چگونه دمای سی پی یو را بفهمیم؟ دمای CPU در دستگاه‌های مختلف

مهم‌ترین قطعه کامپیوتر، لپ تاپ یا گوشی شما، مغز آن یعنی پردازنده یا cpu است. پردازنده یا همان واحد پردازش مرکزی وظیفه پردازش داده‌ها را برعهده دارد. این قطعه بار عملیاتی سنگینی را در سیستم به دوش می‌کشد. به همین دلیل در هنگام پردازش گرمای زیادی تولید می‌کند. پس خنک کنندگی cpu دارای اهمیت است. پردازنده برای عملکرد صحیح و عمر مفید باید در دمای نرمال فعالیت کند و مجهز به سیستم خنک‌کنندگی قوی باشد. در اینجا سوالی که مطرح می باشد؛ دمای cpu چقدر باید باشد؟

 

دمای نرمال پردازنده نباید از 60 درجه سلسیوس بیشتر شود

 

اگر می‌خواهید بدانید دمای نرمال سی پی یو چقدر باید باشد، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

دمای نرمال CPU

Cpu روی مادربورد سیستم نصب می‌شود و سپس یک قطعه مربع شکل فلزی به نام heat sink روی آن قرار می‌گیرد و در آخر روی هیت سینک فن تعبیه می‌شود. همانطور که می‌دانید فن با چرخش، هوای خنک را به هیت سینک منتقل کرده و در نهایت پردازنده خنک خواهد شد. پردازنده در دماهای مختلفی کار می‌کند ولی نرمال‌ترین دما برای آن بین 45 تا 50 درجه است.

اگر بخواهیم اطلاعات دقیق‌تری راجع به اینکه دمای مناسب سی پی یو چقدر باید باشد ارائه دهیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم.

  • دمای زیر 60 درجه سلسیوس، دمای مناسب cpu که کاملا استاندارد و نرمال است.
  • دمای بین 60 تا 70 درجه، وضعیت مناسب است ولی حتما فن و هیت سینک را گردگیری کنید.
  • دمای بین 70 تا 80 درجه، دما نامناسب است و اگر فن‌ها به درستی کارنکنند یا محفظه تهویه مسدود باشد پردازنده در شرایط خطرناکی فعالیت می‌کند.
  • دمای بین 80 تا 90 درجه سلسیوس در صورتی که طولانی مدت باشد به سخت افزار شما آسیب جدی خواهد زد.
  • دمای 90 درجه سلسیوس، سعی کنید هرگز پردازنده در این دما فعالیت نکند زیرا خطرات جبران ناپذیری سیستم را تهدید می‌کند.

در نتیجه میتوان گفت دمای خطرناک برای CPU در مجموع بالای 70 درجه سلسیوس در طولانی مدت است. ولی در حالت استاندارد حداکثر دمای سی پی یو باید 60 درجه سلسیوس باشد.

استعلام قیمت تیپ درایو در مدل های مختلف در نتسا

چگونه دمای cpu را بفهمیم؟

برای فهمیدن دمای cpu به شما نرم افزار Speed Fan را معرفی می‌کنیم. زیرا با استفاده از این نرم افزار علاوه بر پردازنده امکان چک کردن دمای سایر قطعات سیستم هم وجود دارد. در قسمت نمایش دمای پردازنده عدد مقابل Core نشان دهنده دمای هر هسته cpu است.

دمای CPU در دستگاه‌های مختلف

دمای CPU در دستگاه‌های مختلف ممکن است با توجه به مدل دستگاه، ساختار داخلی آن، و نوع استفاده از دستگاه، متفاوت باشد. با این حال، در زیر می‌توانید چند مثال از دمای معمولی CPU در دستگاه‌های مختلف را مشاهده کنید:

کامپیوتر های رومیزی: دمای CPU در کامپیوتر های رومیزی ممکن است بسته به مدل پردازنده، کارت گرافیک و سایر قطعات داخلی، در بازه 30 تا 70 درجه سانتی‌گراد باشد. در حالت عادی، دمای معمولی CPU در کامپیوترهای رومیزی در حدود 40 تا 50 درجه سانتی‌گراد است.

لپ تاپ‌ها: دمای CPU در لپ تاپ‌ها نیز بسته به مدل پردازنده، سایز و ساختار دستگاه و نوع استفاده از آن، متفاوت است. در حالت عادی، دمای معمولی CPU در لپ تاپ‌ها در حدود 45-60 درجه سانتی‌گراد است. با اجرای برنامه‌های سنگین و بازی‌های گرافیکی، دمای سی پی یو لپ‌تاپ به صورت گسترده‌تری افزایش می‌یابد.

تجهیزات شبکه: در تجهیزات شبکه مانند روترها و سوئیچ ها، دمای CPU معمولا در حدود 50-70 درجه سانتیگراد است.

در کل، دمای CPU در دستگاه‌های مختلف بسته به نوع دستگاه، ساختار آن، و شرایط استفاده از آن متفاوت است. لازم به ذکر است که افزایش دمای CPU ممکن است باعث آسیب به سیستم شود، بنابراین بهتر است دمای CPU را به دقت زیر نظر بگیرید و در صورت نیاز، سیستم خنک‌کننده پردازنده مرکزی را تعویض کنید.


 

دمای نرمال سی پی یو لپ تاپ

دمای نرمال سی پی یو لپ تاپ بستگی به مدل و ساختار دستگاه و استفاده از آن دارد. با این حال، در بیشتر موارد، دمای نرمال سی پی یو لپ تاپ در حدود 45 تا 65 درجه سانتی‌گراد است. با فعال کردن برنامه‌های سنگین و بازی‌های گرافیکی، دمای سی پی یو به شکل تصاعدی افزایش می‌یابد. در این حالت، دمای بالای 80 درجه سانتیگراد نیز ممکن است رخ دهد که احتمال آسیب دیدن سیستم را افزایش می‌دهد. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، بهتر است از یک پایه خنک کننده برای لپ تاپ استفاده کنید و از محیط خنک و تهویه‌دار برای استفاده از لپ تاپ اطمینان حاصل کنید. همچنین، مطمئن شوید که سیستم خنک‌کننده لپ تاپ شما به درستی کار می‌کند و درپوشش‌های گرمایی دستگاه خود را کنترل کنید. چگونه می‌توانیم مطمئن شویم که سیستم خنک‌کننده لپ تاپ به درستی کار می‌کند؟ برای مطمئن شدن از عملکرد سیستم خنک کننده لپ تاپ می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. استفاده از برنامه‌های مانیتورینگ دمای سیستم: برنامه‌هایی مانند HWMonitor، Core Temp و Open Hardware Monitor می‌توانند به شما کمک کنند تا دمای مختلف سیستم خود را مانیتور کنید. با استفاده از این برنامه‌ها، می‌توانید دمای پردازنده، کارت گرافیک و سایر قطعات دیگر را مشاهده کنید و به این ترتیب، مطمئن شوید که سیستم خنک‌کننده لپ تاپ شما به درستی کار می‌کند.
  2. باز کردن و بررسی فن خنک‌کننده: اگر فن خنک‌کننده لپ تاپ به درستی کار نکند، دمای سیستم به شدت افزایش می‌یابد. در این صورت، می‌توانید با باز کردن محفظه نصب فن، مطمئن شوید که فن به درستی کار می‌کند و دستگاه‌های خنک‌کننده دیگر (مثل هیت‌سینک) نیز به درستی عمل می‌کنند.
  3. استفاده از برنامه‌های تست دما: برخی از برنامه‌های تست دما، مانند Prime95 و FurMark، می‌توانند به شما کمک کنند تا دمای سیستم خود را تست کنید. با استفاده از این برنامه‌ها، می‌توانید مشاهده کنید که آیا سیستم خنک کننده لپ تاپ شما به درستی کار می‌کند یا خیر.

در نهایت، دقت کنید که اگر دمای سیستم خود را به دقت زیر نظر بگیرید و از محیط خنک و تهویه‌ درست در هنگام استفاده از لپ تاپ استفاده کنید، عمر و بهره‌وری لپ تاپ بیشتر می‌شود.

 


دمای کارت گرافیک چقدر باید باشد؟

حجم کاری بالا در زمان استفاده از نرم افزارهای گرافیکی علاوه بر پردازنده، لود کاری بالایی را هم به کارت گرافیک تحمیل می‌کند. این حجم کاری سبب مصرف برق بیشتر و در نهایت تولید گرمای بالا می‌شود. پس سلامت و سرعت سیستم خنک‌کنندگی اهمیت بالایی دارد. برای خنک کردن کارت گرافیک از سیستم‌های خنک کننده بادی و آبی می‌توان استفاده کرد. دمای کارت گرافیک در حالت نرمال نباید از مرز 85 درجه سلسیوس بگذرد. این دما مورد تایید شرکت‌های NVIDIA و AMD (تولید کننده CPU) که تولید کنندگان بزرگ کارت گرافیک هستند، می‌باشد. البته شرکت NVIDIA یک استثنا برای کارت گرافیک‌های nvidia quadro مدل RTX قائل شده است و دمای نرمال آنها را 90 درجه اعلام کرده است.

پیشنهاد مطالعه: معرفی پردازنده amd epyc


دمای CPU هنگام بازی

بازی‌های رایانه‌ای در چند سال اخیر پیشرفت زیادی داشته‌اند و همین باعث شده است که فشار بالایی به پردازنده و کارت گرافیک سیستم هنگام بازی وارد شود، فشار بالا سبب ایجاد گرمای زیاد و افزایش دمای سیستم می‌شود. که این دما معمولا مرز 70 درجه را گذرانده و بین 75 تا 80 درجه سلسیوس قرارمی‌گیرد. مراقب باشید که درهنگام بازی دما بالاتر این حد نرود یا پردازنده در حالت overclock قرار نگیرد زیرا به سیستم آسیب جدی وارد خواهد شد.


دمای نرمال سی پی یو کامپیوتر

دمای استاندارد cpu در کامپیوتر بین 45 تا 50 درجه است، قطعا پردازنده کامپیوتر دمای بالاتر از 50 درجه را هم تحمل خواهد کرد ولی اگر مدت طولانی در دمای بالاتر از دمای نرمال فعالیت کند آسیب خواهد دید. ممکن است در میانه انجام یک عملیات پردازشی سنگین سیستم خاموش و عملیات متوقف شود. این اتفاق به دلیل عملکرد سیستم کنترل دمای پردازنده است که با بالا رفتن دمای آن و قرار گرفتن در شرایط خطر سیستم را خاموش می‌کند.

چگونه دمای CPU کامپیوتر را بفهمیم

برای مشاهده دمای CPU کامپیوتر خود، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. استفاده از برنامه‌های مانیتورینگ سیستم: برنامه‌هایی مانند HWMonitor، Core Temp و Open Hardware Monitor از اصلی‌ترین ابزارهایی هستند که به شما در بررسی مولفه‌های مختلف کامپیوتر کمک می‌کنند. با استفاده از این برنامه‌ها، می‌توانید دمای پردازنده، کارت گرافیک و سایر قطعات دیگر را مشاهده کنید.
  2. استفاده از BIOS: در برخی از مادربردها، می‌توانید به BIOS دسترسی پیدا کنید و دمای سی پی یو را در آنجا مشاهده کنید. برای دسترسی به BIOS، باید کامپیوتر خود را روشن کنید و در هنگام بوت شدن، دکمه‌های مشخصی را فشار دهید تا به BIOS دسترسی پیدا کنید.
  3. استفاده از برنامه‌های تست دما: ابزارهای تست دما، مانند Prime95 و FurMark در ارتباط با کامپیوترهای شخصی نیز قابل استفاده هستند و اجازه می‌دهند اطلاعات دقیقی در ارتباط با دمای سیستم خود به دست آورید. با استفاده از این برنامه‌ها، می‌توانید مشاهده کنید که آیا سیستم خنک کننده کامپیوتر به درستی کار می‌کند یا خیر.
  4. استفاده از دستگاه‌های خنک کننده اضافی: استفاده از دستگاه‌های خنک کننده اضافی مانند فن‌های خنک کننده، پایه‌های خنک کننده و غیره، می‌تواند به شما کمک کند تا دمای CPU کامپیوتر خود را کنترل کنید.

در کل، با استفاده از روش‌های فوق، می‌توانید به راحتی دمای CPU کامپیوتر خود را مشاهده کنید و در صورت نیاز، اقدام به تغییر سیستم خنک کننده خود کنید.

 


سرعت فن CPU چقدر باید باشد؟

وظیفه اصلی فن خنک کردن cpu است. فن بطور میانگین بین 3 تا 4 هزار دور در دقیقه میچرخد و ممکن است براساس نوع پردازنده چرخش فن بیشتر هم باشد. اگر فن معیوب شود یا تعداد دفعات چرخش آن کاهش یابد سیستم آسیب میبیند.

چگونه CPU را خنک کنیم؟

چند روش رایج برای پایین آوردن دمای سی پی یو وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

  • گردگیری منظم و دوره‌ای سیستم خنک کننده پردازنده
  • تعویض خمیر سیلیکونی پردازنده
  • بستن نرم افزارهای غیرضروری که در پس زمینه سیستم فعال هستند.
  • در صورت معیوب بودن سیستم خنک کننده باید آن را تعویض کنید.

نشان دادن درجه حرارت سی پی یو در ویندوز

برای چک کردن دمای cpu می‌توانید به راحتی از نرم افزارهای رایگانی مانند Core Temp استفاده کنید. پس از نصب و اجرای Core Temp پنجره‌ای شبیه عکس زیر نمایش داده خواهد شد.

 

 

در تصویر بالا عددی که مقابل Tj.Max نوشته شده است حداکثر دمایی است که شرکت تولید کننده برای پردازنده در نظر گرفته است. اگر دمای پردازنده به این عدد نزدیک شود باید به سرعت اقدامات لازم جهت کاهش دمای پردازنده را به عمل آورید.

دمای نرمال پردازنده باید 15 الی 20 درجه پایین‌تر از عدد مقابل Tj.Max باشد.

به اندازه تعداد هسته پردازنده شماره فیلد Core دارید، عدد مقابل هرکدام نشان دهنده میزان درجه حرارت هر هسته پردازنده است. معمولا باید این درجه‌ها بهم نزدیک باشند اگر به هم نزدیک نبودند دو دلیل دارد. یا خمیر سیلیکونی به درستی و یک دست پخش نشده است یا سیستم خنک‌کنندگی درست نصب نشده است.

 

 

دمای نرمال پردازنده گوشی 55 درجه سلسیوس است

 


دمای CPU گوشی چقدر باید باشد؟

عضو جدا نشدنی زندگی همه ما این روزها گوشی هوشمندی است که در دست داریم. برنامه‌های زیادی را اجرا و با آنها کار می‌کنیم. ممکن است برنامه‌های مختلفی در پس زمینه فعال باشند و همین باعث افزایش دمای پردازنده گوشی خواهد شد توجه کنید که حداکثر دمای نرمال cpu گوشی نباید از 55 درجه سلسیوس بیشتر شود. پس بهتر است برنامه‌های غیرضروری را ببندید و دمای پردازنده را مانیتور کنید. برای اینکار نرم افزارهای رایگان مختلفی وجود دارد که یکی از آنها، نرم افزار Power Line است.

  • نرم افزار power line را دانلود و نصب کنید.
  • برنامه را اجرا کنید.
  • روی علامت + کلیک کنید و Processor Usage را انتخاب کنید.
  • در نرم افزار وضعیت پردازنده با رنگ مشخص می‌شود، رنگ قرمز نشان دهنده وضعیت نامناسب پردازنده است، رنگ زرد نشانگر وضعیت متوسط پردازنده است و رنگ سبز نشان می‌دهد که لودکاری پایین و نرمالی روی پردازنده است.

دمای سی پی یو در ویندوز 10

برای اطلاع از دمای cpu در ویندوز 10 در نوار وضعیت دسکتاپ، قسمت جستجو عبارت Task Manager را وارد کنید و پس از ظاهر شدن پنجره مربوطه در سربرگ Performance دمای پردازنده قابل مشاهده است. روی آن دابل کلیک کنید بصورت یک نمایشگر کوچک روی دسکتاپ قرار می‌گیرد و می‌توانید دائم آن را چک کنید.

 


چک کردن دمای CPU با نرم افزار

برای چک کردن دمای CPU با استفاده از نرم افزار، می‌توانید از برنامه‌های مانیتورینگ سیستم استفاده کنید. در زیر، مراحل استفاده از برنامه Core Temp را برای چک کردن دمای CPU توضیح می‌دهیم:

  1. دانلود برنامه Core Temp: برنامه Core Temp را از سایت رسمی آن به نشانی زیر دانلود و نصب کنید.

https://www.alcpu.com/CoreTemp

  1. اجرای برنامه: پس از نصب برنامه، آن را اجرا کنید.
  2. مشاهده دمای CPU: پس از اجرای برنامه، دمای CPU را در پنجره اصلی برنامه مشاهده خواهید کرد. همچنین، اطلاعات دیگری مانند نوع پردازنده، سرعت پردازنده و تعداد هسته‌ها نیز در این برنامه قابل مشاهده است.
  3. تنظیمات برنامه: در برنامه Core Temp، می‌توانید تنظیمات مربوط به نمایش دما و اطلاعات دیگر را تغییر دهید. برای این کار، روی گزینه Options کلیک کرده و تنظیمات مورد نظر خود را اعمال کنید.

لازم به ذکر است که علاوه بر Core Temp، برنامه‌های مانیتورینگ دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای مانیتورینگ دمای CPU و سایر قطعات داخلی سیستم خود استفاده کنید.

 

سوالات متداول

دمای نرمال CPU لپ تاپ

پردازنده لپ تاپ در هنگام انجام عملیات‌های پردازشی سنگین می‌تواند تا 60 درجه هم برسد، ولی دمای مناسب CPU لپ تاپ 35 تا 50 درجه باید باشد. باید خاطر نشان کرد که اگر با لپ تاپ خود بازی می‌کنید دمای مناسب لپ تاپ گیمینگ 90 درجه سانتیگراد می باید همچنین توجه داشته باشید در صورت بازی با لپ یا انجام کارگرافیکی، حتما گردگیری پردازنده، سیستم خنک کنندگی و تهویه لپ تاپ را در اولویت قراردهید و در بازه‌های زمانی‌ منظم آن را انجام دهید.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید میزان درجه سلسیوس براساس نوع پردازنده است، مثلا دمای نرمال CPU Core i5 و دمای نرمال CPU Intel – CPU Core i7 دمای بین 50 تا 60 درجه سلسیوس می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *