وب سرور چیست و انواع آن

وب سرور برای مدیریت درخواست‌های کلاینت‌ها برای وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود. به بیان دقیق‌تر، سرور محتواهای وب‌سایت‌ها که ممکن است متنی یا چند‌رسانه‌‌ای باشد را میزبانی کرده و بنا به درخواست کاربران در اختیارشان قرار می‌دهد. بر مبنای این تعریف باید بگوییم که وب سرور واسطی میان سایت، کاربر و مرورگر است.

وب سرور چیست و معرفی برترین وب سرورها

یکی از مباحث مهم دنیای شبکه که باید در مورد آن اطلاع دقیقی داشته باشید وب‌سرور است. وب سرور به زیرساخت نگهداری و تحویل انواع مختلف محتوا از طریق وب‌سایت اشاره دارد. محتوایی که بنا به درخواست کاربران یا کلاینت‌ها به آن‌ها نشان داده می‌شود. این محتوا می‌تواند متن، تصاویر، ویدیو، برنامه‌های کاربردی یا داده‌ها باشد. در این‌جا کلاینت به برنامه‌های مرورگری اشاره دارد که برای دسترسی به محتوا از آن‌ها استفاده می‌شود. نرم‌افزارهایی که با باز کردن وب‌سایت‌ها و تبدیل کدهای آن‌ها به محتوایی قابل فهم به کاربران اجازه می‌دهند با کلیک کردن روی لینک‌ها اقدام به باز کردن وب‌سایت‌ها کرده یا فایل‌هایی را دانلود کنند.

اگر بخواهیم وب‌سرور را معنا یا ترجمه کنیم باید بگوییم وب‌سرور به معنای میزبانی برنامه‌های وب‌محور است. به‌طور معمول، بعد از نصب وب سرور، کاربران می‌توانند این برنامه‌ها را استفاده کرده به محتوا دسترسی پیدا کرده یا فایل‌های موردنیاز را دانلود کنند. از وب‌سرورهای معروفی که این روزها توسط سازمان‌ها برای انجام فعالیت‌های حرفه‌ای استفاده می‌شود باید به پروکسی سرور، سرور پروتکل پیکربندی پویای میزبان (DHCP)، سرور سامانه نام دامنه (DNS)، اپلیکیشن سرور، دیتابیس سرور، فایل سرور و پرینت سرور اشاره کرد. این وب‌سرورها برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: پروتکل شبکه چیست؟

به‌طور مثال، پروتکل DHCP برای تخصیص آدرس آی‌پی به شکل پویا به کلاینت‌های تحت شبکه استفاده می‌شود یا سرور DNS برای تبدیل آدرس‌های آی‌پی به معادل متناظر اسمی آن‌ها یا بالعکس استفاده می‌شود. نکته دیگری که باید به آن دقت کنید طبقه‌بندی وب‌سرورها بر مبنای کارکرد آن‌ها در دنیای شبکه‌های سازمانی است.

 

 

 

در این حوزه وب‌سرورها به چهار نوع اصلی آپاچی سرور (Apache) که محصول بنیاد آپاچی است و روی سیستم‌عامل‌های مختلف استفاده می‌شود، وب‌سرور IIS که مخصوص به‌کارگیری روی سیستم‌عامل‌های مایکروسافت است، nginx وب‌سروری که توسط شرکت NGINX طراحی شده و انجین ایکس نام دارد و GWS که شرکت گوگل آن‌را طراحی کرده و به‌نام وب‌سرور گوگل (Google Web Server) معروف است اشاره کرد.

پیشنهاد مطالعه: DNS چیست

وب سرور آپاچی چیست؟

وب‌سروری است که امکان نصب آن روی پلتفرم‌های مختلف مثل لینوکس، ویندوز، لینوکس و مک وجود دارد. وب‌سروری که بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه ابر از آن استفاده می‌کنند. این وب‌سرور به لطف ماژولار بودن، متن‌باز بودن، منطعف بودن، قابلیت اشکال‌زدایی ساده و پشتیبانی از زبان‌های پر کاربردی مثل پایتون، پرل، پی‌اچ‌پی و و یونیکس و MacOS انتخاب اول بسیاری از سازمان‌ها است.

 

کاربرد وب سرور

وب‌سرورها با هدف تسهیل دستیابی به محتوای میزبانی شده روی سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. هنگامی که کلاینتی درخواستی برای دسترسی به یک منبع را ارسال می‌کند، وب‌سرور درخواست کلاینت را پردازش کرده و نتیجه را در قالب یک فایل یا محتوای متنی یا چند رسانه‌ای به او نشان می‌دهد. در صورتی که وب‌سرور فایل موردنظر را پیدا نکند پیغام خطایی مبنی بر نبود فایل برای کاربر ارسال می‌کند.

 

بهترین وب سرور

به‌طور معمول، شما می‌توانید فایل‌ها و محتوای موردنظر را روی کامپیوتر خود ذخیره‌سازی کرده و به روش‌های نه چندان ساده از طریق اینترنت به آن‌ها دسترسی داشته باشید. با این‌حال، مشکل روش فوق این است که تنها خودتان بر مبنای یکسری شرایط نه چندان منعطف قادر به مشاهده فایل‌ها هستید و سایر کاربران بر مبنای تمهیدات پیچیده‌ای قادر به مشاهده فایل‌ها هستند. برای حل این مشکل باید از وب سرور‌های اختصاصی استفاده کنید.

برای آن‌که بتوانید بهترین وب‌سرور را پیدا کنید باید به موارد مهمی دقت کنید. به‌طور مثال، وب سرور اختصاصی همواره در دسترس است، به این معنا که در تمام أوقات شبانه‌روز سرویس‌دهی می‌کند، کامپیوترهای شخصی و وب‌سرورهای عادی با مشکلاتی همچون خرابی که باعث می‌شود سرور در دسترس قرار نگیرد روبرو هستند، در حالی که وب سرور اختصاصی همیشه به اینترنت متصل و آماده خدمت‌رسانی است، به‌طور معمول وب سرورها، یک آی پی آدرس دارند که به‌نام آی‌پی آدرس اختصاصی از آن نام برده می‌شود و وب سرور اختصاصی توسط شرکت ثالثی ارایه شده و پشتیبانی می‌شود. اگر به نکاتی که اشاره شد دقت کنید، قادر هستید بهترین میزبان برای وب‌سایت را انتخاب کنید. شرکت‌هایی که بهترین وب‌سرور را ارایه کرده و متناسب با نیاز کاری شما هزینه لازم را دریافت می‌کنند.

 

تفاوت وب سرور و وب سرویس

وب‌سرور زیرساختی نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری برای اجرای یک نرم‌افزار ویژه است که قابلیت پاسخ‌گویی به درخواست‌های کاربران در مقیاس شبکه گسترده (وب) را دارد. وب‌سرورها میزبان یک یا چند سایت هستند که درخواست‌های دریافتی از کاربران را پردازش کرده و نتایج را باز می‌گردانند.

وب‌سرویس به مکانیزم ارایه خدمات از طریق اینترنت به کلاینت‌ها اشاره دارد. وب‌سرویس‌ها عمدتا به شکل رابط وب و در قالب نرم‌افزارهای سیار، وب‌سایت‌ها یا بانک‌های اطلاعاتی در دسترس کاربران قرار دارند. بر مبنای این تعاریف مشاهده می‌کنیم که تفاوت وب سرور و وب سرویس در این است که وب سرویس توسط وب سرور اجرا می‌شود و داده‌های خام را به شکل داده‌های ساختار یافته در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

تفاوت سرور و وب سرور

سرور یا به عبارت دقیق‌تر، سرویس‌دهنده به سخت‌افزار یا نرم‌افزاری اشاره دارد که خدماتی در اختیار برنامه‌های کاربردی یا کلاینت‌ها قرار می‌دهد. سرور کامپیوتری متصل به شبکه است که بر عکس کامپیوترهای عادی مسئولیت رسیدگی به وظایف مختلفی را دارد. به‌طور معمول سرورها ماهیت فیزیکی دارند مانند سرور HP، هرچند امکان استفاده از سرورهای مجازی نیز فراهم است.

در نقطه مقابل وب سرور به معنای میزبانی برنامه‌های مبتنی بر وب است. به‌طوری که بعد از نصب وب سرور، کاربران می‌توانند به محتوای موردنظر دسترسی پیدا کرده یا فایل‌های میزبانی شده روی سرور را دانلود کنند. به لحاظ فنی سرورها و وب‌سرورها از دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ساخته شده‌‌اند. از منظر سخت‌افزاری، وب سرور کامپیوتری است که نرم‌افزار وب سرور و فایل‌های وب‌سایت را میزبانی می‌کند.

از فایل‌های مهم یک وب‌سایت باید به فایل‌های اچ‌تی‌ام‌ال، تصاویر، فایل‌های قالب‌بندی CSS، فایل‌های جاوااسکریپت، فونت‌ها و محتوای چندرسانه‌ای اشاره کرد. وب سرور به شبکه‌های محلی یا اینترنت متصل می‌شوند و از تبادل فیزیکی داده‌ها با سایر دستگاه‌های متصل به و

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

پیشنهاد ویژه نتسا