چگونه از سلامت باتری سرور اطمینان حاصل کنیم؟

باتری رید کنترلر اچ‌پی نقش مهمی در نگه‌داری موقت اطلاعات در هنگام قطعی برق سرور دارد. از این‌رو، باید وضعیت باتری را به شکل مستمر بررسی کنید و هر زمان نشانه مشکوکی مبنی بر خرابی مشاهده کنید اقدام به تعویض باتری کنید. در این مقاله، به طور اجمالی، نکاتی مهمی که باید در این زمینه به آن‌ها توجه داشته باشید را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

باتری رید کنترلر اچ‌پی HPE Smart Storage Battery چیست؟

به طور کلی باتری کنترلر یا در اصطلاح عامیانه‌تر باتری سرور اچ‌پی وظیفه تامین برق کنترلرهای رید را بر عهده دارند تا کش FBWC قابلیت نگه‌داری اطلاعات را داشته باشد. این باتری نه تنها وظیفه تامین برق کنترلرها را بر عهده دارد، بلکه به عنوان منبع برق پشتیبان برای حافظه‌های NVDIMM نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، در این حالت، اگر برق سرور به دلایل مختلف به شکل ناگهانی قطع شود، اطلاعات موجود در کش از دست نمی‌روند و در هنگام اتصال مجدد برق، امکان بازیابی اطلاعات از کش وجود دارد.

 

پیشنهاد مطالعه: حافظه NVDIMM چیست؟ و انواع رم NVDIMM

 

نکته مهمی که باید در ارتباط با باتری فوق به آن اشاره داشته باشیم این است که شما فقط قادر به پشتیبانی از مولفه‌های سخت‌افزاری سرور تنها از طریق یک باتری هستید، بنابراین، باید اطمینان حاصل کنید باتری نصب شده روی سرور سالم باشد. در مجموع باید بگوییم کاری که باتری سرور انجام می‌دهد به این صورت است که داده‌هایی که در حافظه‌های DRAM قرار دارند را به حافظه‌ها NVDIMM انتقال می‌دهد. هر زمان که سرور با مشکلاتی همچون نوسان برق، قطعی لحظه‌ای برق و موارد این چنینی روبرو شود و کنترلرها هیچ جریان الکتریسته‌ای نداشته باشند، برق موردنیاز برای کش از طریق باتری تامین می‌شود و اطلاعات روی حافظه فلش ذخیره‌سازی می‌شوند تا از دست نروند. با توجه به این‌که کش برق کمی را مصرف می‌کند، اطلاعات برای مدت زمان مشخصی در حافظه باقی می‌مانند تا کارشناسان فرصت لازم برای حل مشکل را داشته باشند.

به طور معمول، سازندگان باتری رید کنترلر اچ پی HPE Smart Storage Battery  این باتری‌ها را به دلیل این‌که قرار است نقش مهمی در سرور ایفا کنند از نوع لیتیوم-یون می‌سازند که توانایی کار در درجه حرارت 50 درجه سانتی گراد را دارد. البته، به این نکته دقت کنید که هرچه دمای داخل سرور افزایش پیدا کند، به همان نسبت طول عمر باتری کمتر می‌شود.

 

پیشنهاد مطالعه: نحوه تشخیص خرابی باطری اسمارت استوریج اچ‌پی

 


انواع باتری RAID Controller سرور hp

سرورها برای آن‌که سریع‌ترین زمان پاسخ‌گویی را داشته باشند، قبل از آن‌که فرآیند نوشتن اطلاعات روی هارد دیسک‌ها را آغاز کنند، داده‌‌ها را به حافظه نهان یا همان کش ارسال می‌کنند. به همین دلیل حافظه‌های کش مجهز به باتری‌هایی هستند تا توانایی محافظت از اطلاعات را داشته باشند. باتری‌ها بر مبنای نوع کارکردی که دارند در مدل‌های مختلفی تولید و روانه بازار می‌شوند. به طور کلی، هنگامی که قصد خرید باتری رید کنترلر سرور اچ‌پی را دارید دو گزینه 12 و 96 واتی در دسترس‌تان قرار دارد.

باتری‌های 12 واتی قادر به پشتیبانی از سه مولفه هستند و عمدتا در سرورهای تیغه‌ای یا سرورهای Apollo XL230k Gen10 مورد استفاده قرار می‌گیرند. باتری‌های 96 واتی: این مدل از باتری سرور hp می‌تواند تا ۲۴ دیوایس مجزا را در سیستم پشتیبانی کند و مخصوص پرولیانت سرورهای DL و ML و SL است. علاوه بر این، باتری‌ها به لحاظ نوع تولید و طراحی به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها به موارد زیر باید اشاره کرد:

باتری BBWC

باتری BBWC در گروه اولین باتری‌های تولید شده برای رید کنترلرها به شمار می‌رود که امکان استفاده از آن سرورهای نسل ششم و هفتم وجود دارد. هر زمان که برق سرور به شکل ناگهانی قطع شود، این باتری قادر به پشتیبانی از اطلاعات درون کش به مدت 48 ساعت است. در این حالت، هر زمان که برق سرور دومرتبه برقرار شد، اطلاعات از درون کش کنترلر به حافظه‌های پایدار انتقال پیدا می‌کند و از دست نمی‌رود. با این‌حال، باتری‌های فوق به دلیل معایب مختلف مثل تخلیه زودهنگام باتری و چگالی کمی که دارند، به ندرت تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

باتری‌های خازن ‌محور FBWC

با توجه به معایب مختلفی که باتری‌های BBWC داشتند، شرکت‌ اچ‌پی تصمیم گرفت به سراغ راه‌حل جدیدی برود. راه‌حل جدید در قالب باتری‌های جدیدی که FBWC نام دارندب ه بازار عرضه شدند. در این مدل به جای باتری از خازن استفاده شده است. کاربران می‌توانند از باتری‌های فوق در سرورهای نسل هشتم و نهم استفاده کنند. مزیت بزرگی که باتری‌های فوق دارند در امکان استفاده از آن‌ها همراه با فناوری فلش است. شرکت  اچ‌پی در هنگام رونمایی از باتری‌های فوق اعلام کرد در صورت قطع برق سرور، امکان نگه‌داری نامحدود اطلاعات روی کش وجود دارد.

باتری‌های رید کنترلر FBWC، برای آن‌که نقش منبع برق پشتیبان برای رید کنترلر را بازی کنند و انرژی مورد نیاز کش در هنگام قطع برق را تامین کنند مجهز به سوپرخازن‌های مبتنی بر فناوری NAND هستند که به محض برقراری جریان برق با رید کنترلر ارتباط برقرار کرده و اطلاعات را از حافظه فلش به DRAM انتقال می‌دهد. به طور معمول، طول عمر این نوع باتری نسبت به نسل قبل، بیشتر است و کارایی بهترین نسبت به نمونه‌های قبلی دارد.

باتری‌های لیتیومی

نسل بعدی باتری‌ها که به شدت مورد استقبال قرار گرفت و اچ‌پی در سرورهای جدید خود از آن‌ها استفاده کرد، باتری‌های لیتیومی بودند که راه را برای ساخت ریدکنترلرهای هوشمند هموار کردند. باتری‌های لیتیومی در مقایسه با نمونه‌های قابلی پایداری بهتر و ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتری داشتند. مکانیزم کاری باتری‌های فوق به این صورت است که هر زمان جریان برق سرور قطع می‌شود از اطلاعات کش محافظت می‌کنند و تا زمان برقراری دوباره انرژی اطلاعات را روی فلش NAND نگه‌داری می‌کنند.

لازم به توضیح است که این باتری‌ها در بازار به نام باتری‌های لیتیوم-یون نیز شناخته می‌شوند و همان‌گونه که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم در دو مدل 12 و 96 وات طراحی شده‌اند و توانایی پشتیبانی از اطلاعات هارد دیسک‌های نصب شده روی سرور را دارند.

استعلام قیمت و خرید سرور g11 در نتسا با گارانتی معتبر


مقایسه باتری رید کنترلر اچ پی و خازن‌ها

باتری‌های رید کنترلر خازنی مبتنی بر فرآیند شارژ و دشارژ هستند و از فناوری NANA برای نگه‌داری اطلاعات استفاده می‌کنند. به همین دلیل طول عمری بیشتری نسبت به باتری‌های رید کنترلر رایج دارند و به طور خودکار هر زمان جریان برق برقرار می‌شود، اطلاعات را به حافظه‌های پایدار انتقال می‌دهند. در نقطه مقابل ریدکنترلرهای مبتنی بر باتری بر مبنای نوع فناوری که در ساخت آن‌ها استفاده شده است، اطلاعات کش را برای مدت زمانی مشخصی نگه‌داری می‌کنند و در بلندمدت با مشکلات مختلفی همچون خرابی یا کوتاه بودن مدت زمان شارژ روبرو هستند.


نحوه تشخیص خرابی باتری رید

یکی از نکات مهمی که باید به عنوان کارشناس شبکه و مسئول نگه‌داری از سیستم‌ها به آن دقت کنید، خرابی باتری رید کنترلر است. برای تشخیص این مسئله باید به نکات زیر دقت کنید:

  1. در اولین گام باید چراغ سلامت سرور ( شماره 2 تصویر) را بررسی کنید، اگر به جای رنگ سبز در حالت کهربایی چشمک زن بود، سرور را ریست کنید.

 

  1. در مرحله بعد کلید F10 را فشار دهید تا به محیط Intelligent Provisioning وارد شوید. (Intelligent Provisioning چیست؟)

 

  1. در صفحه ظاهر شده گزینه Perform Maintenance و سپس Insight Diagnostics را انتخاب کنید.

 

  1. در صفحه ظاهر شده روی زبانه Log کلیک کرده و در ادامه گزینه Integrated Management Log را انتخاب کنید تا بتوانید آخرین گزارش‌های تولید شده توسط سرور را مشاهده کنید. به طور معمول، در انتهای صفحه چند گزارش در ارتباط با مشکلات باتری توسط سرور ایجاد شده است.

  1. راهکار دیگری که برای تشخیص این مسئله در دسترس وجود دارد، مراجعه به زبانه Power بخش System Information است که گزارشی در ارتباط با وضعیت باتری را نشان می‌دهد. اگر باتری مشکلی داشته باشد، در ستون Status تیک قرمز رنگی درج شده که نشان می‌دهد باید باتری را تعویض کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: بازیابی اطلاعات RAID

 


آموزش نحوه تعویض باتری رید در سرور HPE DL380 G10

فرآیند تعویض باتری سرور پیچیدگی خاصی ندارد و به شرح زیر انجام می‌شود:

  1. ابتدا سرور را خاموش کنید.
  2. کابل‌های پاور را از سرور جدا کنید تا انرژی الکتریکی ساکن در سرور باقی نماند.
  3. یک صفحه فلزی متصل به زمین یا لوله‌های شوفاژ را لمس کنید تا بار الکتریکی موجود در دستان‌تان خارج شود.
  4. در مرحله بعد Access Panel را از سرور جدا کنید.
  5. اکنون باید Air Baffle را جدا کنید. در این مرحله دقت کنید که صفحه آسیبی نبیند، زیرا این صفحه نقش مهمی در دفع گرمای تجهیزات درون سرور دارد.
  6. Fan Cage را خارج کنید تا بتوانید راحت‌تر به باتری دسترسی داشته باشید.

 

  1. اکنون، کابل باتری را جدا کنید تا بتوانید باتری را از برد سرور جدا کنید.

 

  1. باتری جدید را جایگزین نمونه معیوب کنید.

 

  1. تمامی قطعات را به دقت در جای خود قرار دهید و پس از آن‌که همه چیز را در جای خود قرار دادید، سرور را روشن کنید.
  2. اکنون به محیط Intelligent Provisioning وارد شده و همانند مراحی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم، اطمینان حاصل کنید که وضعیت باتری در حالت Ok قرار داشته باشد.

نکات مهم در تعویض باتری رید

هنگامی که قصد تعویض باتری را دارید باید به چند نکته مهم دقت کنید تا مشکلی از بابت تعویض باتری به وجود نیاید. همان‌گونه که اشاره کردیم محیط Intelligent Provisioning به شما اجازه می‌دهد تا اطلاعاتی در ارتباط با وضعیت باتری به دست آورید. اگر در صفحه مذکور عبارت Fail را مشاهده کنید به این معنی است که باید باتری را با نمونه سالم جایگزین کنید. در این‌جا باید به چند نکته مهم دقت کنید.

اولین نکته سازگاری باتری با سرور است. به بیان دقیق‌تر، اگر از سرورهای قدیمی استفاده می‌کنید و قصد دارید از باتری‌های جدید روی آن‌ استفاده کنید، این کار شدنی نیست. همچنین، اگر از باتری‌های لیتیومی استفاده کنید به میزان واتی که نیاز دارید دقت کنید تا بیهوده هزینه نکنید.

هنگامی که باتری جدیدی را خریداری می‌کنید، دست‌کم به 2 ساعت زمان نیاز است تا تمامی سلول‌های باتری شارژ شوند. البته، این مسئله به میزان وات باتری بستگی دارد.

‌در فرآیند شارژ باتری ممکن است کش قادر به نگه‌داری اطلاعات موقت نباشد یا به شکل موقت غیر فعال شود. همچنین، در برخی از سرورها ممکن است شاهد افت محسوس عملکرد سرور به شکل موقتی باشید که جای نگرانی وجود ندارد.

هنگامی که قصد تعویض باتری را دارید، در اولین گام باید نسخه پشتیبانی از اطلاعات سرور تهیه کنید، سرور را خاموش کرده و فرآیند تعویض باتری را انجام دهید. بی توجهی به این مسئله ممکن است باعث شود تا اطلاعات RAID از دست برود.

 

پیشنهاد مطالعه: مشکلات فن سرور نسل 10 و سری پلاس + علت صدای فن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *