الزامات فنی برچسب‌های بارکد دیتا کارتریج

تاریخچه بارکدهای تیپ درایو

فرآیند ثبت اختراع فناوری برچسب‌های بارکد به سال 1934 باز می‌گردد. در حالی که ایده رمزگذاری اطلاعات در قالب مجموعه‌ای از خطوط که فاصله کمی از یکدیگر دارند جدید نیست، کاربرد آن در دنیای خودکارسازی نوارها جدید و قابل توجه است، به طوری که ارزش افزوده قابل توجهی در اختیار کاربران قرار داده و آن‌ها را قادر ساخته تا به ساده‌ترین شکل به ردیابی محصولات خود در محیط‌های کاری و خارج آن بپردازند.

نکته‌ای که باید در این زمینه به آن دقت کنید این است که بسیاری از اشخاص و شرکت‌های ثالث از برچسب‌گذاری اضافی ذخیره‌سازی نوار روی جعبه محصول استفاده می‌کنند. مزیت مهمی که روش فوق دارد در این است که کاربران می‌توانند از نرم‌افزار کاربردی به منظور خواندن اطلاعات بارکد و ردیابی محل قرارگیری کارتریج داده‌ها، تایید نوع رسانه و تایید اصالت قطعه استفاده کنند.

واقعیت این است که فناوری بارکد به همراه نمادهای آن به یکی از ارکان مهم دنیای صنعت تبدیل شده است. امروزه، بالغ بر 200 نماد بارکد مختلف توسعه داده شده است. آشناترین نماد، کد جهانی محصول (UPC) است که در کالاهای مصرفی مانند محصولات غذایی استفاده می‌شود. برچسب‌های UPC ساده، فرم‌بندی شده و ساخت‌یافته هستند تا امکان خواندن برچسب‌های با کیفیت پایین توسط تجهیزات بارکدخوان فراهم شود. کدهای UPC روی کالا این مزیت را دارند که امکان خواندن آن‌ها توسط دستگاه بارکدخوان به ساده‌ترین و موثرترین شکل وجود دارد و کاربران می‌توانند از یک بارکدخوان دستی یا اسکنر چند پرتویی برچسب را اسکن کنند تا به اطلاعات فنی موردنیاز دست پیدا کنند. لازم به توضیح است که چک‌سام‌ها (Checksums) در این طرح کدگذاری درج می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که فرآیند اسکن به شکل صحیح و بدون عیبی انجام می‌شود. مزیت شاخص دیگری که برچسب UPC دارد این است که بخشی از اطلاعات درون این برچسب توسط انسان‌ها قابل خواندن است و حتی کاربران در پایانه‌ها بدون استفاده از دستگاه خاصی قادر به خواندن و ثبت اطلاعات آن هستند.

برای استعلام قیمت tape drive با کارشناسان نتسا تماس بگیرید

فناوری بارکد در کتابخانه‌های نواری یا Tape Library

برچسب‌های بارکد برای رسانه‌های نواری از کد 39 استفاده می‌کنند یا گاهی اوقات در قالب نمادشناسی کد 3 تا 9 به عنوان یک استاندارد صنعتی پرکاربرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که از نام آن پیدا است 3 عنصر عریض و 6 عنصر باریک است. یک عنصر ممکن است یک نوار (سیاه، غیر بازتابنده) یا یک فاصله (سفید، بازتابنده) باشد. ترکیب این مجموعه اعداد بیان‌گر این مسئله هستند که ما کد معتبری در اختیار داریم. به عنوان مثال، یک کاراکتر خوانده شده با 4 عنصر عریض و 5 عنصر باریک غیر صحیح در نظر گرفته می‌شود (زیرا باید دقیقا شامل 3 عنصر مشتق شده از 9 عنصر گسترده باشند). مشخصات کد 39 امکان افزودن یک رقم چک‌سوم را فراهم می‌کند، اما برای اکثر رسانه‌های نواری از رقم چک‌سام استفاده نمی‌شود، تنها استثنا در این زمینه برچسب بارکد محصولات AIT است. کد 39 از یک ستاره به عنوان کاراکترهای توقف و شروع استفاده می‌کند. این کاراکترها به عنوان بخشی از اطلاعاتی بارکد که توسط انسان قابل شناسایی نیستند مورد استفاده قرار می‌گیرند. یک بارکد خوان می‌تواند تعیین کند چه کاراکتری نقطه شروع و چه کاراکتری نقطه توقف است و در ادامه روند خواندن صحیح کاراکترها را دنبال کند. بارکدخوان می‌تواند این کار را با تجزیه و تحلیل شروع یا توقف کاراکتر نسبت به فضای سفید ورودی روی برچسب انجام دهد. بنابراین، امکان خواندن یک برچسب در خلاف جهت صحیح امکان‌پذیر نیست.

پیشنهاد مطالعه: ذخیره سازی مبتنی بر نوار چیست؟ آشنایی با مزایای Tape

در محصولات خودکارسازی نوار که هم Tape Libraryها و هم Tape Autoloaderها را شامل می‌شود، توانایی دستگاه بارکدخوان برای تغییر موقعیت خود نسبت به برچسب بسیار محدودتر از اسکنرهای دستی یا پرتوهای چندگانه است که برای خواندن کدهای UPC استفاده می‌شوند. اغلب بارکدخوان‌ها در فاصله و زاویه ثابتی از برچسب بارکد قرار می‌گیرند. تنها متغیری که در دسترس بارکدخوان است، اسکن کد زمانی که است اسکنر در وقعیت‌های مختلفی در برچسب قرار می‌گیرد. در حالی که این محدودیت‌ها امکان استفاده از بارکدخوان را مقرون به صرفه‌تر نسبت به اسکنرهایی می‌کنند که در محیط‌های خرده‌فروشی قرار دارند، با این حال، کیفیت بالایی در خواندن برچسب‌ها دارند. به دلیل محدودیت‌های فیزیکی بارکدخوان و عدم توانایی اپراتور در درج بخشی از اطلاعات به شیوه دستی کیفیت انجام اسکن نسبت به برچسب‌های عادی UPC به میزان قابل توجهی بیشتر است. با توجه به اهمیت داده‌های کارتریج در محیط‌های محاسباتی امروزی، نخواندن برچسب، خواندن ناقص یا غیر دقیق مشکلات مختلفی را به وجود می‌آورد.

پشنهاد مطالعه: تفاوت Data Cartridge و Tape Drive


کیفیت برچسب دیتا کارتریج اچ‌پی

چه عاملی باعث می‌شود تا کیفیت یک برچسب به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند؟ عوامل مختلفی در این زمینه تاثیرگذار هستند که برخی از آن‌ها برای چشم انسان آشکار و قابل مشاهده هستند، اما اکثر آن‌ها تنها با تجهیزات اندازه‌گیری نوری تخصصی قابل تشخیص هستند. از مهم‌ترین عوامل در این زمینه به موارد زیر باید اشاره کرد:

·         قبل از اولین کاراکتر و بعد از آخرین کاراکتر با حداقل عرض 10 عنصر باریک، فضای سفید وارد وجود دارد

این تکنیک با بارکدخوان اجازه می‌دهد تا بررسی کند چه زمانی شروع به جستجوی اولین کاراکتر کند و چه زمانی به آخرین کاراکتر رسیده است. بدون وجود تکنیک فوق، بارکدخوان ممکن است در تعیین شروع برچسب بارکد با مشکل روبرو شود. به همین دلیل باید مراقب برچسب‌هایی باشید که از فضای سفید بسیار کمی برای محافظت از این مناطق استفاده می‌کنند.

·         بازتاب بسیار بالای فضای سفید

بخش های سفید برچسب نه تنها باید بازتابنده باشند، بلکه بازتاب باید دارای ویژگی توزیع فضایی باشد. یعنی یک سطح بسیار بازتابنده، اما براق مانند یک آینه ممکن است در واقع برای بارکدخوان سیاه به نظر برسد، زیرا زاویه بازتابی که نور می‌گیرد نور را به گیرنده بارکدخوان باز نمی‌گرداند. اگر سطح آینه شده نور کافی را به گیرنده برنگرداند، سطح به عنوان سیاه در اختیار بارکدخوان قرار گرفته و شروع به تجزیه و تحلیل آن می‌کند. یک سطح سفید که نور را در جهات مختلف منعکس می‌کند به این معنا که توزیع فضایی مناسبی دارد به نوار کدخوان اجازه می‌دهد مناطق سفید را به شکل دقیق‌تر تشخیص دهد.

·         بازتاب بسیار کم فضای سیاه

در این بخش نیز درمرتبه عامل توزیع فضایی نور منعکس شده را داریم. حتی اگر یک ناحیه سیاه برای چشم انسان به نظر برسد، اگر سطح در امتداد زاویه‌ای که به سمت گیرنده تراز است بسیار بازتابنده باشد، منطقه سیاه در واقع برای خواننده سفید در نظر گرفته می‌شود.

·         نسبت عناصر باریک به عریض

این تکنیک به خواننده اجازه می‌دهد به تشخیص بهتر عناصر گسترده از عناصر باریک بپردازد. اگر عناصر باریک و گسترده بیش از حد شبیه به هم به نظر برسند، بارکدخوان در خواند اطلاعات با مشکل روبرو می‌شود. اگر این انتقال اطلاعات صریح و روشن نباشد، تعریف لبه بین عناصر سیاه و سفید برای سخت خواهد بود. همچنین، به این نکته دقت کنید وقتی از چاپگرهای شخصی برای ایجاد برچسب بارکد استفاده می‌شود، تعریف لبه و مکان لبه با خطاهایی همراه است.

·         اندازه عناصر باریک

بارکدخوان‌ها فقط قادر به تمرکز و تشخیص حداقل عرض عنصر هستند. اگر عنصر خیلی باریک باشد، اطلاعات کافی برای خواننده برای پردازش دقیق آن به عنوان یک عنصر باریک وجود ندارد یا ممکن است متوجه این نکته نشود. این مسئله  در ارتباط با مشخصات نسبت، اندازه برچسب و لید در فضای سفید، محدودیت فیزیکی برای تعداد کاراکترهایی که می‌توان روی برچسب قرار داد، وجود دارد. اگر تعداد اعداد بیش از اندازه زیاد باشد، بارکدخوان در خواندن اطلاعات با مشکلاتی روبرو می‌شود.

·         کیفیت لیبل

عوامل زیادی وجود دارد که کیفیت کلی برچسب بارکد را تعیین می‌کند. استاندارد، ANSI X3.182 Bar Code Print Quality مجموعه دستورالعمل‌هایی را شامل می‌شود که همه این عوامل را به وضوح شرح می‌دهد و تمام سازندگان بزرگ محصولات بر مبنای این استاندارد فرآیند تولید برچسب‌های بارکد را انجام می‌دهند. تمامی کتابخانه‌های هیولت پاکارد به بالاترین درجه کیفیت “A” نیاز دارند. به عنوان مثال، این رتبه‌بندی استاندارد شامل اندازه‌گیری فضاهای خالی یا نواحی سفید در نوارهای سیاه و مشخصات یا نواحی تیره در نوارهای سفید می‌شود. هر یک از این موارد یاد شده برای ساخت درست یک برچسب کارآمد ضروری هستند.

البته موارد دیگری نیز وجود دارند که باید به آن‌ها اشاره کرد.  به عنوان مثال، اگر جوهر روی برچسب ضد آب باشد، خواص چسبندگی برچسب در طول زمان چقدر ماندگار هستند. همچنین، ماده مورد استفاده در برچسب تا چه اندازه در برابر سایش ناشی از دست زدن انسان و ماشین مقاومت دارد. و از اطلاعات کارتریج محافظت می‌کند.


نیازمندی‌های تکنیکال برای بارکد Reader

بارکدخوان‌ها را می‌توان بر اساس فناوری‌هایشان به دو نوع طبقه‌بندی کرد، یکی که از لیزرهای اسکن استفاده می‌کند و دیگری که از فناوری CCD (دستگاه جفت شارژ) استفاده می‌کند. هیچ “بهترین” فناوری در این‌جا وجود ندارد، زیرا هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. هر دو مدل در محصولات خودکارسازی نوار استفاده می‌شوند.

·         اسکن لیزر خوان‌ها (Scanning laser readers)

لیزر اسکن از یک پرتو نور متمرکز تشکیل شده است که به طور مکانیکی سراسر سطح بارکد را اسکن می‌کند و معمولا فرآیند خواندن را با جارو کردن آینه‌ای درون دستگاه بارکد خوان انجام می‌دهد. همان‌طور که پرتو از روی بارکد عبور می‌کند، یک گیرنده، نور برگشتی را تجزیه و تحلیل می‌کند تا تعیین کند چه مقدار از نور لیزر به گیرنده بازتاب خواهد شد. در این‌جا، آستانه‌ای تعیین می‌شود که مناطق سفید برچسب را از مناطق سیاه را جدا می‌کند. از آن‌جایی که سرعت اسکن پرتو در سراسر برچسب مشخص است، عرض ظاهری عناصر باریک و گسترده را می‌توان تعیین کرد. در ادامه، این اطلاعات برای تعیین داده‌های روی برچسب پس پردازش می‌شوند. اگر نور لیزر بیش از حد پراکنده شود، امکان آنالیز ناحیه سفید به عنوان ناحیه سیاه وجود دارد. اگر نور لیزر از یک سطح براق مستقیما به گیرنده منعکس شود، این احتمال وجود دارد که یک ناحیه سیاه را بتوان به عنوان یک ناحیه سفید تجزیه و تحلیل کرد. اسکنرهای لیزری باید بر مبنای اقدامات احتیاطی خاصی ساخته شوند تا لیزر هرگز مستقیما به چشم کاربر یا تکنسین خدمات نخورد.

·         بارکدخوان‌های CCD (CCD readers)

اسکنر CCD از یک منبع نور، معمولا آرایه‌ای از LEDها، برای روشن کردن کل برچسب و یک CCD برای خواندن کل تصویر میدانی در یک لحظه تشکیل شده است. CCD یک اسکن تک خطی است که هر پیکسل یک قسمت از خط در کل بارکد را نشان می‌دهد. مقدار نور دریافتی توسط هر پیکسل به یک ناحیه سیاه یا یک ناحیه سفید مرتبط است. تعداد پیکسل‌هایی که هر عنصر در خود دارد برای تشخیص عناصر گسترده از باریک استفاده می‌شود. اگر سطح برچسب خیلی براق باشد و نور به CCD بازتاب نشود ممکن است نور کافی به LEDهای گیرنده نرسد و در نتیجه قادر نخواهند بود تا سیاهی را از سفیدی تشخیص دهند که در نهایت باعث می‌شود تا اسکنر همه مناطق را سیاه در نظر بگیرد. از طرف دیگر، اگر سطح برچسب خیلی براق باشد و تمام نور به CCD منعکس شود ممکن است نور زیادی از LEDها به گیرنده منعکس شود و باعث شود کل سطح سفید به نظر برسد. سطحی که نور LEDها را در جهات مختلف و به طور یکنواخت پخش می‌کند (مانند برچسب HP با کیفیت بالا) برای این نوع اسکنرها بهترین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا