ویپ چیست و چگونه کار میکند؟

از سال‌ها قبل برقراری ارتباط بین انسان‌ها از طریق تلفن مقدور شد، اما به مرور با پیشرفت تکنولوژی و افزایش نیازهای انسان و محدودیت‌هایی که در استفاده از سیستم تلفن سنتی وجود داشت، سیستم جدیدی ابداع شد که به آن سیستم تلفن شبکه‌ای گفته میشود، VOIP امکان برقراری تماس از طریق شبکه را امکان پذیر کرده، مکالمات VOIP را می‌توان ضبط کرد یا از راه دور کنفرانس تلفنی برگزار کرد، در ادامه مطلب به بیان مباحثی مانند ویپ چیست و چگونه کار می‌کند؟ صحبت خواهیم کرد، همراه ما باشید.

ویپ چیست؟

VoIP مخفف Voice over Internet Protocol است، فناوری که به شما امکان می‌دهد به جای تلفن ثابت از طریق شبکه یا اینترنت تماس‌های تلفنی و تماس‌های ویدیویی داشته باشید، VOIP جایگزین مناسبی برای تلفن محلی است. با استفاده از ویپ هنگامی که به اینترنت متصل هستید، می‌توانید بدون نیاز به خدمات تلفن سنتی، محلی یا سیم‌های فیزیکی مسی، با هر کسی، تماس بگیرید. تنها چیزی که نیاز دارید اینترنت پرسرعت و ارائه دهنده خدمات VoIP برای رسیدگی به تماس‌ها است.

 

VOIP تلفن شبکه ای است که برای راه اندازی آنها نیاز به اینترنت پرسرعت دارید

 

یک ارائه دهنده VoIP قابل اعتماد خدمات لازم را به شما ارائه می‌دهد سپس تلفن IP خود را وصل کنید، تا به راحتی بتوانید تماس برقرار کنید. این تلفن‌های دیجیتال از اتصال اینترنت پرسرعت برای برقراری ارتباط با خارج از شبکه محلی استفاده می‌کنند VoIP تماس‌های تلفنی را به داده‌هایی تبدیل می‌کند که از طریق اینترنت ارسال می‌شوند.
اگر سیگنال Wi-Fi قوی دارید، می‌توانید از کابل‌های اترنت استفاده کنید یا از آنها رد شوید. این کار را با هزینه بسیار کمتری نسبت به سیستم‌های تلفن قدیمی انجام می‌دهد Voice over IP مزایای زیادی نسبت به خدمات تلفن سنتی دارد.

VoIP چگونه کار می‌کند؟

Voice over IP صدای شما را به یک پکت‌های دیجیتال تبدیل می‌کند، آن را فشرده می‌کند و از طریق اینترنت ارسال می‌کند. ارائه دهنده خدمات VoIP (مثل ارائه دهنده خدمات اینترنتی) تماس را تنظیم می‌کند.

بسیاری از مردم VoIP را به تلفن ثابت سنتی، ترجیح می‌دهند، زیرا هزینه راه‌اندازی کمتری دارد و می‌توانند با استفاده از اینترنت تماس برقرار کنند، که باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های بین‌المللی می‌شود.

Voice over IP از شبکه مبتنی بر پروتکل TCP/IP استفاده می‌کند که از پایه‌های ساختار ضروری اینترنت است. تلفن IP یک نوآوری عظیم در سیستم مخابراتی صد ساله است.

پیشنهاد مطالعه: انواع آی‌پی

برای تماس‌های تلفنی، مکالمه با استفاده از بسته‌های داده کوچک رد و بدل می شود. اینترنت می‌تواند این بسته‌های داده را در کمتر از یک ثانیه به سراسر جهان ارسال کند.

برای تلفن اینترنتی، این بسته‌ها بین تلفن شما و ارائه دهنده VoIP حرکت می‌کنند، و تماس بین شبکه‌ای را راحت‌تر می‌کند. همچنین عملکردهای مفید دیگری مانند پست صوتی، ارسال تماس، ضبط تماس را ارائه می‌دهد.

تلفن ویپ چیست و چگونه کار می‌کند؟

اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهیم که تلفن ویپ چیست و چگونه کار می‌کند؟ باید بگوییم که:

  • تلفن ویپ به سوئیچ (سوئیچ شبکه) یا روتر (روتر لود‌بالانسر) شما در شبکه محلی (LAN) متصل می‌شود. وقتی شماره تلفنی را می‌گیرید، تلفن IP شما به ارائه دهنده خدمات VoIP شما می‌گوید که با طرف مقابل تماس بگیرد.
  • سرویس VoIP شما تماس را برقرار می‌کند و بسته‌های داده را از تلفن IP شما مبادله می‌کند.
  • تلفن VoIP شما این سیگنال‌های دیجیتال را دوباره به صدایی که می‌توانید بشنوید تبدیل می‌کند.

انواع VOIP

VOIP را می‌توان به دو دسته سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم کرد:

  • تلفن VoIP مبتنی بر سخت‌افزار شبیه یک تلفن سیمی یا بی‌سیم سنتی است و دارای ویژگی‌های مشابه‌ای مانند بلندگو یا میکروفون، صفحه لمسی و نمایشگر شناسه تماس‌گیرنده است، با این تفاوت که تلفن‌های VoIPمی‌توانند پست صوتی، کنفرانس تماس و انتقال تماس را ارائه دهند.
  • تلفن‌های IP مبتنی بر نرم افزار به عنوان تلفن‌های نرم افزاری شناخته می‌شوند، رابط کاربری تلفن نرم افزاری اغلب شبیه گوشی تلفن با صفحه لمسی و نمایشگر شناسه تماس گیرنده است.یک هدست مجهز به میکروفون برای برقراری تماس به رایانه یا دستگاه تلفن همراه متصل می‌شود.کاربران در صورت داشتن میکروفون و بلندگوی داخلی می‌توانند از طریق رایانه یا دستگاه تلفن همراه خود تماس برقرار کنند.

 

 

کیفیت تماس HD از مهم‌ترین مزایای سیستم ویپ است

مزایای VoIP

از مهم‌ترین مزایای VOIP می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حضور خودکار برای تماس‌های ورودی به این صورت که متصدی خودکار با منوی تلفن که به تماس‌های دریافتی خوشامدگویی می‌کند، سپس همان متصدی خودکار یا IVR به شما کمک می‌کند که به بخش یا فرد مورد نظرتان مستقیم متصل شوید، در ساعات غیر اداری ویژگی پست صوتی فعال شده و تماس‌های ورودی را از طریق وب می‌توانید دریافت کنید.
  • برنامه‌های موبایل و دسکتاپ با ارتباطات ابری برای زمانی که در دفتر کارتان حضور ندارید و نمی‌خواهید تماس مهمی را از دست بدهید.
  • ویژگی دیگر VOIP زمانی کاربرد پیدا می‌کند که شما شعبات مختلفی داشته باشید یا مثلا گروهی از همکارانتان دور کار باشند به شما امکان برقراری تماس تلفنی، پیوستن به تماس‌های کنفرانسی، تبادل پیام‌های متنی را می‌دهند، می‌توانید از این برنامه‌های مخابراتی با یا بدون تلفن رومیزی جداگانه استفاده کنید.
  • کیفیت تماس HD که کیفیت صدا را در تماس‌های تلفنی شما افزایش می دهد.
  • ارتباطات یکپارچه ویپ گردش کار تیم شما را از طریق مفهومی به نام ارتباطات یکپارچه (UC) ارتقا می دهد. به جای استفاده از چندین برنامه متفاوت، پلت فرم ارتباطی شرکت شما کاملاً یکپارچه میشود.اکنون برای کارمندان حتی راحت‌تر است که با یکدیگر و با مشتریان ارتباط برقرار کنند.شما حتی می‌توانید تماس‌ها را بین دستگاه‌های تلفن همراه نیز برگردانید.تیم شما با ملاقات از طریق اشتراک‌گذاری ویدیو و صفحه، کار را سریع‌تر انجام می‌دهد UC  ارتباطات بلادرنگ را بصری و به خوبی سازماندهی می‌کند.
  • رمزگذاری تماس‌ها و امنیت VOIP
  • ضبط تمامی تماس‌های ورودی و خروجی

معایب VoIP

راه اندازی سیستم ویپ علاوه بر مزایا، دارای معایبی هست، که در ادامه آنها را بیان خواهیم کرد:

  • سیستم VOIP در زمان قطع برق و مجهز نبودن به برق اضطراری، کار نمیکند و سیستم کاری شما مختل خواهد شد.
  • برای استفاده از VOIP نیاز به حداقل سرعت 100 کیلو بیت در ثانیه به ازای هر خط تلفن دارید.
  • به دلیل نیاز به اینترنت پرسرعت برای VOIP امکان راه اندازی آن در هر مکانی، امکان پذیر نیست.
  • ممکن است همه خدمات VOIP، مستقیما به خدمات اضطراری متصل نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا