متاورس چیست؟ کاربرد متاورس

دنیای فناوری اطلاعات تنوع بسیار بالایی دارد، با تلاش شرکت‌های بزرگ این حوزه، هر روز شاهد پیشرفت و تغییرات فراوانی در فناوری هستیم، یکی از این موضوعات، متاورس است که پیشنهاد می‌کنیم حتما در مورد آن کسب اطلاعات کنید.

زیرا بستر مناسبی برای سرمایه گذاری است، در ادامه مطلب قصد داریم در مورد متاورس چیست؟ محدودیت‌ها و آینده متاورس صحبت کنیم، همراه نتسا باشید.

 

متاورس چیست؟

متاورس یا Metaverse این اصطلاح از دو بخش meta به معنی فراتر و universe به معنی جهان تشکیل شده است، معنی ساده آن یعنی فراتر از جهان (جهان برتر) و برای صحبت در مورد واقعیت مجازی اولین بار توسط نویسنده کتاب سقوط برفی، نیل استفنسون در سال 1992 به کار برده شد.

متاورس مانند شبکه مجازی عمل می‌کند که درون آن کاربران با یکدیگر و دیگر اجزای اطرافشان، ارتباط برقرار می‌کنند، یا می‌توان گفت در متاورس افراد در حالت مجازی و آنلاین دارای نقش‌های خاص هستند و آنها را اجرا می‌کنند.

متاورس عملیات ادغام جنبه‌های متعدد شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های ویدیوئی، فناوری واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و در نهایت بلاک چین را انجام می‌دهد، متاورس دنیایی متشکل از واقعیت‌های مجازی و واقعیت‌های افزوده است.

پیشنهاد مطالعه: بلاکچین چیست

اخیرا میزان نفوذ بلاک چین به دنیای فناوری افزایش یافته است و همین نیز سبب ورود متاورس به بازی‌های بلاک چین شده است، متاورس در بازی‌هایی ورود کرده که برای استفاده از آنها باید توکن بازی را خریداری کنید، تفاوت مهم این بازی‌ها با بازی‌های غیر بلاک چین این است که دارایی‌های بازیکن در بازی به صورت توکن است. در مقاله ویژگی‌های کلیدی Blockchain به اصلی‌ترین ویژگی‌ها زنجیره بلاک پرداخته‌ایم.

ویژگی‌های متاورس

از مهم‌ترین ویژگی‌های متاورس، موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • مقیاس انبوه 2- ارائه در زمان واقعی 3- دنیای مجازی سه بعدی 4- همزمانی 5- پایداری و تداوم6 – عدم محدودیت در تعداد کاربران 7- حس حضور فردی  8- تداوم داده‌ها

 

محدودیت‌های متاورس

 

  • عدم سازگاری برخی افراد با فناوری متاورس (این افراد در برابر تغییرات مقاومت کرده و با دنیای تکنولوژی ارتباط برقرار نمی‌کنند.)
  • از بین رفتن لذت کارهای فیزیکی که در دنیای واقعی انجام می‌دهیم.

کاربرد متاورس

از متاورس در حوزه‌های مختلف می‌توان استفاده کرد، مثلا:

مارکتینگ، آموزش، تجارت، سفر، شبکه‌های اجتماعی(سوشال مدیا)، بازی، تفریح، کار، ورزش

  • مارکتینگ: با استفاده از متاورس می‌توان محیط مجازی 3 بعدی ساخت که درون آن آواتارهایی که شبیه انسان هستند فعالیت می‌کنند و طبق خواسته کاربران کارکرده و با محیط اطرافشان تعامل برقرار می‌کنند و می‌توان به فعالیت‌هایی مانند فروش آنلاین بپردازند.
  • آموزش: از متاورس در آموزش استفاده می‌شود اما هنوز به مرحله پذیرش انبوه و اثبات مقرون به صرفه بودن این روش نرسیده اند، در کالج برادفیلد بریتانیا و برخی از مدارس چین برای تدریس علوم زیستی، جغرافیا و تاریخ از متاورس استفاده می‌کنند و کاملا مشهود است که این نوع تدریس بسیار کارایی و اثربخشی بیشتری نسبت به سایر روش‌ها دارد.
  • تجارت: برای تجارت در متاورس، می‌توان از روش‌های خرید سهام، تجارت ارزهای رمزنگاری شده یا تجارت ETF استفاده کرد.
  • سفر: از لذت بخش‌ترین کارها در تعطیلات، سفر رفتن است اما گاهی هزینه بالا، محدودیت زمان، روند طولانی دریافت ویزا و … سبب می‌شود افراد به سفر دلخواه خود نروند، اما با متاورس این امکان فراهم است که شما به سالن تئاتر مجهز به تکنولوژی متاورس، نزدیک منزلتان در تهران بروید و با نشستن روی صندلی راحت از موزه لوور پاریس با بهترین کیفیت بازدید کنید و به حدی این دنیای مجازی، برای شما واقعی به نظر می‌رسد که حس می‌کنید که حضور فیزیکی دارید.
  • شبکه‌های اجتماعی(سوشال مدیا): یکی از شبکه‌های اجتماعی که به سمت استفاده از متاورس رفته است فیس بوک میباشد که امکان اشتراک گذاری اطلاعات شخصی مثل عکس‌ها و ویدیوها با دیگران را به صورت واقعیت مجازی و یا بازی‌های چند بعدی و سفر به اماکن مختلف را فراهم می‌کند.
  • بازی: جذابترین بخش بازی در دنیای متاورس، کسب درآمد است، زیرا افراد با بازی کردن می‌توانند ارزهای دیجیتال به دست آورند، در محیط‌هایی که برای بازی طراحی شده است افراد به راحتی می‌توانند با هم چت کنند، صدا بفرستند و تعامل داشته باشند.
  • تفریح: شما به کشور دیگری سفر کرده‌اید و تولد یکی از عزیزانتان است با استفاده از متاورس به راحتی می‌توانید جشن تولد جذاب و باشکوهی برای عزیزتان برگزار کنید، یا شاید یک دورهمی دوستانه که در پنج شنبه شب آخر هرماه به صورت مجازی ولی بسیار شبیه به واقعی برگزار می‌شود.
  • کار: متاورس خیال ما را برای پیشگیری از ابتلا به ویروسی مانند کرونا راحت می‌کند، شما بدون خروج از اتاق خوابتان با استفاده از متاورس وارد دفترکارتان شده، همه وسایل و ابزار کار شما قابل لمس است، امکان ملاقات با همکاران یا مشتریان خود را دارید.
  • ورزش: قصد انجام ورزش گروهی را دارید، اما پیدا کردن هم تیمی و حضور فیزیکی در باشگاه یا زمین بازی برایتان امکان پذیر نیست، با استفاده از متاورس می‌توانید جستجو کنید و افرادی که مانند شما علاقمند به انجام ورزش گروهی هستند را در تمام دنیا پیدا کنید و ورزش کنید و لذت ببرید.

 

اصطلاحات کاربردی در متاورس

در متاورس اصطلاحات کاربردی وجود دارد که بهتر است آنها را بدانید تا در این محیط راحت‌تر فعالیت کنید، اصطلاحاتی مانند:

  • آواتار یا Avatar: کاراکتر دیجیتال در متاورس که از روی عکس پروفایل شما در سایر شبکه‌های مجازی مثلا توییتر ساخته می‌شود.
  • NFT یا توکن غیرقابل تعویض: میزان دارایی شما را در دنیای مجازی نشان می‌دهد این دارایی می‌تواند شامل املاک، لباس، ارز دیجیتال و … باشد.
  • کلکسیون یا Collectible: دسته‌ای از اقلام دیجیتال کمیاب و ارزشمند در متاورس است.
  • Direct to avatar: که آن را به صورت مخفف D2A به کار می‌برند، دارایی‌هایی که در متاورس به صورت مستقیم به آواتار فروخته می‌شود و در این معاملات که معمولا در مورد پوسته جدید آواتار، املاک و تجربه‌های قابل فروش است هیچ واسطه‌ای وجود ندارد.

 

ارزهای دیجیتال متاورس را شناسایی و از طریق یک کارگزار مطمئن روی آنها سرمایه گذاری کنید

 

ارزهای متاورس

 

ارزهایی که در متاورس سطح خوبی برای سرمایه گذاری دارند، عبارتند از:

اکسی اینفینیتی، سندباکس، بلاک توپیا، یو اف او گیمینگ، دیسنترال دات گیمز، ایلین وردز

تجهیزات سخت افزاری متاورس

ما می‌توانیم از طریق تلفن‌ها و لپ‌تاپ‌هایمان با متاورس تعامل داشته باشیم، اما این‌ها به زودی به دستگاه‌های قدیمی تبدیل خواهند شد. برای اینکه بتوانیم به عنوان آواتار (کاربر) خودمان را در دنیای متاورس غرق کنیم، به تجهیزات پیشرفته تری مثل: نمایشگرهای MicroLED، هدست‌های VR و دستگاه‌های لمسی نیاز داریم.

متاورس در آینده به دستگاهی سبک و راحت که در تمام روز برای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده قابل استفاده باشد نیاز دارد.

متاورس بر روی بستر cloud در حال پیشرفت است، زیرساخت ابری برای متاورس باید بتواند الزامات بسیار خاصی را فراهم کند، از جمله :

قدرت: یعنی استفاده از مراکز داده‌ای که قدرت پاسخگویی به نیازهای سرورهای مقیاس بزرگ، ذخیره سازی، خنک کننده و نیازهای ساختار شبکه را دارند.

نزدیکی: یعنی کاهش تاخیر به حداقل زمان ممکن و اطمینان از اینکه محتوا و سایر دارایی‌ها می‌توانند در نقاط بهینه در درون شبکه ذخیره شوند.

پایداری: به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی ساخت و سازهای جدید، منابع برق و گسترش به بازارهایی که از نظر تاریخی به عنوان مرکز داده در نظر گرفته نشده اند.

قابلیت اتصال: دسترسی به جوامع مجازی در سراسر جهان در حالی که اطمینان حاصل می‌شود که تجربیات Metaverse به صورت روان و سریع ارائه می شوند.

آخرین توسعه متاورس با استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء انجام شده است، هوش مصنوعی همراه با فناوری  Metaverse  پایداری زیرساخت Metaverse را تضمین می‌کند.

اینترنت اشیا به Metaverse امکان مطالعه و تعامل با دنیای واقعی را می‌دهد، همچنین به عنوان رابط کاربری سه بعدی برای دستگاه‌های IoT عمل می‌کند و امکان تجربه شخصی‌سازی شده اینترنت اشیا را فراهم می‌کند. هم متاورس و هم اینترنت اشیا به سازمان‌ها در قضاوت‌های مبتنی بر داده‌ها با حداقل تلاش ذهنی کمک می‌کنند.

فراموش نکنیم که اینترنت برای ارائه تجربیاتی مانند Metaverse طراحی نشده است و  اگر متاورس قرار باشد به اهداف خود برسد، کارهای بنیادی بیشتری وجود دارد که باید در سال‌های آینده انجام شود تا به طور موثر اینترنت را بازسازی کند.

متاورس چگونه کار میکند؟

Jon Radoff (یک کارآفرین و طراح بازی) یک چارچوب مفهومی هفت لایه را برای تعریف زنجیره ارزش بازار Metaverse پیشنهاد کرد:

  • تجربه: این لایه شامل تصاویر دو بعدی و سه بعدی است، مثل: بازی‌ها، تفریح، ورزش، تئاتر، خرید کردن
  • کشف: این لایه برای زمانی که مردم دنبال اطلاعات هستند می‌توان برای آنها بدون توجه به درخواستشان اطلاعات ارسال کرد، مثل: شبکه‌های تبلیغاتی و مراقبت‌های اجتماعی
  • اقتصاد خالق: در گذشته طراحی و ساخت ابزار وب نیاز به دانش برنامه نویسی داشت ولی در متاورس چنین نیست، مثل طراحی و ساخت ابزارهای بازار دارایی و تجارت
  • محاسبات فضایی: محاسبات فضایی به فناوری گفته می‌شود که VR و AR را با هم ترکیب می‌کند، مثل مهندسی 3 بعدی و نقشه ها
  • عدم تمرکز: امکان استفاده از قابلیت‌های آنلاین برای توسعه دهندگان را فراهم می‌کند، مثل: بلاک چین، محاسبات لبه
  • رابط انسانی: کاربران اطلاعات در مورد محیط اطراف خود دریافت می‌کنند، مثل: موبایل، عینک هوشمند،صدا
  • زیرساخت: محاسبات 5G و 6G برای کاهش تراکم شبکه و بهبود پهنای باند شبکه از طریق 5G و 6G

آینده متاورس

در حال حاضر با نسخه‌ی ابتدایی متاورس روبه رو هستیم ولی مشخص است که در آینده نزدیک شاهد رشد چشمگیر متاورس خواهیم بود و بسیاری از فعالیت‌های روزمره انسان مثل آموزش، کار، تجارت، ورزش و یا حتی تفریح و سرگرمی به جای دنیای واقعی در دنیای مجازی و متاورس انجام می‌شود.

شرکت‌های زیادی در حال ورود به متاورس و سرمایه گذاری در آن هستند، مثلا شرکت بزرگ فیس بوک نام خود را به متا تغییر داده و این خود نشان دهنده اهمیت و روشنی آینده متاورس است. از طرفی بسیاری از شرکت‌های معروف دنیا به سمت دورکاری کارمندان خود و کار در دنیای متاورس رو آورده‌اند، اکنون که سال 2022 میلادی است زمان بسیار عالی برای ورود و انطباق شغل و تجارت خود با متاورس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا