آیا مراکز داده سازمان‌ها از بین خواهند رفت؟

آیا دیتا‌سنتر سازمانی؛ واقعاً از بین نخواهند رفت؟

 

نتیجه نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد که مراکز داده ابری، مراکز داده سنتی سازمانی را به سمت انقراض سوق خواهند داد، البته که انقراض هم به این سادگی نخواهد بود.

نتیجه نظرسنجی که بین 1600 متخصص IT انجام شد، بیش از 51% از شرکت کنندگان گفتند که قصد دارند تمام مراکز داده سنتی خود را در سال‌های آینده ببندند. علاوه بر این 27% بیان کردند که حداقل برخی از امکانات خود را حذف خواهند کرد و مهاجرت به محاسبات ابری را به عنوان محرک اصلی ذکر کردند.

اگر در اطراف دهکده اشبرن، ویرجینیا رانندگی نکنید، هرگز حدس نمی‌زنید که این درصدها درست باشد. من (David Linthicum) در همین نزدیکی زندگی و کار می‌کنم، و ساخت مرکز داده در Ashburn به شدت ادامه دارد. هیولاهای چهار و پنج طبقه بدون پنجره در کنار بسیاری از خیابان‌ها قرار دارند و آنها بیشتر شبیه راهروها هستند تا جاده‌ها.

مرکز داده معمولی می‌تواند انرژی بیشتری نسبت به یک شهر کوچک جذب کند. وقتی به سیستم‌هایی که آنها در خود جای داده‌اند نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که بسیاری از آنها از حداقل ظرفیت خود استفاده می‌کنند. شرکت‌های رده متوسطی که صاحب سیستم‌های مستقر در مراکز داده هستند سخت‌افزار و نرم‌افزار بیشتری نسبت به نیاز خود خریداری می‌کنند تا امکان آینده نگری را برای خود فراهم کنند. اینها شیوه‌های منطقی نیستند که باعث پایداری بیشتر و کاهش هزینه باشند .آیا می‌توانید کمی بیشتر از دشمنی من نسبت به ایجاد مراکز داده احساس کنید؟ این بیشتر یک احساس سرخوردگی است. ما باید از منابع خود به نحو احسن استفاده کنیم.

بسیاری این بیماری همه‌گیر را به عنوان تیر خلاص برای مراکز داده سنتی می‌دانند. روش‌های جدید کار از طریق ریموت و هیبریدی، اکثر شرکت‌ها را مجبور می‌کند تا نیازهای اداری خود را دوباره ارزیابی کنند. همچنین منع ورود و دسترسی فیزیکی به مراکز داده در زمان نیاز به بازیابی سرور و یا تعمیرات فیزیکی، خود به نقطه شکست تبدیل میشود.

اگرچه محاسبات ابری تقاضا برای تعطیلی مراکز داده سنتی سازمانی را افزایش می‌دهد، جایگزین‌هایی مانند نرم افزار کنترل و مدیریت پروژه (MSP) نیز منجر به کاهش استفاده از مراکز داده سنتی می‌شوند. در واقع، اینها اغلب گزینه‌های مناسب‌تری برای شرکت‌هایی هستند که می‌خواهند سریع از مراکز داده خارج شوند. ارائه دهندگان Colocation Providers ( Colocation providers به مراکزی گفته می شود که امکانات برق، خنک‌کننده و اتصال به شبکه را فراهم می‌کنند، اما سخت‌افزار مانند سرورها، ذخیره‌سازی … بر عهده مستاجرین می‌باشد) و MSP  ها معمولاً می‌توانند آنچه را که مراکز داده موجود در حال حاضر میزبانی می‌کنند، میزبانی کنند. از جمله سیستم‌های قدیمی‌تر مانند رایانه‌های بزرگ و مینی کامپیوترها. آنها همچنین می‌توانند میزبان سیستم‌های سنتی با مسیرهای انتقال به سیستم ابری باشند که فعلاً از نظر بودجه قابل توجیه نیست.

در خبر جدیدی که توسط شرکت HPE منتشر شده است نشان می دهد که مراکز مالی زیادی به سمت زیرساخت کلود و استفاده از سرویس GreenLake اچ‌پی روی آورده‌اند.

بنابراین، آیا میتوان گفت مراکز داده سنتی سازمانی به زودی از بین خواهند رفت؟پاسخ درست این است که حرکت به سمت فضای ابری، به کاهش تقاضا برای استفاده از فضای مراکز داده سنتی منتهی خواهد شد. بسیاری از مراکز داده سازمانی به سادگی برای دسترسی به فضای ابری عمومی و سایر خدمات کلود تغییر کاربری می‌دهند که به رشد سریع خود ادامه خواهند داد.

البته پلتفرم‌های ابری باید بسیار کارآمدتر باشند. با توجه به رویکردهای بهبود یافته آن‌ها برای اشتراک‌گذاری منابع مانند مکانیسم‌های اجاره، بنابراین ما باید بتوانیم با صرف انرژی کمتر کارهای بیشتری انجام دهیم، وات کمتری استفاده کنیم و کربن کمتری منتشر کنیم. از نمونه های کاربردی در این زمینه میتوان به سرویس کلود اچ‌پی‌ای GreenLake اشاره کرد.از طرف دیگر، فضای ابری و منابع مجازی (ذخیره سازی و محاسبات)، به راحتی با چند کلیک ماوس قابل دسترسی هستند. در حال حاضر، دسترسی سریع و آسان به منابع اغلب برای مقاومت در برابر IT بسیار وسوسه انگیز است. گسترش سریع این منابع در تولید، افزونگی و ناکارآمدی بیشتر سیستم‌ها را، این بار در دیتاسنترهای ارائه دهندگان سرویس ابری ایجاد می‌کند. هنگامی که یک شرکت از مرکز داده یک ارائه دهنده ابری به جای مرکز داده خود استفاده می‌کند، استفاده کلی از مرکز داده معمولاً مانند قبل باقی می‌ماند یا حتی افزایش می‌یابد.

البته، ارائه دهندگان سرویس کلود می‌توانند فضای مرکز داده خود را بسیار کارآمدتر از شرکت‌هایی که از خدمات آنها استفاده می‌کنند، مدیریت کنند. صرفه‌جویی در مقیاس به این دلیل وارد عمل می‌شود که آنها عملیات، امنیت و نظارت را برای استفاده از صدها یا شاید هزاران شرکت مدیریت می‌کنند، معمولاً با همان مقدار فضای مرکز داده که یک شرکت ممکن است در گذشته از آن استفاده کرده باشد.
واضح است که گزینه‌های جایگزین مانند MSP ها، ارائه دهندگان هم سو و گزینه‌های مبتنی بر فضای ابری، مقرون به صرفه تر از مراکز داده سنتی متعلق به شرکت و یا اجاره‌ای هستند. اما مطمئن نیستم که به این زودی شاهد ناپدید شدن مراکز داده سنتی باشیم. بسیاری از آنها به سادگی تغییر کاربری خواهند داد، همچنین این احتمال وجود دارد که شرکت‌ها به سرعت استفاده از سرویس‌های ابری را گسترش دهند و در نتیجه رشد مرکز داده‌های بیشتری را در سطح ارائه‌دهنده خدمات ابری شاهد خواهیم بود.احتمالاً در آینده به همین تعداد یا بیشتر مراکز داده خواهیم دید. با این حال، ما آنها را بسیار کارآمدتر از زمانی که شرکت‌ها ، مالکیت مستقیم آنها را داشتند به کار خواهیم گرفت. من هنوز آن را به عنوان یک برد به حساب می‌آورم.

 

منبع خبر: https://www.infoworld.com/article/enterprise-data-centers-wont-really-go-away.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا