مهم‌ترین تفاوت هارد سرور با هارد معمولی چیست؟

هاردها اجزایی ضروری برای کامپیوترها و سرورهای مختلف هستند. هاردهای معمولی که برای لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های شخصی استفاده می‌شوند. طراحی، عملکرد، ظرفیت و قابلیت از مهم‌ترین تفاوت‌های هارد معمولی و هارد سرور است. هنگام انتخاب هارد باید به نیازهای خود و قابلیت‌های هر یک از این ابزارها توجه کنید. از هاردها می‌توان برای ذخیره کردن داده‌ها در محیط‌های مختلف مانند دسک‌تاپ و سرورها استفاده کرد. درک تفاوت‌های هارد معمولی و هارد سرور به شما کمک می‌کند از امنیت داده‌های خود مطمئن شوید. با ما همراه باشید.

خرید سرور اچ پی از نتسا با گارانتی معتبر

تفاوت هارد سرور و هارد معمولی چیست؟

هارد معمولی و هارد سرور هر کدام ویژگی‌ها، عملکرد و طراحی‌ منحصربه‌فردی دارند . در این بخش به مقایسه هارد سرور و هارد معمولی پرداخته‌ایم.

  • کاربرد:

هاردهای معمولی برای استفاده شخصی یا تجاری در رایانه‌های رومیزی (لپ‌تاپ‌) طراحی شده‌اند. این هاردها عملکرد و ظرفیت خوبی دارند و مقرون‌به‌صرفه هستند. هارد معمولی برای کارهایی مانند کارهای اداری، وب‌گردی و ذخیره اطلاعات شخصی مناسب است. اما هارد سرور برای پاسخگویی به نیازهای اساسی، ۲۴ ساعته و در ۷ روز هفته ساخته شده است و از عملیات خواندن و نوشتن داده‌ها پشتیبانی می‌کند. این هاردها نسبت به هاردهای معمولی دوام بیشتری‌ دارند و برای کارهای بزرگ و سنگین مناسب هستند. در مراکز داده باید از هاردهای سرور استفاده کنید. با استفاده از این هاردها اطلاعات مهم تجاری شما محفوظ خواهد ماند.

  • عملکرد و قابلیت اطمینان:

هاردهای معمولی برای فعالیت ۲۴ ساعته و در ۷ روز هفته طراحی نشده‌اند و نسبت به هارد سرور بیشتر خراب می‌شوند. اما هارد سرور از قطعات باکیفیت‌تری ساخته شده است و در برابر شرایط مختلف مقاوم است. نرخ خرابی هارد سرور نسبتا پایین است و مانع از بروز خطا هنگام حفظ داده‌ها می‌شود.

بیشتر بدانید:

راهنمای خرید هارد دیسک مناسب سرور

  • ظرفیت و سرعت:

هارد معمولی تنوع بسیاری دارد و شما می‌توانید بر اساس نیاز خود آن‌ها را تهیه کنید. سرعت این هاردها مناسب کارهای معمولی است و ممکن است نتوانند چندین عملیات سنگین را پردازش کنند. اما هارد سرور نسبت به هارد معمولی ظرفیت و سرعت بسیار بیشتری دارد و می‌تواند همزمان چندین عملیات را پردازش کند. با این هاردها می‌توانید راحت‌تر به داده‌های خود دسترسی داشته باشید.

  • هزینه:

هارد معمولی مقرون‌به‌صرفه‌تر است. عملکرد این هارد کاملا متناسب با هزینه آن‌ها است. اما هارد سرور با توجه به قابلیت‌ها و ساختاری که دارد گران‌تر است. در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ با توجه به میزان درآمدی که دارند هزینه کردن برای هارد سرور ارزش دارد.

  • فناوری ذخیره‌سازی:

هر دو نوع هارد معمولی و هارد سرور می‌توانند از فناوری‌های ذخیره‌سازی پیشرفته استفاده کنند. هارد معمولی مناسب کسب‌وکارهای کوچک و هارد سرور مناسب کسب‌وکارهای نسبتا بزرگ است.

  • قابلیت اطمینان:

هارد سرور تقریبا ۲۴ ساعت شبانه‌روز کار می‌کند و حجم کاری بسیار زیادی دارد. در صورت بروز مشکل در هارد سرور کسب‌وکارها با بحران‌های اساسی مواجه خواهند شد. بنابراین برای ساخت این هاردها از فناوری‌های پیشرفته و خاصی استفاده می‌کنند تا از امنیت داده‌ها مطمئن شوند.

  • پشتیبانی از Hot Swap(هات پلاگ):

این قابلیت به شما کمک می‌کند بدون توقف در فعالیت سرور هارد خود را وارد آن کرده یا از آن خارج کنید. هارد معمولی از Hot Swap پشتیبانی نمی‌کند. اما هارد سرور با پشتیبانی از این قابلیت می‌تواند تغییرات را به خوبی تشخیص دهد.

  • استفاده از رابط SCSI:

اکثر سرورها از SCSI استفاده می‌کنند که سرعت بالایی برای پردازش داده دارد و فضای کمی از CPU را اشغال می‌کند. تنها هارد سرور از این رابط استفاده می‌کند و هارد معمولی چنین قابلیتی ندارد. این رابط از استانداردهای Ultra 320 و Ultra 160 استفاده می‌کند. هارد سرورهایی که از SCSI استفاده می‌کنند ممکن است کارت رابط SCSI داشته باشند. (این قسمت برای سرور های خیلی قدیمی هست)

 


سخن آخر

قبل از انتخاب هارد مناسب به هدف خود از استفاده از آن دقت کنید. اگر قصد انجام کارهای کوچک روزمره را دارید، هارد معمولی مناسب شما است. اما اگر کسب‌وکار نسبتا بزرگی دارید و ۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته باید در دسترس مشتریان باشید هارد سرور مناسب شما است. از تفاوت‌های اساسی این هاردها می‌توان به ظرفیت و سرعت پردازش داده‌ها، کاربرد آن‌ها و فناوری ذخیره‌سازی اشاره کرد. سرعت پردازش در هارد سرور بسیار بیشتر از هارد معمولی است. مهم‌ترین تفاوت‌ دیگر این دو هارد قابلیت Hot Swap(هات پلاگ) در هارد سرور است. با این قابلیت حتی زمانی که سرور در حال پردازش اطلاعات است شما می‌توانید هارد خود را درآورده و هارد دیگری جایگزین آن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا