بررسی سرورهای جدید نسل 11 HPE  

آشنایی با ویژگی های جدید سرورهای نسل 11 hp

سرورهای نسل یازدهم، جدیدترین نسل از سرورهای شرکت اچ‌پی هستند که از جدیدترین فناوری‌های روز پشتیبانی می‌کنند و در مدل‌های مختلفی به بازار عرضه شده‌اند. همین مسئله باعث شده تا شرکت‌ها متناسب با نیازهای کاری قادر به خرید سرورهایی همسو با اهدف تجاری باشند. این سرورها در ایران توسط نمایندگی‌های معتبر به خوبی پشتیبانی می‌شوند و خدمات پس از فروش خوبی را برای شرکت‌ها به ارمغان می‌‌آورند. نتسا با سابقه چندین ساله در زمینه عرضه و فروش سرورهای اچ‌پی نه تنها در زمینه فروش، بلکه در ارتباط با خدمات پس از فروش نیز از مشتریان خود به بهترین شکل پشتیبانی می‌کند.

آشنایی با فناوری‌های جدید سرورهای اچ‌پی‌ای نسل 11

سرورهای نسل یازدهم اچ‌پی در مقایسه با نسل‌های قبل‌تر از خود یک تفاوت بسیار بزرگ دارند. این سرورها طراحی شده‌اند تا به نیازهای آینده کسب و کارها پاسخ دهند و در حقیقت هم‌سو با تحولات روز دنیای فناوری و در راس آن‌ها هوش مصنوعی طراحی شده‌اند. به بیان دقیق‌تر، اچ‌پی به خوبی از این نکته آگاه است که آینده از آن هوش مصنوعی است و شرکت‌ها در سال‌های آتی سرمایه‌گذاری کلانی روی این مبحث انجام خواهند داد. در نتیجه، فرآیند طراحی این سرورها که از چند سال قبل آغاز کرده بود را متمرکز بر هوش مصنوعی قرار داده بود تا شرکت‌ها بتوانند از قابلیت‌های فنی و سخت‌افزاری سرورهای نسل یازدهم در این زمینه به بهترین شکل استفاده کنند. با این توصیف باید بگوییم که سرورهای نسل یازدهم دست‌کم برای پنج تا شش آینده حکمران بلامنازع دنیای سرورها خواهند بود. در این مقاله قصد داریم با چیستی و چرایی اهمیت این سرورها و ویژگی‌های فنی شاخص این سرورها آشنا شویم.


چه مدل سرورهایی در نسل 11 وجود دارند؟

نسل یازدهم سرورهای اچ‌پی در مدل‌های مختلفی مثل DL325، RL300و سرور dl380 g11 و غیره به بازار عرضه شده‌اند. این سرورها به دلیل مشخصات سخت‌افزاری سطح بالایی که دارند قادر هستند در حوزه‌‌های مختلفی به کار گرفته شوند.

DL325 Gen11: سرور یک یونیتی است که برای کاربردهای مجازی‌سازی و محاسبات ابری طراحی شده است. این سرور از پردازنده‌های نسل چهارم AMD EPYC پشتیبانی کرده و 128 هسته پردازشی را به همراه 3 ترابایت حافظه اصلی DDR5 از طریق 12 اسلات حافظه در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد. این سرور مجهز به اسلات‌های مبتنی بر فناوری PCIe Gen5 و OCP است و در گروه سرورهای مقرون به صرفه‌ترین شرکت اچ‌پی قرار می‌گیرد. این سرور مجهز به فن است و از دو منبع تغذیه مانند HPE 800W Flex Slot Platinum پشتیبانی می‌کند. همچنین، کنترلر شبکه پیش‌فرض نصب شده روی سرور از نوع Broadcom BCM5719 Ethernet 1Gb 4-port BASE-T OCP3 است که پهنای باند یک گیگابیتی در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد و همچنین به کنترلر ذخیره‌سازی HPE MR مانند مدل HPE MR408i-o Gen11 x8 Lanes 4GB Cache OCP SPDM تجهیز شده است.

سرور DL345 GEN11: یکی دیگر از سرورهای قدرتمند این نسل است که در گروه سرورهای مقیاس‌پذیر با کارایی بالا قرار می‌گیرد. این سرور دو یونیتی توان پردازشی بالایی در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد و به لطف پشتیبانی از پردازنده‌های نسل چهارم AMD EPYC دسترسی به حداکثر 128 هسته پردازشی را امکان‌پذیر می‌کند. همچنین، امکان نصب 3 ترابایت حافظه اصلی روی سرور وجود دارد، از فناوری PCIe Gen5 I/O و EDSFF پشتیبانی می‌کند، اجازه می‌دهد تا 20 LFF /34 SFF /36 EDSFF دیسک را روی سرور نصب کنید و قابلیت نصب حداکثر چهار پردازنده گرافیکی را می‌دهد. این سرور دو یونیتی که توانایی پشتیبانی از یک پردازنده را دارد گزینه مناسبی برای رسیدگی به بارهای کاری سنگین است.

DL360 Gen11: اچ‌پی در توصیف سرور فوق گفته است اگر به دنبال راه‌حلی مقیاس‌پذیر و فشرده برای بارهای کاری با عملکرد بالا مثل EDA، VDI یا CAD هستید، DL360 Gen11 سروری است که به آن نیاز دارید. این سرور تک یونیتی توانایی پشتیبانی از پردازنده‌های نسل چهارم زئون اینتل را دارد و دسترسی به 60 هسته پردازشی را فراهم می‌کند. این سرور توانایی پشتیبانی از 8 ترابایت حافظه اصلی را دارد و از فناوری PCIe Gen 5 I/O پشتیبانی می‌کند. این سرور تک یونیتی گزینه مناسبی در ارتباط با بارهای کاری مجازی است که توان پردازشی خوبی در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد.

DL365 Gen11: از سرورها رده بالای مبتنی بر معماری شرکت ای‌ام‌دی است که توانایی پشتیبانی از پردازنده‌های نسل چهارم AMD EPYC را دارد و بسته به نوع پردازنده دسترسی به 128 هسته پردازشی را امکان‌پذیر می‌کند. این سرور از طریق 24 اسلات رم توانایی پشتیبانی از 6 ترابایت حافظه اصلی را دارد، توانایی پشتیبانی از 8 دیسک SFF را دارد و مجهز به کنترلر ذخیره‌سازی HPE Tri-Mode است. این سرور توانایی پشتیبانی از انواع مختلف رسانه‌های ذخیره‌سازی مثل NVMe و غیره را دارد.

DL380 GEN11: پر فروش‌ترین سرور نسل یازدهم است که با هدف پاسخ‌گویی به نیازهای کسب و کارهای متوسط تا بزرگ طراحی شده است. این سرور توانایی پشتیبانی از پردازنده‌های نسل چهارم اینتل را دارد که دسترسی به 60 هسته پردازشی را به ازای نصب هر پردازنده در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این سرور توانایی پشتیبانی از هشت ترابایت حافظه DDR5 از طریق 32 اسلات حافظه با سرعت 4800 مگاهرتز را دارد، مجهز به PCIe نسل پنجم است که پهنای باند و نرخ انتقال داده بیشتری ارائه می‌دهد، توسط مکانیزم مدیریتی iLO6 پشتیبانی می‌شود و توانایی پشتیبانی از RAID M.2 Boot به شکل hot-pluggable را دارد.

پیشنهاد مطالعه : iLO چیست؟ بررسی نقش آن در سرور HPE


بررسی پردازنده‌های اینتل زئون در سرورهای نسل 11

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که در ارتباط با پردازنده‌های نسل چهارم به چشم می‌خورد، ارائه 60 هسته پردازشی است که در نوع خود جالب توجه است. همچنین، این پردازنده‌های از حافظه‌های با پهنای باند بالا پشتیبانی می‌کنند که نقش مهمی در دسترسی سریع به اطلاعات دارند. به طور کلی، متناسب با نوع پردازنده‌ای که روی سرور نصب می‌کنید به 16 تا 60 هسته پردازشی به همراه 22.5 تا 112.5 مگابایت کش سطح سوم دسترسی دارید که نقش مهمی در بافرینگ و پردازش سریع اطلاعات دارند.

پیشنهاد مطالعه : آشنایی با ویژگی‌های پردازنده های نسل چهارم Intel Xeon


حافظه رم و فضای ذخیره سازی در سرورهای نسل 11 اچ پی

یکی از ویژگی‌های شاخص سرورهای نسل یازدهم، پشتیبانی از حافظه‌ها DDR5 است که در مقایسه با نسل چهارم این حافظه‌ها باس بیشتری دارند و در حالت پیش‌فرض امکان نصب حافظه‌های با فرکانس کاری 4800 مگاهرتز روی آن‌ها وجود دارد. این رقم در مقایسه با باس 3200 مگاهرتزی که حافظه‌های DDR4 ارائه می‌کنند و تنها سرورهای DL380 Gen10 plus از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند، چند برابر بیشتر است. در نتیجه، هنگامی که ماشین‌های مجازی را روی سرورهای فوق میزبانی می‌کنید، فرآیند واکنشی اطلاعات از بانک‌های اطلاعاتی و استقرار آن‌ها در حافظه‌های اصلی با هدف آموزش مدل‌های هوشمند را انجام دهید، متوجه خواهید شد که فرآیند انجام عملیات تا چه اندازه بیشتر شده است. بسته به نوع سروری که خریداری می‌کنید، امکان نصب چند گیگابایت تا چند ترابایت حافظه اصلی DDR5 روی سرور وجود دارد. البته، به این نکته توجه داشته باشید که تنها زمانی قادر به استفاده از حافظه‌های فوق روی سرورهایی مثل DL380 gen11 هستید که از پردازنده‌های سطح بالای نسل چهار زئون اینتل استفاده کرده باشید. به بیان دقیق‌تر، اگر پردازند‌های سری برنز نسل یازده را خریداری کنید، امکان استفاده از این حافظه‌ها را نخواهید داشت. همچنین، اگر محصولی مثل DL380 gen11 را خریداری کنید، از 32 شکاف DIMM قادر به نصب هشت ترابایت حافظه اصلی خواهید بود. البته، برای این منظور باید از دو پردازنده نسل چهارم روی سرور استفاده کنید.

در بحث فضای ذخیره‌سازی جانبی سرورهای نسل یازدهم، در زمینه پشتیبانی از فضای ذخیره‌سازی بیشتر متفاوت از نسل یازدهم ظاهر شده‌اند. سرورهای این نسل بسته به شاسی که قصد خرید آن‌ها دارید توانایی پشتیبانی از هارد دیسک‌ها و حافظه‌های حالت جامد 2.5 و 3.5 اینچی مبتنی بر رابط‌های SATA یا SAS را دارند. لازم به توضیح است که اگر از دیسک‌های مبتنی بر رابط SAS استفاده کنید به پهنای باند 12 گیگابیت بر ثانیه دسترسی خواهید داشت که در مقایسه با 6 گیگابیت بر ثانیه ساتا دو برابر افزایش سرعت در زمینه عملیات ورودی و خروجی را تجربه خواهید کرد. سرورهای نسل یازدهم توانایی پشتیبانی از 20 درایو SSF NVMe را از طریق سینی Express BAY دارد تا به این شکل سازمان‌هایی که سرعت در دسترسی به اطلاعات برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد مثل صنایع فعال در امور مالی با کمترین تاخیر به داده‌ها دسترسی داشته باشند. به طور مثال، اگر سرور DL380 Gen11 را خریداری کنید و از دیسک‌های SFF SAS SSD روی آن استفاده کنید به ظرفیت ذخیره‌سازی TB 583.3 ترابایت با بالاترین سرعت ممکن دسترسی خواهید داشت. یک پیکربندی قدرتمند که قادر است به سنگین‌ترین تراکنش‌های مالی بدون مشکل پاسخ دهد و به بهترین شکل از راه‌حل‌های مجازی پشتیبانی کند. همچنین اگر ازحافظه‌های SSF NVMe PCIe SSD استفاده کنید در این حالت به 374.4 TB ترابایت فضای ذخیره‌سازی دسترسی خواهید داشت. در کنار رسانه‌های فلش، سرورهای نسل یازدهم توانایی پشتیبانی از هارد دیسک‌ها را نیز دارند که ظرفیت ذخیره‌‌سازی به شاسی و نوع پیکربندی بستگی دارد.


تجربه‌ای جدید از عملیات ابری با GreenLake

GreenLake، یک سرویس محاسبات ابری ارائه شده توسط شرکت اچ‌پی‌ای است که می‌تواند تجربه‌ای جدید و متفاوت از عملیات ابری را ارائه کند. سرویس ابری GreenLake اجازه می‌دهد تا سازمان‌ها به طور موثر و دقیق‌تری منابع ابری را مدیریت کنند و از قابلیت‌های ابری برای پاسخ‌گویی به نیازهای کاربران استفاده کنند، بدون این‌که نیاز به خرید و نصب زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مربوطه داشته باشند. این فناوری به میزان قابل توجهی پیچیدگی‌ها را کاهش می‌دهد که نتیجه آن مدیریت ساده‌تر زیرساخت است. از مزایای مهمی که GreenLake در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد به موارد زیر باید اشاره کرد:

انعطاف‌پذیری بالا: با استفاده از GreenLake، می‌توانید منابع ابری را بر اساس نیازهای خود در زمان واقعی مقیاس‌بندی کنید. رویکرد فوق اجازه می‌دهد تا برنامه‌ها و بار کاری خود را به شکل دقیق‌تری مدیریت کنید و منابع را با توجه به تقاضا تغییر دهید.

هزینه‌های پیش‌بینی شده: GreenLake اجازه می‌دهد تا سازمان‌ها هزینه‌های ابری خود را پیش‌بینی و مدیریت کنند. بر مبنای قراردادهای GreenLake، می‌توانید هزینه‌های ماهیانه مشخصی را برای استفاده از منابع ابری خود تعیین کنید، بدون اینکه نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه سنگینی داشته باشید. مکانیزم فوق کمک می‌کند تا بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی مالی سازمان را بهبود ببخشید.

مدیریت ساده‌تر: با استفاده از GreenLake، می‌توانید منابع ابری خود را به طور مرکزی مدیریت کنید. این موضوع شامل پیکربندی، نصب و راه‌اندازی، پشتیبانی و مانیتورینگ است. GreenLake به شما ابزارها و پنل‌های مدیریتی قدرتمند ارائه می‌دهد تا بتوانید به راحتی منابع خود را مدیریت کنید و عملکرد آن‌ها را پایش کنید.

امنیت بالا: GreenLake تلاش می‌کند تا امنیت منابع ابری را تضمین کند که شامل امنیت فیزیکی، امنیت داده‌ها، محافظت از حریم خصوصی و سیاست‌های امنیتی است. با استفاده از GreenLake، می‌توانید از تکنولوژی‌ها و روش‌های امنیتی پیشرفته استفاده کنید و با اطمینان خاطر و امنیت بالا به منابع دسترسی پیدا کنید.


امنیت در سرورهای HPE Gen11

بررسی جدیدترین سرورهای نسل 11 اچ پی

یکی از موضوعات مهمی که هنگام خرید سرورها باید به آن دقت کنید، امنیت سرور است. سرورهای HPE Gen11 همانند نسل های قبل خود مجهز به ویژگی‌های امنیتی کارآمدی هستند که نقش مهمی در افزایش امنیت زیرساخت و داده‌ها دارند. برخی از این ویژگی‌های کاربردی به شرح زیر هستند:

HPE Silicon Root of Trust: یک ویژگی امنیتی میان افزار است که از سرورهای HPE در برابر حملات مخرب در سطح سخت افزار محافظت می‌کند و این ویژگی سرورهای اچ‌پی را به امن‌ترین سرورهای تبدیل کرد. Silicon Root of Trust یک اثر انگشت دیجیتال منحصربه‌فرد برای هر سرور ایجاد می‌کند و سطوح پیشرفته‌ای از محافظت در برابر حملات سیستم‌افزار را فراهم می‌کند که یک اثر انگشت برای پردازنده مقیاس‌پذیر Intel® Xeon® ایجاد می‌کند که باید دقیقاً قبل از راه‌اندازی سرور مطابقت داده شود. اگر اثر انگشت مطابقت نداشته باشد، Silicon Root of Trust از بوت شدن سرور جلوگیری می‌کند.

 

iLO سرنام HPE Integrated Lights-Out: یک مکانیزم امنیتی قابل استفاده به شیوه راه دور است که به کاربران اجازه می‌دهد سرورهای HPE را از راه دور پیکربندی، نظارت و به‌روزرسانی کنند. iLO6، نسخه جدید iLO است که همراه با سرورهای نسل یازدهم از سوی اچ‌پی معرفی شد و دارای ویژگی‌های امنیتی جدیدی است که از آن جمله باید به احراز هویت با استفاده از پروتکل‌امنیتی و مدل داده (SPDM) مخفف Security Protocol and Data Model و احراز هویت دو مرحله‌ای اشاره کرد. البته، ماژول iLO به شکل سخت‌افزاری نیز روی سرور وجود دارد تا سرپرستان شبکه بتوانند به شکل محلی و فیزیکی به سرور متصل شوند و کارهای مدیریتی را انجام دهند.

SPS سرنام Secure Provisioning Service: یک سرویس مدیریتی است که به کاربران کمک می‌کند سرورهای HPE خود را به‌طور ایمن پیکربندی کنند. SPS از احراز هویت دو مرحله‌ای و سایر ویژگی‌های امنیتی برای محافظت از سرورها در برابر حملات مخرب استفاده می‌کند.

علاوه بر این ویژگی‌ها، سرورهای HPE Gen11 از ویژگی‌های امنیتی استاندارد دیگری مانند رمزنگاری داده‌ها، کنترل دسترسی و مدیریت حساب کاربری پشتیبانی می‌کنند. با این توصیف باید بگوییم که سرورهای HPE Gen11 از امنیت بالایی برخوردار هستند و می‌توانند به سازمان‌ها در محافظت از داده‌ها و سیستم‌های در برابر حملات مخرب کمک کند. اکنون به این پرسش مهم می‌رسیم که چرا مقوله امنیت در سرورهای نسل یازدهم مورد توجه قرار گرفته است؟ در پاسخ به این پرسش به دلایل زیر باید اشاره کرد:

افزایش سطح حفاظت از داده‌ها: سرورهای HPE Gen11 به لطف ویژگی‌های امنیتی جدیدی مانند HPE RoT و iLO6 از داده‌ها در برابر حملات مخرب محافظت می‌کنند.

بهبود امنیت سیستم: سرورهای HPE Gen11 بر مبنای ویژگی‌های امنیتی جدیدی مانند SPS، از سیستم‌ها در برابر حملات مخرب محافظت می‌کنند.

کاهش پیچیدگی امنیت: مکانیزم‌های امنیتی پیش‌فرض به کارشناسان شبکه کمک می‌کند تا وقت خود را صرف مقوله‌های دیگر امنیت کنند و اطمینان داشته باشند که سفت‌افزار سرور در امنیت و صحت کامل قرار دارد.


چرا سرور پرولینت نسل 11 بخریم؟ برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

سرورهای HPE ProLiant Gen11 مزایای زیادی نسبت به نسل‌های قبلی دارند. برخی از دلایلی که ما را متقاعد می‌کنند به فکر خرید سرورهای نسل یازدهم باشیم به شرح زیر هستند:

عملکرد بهبود یافته: سرورهای ProLiant Gen11 با پشتیبانی از پردازنده‌های جدید و سریع‌تر، حافظه‌های بیشتر و سرعت بالاتر، رابط‌های شبکه سریع‌تر، عملکرد بهتری نسبت به نسل‌های قبلی ارائه می‌دهند. همین مسئله باعث شده تا این سرورها گزینه مناسبی برای اجرا انواع مختلفی از برنامه‌های کاربردی باشند.

به طور کلی، این سرورها قدرت بالایی در پردازش داده‌های سنگین دارند و در نتیجه در کاربردهایی مثل یادگیری ماشین و هوش مصنوعی عملکرد قابل قبولی دارند. همچنین، این سرورها توانایی پشتیبانی از کارت‌های گرافیک توان بالا را دارند، بنابراین در کاربردهایی مثل واقعیت مجازی خوب ظاهر می‌شوند. همچنین، این سرورها قادر به میزبانی حجم عظیمی از داده‌های ساخت‌یافته یا فاقد ساختار هستند. ترکیب این عوامل با یکدیگر باعث شده تا سرورهای نسل یازدهم قابلیت اطمینان و کارایی بیشتری نسبت به نسل‌های قابل ارائه کنند. همچنین، نباید از این نکته غافل شویم که سرورهای ProLiant Gen11 نسبت به نسل‌های قبلی مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند که کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری را به همراه دارند.

پرسش مهم دیگری که برخی از سازمان‌ها مطرح می‌کنند این است که سرورهای HPE ProLiant Gen11 برای چه طیف از کسب و کارها مناسب هستند؟ از جمله کسب و کارهایی که این سرورها عملکرد قابل قبولی در اختیارشان قرار می‌دهند به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • کسب و کارهای کوچک و متوسط: سرورهای ProLiant Gen11 برای کسب و کارهای کوچک و متوسط ​​که به دنبال سرورهایی با عملکرد و قابلیت اطمینان بالا هستند، گزینه مناسبی هستند.
  • کسب و کارهای بزرگ: سرورهای ProLiant Gen11 برای کسب و کارهای بزرگ که انواع مختلفی از سرویس‌ها را به کاربران ارائه می‌دهند و نیازمند توان پردازشی و ظرفیت ذخیره‌سازی بالا هستند، عالی هستنتد.
  • شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات: سرورهای ProLiant Gen11 گزینه مناسبی برای تیم‌های نرم‌افزار، شرکت‌های فعال در زمینه ارائه خدمات وب و هاستینگ، شرکت‌های فعال در زمینه ارائه خدمات زیرساخت ابری، اپراتورهای مخابراتی و غیره هستند.
  • وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی: با توجه به این‌که سرورهای ProLiant Gen11 بالاترین سطح از مکانیزم‌های امنیتی را ارائه می‌دهند و راهکارهای مختلفی برای پشتیبانی از داده‌ها در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهند، ایده‌آل‌ترین گزینه برای وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی هستند که به دنبال سرورهایی با امنیت و قابلیت اطمینان بالا هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *