزارهای مناسبی برای ریکاوری استفاده کنید.

متادیتاهای درایوهای رید را تحلیل کنید:

پس از شناسایی و برطرف کردن خطاهای نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری مربوط به بازوها یا صفحات دیسک سخت، بهتر است متادیتاها را تحلیل کند. متادیتاها به مجموعه اطلاعاتی در ارتباط با اندازه، نوع و ترتیب دیسک‌ها در رید اشاره دارند. متادیتاها نشان می‌دهند تازه‌ترین داده‌ها چه زمانی روی درایو نوشته‌ شده‌اند. رویکرد فوق در فرآیند بازیابی مهم است، زیرا نشان می‌دهد داده‌های جدید روی چه درایوی نوشته شده‌اند و این امکان را فراهم می‌کنند تا دیسک‌های سخت قدیمی و جدید را از یکدیگر تفکیک کنید.

بازطراحی فیزیکی مجدد رید:

برای شناسایی معماری رید، باید آرایش فیزیکی دیسک‌های سخت را دوباره ایجاد کنید. این رویکرد به‌نام بازسازی درخت داده (Data Tree) معروف است. با این‌کار ساختار داده‌ها و فایل‌هایی که پس از خرابی قابل بازیابی هستند قابل تشخیص هستند. بازطراحی دوباره آرایش فیزیکی رید نشان می‌دهد چه مقدار از داده‌ها بازیابی می‌شوند. هرچه ظرفیت درایو ذخیره‌سازی بیشتر باشد، درخت‌ داده بزرگ‌تر است.

برای بازیابی داده‌ها از سیستم فایلی استفاده کنید:

این مرحله ارتباط مستقیم با مرحله قبل دارد، به‌طوری که اجازه می‌دهد سیستم فایلی رید را شناسایی کنید که کمک مهمی در بازیابی اطلاعات می‌کند. سیستم فایلی رید برای ترسیم ساختار منطقی آرایه و شناسایی مکان فایل‌ها استفاده می‌شود. سیستم فایلی‌ اطلاعات کلیدی در مورد مکان داده‌هایی که به دلیل خرابی رید آسیب دیده‌اند را نشان می‌دهد. اگر سیستم فایلی آسیب دیده است، مجبور هستید از روش بازیابی خام استفاده کنید.

این روش زمانی استفاده می‌شود که آسیب دیدگی به اندازه‌ای زیاد است که ساخت فهرست فایلی ممکن نیست. در این حالت کل آرایه اسکن می‌شود و بر مبنای نوع فایل‌ها بازیابی انجام می‌شود. در این حالت، داده‌هایی که با موفقیت بازیابی می‌شوند در قالب پوشه‌های انبوه (bulk) بازگردانده می‌شوند و البته زمان بازیابی نیز بیشتر می‌شود. فراموش نکنید که دسته‌بندی اطلاعات نیز به زمان قابل توجهی نیاز دارد.

استخراج و آزمایش فایل‌های نمونه:

پس از آن‌که ساختار و معماری رید بازسازی و ساختار و سیستم فایلی ترمیم شد، اکنون فایل‌هایی که استخراج شده‌اند باید آزمایش شوند تا اطمینان حاصل شود کار به درستی انجام شده است. با توجه به این‌که، بیشتر معماری‌های رید مبتنی بر الگوی نواری (Stripped) هستند و داده‌ها با هدف دستیابی به افزونگی بهتر در مکان‌های مختلفی ذخیره می‌شوند درخت داده باید به‌درستی بازسازی شود. این مرحله گواهی برای موفقیت‌آمیز بودن بازسازی و در دسترس بودن داده‌های قابل استفاده قبل از استخراج نهایی اطلاعات است.

استخراج نهایی داده‌ها:

آخرین مرحله بازیابی رید استخراج اطلاعات از رید و انتقال آن‌ها به دیسک سالم است. اطلاعاتی که قرار است در اختیار مشتری قرار بگیرند. به‌طور معمول، فهرستی از فایل‌های بازیابی شده در اختیار قرار می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود چه داده‌هایی از رید با موفقیت بازیابی شده و چه داده‌هایی قابل بازیابی نبودند.

دلایل خرابی RAID در سرور HP

هنگامی که قصد برطرف کردن مشکل خرابی رید سرور HP را دارید در اولین مرحله باید علت بروز مشکل را تشخیص دهید. یکی از مولفه‌های مهمی که باعث خرابی رید در سرورهای اچ‌پی می‌شود، کنترلر رید و منبع تغذیه است. خرابی کنترلر رید مانع راه‌اندازی سرور می‌شود. به‌طور معمول کنترلر raid وظایف مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها باید به مدیریت خواندن و نوشتن روی دیسک‌ها، مرتب‌سازی و سازمان‌دهی داده‌ها روی دیسک‌های سخت و مدیریت تمامی فرآیندهای مرتبط با رید اشاره کرد.

در این حالت اگر کنترلر خراب شود، اطلاعات به درستی روی دیسک‌های سخت نوشته نمی‌شوند و در نتیجه سرور نیز راه‌اندازی نمی‌شود. خرابی کنترلر باعث می‌شود داده‌ها به اشتباه یا ناقص روی دیسک‌های رید نوشته شده، دسترسی به داده‌ها به درستی انجام نشود و در بلندمدت باعث خرابی هارد و از بین رفتن داده‌ها بشود. اگر ریدکنترلر خراب شود، برای خواندن اطلاعات باید ریدکنترل را تعویض کنید. هنگامی که دیسک‌های سخت با مشکل روبرو شوند باعث از دست رفتن اطلاعات می‌شوند.

البته بسته به نوع سطحی از رید که از آن استفاده می‌کنید، ممکن است سرور همچنان به کار خود ادامه دهد، اما ضریب اطمینان سیستم به شدت کاهش پیدا می‌کنند. بنابراین هنگام خراب شدن دیسک سخت در اولین فرصت به فکر جایگزینی آن با نمونه سالم باشید. نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که تعویض ریدکنترلر کار ساده‌ای نیست، زیرا ارتباط مستقیمی با معماری رید دارد و این احتمال وجود دارد که اگر توسط افراد غیرمتخصص انجام شود، اطلاعات روی دیسک‌های سخت برای همیشه از دست بروند. بنابراین اگر ریدکنترلر سرور خراب شود به هیچ وجه خودتان آن‌را تعویض نکنید و از متخصصان در این زمینه درخواست کمک کنید.

پیشنهاد مطالعه: بررسی هاردهای اچ‌پی‌ای

بازیابی اطلاعات هارد سرور HPE

برای بازیابی اطلاعات دیسک‌های سخت HP باید به چند نکته مهم زیر دقت کنید:

در اولین فرصت سرور را خاموش کنید تا داده‌های بیشتری از دست نروند. متاسفانه تکنسین‌های تازه‌کار تصور می‌کنند اگر سرور راه‌اندازی شود، مشکلات برطرف می‌شوند، اما راه‌اندازی در موارد محدودی پاسخ‌گو است و تنها در شرایطی که خطاهایی مثل KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED را مشاهده می‌کنید یک راه‌اندازی مشکلات را برطرف می‌کند، اما در بیشتر موارد آسیب‌های بیشتری را وارد می‌کند.

 

  • اطلاعاتی در ارتباط با سطح RAID استفاده شده به‌دست آورید.
  • به هیچ‌عنوان سعی نکنید پرس دیسک‌های سخت را باز کنید، بازکردن غیر اصولی باعث آسیب دیدن جدی بازوها و صفحات دیسک می‌شوند و بازیابی اطلاعات را غیر ممکن می‌کنند.
  • هیچ نرم‌افزاری روی سیستم آسیب دیده اجرا یا نصب نکنید. این‌کار باعث آسیب دیدن ساختار درختی می‌شود.
  • مدل سرور HP را سرچ کنید تا بتوانید اطلاعات دقیق‌تری در ارتباط با کنترلر رید به‌دست آورید.
  • هارددیسک را بر مبنای اسلاتی که در آن گرفته‌اند برچسب‌‌گذاری و شماره‌گذاری کنید.
  • دیسک‌های سختی که مشکل دارند را نشانه‌گذاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا