راهنمای خرید هارد دیسک مناسب سرور

هارد دیسک یا هارد درایو، یکی از مولفه‌های کلیدی سرورها و استوریج‌ها است که برای ذخیره‌سازی داده‌ها و اطلاعات استفاده می‌شود. انتخاب هارد مناسب برای سرور بستگی به عوامل مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها باید به نوع کاربری سرور، حجم داده‌ها، تعداد کاربران، ترافیک شبکه، پهنای باند، سرعت و راندمان مورد نیاز و بودجه سازمان اشاره کرد. به طور کلی، انتخاب نوع مناسب هارد دیسک برای سرور بستگی به نیازها و الزامات تجاری دارد. یکی از فاکتورهای تاثیر گذار در زمان استعلام قیمت سرور اچ‌پی، تعداد هارد یا نوع درایو انتخابی می‌باشد. در این مقاله، قصد داریم به طور اجمالی به فاکتورهای مهمی اشاره کنیم که در هنگام انتخاب هارد برای سرور شرکت باید به آن‌ها دقت کنید.

نوع رابط قابل پشتیبانی انواع هارد سرور

یکی از نکات مهمی که هنگام انتخاب هارد دیسک‌ها باید به آن دقت کنید و متاسفانه برخی از کارشناسان شبکه نسبت به آن بی تفاوت هستند، نوع رابط است. امروزه، بیشتر سرورهای موجود در بازار از دو رابط SATA و SAS پشتیبانی می‌کنند و هارد دیسک‌های مبتنی بر این رابط‌ها نیز در بازار وجود دارند. با این‌حال، این رابط‌ها تفاوت‌های کلیدی با یکدیگر دارند. رابط SAS سرنام (Serial Attached SCSI) و SATA  سرنام (Serial ATA) هستند که هر دو از نوع رابط سریال هستند که برای اتصال هارد دیسک‌ها به سرور استفاده می‌شوند. اولین تفاوت این دو رابط در سرعت انتقال داده‌ها است. رابط SAS در مقایسه با SATA سرعت انتقال داده بیشتری دارد و می‌تواند داده‌ها را تا ۱۲ گیگابیت در ثانیه انتقال دهد.

این در حالی است که سرعت انتقال داده در SATA 3.0 برابر با ۶ گیگابیت در ثانیه است. رابط SAS امنیت و قابلیت اطمینان بالاتری در ارتباط با داده‌ها دارد، در حالی که SATA اغلب برای استفاده در کاربردهای خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی، رابط SAS در زمینه پردازش کلان داده‌ها و محیط‌های تجاری بزرگ، مناسب هستند، در حالی که رابط SATA به دلیل هزینه پایین‌تر و کاربری ساده‌تر برای کاربردهای خانگی یا فعالیت‌هایی که حجم تراکنش‌های داده‌ای کمی دارند، مناسب هستند.

پیشنهاد مطالعه : بررسی تکنولوژی های بکار رفته در هارد درایوهای HPE


پشتیبانی از فناوری Hot-Swapping در هارد سرور

یکی دیگر از ویژگی‌های مهمی که باید در این زمینه به آن دقت کنید پشتیبانی هارد دیسک و همچنین رابط آن از فناوری Hot-Swapping است. به طور معمول، هارد دیسک‌های مبتنی بر رابط SAS قابلیت Hot-Swapping را دارند، به این معنا که می‌توانید هارد دیسک‌ها را در زمان روشن بودن سرور به آن متصل کرده یا از آن خارج کنید، در حالی که SATA به دلیل عدم پشتیبانی از فناوری Hot-Swapping فاقد این قابلیت است. به این معنا که برای اتصال و جدا کردن هارد دیسک‌ها به سرور باید آن را خاموش کرده و هارد دیسک‌ها را به سرور اضافه کرده یا از آن جدا کنید. البته نکته بسیار مهم در Hot-Swapping این هست که میبایست در هنگام خارج کردن به چراغ روی هارد توجه کرد ، درصورتی که LED مربوط به Do not Remove /Eject روی هارد خاموش باشه می توانید هارد را خارج کنید در غیر اینصورت باعث خرابی و Fail شدن  Logic Driveها می‌شود. چرا که این درایو زیرمجموعه‌ای از یک لاجیکال درایو است که با خارج کردن آن با وضعیت Solid White، اطلاعات شما از بین می‌رود.


پشتیبانی از قابلیت عیب‌یابی یا Error Correction Code

قابلیت عیب‌یابی یکی دیگر از معیارهای مهمی است که باید در هنگام خرید هارد دیسک به آن دقت کنید. رابط SAS قابلیت عیب‌یابی و پشتیبانی از فناوری ECC را دارد که امنیت بالایی برای داده‌ها به همراه دارد. به طوری که امکان بازیابی اطلاعات از طریق بیت خطا را امکان‌پذیر می‌کند، این در حالی است که برخی از هارد دیسک‌های مبتنی بر SATA از قابلیت فوق پشتیبانی نمی‌کنند.

پیشنهاد مطالعه : فناوری عیب‌یابی ECC چیست؟


ظرفیت هارد دیسک سرور

ظرفیت نقش تعیین کننده‌ای در قیمت هارد دیسک دارد. به بیان دقیق‌تر، هارد دیسک‌های سرور با توجه به نوع و سرعتی که دارند با یکدیگر متفاوت هستند. همچنین، هارد دیسک‌های SAS و SATA به لحاظ ظرفیت تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. هارد دیسک‌های SAS معمولا برای محیط‌های تجاری و سرورهای بزرگ استفاده می‌شوند و در ظرفیت‌های بالا تولید می‌شوند. به عنوان مثال، هارد دیسک SAS با ظرفیت ۱۲ ترابایت و حداکثر سرعت انتقال داده ۱۲ گیگابیت در ثانیه به یکی از الزامات عادی دنیای کسب و کار تبدیل شده است. در نقطه مقابل، هارد دیسک‌های SATA نسبت به هارد دیسک‌های SAS در ظرفیت‌های کمتری تولید می‌شوند و بیشتر برای کاربردهای خانگی و کاربردهای محدودتر مثل اتصال به دستگاه‌های DVR و NVR مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طوری که بیشتر کاربران خانگی یا کسب و کارهای کوچک ترجیح می‌دهند هارد دیسک‌های ۲، ۴ یا 6 ترابایت را برای این منظور مورد استفاده قرار دهند.

پیشنهاد مطالعه : بررسی انواع هارد سرور اچ‌پی


سرعت هارد دیسک سرور

سرعت هارد دیسک‌های سرور یکی دیگر از عوامل مهمی است که بر عملکرد و کارایی سرور تاثیرگذار است. به بیان دقیق‌تر، با توجه به این‌که هارد دیسک‌ها در مقایسه با دیگر مولفه‌های سخت‌افزاری نصب شده در سرور کندتر هستند، بنابراین باید در هنگام انتخاب هارد دیسک به حداقل سرعت هارد دیسک دقت کنید. سرعت هارد دیسک‌ها به مدت زمانی اشاره دارد که یک دیسک برای یک دور کامل نیاز دارد. این سرعت بر اساس تعداد دور در دقیقه (RPM) اندازه‌گیری می‌شود. هارد دیسک‌های سرور معمولا دارای سرعت چرخش بالاتری نسبت به هارد دیسک‌های رایانه‌های شخصی هستند.

به طور مثال، امروزه هارد دیسک‌های سرور با سرعت چرخش ۱۰،۰۰۰ RPM یا حتی ۱۵،۰۰۰ RPM مورد استفاده قرار می‌گیرند. هرچه سرعت دیسک‌ها بیشتر باشد به همان نسبت سرعت دسترسی به داده‌ها افزایش پیدا کرده و کاربران در زمان کوتاه‌تری به داده‌ها دسترسی خواهند داشت. با این‌حال، این تمام داستان نیست. هرچه سرعت هارد دیسک‌ها بیشتر شود، به همان نسبت ظرفیت کمتر می‌شود، زیرا در سرعت‌های بالا، بازوهای هارد دیسک‌ها باید در زمان کوتاهی صفحات و سکتورها را بخوانند که افزایش ظرفیت به معنای تعداد صفحات بیشتر است که احتمال لمس بازوی هد با صفحات را زیاد می‌کند. به همین دلیل، هرچه سرعت هارد دیسک‌ها زیاد می‌شود به همان نسبت ظرفیت کاهش پیدا می‌کند.

 

برای اطلاع از قیمت tape drive می توانید با مشاوران نتسا در تماس باشید

سرعت انتقال داده‌ها در انواع هارد سرور

سرعت انتقال داده نشان دهنده میزان داده‌هایی است که هارد دیسک می‌تواند در هر ثانیه انتقال دهد. هارد دیسک‌های سرور معمولا دارای سرعت انتقال داده بالاتری نسبت به هارد دیسک‌های رایانه‌های شخصی هستند. به طور مثال، هارد دیسک‌های SAS با سرعت انتقال داده ۱۲ گیگابیت در ثانیه و هارد دیسک‌های SATA با سرعت انتقال داده ۶ گیگابیت در ثانیه وجود دارند.

پیشنهاد مطالعه : انواع SSD ها از نظر نوع درگاه اتصال


زمان دسترسی در انواع هارد دیسک

زمان دسترسی به داده‌ها به مدت زمانی اشاره دارد که هارد دیسک نیاز دارد تا به داده‌های درخواستی برسد. با توجه به این‌که فرآیند دسترسی به اطلاعات در هارد دیسک‌ها به شکل ترتیبی است، از این‌رو هارد دیسک‌ها در مقایسه با رسانه‌های دیگری مثل SSDها به زمان بیشتری برای دسترسی به اطلاعات نیاز دارند. به طور معمول، هارد دیسک‌های سرور با زمان دسترسی کمتر از ۴ میلی‌ثانیه به اطلاعات موردنیاز کاربر دسترسی پیدا می‌کنند. لازم به ذکر است که سرعت هارد دیسک‌های سرور بسته به نوع و مدل آن‌ها، ممکن است متفاوت باشد و بسته به نیازهای تجاری، ممکن است از هارد دیسک‌های با سرعت چرخش پایین‌تر، اما با ظرفیت بالاتری استفاده شود یا برعکس، از هارد دیسک‌های با سرعت چرخش بالاتر اما با ظرفیت کمتر استفاده شود. در کل، سرعت هارد دیسک‌های سرور یکی از عوامل مهم در عملکرد و کارایی سرور است و باید بر مبنای نیازهای کاربری و بودجه‌ای که تخصیص می‌دهید، خریداری شوند.


پهنای باند هارد دیسک سرور

پهنای باند هارد دیسک نشان‌دهنده میزان داده‌هایی است که هارد دیسک می‌تواند در یک زمان خاص انتقال دهد. برای سرورهایی که برای میزبانی کلان داده‌ها یا داده‌های مهم مورد استفاده قرار می‌گیرند، پهنای باند هارد دیسک‌ها اهمیت زیادی دارد. در این‌‌جا نیز دو مرتبه صحبت از هارد دیسک‌های SAS و SATA به میان می‌آید که پهنای باند متفاوتی دارند. به عنوان مثال، پهنای باند هارد دیسک SAS معمولا بین ۶ و ۱۲ گیگابیت در ثانیه است، در حالی که پهنای باند هارد دیسک SATA بین ۳ و ۶ گیگابایت در ثانیه است. لازم به ذکر است که پهنای باند هارد دیسک‌ها بسته به نوع و مدل آن‌ها و همچنین نوع رابطی که از آن استفاده می‌کنند متفاوت باشد. همچنین، پهنای باند هارد دیسک‌ها باید با پهنای باند سایر قسمت‌های سرور، از جمله کارت شبکه و حافظه رم، هماهنگ باشد تا بهترین عملکرد به دست آید.

استعلام قیمت سرور g11 در نتسا

هارد دیسک 2.5 اینچی و 3.5 اینچی در هارد درایوها

امروزه هارد دیسک‌های سرور به دو نوع 2.5 و 3.5 اینچی تقسیم می‌شوند. امروزه، بخش قابل توجهی از هارد دیسک‌های مورد استفاده در سرورها و کامیپوترهای شخصی از نوع 3.5 اینچی هستند. این نوع هارد دیسک‌ها دارای ظرفیت بالاتر، سرعت چرخش بیشتر و عمر طولانی‌تر نسبت به هارد دیسک‌های 2.5 اینچی هستند. هارد دیسک‌های 3.5 اینچی برای استفاده در محیط‌های تجاری و سرورها مناسب هستند. البته، این نوع هارد دیسک‌ها نیاز به تهویه مناسبی دارند و فضای بیشتری برای ذخیره‌سازی اطلاعات در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند. هارد دیسک‌های 2.5 اینچی ابعاد کوچک‌تری دارند. این نوع هارد دیسک‌ها مصرف انرژی کمتر و وزن کمتری دارند و در بازار به نام هارد دیسک‌های SFF نیز شناخته می‌شوند. نکته مهمی که باید در این بخش به آن اشاره داشته باشیم این است که برخی از سرورها برای کار با هارد دیسک‌های SFF یا همان 2.5 اینچی طراحی شده‌اند. به طور مثال، سرور HP DL380 G10 8sff توانایی پشتیبانی از هشت هارد دیسک نوع SFF یا همان 2.5 اینچی را دارد. لازم به توضیح است که هارد دیسک‌های 2.5 اینچی از رابط SATA یا SAS پشتیبانی می‌کنند.


مقاومت در برابر خرابی در هاردهای سرور

مقاومت در برابر خرابی یکی از عوامل مهمی است که برای اطمینان از پایداری و عملکرد مداوم سرور باید مد نظر قرار گیرد. هارد دیسک‌هایی که از فناوری‌های رید و S.M.A.R.T پشتیبانی می‌کنند نه تنها ضریب اطمینان بیشتری در محافظت از داده‌ها ارائه می‌کنند، بلکه فرآیند  شناسایی مشکلات را نیز تسهیل می‌کنند. بنابراین، در صورتی که سرور برای کاربردهای حساس و حیاتی استفاده می‌شود، انتخاب هارد با قابلیت بازیابی داده‌ها و مقاوم در برابر خرابی‌ها ضروری است. به طور کلی، هارد دیسک‌هایی با استاندارد‌های مانند SAS، با ضریب خرابی کمتر و عمر مفید بیشتری نسبت به هارد دیسک‌های SATA همراه هستند.

پیشنهاد مطالعه : بازیابی اطلاعات هارد


بودجه خرید هارد سرور

انتخاب هارد مناسب برای سرور باید با توجه به بودجه‌ای انجام شود که شرکت در اختیار دارد. هارد‌های با کیفیت بالا و گزینه‌هایی با قابلیت پشتیبانی از رید و مقاومت در برابر خرابی گران‌قیمت‌تر از هارد دیسک‌های عادی هستند.

پیشنهاد مطالعه : بازیابی اطلاعات RAID و معرفی بهترین نرم افزارهای ریکاوری رید

کلام آخر

با توجه به موارد فوق، بهتر است با توجه به نیازهای خاص شرکت، هارد دیسک‌هایی با ظرفیت، سرعت، قابلیت بازیابی داده‌ها و مقاوم در برابر خرابی را انتخاب کنید. همچنین، بهتر است قبل از خرید هارد و اطلاع از قیمت هارد سرور، از مشاوره کارشناسان حوزه ذخیره‌سازی و سخت‌افزار (کارشناسان فروش نتسا تلفن 72403 داخلی های 107، 108، 109) استفاده کنید تا بهترین گزینه را به شما پیشنهاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *