اسلات PCI Express چیست؟ بررسی انواع آن

هر سرور و مادربردی علاوه ‌بر قطعات استاندارد خود به تجهیزات و قطعات دیگری برای عملکرد بهتر نیاز دارد. PCI Express بخش مهمی از مادربردهای کامپیوتری مدرن هستند که به عنوان رابط اصلی برای اتصال قطعات با کارایی بالا عمل می‌کنند. چه در حال تهیه یک رایانه شخصی جدید باشید چه بخواهید سیستم فعلی خود را ارتقا دهید بهتر است با PCI Express آشنا شوید. در این مقاله به معرفی PCI Express پرداخته و انواع آن را معرفی کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

خرید سرور hpe در نتسا در تماس با کارشناسان فروش

اسلات PCI Express چیست؟

PCIe مخفف Peripheral Component Interconnect Express و استاندارد رابط با سرعت بالا است که برای اتصال اجزای داخلی مختلف در یک سرور و سیستم کامپیوتری استفاده می‌شود. در درجه اول PCIe برای اتصال کارت‌های توسعه (کارت‌های گرافیک، کارت‌های شبکه، کنترل‌کننده‌های ذخیره‌سازی) به مادربرد استفاده می‌شود. PCIeهای روی مادربرد اندازه‌ها و انواع مختلفی دارند که در بخش‌های بعدی به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

انواع اسلات کارت‌های PCIe

اسلات‌های PCIe با اندازه‌ها و تنظیمات اولیه مختلفی در بازار وجود دارند که با علامت  x همراه با عددی مشخص عرضه می‌شوند. این تنظیمات تعدادخطوط داده موجود برای ارتباط بین مادربرد و کارت توسعه را تعیین می‌کند. انواع مختلف اسلات PCI عبارتند از:

اسلات PCIe X1: PCIe X1کوچکترین اسلات است و تنها یک خط برای ارتباط داده‌ها دارد. این اسلات اغلب برای کارت‌های توسعه‌ای مانند برخی از کارت‌های صدا، کارت‌های شبکه و آداپتورهای وای‌فای استفاده می‌شود.

اسلات PCIe X4: این نوع از اسلات‌ها چهار خط برای انتقال اطلاعات دارند. پهنای باند اسلات PCI X4 نسبت به پهنای باند اسلات PCI X1 بیشتر است و برای کارت‌های توسعه مختلف ماننده کنترل‌کننده‌های ذخیره‌سازی، کارت‌های RAID و برخی از کارت‌های صدا استفاده می‌شود.

اسلات PCIe X8: این اسلات هشت خط انتقال داده و پهنای باند بیشتری دارد. از اسلات PCIe X8 معمولا برای کارت‌های توسعه با کارایی بالا که به سرعت بیشتری برای انتقال داده نیاز دارند، استفاده می‌شود؛ مانند برخی از آداپتورهای شبکه و کارت‌های تخصصی جمع‌آوری داده.

اسلات PCIe X16: اسلات PCIe X16 بزرگترین اسلات با ۱۶ خط انتقال داده است. این اسلات به کارت‌های گرافیک مربوط است و بیشترین پهنای باند برای یک مادربرد را فراهم می‌کند. از اسلات PCIe X16 در بازی‌های سطح بالا، تولید محتوا و سیستم‌هایی که به پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند نیاز دارند استفاده می‌شود.


درگاه PCIe چیست؟

درگاه PCIe که به PCI Express معروف است به مادربرد رایانه متصل می‌شود. این درگاه برای افزایش عملکرد سیستم کامپیوتری استفاده می‌شوند و به شکل‌های مختلفی در بازار وجود دارند.

انواع رایج کارت‌های PCIe عبارتند از:

  • کارت گرافیک GPU
  • کارت رابط شبکه NIC
  • کارت ارتباط با ذخیره‌ساز
  • کارت صدا
  • کارت ارتباط با شبکه SAN

بیشتر بدانید

انواع کارت گرافیک برای سرور

معرفی نسل‌های مختلف PCIe

در حال حاضر پنج نسل مختلف PCIe ارائه می‌شود که هر کدام پهنای باند و فرکانس متفاوتی دارند. دو نوع از آخرین نسل‌های PCIe عبارتند از:

PCIe 4.0: این اسلات در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و 16GT/s توان پردازشی دارد. اسلات PCIe 4.0 برای سرورهای سازمانی در دسترس است.

PCIe 5.0: اسلات رسمی PCIe 5.0 در ماه می ۲۰۱۹ عرضه شد. توان عملیاتی این اسلات 63GT/s است. این اسلات رقیب نسل‌های قبلی خود است و قابلیت‌های جدیدی از جمله بهبود یکپارچگی سیگنال‌ها را دارد. اینتل اولین سازمانی بود که از PCIe 5.0 استفاده کرد.


کدام اسلات PCIe سریع‌تر است؟

سرعت اسلات PCIe به سخت‌افزار دستگاه شما نیز بستگی دارد. معمولا اسلات‌های PCIe 5.0 سریع‌ترین و  مطمئن‌ترین گزینه برای اتصال دستگاه‌هایی مانند کارت گرافیک یا درایوهای ذخیره‌سازی هستند.

اسلات‌های PCIe 5.0 در برخی از مادربردهای مدرن در دسترس هستند و اغلب سرعت بیشتری در انتقال داده‌ها دارند. سرعت آن‌ها حدود 63 گیگابایت بر ثانیه است. اگرچه بسیاری از اجزای دستگاه‌ها هنوز از این استاندارد پشتیبانی نمی‌کنند و ممکن است به یک اسلات مدل پایین‌تر نیز نیاز داشته باشید. از اسلات PCIe 4.0 در سخت‌افزارهای تخصصی استفاده می‌شود. از کاربردهای این اسلات می‌توان برای اتصال دستگاه‌هایی مانند کارت گرافیک یا درایوهای ذخیره‌سازی و در ابزارهای مربوط به یادگیری ماشین و هوش مصنوعی اشاره کرد. زیرا راندمان انرژی این اسلات‌ها بهبود یافته و در سریع‌ترین زمان ممکن داده‌ها را پردازش و منتقل می‌کنند.

کارایی اسلات PCIe

اگر قصد افزودن کارت گرافیکی، کارت RAID و … به مادربرد خود را دارید، می‌توانید از اسلات PCIe استفاده کنید. بسته به نوع کاربرد می‌توانید اسلات مد نظر خود را تهیه کنید.

سخن آخر

برای تهیه یا ارتقا رایانه‌های شخصی و سرورهای مختلف استفاده از PCIe کمک‌کننده است. این PCIe به افزایش فضای ذخیره‌سازی و بهبود سرعت عملکرد دستگاه کمک می‌کند. PCIeهایی که انتخاب می‌کنید باید با مادربرد دستگاه شما و پیکربندی آن متناسب باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *