یو پی اس (UPS) سرور چیست؟

تامین کردن جریان برق مورد نیاز سرورها هنگام قطعی برق یکی از چالش‌های کسب و کارهای بزرگ است. برای جلوگیری از قطع شدن کامل جریان برق در سرورها می‌توان از UPS استفاده کرد. از مهم‌ترین کاربرد UPS می‌توان به دیتا سنترها، سیستم‌های اداری و سیستم‌های حساس به قطعی برق اشاره کرد. UPSها با وصل شدن به برق انرژی مورد نیاز سرور را ذخیره می‌کنند. بسته به نوع UPS ظرفیت آن‌ها متفاوت است. در این مقاله از مجموعه مقالات نِتسا به معرفی UPS، انواع و کاربردهای آن اشاره کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

استعلام قیمت سرور hp در نتسا با گارانتی معتبر

یو پی اس چیست؟

UPS مخفف عبارت Uninterruptible power supply و به معنای سیستم تشکیل شده از مجموعه باطری‌ها است. UPSها بین سرور و منبع اصلی قرار می‌گیرند و جریان برق را در خود ذخیره می‌کنند. در صورت قطعی برق، سرور افت برق را تشخیص داده و از UPS استفاده می‌کند. برای استفاده UPS در سرورهای خود حتما باید از متخصص این حوزه کمک بگیرید.

کاربرد UPS برای اتاق سرور
از آنجایی که قطع شدن برق اتاق‌های سرور و دیتاسنترها می‌تواند هزینه‌ها و خسارت‌های جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد، بهتر است از UPS برای اتاق سرور خود استفاده کنید. مهم‌ترین کاربردهای UPS برای اتاق سرور عبارتند از:

  • تامین بی‌وقفه برق مورد نیاز سرور و تجهیزات جانبی آن
  • جلوگیری از آسیب رسیدن به دیتا سنتر هنگام قطع و وصل شدن جریان برق شهری
  • محافظت از سرور و سایر لوازم در برابر نوسان برق و افت ولتاژ

انواع یو پی اس

UPSها منابع بدون قطعی هستند که هنگام قطعی برق یا نوسان آن از سرور شما محافظت می‌کنند. از دستگاه‌های کوچک گرفته تا سرورهای قدرتمند، همه می‌توانند از UPS استفاده کنند. شما می‌توانید بر اساس نیاز خود انواع مختلف UPS را تهیه کنید. انواع یو پی اس عبارتند از:

  • یو پی اس آفلاین:

یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین انواع UPS است که به محض قطع شدن جریان برق به باتری تبدیل می‌شود و انرژی مورد نیاز دستگاه‌ها را تامین می‌کند. این نوع UPS مناسب سرورهای قدرتمند نیست و تنها برای رایانه‌های شخصی یا تجهیزات کوچک استفاده می‌شود.

  • یو پی اس لاین اینتراکتیو:

این نوع UPS به صورت خودکار نوسانات ولتاژ را با توجه به انرژی باتری تنظیم می‌کند. از یو پی اس لاین انتراکتیو می‌توان در تجهیزات شبکه و دفاتر کوچک استفاده کرد. این دستگاه ولتاژ ورودی را نیز کنترل می‌کند.

  • یو پی اس آنلاین:

این نوع UPS یکی از قدرتمندترین انواع UPS است. خروجی برق یو پی اس آنلاین ثابت است. از این نوع UPS می‌توانید در دستگاه‌ها و آزمایشگاه‌‌های پزشکی، تجهیزات مخابراتی و مراکز داده و سرورها استفاده‌ کنید.

  • یو پی اس DC:

این نوع یو پی اس طی یک فرایند سه مرحله‌ای انرژی AC را به DC تبدیل می‌کند و سپس انرژی AC را با فرکانسی متفاوت برمی‌گرداند. یو پی اس DC راندمان بالا و نسبت به یو پی اس آنلاین مصرف انرژی کمتری دارد. از این نوع یو پی اس می‌توان در فرایندهای صنعتی و اتوماسیون استفاده کرد.

  • یو پی اس فرورزونانت:

این یو پی اس ظرفیت اضافه بار بالا را دارد و در صورت تغییر در ولتاژ ورودی، می‌تواند ولتاژ خروجی را ثابت نگه دارد. از یو پی اس فرورزونانت در تجهیزات صنعتی، وسایل الکترونیکی حساس و آزمایشگاه‌ها و فضاهای تحقیقاتی استفاده می‌شود.

  • یو پی اس ماژولار:

یو پی اس ماژولار مقیاس‌پذیر است و به کابران اجازه می‌دهد برق را قطع و وصل کنند. این نوع یو پی اس انعطاف‌پذیری بالایی دارد و می‌تواند پاسخگوی نیازهای در حال تغییر شما باشد. از یو پی اس ماژولار در رشد کسب و کار و مراکز داده و امکانات مخابراتی و شبکه استفاده می‌شود.

خرید سرور dl380 g11 در نتسا با بهترین قیمت و گارانتی معتبر

نکات مهم در انتخاب ups برای اتاق سرور

در دنیایی که سرعت پردازش و انتقال داده‌ها بالاست، داشتن منبع تغذیه‌ای که قطع و وصلی نداشته باشد اهمیت بسیاری دارد. یو پی اس‌ها بهترین منابع برای مقابله با قطعی برق هستند. در این بخش به نکات مهمی که هنگام خرید UPS باید به آن‌ها توجه کرد، اشاره کرده‌ایم.

  • مقیاس‌پذیری و ظرفیت: دیتا سنترها اندازه‌های متفاوتی دارند به همین دلیل منابع تامین‌کننده انرژی آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. یو پی اسی که انتخاب می‌کنید باید با قدرت سرور شما متناسب باشد و بتواند انرژی مورد نیاز سرور هنگام قطعی برق را تامین کند.
  • افزونگی و تحمل خطا: اگر دیتا سنتر قدرتمندی دارید، باید یو پی اسی را انتخاب کنید که توانایی افزونگی و تحمل خطا در سیستم‌های مختلف را داشته باشد و بتواند بدون وقفه انرژی مورد نیاز سرور را تامین کند.
  • پشتیبان‌گیری: هدف اصلی یو پی اس تامین انرژی هنگام قطعی برق است. هنگام تهیه ی و پی اس به حداکثر توان، زمان اجرا و زمان شارژ مجدد باتری دقت کنید.
  • بهره‌وری و صرفه‌جویی در انرژی: یو پی اس‌ها حالت‌های مختلف با راندمان بالایی دارند. برخی از آن‌ها ECO و برخی دیگر‌ Energy Saver هستند که شما می‌توانید بسته به دیتا سنتر خود آن‌ها را تهیه کنید.

مزایای استفاده از یو پی اس

یو پی اس‌ها علاوه‌بر این که مانع از قطع شدن برق دیتا سنتر و سرورها می‌شوند، مزایای دیگری نیز دارند. مهم‌ترین مزایای استفاده از یو پی اس عبارتند از:

  • افزایش بهره‌وری: یو پی اس انرژی دیتا سنتر شما را بهینه می‌کند و اثر مخرب سرور روی محیط زیست را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. هر قدر سرورها کارآمدتر و بهینه‌تر باشند، عملیات شما بهتر پیش می‌رود و به همین ترتیب میزان کربن تولید شده نیز کمتر می‌شود. در چنین مواردی هزینه قبض برق شما نیز کمتر می‌شود. با انتخاب یک یو پی اس مناسب مانع هدر رفتن انرژی شوید.
  • مقرون‌به‌صرفه: هنگام مصرف انرژی در دیتا سنتر، استفاده از یو پی اس به کاهش هزینه‌های شما کمک می‌کند. یو پی اس نرخ بازگشت سرمایه ROI را نیز افزایش می‌دهد. همچنین هزینه‌های احتمالی مرتبط با برق و نوسانات آن نیز کمتر می‌شود.
  • حفاظت از سرور: طوفان، قطعی برق یا سایر حوادث این چنینی ممکن است باعث قطعی کامل برق سرور شما شود. در ادامه نیز ممکن است داده‌ها شما کاملا از دست برود و خرابی‌های بسیاری پیش بیاید. یو پی اس به صورت مداوم برق مورد نیاز سرورهای شما را تامین می کند و منبع تغذیه‌ای کاملی برای سرورها خواهد بود.

سخن آخر

قطعی ناگهانی اتفاقی است که همیشه رخ می‌دهد. از آنجایی که دیتا سنترها و سرورها نیاز دائمی به برق دارند، باید با استفاده از ابزار مناسب مانع قطعی برق آن‌ها شد. این ابزار یو پی اس است. یو پی اس‌ها انواع مختلفی دارند که شما می‌توانید بر اساس حجم و قدرت سرورهای خود آن‌ها را انتخاب کنید. استفاده از یو پی اس علاوه‌بر تامین برق مورد نیاز سرورهای شما، از سرورها محافظت کرده و بهره‌وری آن‌ها را افزایش می‌دهد. هنگام تهیه یو پی اس به مقیاس‌پذیری، ظرفیت، افزونگی و تحمل خطا و پشتیبان‌گیری باتری و زمان اجرای آن‌ها توجه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا