گزارش سال 2020 Magic Quadrant در خصوص محصولات برتر زیرساخت Wan-Edge

بررسی محصولات برتر شبکه از دیدگاه Magic Quadrant در سال 2020 برای زیرساخت WAN Edge

 

باید در ابتدا به این موضوع اشاره کرد که تحول دیجیتال و سرعت بخشیدن برای تطبیق بیشتر با مقوله Cloud، باعث ایجاد تغییرات در زیرساخت WAN Edge برای زیرساخت ها و رهبران عملیاتی که ارائه کننده محصولات مرتبط با شبکه هستند، میشود. در نتیجه لیدرهای I&O باید فروشندگانی که دارای محصولاتی مطابق با SD-WAN هستند را انتخاب کنند تا بتوانند نیازهای در حال رشد برای اتصال کاربران نهایی به اپلیکیشن ها را برطرف کنند.

تعریف و توضیحات گارتنر در خصوص بازار

گارتنر بازار زیرساخت لبه شبکه گسترده (WAN) را به عنوان محصولات WAN Edge تعریف می کند که اتصال به شبکه را از سازمان توزیع کننده برای دسترسی به منابع در مراکز داده خصوصی و عمومی فراهم میکند، همچنین زیرساخت را به عنوان سرویس (IaaS) و نرم افزار را به عنوان سرویس (SaaS) معرفی میکند.

به طور معمول توسط رهبران ارشد شبکه در سازمان زیرساخت و عملیات (I&O) و رهبران امنیتی بصورت فزاینده ای خریداری می شود. بازار شبکه در حال تکامل از روترهای سنتی – که در پیاده سازی Multiprotocol Label Switching (MPLS) که اغلب “customer edge routers” نامیده می شوند –  برای اتصال شعبات سازمان ها در مناطق مختلف به دیتاسنتر مرکزی برای معماری غیرمتمرکزتر با لودهای کاری ابری استفاده می کند. با توجه به تغییرات پیش آمده و مورد نیاز تحت تاثیر تحول در کسب و کارهای دیجیتال و تقاضای LOBها (Line of Business) تحولات چشمگیری در محصولات networking به همراه خواهد داشت.

عملکرد زیرساخت WAN Edge میتواند از طریق وسایل فیزیکی یا مجازی در داخل و خارج از سازمان پیاده سازی شود و معمولاً از طریق ارائه دهندگان تجهیزات شبکه، ارائه دهندگان خدمات شبکه (NSP) ها یا ارائه دهندگان خدمات مدیریت شبکه (MNS) تهیه می شود. زیرساخت WAN Edge باید برای ارائه دهندگان خدمات و سرویس های لایه های زیرین شبکه ناشناخته باشد.

بازار عملکرد WAN Edge برای دفاتر دارای شعب همچنان به سرعت از تجهیزات اختصاصی Routing، امنیتی و بهینه سازی اپلیکییشن های WAN به تکنولوژی غنی تر با ویژگی های بهتر، در حال تغییر است. SD-WAN در حال جایگزینی روترهای شعبه با اپلیکیشن های مسیریاب در میان چندین لینک، ارکستراسیون (هماهنگی) متمرکز و امنیتی محلی و همچنین توابع بهینه سازی عملکرد برنامه است. در نتیجه، SD-WAN شامل وندورهای فعلی و در حال ظهور از بازارهای مختلف (به عنوان مثال: Routing، امنیت، بهینه سازی WAN و SD-WAN) است که هر کدام از آنها تفاوت ها و محدودیت های خاص خود را دارند.

در ادامه به بررسی چند محصول منتخب در لیست مجیک گارتنر خواهیم پرداخت.

محصولات شرکت CISCO

سیسکو یکی از رهبران در بررسی های مجیک گارتنر می باشد. یکی از پیشنهادات Cisco SD-WAN قدرت گرفته از Viptela می باشد که شامل Viptela OS یا نرم افزار IOS XE با ارکستراسیون vManage است. مورد دیگری که باعث گردید سیسکو این جایگاه را در زمینه SD-WAN بدست آورد، بهره گرفتن از طراحی Meraki می باشد که شامل قطعات و نرم افزارهای MX که هماهنگی بی نظیری دارند، است. از Cisco Umbrella میتوان بصورت اختیاری برای افزایش قابلیت های امنیتی ابری استفاده نمود. گارتنر تخمین زده است که شرکت سیسکو کالیفرنیا حدود 30000 مشتری SD-WAN دارد. Cisco فعالیت های جهانی گسترده ای دارد و محصولات آن هر مشتری در هر سایز و اندازه ای را ساپورت می کنند. انتظار می رود که سیسکو در آینده به منظور افزایش قابلیت های امنیتی، بهبود و تطابق با زیرساخت های کلاد و استفاده بهینه از عملکرد Machin Learning سرمایه گذاری بیشتری کند.

نقاط قوت محصولات سیسکو

  • سیسکو پایگاه بزرگ و کانال های بسیاری در بازارهای سراسر جهان دارد که توانایی بالایی برای دسترسی به مشتریان داشته و ماندگار سازی محصولات را بصورت طولانی مدت امکانپذیر می کند.
  • سیسکو یک نقشه راه جامع برای ارائه قابلیت های امنیتی روز افزون بصورت یکپارچه دارد و به سمت معماری SASE در حال حرکت است.
  • سناریوهای شرکت سیسکو با دارا بودن گستردگی و عمق؛ قابل استفاده برای تقریباً تمامی مشتریان و در تمامی مناطق جغرافیایی، می باشد.

نقاط ضعف محصولات سیسکو

  • نمونه کارهای شرکت Cisco در زمینه SD-WAN شامل بخش های جداگانه ایست که در لایه های نرم افزاری یا سخت افزاری قابلیت تطابق پذیری کامل را ندارند و در صورت نیاز به تغییر یا مدیریت چندین سیستم عامل، منجر به صرف هزینه و سرمایه گذاری بیشتر میگردد.
  • بر اساس تحقیق های به عمل آمده، میزان نگرانی مشتریان سیسکو در مقایسه با سایر برندها و فروشندگان محصولات شبکه، تقریباً در مورد محصولات و قیمت گذاری آنها دو برابر بیشتر گزارش شده است.
  • در تحقیق انجام شده با سایر برندها در این رده، محدودیت در یکپارچه سازی IOS-XE-based در زمان استقرار SD-WAN برای شبکه های دارای بیش از 100 سایت، میباشد.

بررسی محصولات Fortinet

از دیگر محصولاتی که مورد توجه Magic Quadrant هست، برند Fortinet به عنوان لیدر انتخاب گردیده است. بخش Fortinet Secure SD-WAN مورد توجه گارتنر بوده که شامل؛ بخش سخت افزاری FortiGate و تجهیزات مجازی همراه با نرم افزار شبکه و امنیت (FortiGuard) است که توسط FortiManager مدیریت می شود. برای کمپانی فورتی نت که در شهر کالیفرنیا آمریکا مستقر است؛ Quadrant تخمین زده است؛ تجهیزات فورتی نت، 30.000 درخواست برای WAN Edge و بیش از 8.000 مشتری برای SD-WAN دارد. کمپانی Fortinet توانسته سهم عظیمی را از بازار جهانی به خود اختصاص داده و مشتریانی را در هر زمینه کاری مانند: خرده فروشی، بخش های درمانی و بهداشتی، تولید کننده ها، امور مالی و آموزشی پوشش دهد. انتظار میرود برند Fortinet در آینده برروی SASE، AI/ML برای عیب یابی SD-branch/SD-WAN و برنامه ریزی Cloud/multicloud سرمایه گذاری گسترده تری داشته باشد.

نقاط قوت محصولات Fortinet در بررسی مجیک گارتنر

  • در این تحقیق، یکی از بزرگترین و توانمندترین راهکارهای امنیتی، Fortinet شناخته شده است و زمانیکه با سایر قابلیت های SD-WAN ترکیب شود، یک پیشنهاد جامع و کاربردی ارائه می دهد.
  • برند فورتی نت با کسب جایگاه مناسب در بازار و انجام معاملات گسترده، به ویژه با ارائه دهندگان خدمات، حضور خود را در بازار بهبود می بخشد.
  • ادامه سرمایه گذاری برند Fortinet بر روی یکپارچه سازی اپلیکیشن های مخصوص (ASIC)، هم زمان بهره گیری از ویژگی های داخلی SD-WAN، منجر به ارائه قیمت رقابتی شده است.

نقاط ضعف محصولات Fortinet در بررسی مجیک گارتنر

  • از دید بازار، برند Fortinet به عنوان یک تولید کننده محصولات امنیتی شناخته می شود.
  • فورتینت در مقایسه با سایر فروشندگان در زمینه تجهیزات IT، در تحقیقات گارتنر تجربه چندانی در زمینه معماری های پیچیده ندارد.
  • Fortinet در مقایسه با دیگر شرکت های ارائه کننده خدمات Cloud دیرتر به بازار عرضه شده و در نتیجه تجربه کمتر در خصوص کلاد دارد و بیشتر تمرکز آن بر تامین امنیت شعبات می باشد.

محصولات HPE Aruba

محصولات آروبا شرکت اچ پی ای به عنوان یک چشم انداز در بررسی های مجیک گارتنر جایگاه گرفته است. در این بررسی Aruba SD-Branch مورد توجه بوده که شامل پلتفرم ابر مرکزی آروبا، Aruba Branch/Headend Gateways، Aruba Virtual Gateways، مدیریت ClearPass Policy و ClearPass Device Insight است. Aruba نیز مانند برندهای سیسکو و فورتی نت در ایالت کالیفرنیا مستقر است و گارتنر تخمین زده است که حدود 450 مشتری برای SD-WAN دارد. فعالیت های جهانی Aruba با تاکید بر پیاده سازی SD-Branch بر روی شرکت های بزرگ تا شبکه های کوچکتر متمرکز است. انتظار می رود که برند آروبا در آینده برای استراتژی Intelligent Edge خود، فاکتورهای کوچکی برای Teleworkerها و سرویس HPE GreenLake، که مدل های جدیدی از خدمات اینترنتی می باشند ارائه کرده و سرمایه گذاری بیشتری کند.

نقاط قوت محصولات Aruba

  • آروبا محصولات SD-Branch با یک مدل عملیاتی منطبق بر شبکه های LAN، WLAN، WAN و امنیت برای شعبات دارد.
  • گارتنر در بررسی خود از Aruba معتقد است که این برند توانایی تغییر در ساختار WAN را برای چابکی عملیاتی و انعطاف پذیری برای Aruba ESP و HPE Greenlake داراست.
  • برند آروبا در مقایسه با هم رده های خود، در تحقیقات به عمل آمده از مشتریان، مقامی بالاتر از حد متوسط کسب کرده است.

نقاط ضعف محصولات Aruba

  • در تحقیقات گارتنر بر روی محصولات متشابه و هم رده با Aruba، زمان خرابی برنامه ها، بهینه سازی عملکرد اپلیکیشن و ویژگیهای امنیتی یکپارچه بومی به اندازه کافی قوی نمی باشد.
  • به علت ورود دیرهنگام به بازار WAN edge که در اواخر سال اتفاق افتاده است بر توانایی محصولات Aruba در اجرا و رشد تاثیر گذاشته است.
  • فروش محصولات در زمینه WAN domain به اندازه دامنه های LAN/WLAN و دیتا سنتر شناخته شده نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا