آشنایی با تستر کابل شبکه

کارشناسان شبکه که حوزه فعالیت آن‌ها مرتبط با کابل‌کشی شبکه‌های محلی است باید نحوه کار با انواع مختلفی از تجهیزات شبکه را بدانند. یکی از این تجیهزات مهم، تستر کابل شبکه است که همان‌گونه که از نامش ممکن است حدس زده باشید به منظور آزمایش و تشخیص صحت کارکرد سالم کابل‌های شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. به بیان دقیق‌تر، تستر شبکه اجازه می‌دهد تا خطوط مبتنی بر کابل شبکه را بررسی کنیم و در صورت بروز مشکل علت را در کوتاه‌ترین زمان کشف کنیم. به بیان دقیق‌تر ما از تستر کابل شبکه به منظور ارزیابی سالم بودن کابل‌کشی استفاده می‌کنیم تا مطمئن شویم مشکلی از بابت انتقال داده‌ها از طریق کابل شبکه وجود ندارد. اگر در زمینه شبکه و فناوری اطلاعات کار می‌کنید یا فردی را می‌شناسید که در این حوزه فعالیت داشته باشد، نام تستر کابل شبکه را شنیده‌اید. شاید حتی نحوه‌ کارکردن آن را به صورت عملی دیده باشید، اما آیا واقعا می‌دانید تستر چیست و چگونه کار می‌کند؟ تسترها چگونه کابل‌های معیوب را تشخیص می‌دهند و چقدر در تشخیص خود دقیق هستند؟ در این مقاله قصد داریم به تمام سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

 

مقدمه

اگر در مورد تستر کابل شبکه کنجکاو هستید، این مقاله برای شما است. برای شروع، اجازه دهید ابتدا برخی اصول اولیه را مرور کنیم که بحث را آسان‌تر می‌کند. کابل‌های شبکه انواع مختلفی دارند cat5e، Cat6، Cat6.A، Cat7، Cat8، Cat8.1 و غیره که هر کدام برای کاربردهای خاصی مثل پیاده‌سازی شبکه‌های خانگی، پیاده‌سازی شبکه‌های صنعتی پیچیده، سیستم‌های امنیتی (دوربین مدار بسته)، سیستم‌های ویدئو کنفرانس و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، تمامی این شبکه‌ها یک وجه مشترک دارند. همگی نیازمند کابل‌هایی هستند که امکان برقراری ارتباط میان گره‌های مختلف را امکان‌پذیر کنند. هدف اصلی تسترهای شبکه بررسی و اطمینان از وجود جریان سیگنال پیوسته در کابل‌های اترنت است. تمام فرایندهای انجام تست در ابزارهای تست شبکه بر اساس استانداردهای معتبر انجام می‌شود. به بیان دقیق‌تر، هر تستر شبکه دارای گواهی تاییدیه است که نشان می‌دهد در زمینه شناسایی مشکلات در کابل‌های اترنت قابل اعتماد است.

 

پیشنهاد مطالعه: کابل شبکه چیست؟ آشنایی با انواع کابل شبکه

 


تستر کابل شبکه چیست؟

آمارها نشان می‌دهند بخش عمده‌ای از مشکلات شبکه مربوط به کابل شبکه هستند. به طور مثال، برخی مواقعی در مسیر انتقال داده‌ها خطایی رخ می‌دهد و داده‌ها به درستی به مقصد ارسال نمی‌شوند یا ضریب خطا افزایش چشم‌گیری پیدا می‌کند. در چنین مواردی به چه شکلی قادر به عیب‌یابی کابل شبکه هستیم؟ پاسخ تستر شبکه است که امکان شناسایی معایب و نواقص در مسیر کابل‌کشی را می‌دهد. تستر کابل شبکه ابزاری است که به منظور عیب‌یابی، تست عملکرد درست کابل‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از تسترهای کابل شبکه، صرفا برقراری ارتباط بین مسیرهای ارتباطی را بررسی می‌کنند، در حالی که برخی دیگر قابلیت‌های بیشتری دارند.

در بیشتر موارد پس از سوکت‌زنی کابل شبکه، برای این‌که مطمئن شویم کار را به درستی انجام داده‌ایم، مجبور هستیم از این ابزار استفاده کنیم. تسترهای شبکه بر مبنای قیمت و عملکرد به مدل‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. به طور کلی، تستر شبکه توانایی انجام آزمایش‌های قطع و وصل بودن اتصالات در کابل‌های مختلف مثل کابل کواکسیال، کابل تلفن، کابل‌های اترنت و همچنین تست اتصالات شبکه را دارد. این دستگاه اجازه می‌دهد تا وضعیت خرابی سیستم کابل‌کشی شبکه و سالم بودن فرآیند سوکت‌زنی را بررسی کنیم. به طور معمول، تستر کابل شبکه از دو بخش اصلی تشکیل شده است. بخشی که به کابل متصل می‌شود و بخشی که اطلاعات تست را نمایش می‌دهد. این دستگاه‌ها قادر به انجام آزمایش‌های مختلف روی کابل‌ها هستند.

 


کار تستر کابل شبکه چیست؟

تستر کابل شبکه یکی از ابزارهای مهم برای تکنسین‌های شبکه است. این وسیله برای پیدا کردن مشکلات هر دو نوع کابل، یعنی کابل‌های مسی (UTP/RJ45) و فیبر نوری، قابل استفاده هستند. تستر کابل شبکه با بررسی تمام رشته سیم‌های کابل به ما این اطمینان خاطر را می‌دهد که کابل شبکه مشکل سخت‌افزاری ندارد. تستر با عبور دادن جریان از سیم‌ها و بررسی اتصال در دو سر کابل، سلامت آن‌ها را نشان می‌دهد.  تسترهای کابل شبکه انواع مختلفی دارند که هر یک کاربردهای خاص خود را دارند. به طور مثال، برخی از آن‌ها LED دارند، در حالی که برخی دیگر دیجیتالی هستند. برخی از تست‌های رایجی که توسط تستر کابل شبکه انجام می‌شوند شامل تست اتصال (continuity)،  تست مسافت (distance)، تست وجود یا عدم وجود سیگنال (tone/no tone) و  تست سرعت (speed) است.

به طور معمول، تکنسین‌های شبکه از این ابزار برای ارزیابی عملکرد کابل‌ها استفاده می‌کنند. برخی از تسترهای کابل شبکه، تستر loopback نام دارند. این مدل‌ها با فرستنده‌ها و گیرنده‌های اضافی داخلی، حلقه‌هایی ایجاد می‌کنند که سیگنال‌هایی برای مقصد ارسال می‌کنند. گیرنده این سیگنال‌ها را دریافت کرده و زمان پاسخ‌دهی را اندازه‌گیری می‌کند و در نهایت گزارش فنی همراه با هرگونه خطای احتمالی را ارائه می‌دهد.

 

پیشنهاد مطالعه: رنگبندی و استانداردهای کابل شبکه

 


مولفه‌های تشکیل‌دهنده تستر کابل

 

تستر کابل شبکه از دو بخش فرستنده و گیرنده تشکیل شده‌اند. این دستگاه‌ها بر مبنای مدلی که خریداری می‌شوند علاوه بر انجام تست‌های رایج روی سوکت‌های RJ45، RJ11 و غیره به دستگاه زوج‌یاب کابل تجهیز شده‌اند که توانایی تشخیص و یافتن زوج کابل‌هایی را دارند که فاقد بار الکتریکی هستند.

فایندر شبکه

این دستگاه، زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که فرآیند برچسب‌گذاری کابل‌ها انجام نشده است. نحوه عملکرد دستگاه فوق به این صورت است که یک سر کابل کیستون یا سوکت زده می‌شود و بخش مین دستگاه به سوکت متصل شده و از طریق ارسال سیگنال توانایی یافتن سیگنال را به ما می‌دهد. در این حالت بخش ریموت دستگاه در سوی دیگر به دنبال کابل می‌گردد. هنگامی که به سر کابل نزدیک شد، دستگاه شروع به پخش آژیر می‌کند.

فلوک پیشرفته

به منظور انجام تحلیل‌های پیشرفته ما از تجهیزاتی مثل دستگاه‌های فلوک DTX 1800، DSX 5000، DSX8000 یا نمونه‌های مشابه استفاده می‌کنیم که اطلاعات دقیقی در ارتباط با کابل‌ها می‌دهند. به طور کلی، تست فلوک انواع گره‌های شبکه و لینک‌های فیبر نوری را بررسی می‌کند و مشکلی از بابت استفاده از آن در ارتباط با کابل‌های اترنت یا فیبر نوری وجود ندارد.

 


تست فلوک چیست؟

 

تست فلوک یک روش جامع برای تست و تحلیل شبکه‌های کامپیوتری است. با استفاده از دستگاه‌های تست فلوک، می‌توانید از طریق انجام آزمایش‌های مختلف معایب را شناسایی کنید، عملکرد شبکه را ارزیابی و مشکلات را شناسایی کنید. این تست‌ها شامل بررسی مسیرهای ارتباطی، ارتباط بین دستگاه‌ها، سرعت انتقال داده‌ها، تداخل‌های الکترومغناطیسی، تشخیص خطاها و مشکلات احتمالی در شبکه هستند. تست فلوک اجازه می‌دهد با دقت و سرعت بالا مشکلات شبکه را تشخیص داده و بازدهی و کارایی شبکه را بهبود بخشیم. با استفاده از این روش، می‌توان اطمینان حاصل کرد شبکه به درستی پیکربندی شده است و توانایی انتقال داده‌ها با بالاترین سرعت ممکن را دارد.

 


انواع تستر شبکه

اکنون که اطلاعات کلی در ارتباط با تستر شبکه به دست آوردیم وقت آن رسیده تا انواع تستر شبکه را مورد بررسی قرار دهیم. امروزه تسترهای مختلفی برای بررسی و ارزیابی عملکرد شبکه‌ها و تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور مثال، تستر کابل شبکه برای تست کابل‌های شبکه و بررسی اتصالات استفاده می‌شود. این تسترها می‌توانند مشکلاتی مانند اتصالات ضعیف، قطعی و تشخیص خطا در سیم‌کشی را شناسایی کنند. تسترهای فیبر نوری برای تست و اندازه‌گیری عملکرد کابل‌های فیبر نوری استفاده می‌شود. این تسترها می‌توانند مشکلاتی مانند قطعی، تغییرات نوری و افت قدرت سیگنال را در کابل‌های فیبر نوری تشخیص دهند. به طور کلی تستر کابل شبکه را می‌توان بر مبنای یک تقسیم‌بندی کلی به دو نوع تسترهای ساده و تسترهای پیشرفته طبقه‌بندی کرد.

تسترهای ساده دارای یکسری ویژگی‌های استاندارد هستند و به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند. تسترهایی که توانایی تشخیص اتصالات کوتاه و قطعی کابل را دارد و گروه دوم تسترهایی که علاوه بر اتصالات کوتاه و قطعی کابل، می‌توانند وجود نویز در کابل را نیز تشخیص دهد.

گروه دوم تسترهای پیشرفته هستند که قابلیت‌های سطح بالایی در اختیار ما قرار می‌دهند. به طور مثال، تسترهای دیجیتال می‌توانند اطلاعات بیشتری در ارتباط با طول کابل، نوع کابل و پین‌های معیوب ارائه دهند. همچنین، تسترهای PoE می‌توانند وجود PoE را در کابل تشخیص دهند. همچنین، تسترهای فیبر نوری نیز به منظور آزمایش کابل‌های فیبر نوری استفاده می‌شوند.

از تسترهای محبوب در دنیای شبکه باید به Fluke Networks MicroScanner™ Cable Tester اشاره کرد که تستر ساده و ارزان‌قیمت است که می‌تواند اتصالات کوتاه و قطع شدن کابل را تشخیص دهد. همچنین، Klein Tools VDV501-820 Network Cable Tester یک ابزار دیجیتالی است که می‌تواند اطلاعات بیشتری مانند طول کابل، نوع کابل و پین‌های معیوب را نمایش دهد. NetScout LinkRunner 10G نیز ابزار پیشرفته‌ای است که می‌تواند علاوه بر تست کابل‌های مسی، کابل‌های فیبر نوری را نیز تست کند.

 


کاربرد تستر کابل شبکه

کاربرد تستر کابل شبکه در زمینه عیب‌یابی و بررسی عملکرد کابل‌ها و اتصالات شبکه است. این ابزار می‌تواند برای تشخیص مشکلات مختلفی مانند اتصالات کوتاه، قطعی کابل، وجود نویز، پین‌های معیوب و عدم وجود PoE روی کابل استفاده شود. به طور کلی، تستر کابل شبکه یکسری مزایای درخشان در اختیار ما قرار می‌دهد که از آن جمله باید به کاهش زمان عیب‌یابی، افزایش دقت عیب‌یابی، جلوگیری از بروز مشکلات شبکه، بهبود عملکرد شبکه و غیره اشاره کرد. به طور خلاصه، تستر کابل شبکه ابزاری ضروری برای عیب‌یابی و بررسی عملکرد کابل‌ها و اتصالات شبکه است. این ابزار به کارشناسان شبکه اجازه می‌دهد در زمان کوتاهی مشکلات زیرساختی شبکه را شناسایی کنند.

 

پیشنهاد مطالعه: مشکلات کابل در سرورهای نسل 10 و پلاس

 


نحوه کار تستر کابل شبکه

به طور کلی، فرآیند کار تستر کابل شبکه به این صورت است که ابتدا فرآیند اتصال تستر انجام می‌شود. به این معنا که تستر کابل شبکه را به کابل مورد نظر وصل می‌کنیم. این اتصال می‌تواند به صورت مستقیم باشد یا از طریق متصل کردن تستر به پچ پنل یا جک‌های شبکه. مرحله بعد انتخاب حالت تست است. بسته به نوع تستر کابل شبکه، می‌توانید حالت تست را انتخاب کنید که شامل تست کابل، تست ادغام، تشخیص خطا و سایر حالت‌های مربوطه است. هنگامی که حالت موردنظر را انتخاب کردید با فشار دادن دکمه یا استفاده از رابط کاربری تستر، فرآیند تست را آغاز می‌کنیم. تستر کابل شبکه از طریق ارسال سیگنال‌های تست به کابل،  مسیر و اتصالات کابل را بررسی می‌کند. در ادامه نتایج تست را به صورت دقیق و قابل فهم نشان می‌دهد. این اطلاعات بر مبنای نوع محصولی که خریداری شده مواردی مثل طول کابل، جفت‌بندی درست سیم‌ها، خطاهای سیم‌کشی و سایر اطلاعات مربوط به کابل را نشان می‌دهد. با توجه به نتایج به دست آمده، می‌توانید مشکلات مرتبط به کابل شبکه را تشخیص داده و رفع کنید. این فرآیند ممکن است شامل تعویض کابل‌های معیوب، تعویض اتصالات نادرست و بررسی دوباره سیم‌کشی باشد. به طور معمول، تسترهای کابل شبکه مجهز به رابط کاربری ساده و قابل استفاده‌ای هستند که اجازه می‌دهند به سرعت و با دقت بالایی مشکلات کابل شبکه را شناسایی کنید و شبکه‌ای مطمئن و پایدار را پیاده‌سازی کنید.

 


عیب‌یابی و تست ساده کابل شبکه با تستر Noyafa NF-858C

 

 

تستر و ردیاب کابل شبکه Noyafa NF-858C به شما کمک می‌کند تا به راحتی کابل‌های شبکه و BNC را تست بررسی کنید. با این دستگاه می‌توانید مشکلات شبکه‌های LAN، ارتباطات VoIP و سایر اتصالات کابلی مسی را به سرعت پیدا کنید. فرآیند استفاده از تستر چندکاره Noyafa NF-858C خیلی ساده است:

  1. تستر را وصل کنید.
  2. تستر را روشن کنید.
  3. نتیجه‌ تست را بخوانید.
  4. مشکل را برطرف کنید و تمام.

همان‌طور که از نامش پیدا است، تستر چندکاره Noyafa NF-858C سه کار اصلی انجام می‌دهد:

تست: این دستگاه می‌تواند 10 نوع کابل شبکه و BNC را تست کند، از جمله کابل‌های کواکسیال و زوج سیم بهم تابیده.

شناسایی: می‌تواند با استفاده از دکمه‌ها، جفت سیم‌کشی صحیح را پیدا کند که برای تشخیص مشکلات کابل‌های فیبر نوری و BNC هم مناسب است.

اندازه‌گیری طول: این دستگاه طول هر کابلی را به صورت خودکار، بعد از وصل شدن به پریز، پیدا می‌کند.

نحوه‌ کار تستر به این صورت است. ابتدا باید تستر را به دو سر کابل خود وصل کنید (با استفاده از یک آداپتور برق). اگر همه چیز درست باشد، چراغ روی تستر سبز می‌شود.  اگر مشکلی در کابل یا اتصال آن وجود داشته باشد، چراغ روی تستر قرمز می‌شود. با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم باید بگوییم که تستر کابل شبکه همانند محصولی که معرفی شد، ابزاری عالی برای یافتن و اندازه‌گیری طول کابل‌های شبکه و BNC است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *