افزونگی سرور چیست؟ انواع افزونگی سرور

کسب ‌وکارهای بسیاری به فناوری اطلاعات وابسته هستند. گاهی به دلیل بروز اتفاق‌های مختلف و غیرقابل پیش‌بینی ممکن است فعالیت سرور متوقف شود. در چنین شرایطی به افزونگی سرور نیاز دارید. افزونگی سرور به معنای داشتن بیش از یک سرور با ساختار و داده‌های یکسان در صورت نیاز است. تنظیمات، ذخیره‌سازی اطلاعات و برنامه‌ها و سیستم محاسباتی افزونگی سرور مشابه سرور اصلی است. در صورت بروز هر سانحه‌ای از جمله آتش‌سوزی، سیل و قطعی برق اطلاعات شما محفوظ می‌ماند. اگر هکرها به سایت‌های شما حمله کنند افزونگی سرور از اطلاعات شما پشتیبان‌گیری می‌کند. در این مقاله افزونگی سرور و انواع آن را برای شما شرح داده‌ایم. با ما همراه باشید.

قیمت انواع سرور hp در نتسا در مدل های متنوع

افزونگی سرور چیست؟

افزونگی سرور معیاری برای تنظیم سرورهای پشتیبان برای پشتیبانی از سرور اصلی است. یک سرور اضافه با پشتیبان در اصل یک تصویر آینه‌ای از سرور اصلی شما است. در واقع ذخیره‌سازی و بازسازی محاسباتی برنامه‌های کاربردی در پیکربندی‌ها یکسان است. اگر سرور اصلی شما به هر دلیلی از کار بیفتد سرور اضافی می‌تواند به عنوان سیستم عامل اصلی عمل کند. اگر همچنان به این فکر می‌کنید که redundancy در سرور به چه معناست، یک خودرو را در نظر بگیرید. برای این که هنگام پنچر شدن خودرو در راه نمانید از لاستیک یدک استفاده می‌کنید. افزونگی سرور مانند همان لاستیک یدک یا زاپاس عمل می‌کند و در مواقع بحرانی می‌توانید از آن کمک بگیرید.


انواع افزونگی سرور

پس از پاسخ به سوال Redundancy چیست؟ نوبت به بررسی انواع افزونگی سرور می‌رسد. در مجموع سه نوع افزونگی سرور وجود دارد که کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند برای محافظت از داده‌ها و برنامه‌های خود از آن‌ها استفاده کنند. این افزونگی‌ها عبارتند از:

  • سرورهای دامنه، فرانت‌اند (front end) و اعتبارسنجی: این سرورها برای متعادل کردن بار استفاده می‌شوند تا صاحبین کسب‌وکار مطمئن شوند کاربرانشان همیشه به سرویس‌ها دسترسی دارند. به عنوان مثال اگر سرور اصلی از کار بیفتد یا بیش از حد شلوغ شود، افزونگی سرور می‌تواند باعث سهولت دسترسی کاربر به سرویس شود.
  • سرورهای تکراری: نسخه‌ای تکراری از سرور اصلی شما است. حتی اگر سرورهای اصلی شما به هر دلیلی از کار بیفتند سرورهای تکراری می‌توانند تا زمانی که سرور اصلی به حالت اولیه بازگردد، فعال شوند. پیاده‌سازی این سرورها ممکن است کمی هزینه‌بر باشد.
  • سرورهای بازیابی سانحه: سرورهای بازیابی سانحه قطعات ویژه نگهداری و پشتیبانی اطلاعات هستند. هنگامی که اتفاقی می‌افتد، این سرورها می‌توانند داده‌ها و توانایی پردازش سرور اصلی شما را بازیابی کنند.

مزایای افزونگی سرور

هیچ کسب‌وکاری نمی‌خواهد یک سرور ناموفق داشته باشد و با چالش‌های مختلف مواجه شود. آشنایی با مزایای افزونگی به سوال چرا به Redundancy در سرور احتیاج داریم؟ نیز پاسخ می‌دهد. این مزایا عبارتند از:

  • کاهش زمان توقف: از کار افتادن سرور می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای کسب‌وکار به بار آورد. افزونگی سرور می‌تواند به داده‌های اصلی شما دسترسی داشته باشد. به محض بروز هرگونه سانحه‌ای سرور اصلی آفلاین می‌شود. اگر سرور اصلی شما برای تعمیر و نگهداری به خاموش شدن نیاز دارد، یک سرور پشتیبان می‌تواند جای خالی آن را پر کند. در حالی که بخش IT سازمان شما برای حل مشکل فعالیت می‌کند، سیستم شما همچنان می‌تواند با افزونگی سرور به کار خود ادامه دهد.
  • بهبود استقامت: افزونگی سرور با ارائه منابع اضافی در صورت بروز سانحه، استقامت سرور شما را بیشتر می‌کند. بسیاری از افزونگی‌های سرور ویژگی نظارت بر سیستم در زمان واقعی را دارند و می‌توانند برای جلوگیری از بروز مشکلات و خرابی‌های احتمالی سرور شما را اسکن کنند. با نظارت زمان واقعی، تیم IT سازمان شما می‌تواند از خرابی‌های احتمالی جلوگیری کند و باعث سلامت سرور شما شود.
  • افزایش عملکرد: همان‌طور که کسب‌وکار شما رشد می‌کند ظرفیت سرورهای اصلی ممکن است در زمان اوج مصرف بسیار زیاد شود. افزایش عملکرد افزونگی سرور می‌تواند به حل مشکلات شما کمک کند. چندین افزونگی سرور می‌توانند یک خوشه سرور که دو یا چند آدرس IP در آن‌ها قرار دارد را تشکیل دهند. با رشد شرکت، تیم فناوری اطلاعات می‌تواند از سرور اصلی و سرور پشتیبان همزمان استفاده کند.

خرید سرور dl560 gen11 در نتسا با گارانتی معتبر

 نحوه ایجاد افزونگی سرور

اگر قصد دارید برای سرور‌های فعلی خود افزونگی سرور را ایجاد کنید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

زیر ساخت شبکه: در اصل، ایجاد افزونگی سرور به معنای ساخت یک زیرساخت جدید است که اطلاعاتی مشابه اطلاعات سرور اصلی شما درون خود دارد. در مجموع، برای ایجاد افزونگی سرور، حداقل یک سرور اصلی و یک سرور پشتیبان نیاز دارید. داشتن سرور پشتیبان کار چندان آسانی نیست. استقرار افزونگی سرور زمان‌بر است. ابتدا باید مطمئن شوید سرور پشتیبان شما می‌تواند پس از از کار افتادن سرور اصلی فعالیت کند. این فرایند باید به سرعت رخ دهد.

علاوه‌بر افزونگی سرور به مواردی مانند پشتیبان‌گیری، درایوهای دیسک، منابع تغذیه و اتصال به اینترنت نیاز دارید.

پشتیبان‌گیری می‌تواند برای کپی کردن از داده‌های شما و ذخیره آن‌ها استفاده شود. این امر امکان بازیابی سریع داده‌های پشتیبان در صورت از بین رفتن داده‌ها در صورت بروز سانحه را فراهم می‌کند. عدم انجام این کار ممکن است منجر به از دست دادن دائمی داده‌ها شود و کسب‌وکار شما خسارت‌های جبران‌ناپذیری ببیند.

درایوهای دیسک اضافی با افزایش تعداد درایوهای سخت‌افزار برای ذخیره و دسترسی به داده‌ها، عملکرد سرور را بهتر می‌کنند. اگر یک درایو دیسک در سرور اصلی از کار بیفتد، درایو دیگر فورا می‌تواند جای خالی آن را پر کند تا سرور بتواند به کار خود ادامه دهد.

منابع انرژی(برق شهری و UPS): با استفاده از منابع انرژی اضافه روی سرورهای اصلی، اگر انرژی سرور شما تمام شود، این منابع انرژی سرور اصلی را حفظ خواهند کرد.

منبع تغذیه (پاور): با توجه به اینکه سرور ها با یک منبع تغذیه قادر به فعالیت هستند اما با وجود منبع تغذیه اضافه باعث میشود اگر بنا به هر دلیلی مبنع تغذیه اصلی از کار بیفتد پاور دوم بدون هیچ وقفه ای در مدار قرار میگیرد و سرور به کار خود ادامه میدهد.

اتصال به اینترنت: سرور اصلی باید بی‌وقفه به اینترنت دسترسی داشته باشد. تهیه اینترنت از شرکت‌های مختلف ضروری است. در چنین شرایطی اگر اینترنت یکی از شرکت‌ها قطع شود، اینترنت دیگری در دسترس خواهد بود.

سخن آخر

افزونگی سرور مفهومی کلیدی در محاسبات و شبکه است. در افزونگی سرور معماری شبکه شما و عناصر کلیدی آن‌ها کاملا مشابه شبکه اصلی است. این امر استراتژی امنیت و تداوم انتقال داده‌ها را حتی در صورت بروز مشکل حفظ می‌کند. این افزونگی سه نوع اصلی دارد که عبارتند از افزونگی سخت‌افزاری، افزونگی شبکه و افزونگی سیستم عامل. برای پیاده‌سازی افزونگی سرور به برنامه‌ریزی و طراحی شبکه و فناوری متناسب با آن نیاز دارید. افزونگی‌ سرور به انعطاف‌پذیری، تداوم کسب‌وکار و کاهش خطر کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *