7 روش افزایش طول عمر SSDها

چگونه عمر مفید SSDها را افزایش دهیم؟

حافظه حالت جامد (SSD) یک نوع حافظه داخلی فاقد قطعات مکانیکی است که برای ذخیره‌سازی داده‌ها و دسترسی سریع به آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حافظه حالت جامد، داده‌ها روی یک مدار چاپی (PCB) که مبتنی بر فناوری فلش هستند، نگهداری می‌شوند.

در حافظه‌های حالت جامد، برخلاف هارد دیسک‌های معمولی که از دیسک‌های چرخشی برای ذخیره سازی داده‌ها استفاده می‌کنند، قطعات الکترونیکی مسئولیت ذخیره‌سازی داده‌ها را بر عهده دارند. همین مسئله باعث می‌شود تا حافظه حالت جامد سرعت بیشتری نسبت به هارد دیسک‌های معمولی داشته باشد و به دلیل عدم نیاز به دیسک‌های چرخشی، کمتر گرم شود که نقش موثری در کاهش مصرف انرژی دارد.

همچنین، به دلیل کارکرد بر اساس سیگنال الکتریکی، حافظه حالت جامد نسبت به هارد دیسک‌های معمولی که بر مبنای الگوی مکانیکی کار می‌کنند، مقاومت بیشتری در برابر ضربه و لرزش دارند و به همین دلیل گزینه مناسبی برای استقرار در سرورهایی هستند که قرار است در محیط‌های سخت مورد استفاده قرار گیرند. با توجه به مزایای حافظه حالت جامد، این نوع حافظه به طور گسترده‌ای توسط انواع سرورهای اچ‌پی‌ای، استوریج‌های HP و دیگر تجهیزات شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پیشنهاد مطالعه: تفاوت هارد HDD با درایو SSD


 

راه‌های افزایش طول عمر SSDها؟

در شرایطی که حافظه‌های حالت جامد سرعت زیادی دارند و بر مبنای الگوی دسترسی تصادفی، اطلاعات موردنیاز کاربران را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند، اما به مرور زمان طول عمر آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. دلایل مختلفی بر سلامت SSDها تاثیر گذار هستند که باعث بروز این مشکل می‌شوند، اما این امکان وجود دارد که طول عمر SSDها و سلامتشان را افزایش دهیم. از جمله این راهکارها به موارد زیر باید اشاره کرد:

  1. استفاده از TRIM: فناوری TRIM به سیستم عامل اجازه می‌دهد تا بخش‌هایی از حافظه SSD که دیگر در حال استفاده نیستند را خالی کند تا مانع کاهش سرعت و طول عمر SSD شود.
  2. استفاده از روش‌های درست مدیریت داده‌ها: برای جلوگیری از نوشتن مکرر داده‌ها به بخش یکسانی از حافظه SSD، باید از مکانیزم‌های مدیریت توزیع شده داده‌ها استفاده کرد. برای مثال، به جای ذخیره‌سازی داده‌ها در یک بخش از حافظه SSD، می‌توانید داده‌ها را در بخش‌های مختلف حافظه SSD ذخیره کنید. همچنین، بهتر است، داده‌هایی که ماهیت آرشیوی دارند را به هارد دیسک‌ها انتقال دهید و داده‌هایی که به شکل گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند را روی حافظه SSD نگه‌داری کنید.
  3. پشتیبان‌گیری منظم از داده‌ها: برای آن‌که با مشکل خرابی ناگهانی SSD روبرو نشوید و برای همیشه داده‌های خود را از دست بدهید، بهتری است به شکل منظم از اطلاعات نسخه پشتیبان تهیه کنید و داده‌هایی که آرشیو شده‌اند را از SSD پاک کنید.
  4. استفاده از برنامه‌های بهینه‌سازی SSD: برنامه‌های بهینه‌سازی SSD مانند TRIM، حذف فایل‌های موقتی و پاک کردن فضای خالی حافظه SSD و غیره می‌توانند به طول عمر SSD کمک کند.
  5. استفاده از حافظه نهان: برخی از SSDها دارای حافظه نهان هستند که برای جلوگیری از نوشتن مکرر به یک بخش یکسان از حافظه SSD استفاده می‌شوند.
  6. کاهش دمای SSD: برای جلوگیری از کاهش طول عمر SSD، نباید اجازه دهید تا دمای بالای SSD فراتر از حد انتظار برود. در نتیجه، باید هوای داخل سرور یا کیس کامپیوتر در وضعیت مطلوب قرار داشته باشد تا SSD طول عمر بیشتری پیدا کند. به طور معمول، پیشنهاد می‌شود که دمای SSD را پایین‌تر از 50 درجه سانتی‌گراد نگه دارید. همچنین، به این نکته دقت کنید که بهتر است سامانه در محیط خشک و خنک قرار داشته باشد. برای افزایش طول عمر SSD، باید آن را در محیطی خشک و خنک نگه دارید و تا حد امکان رطوبت محیطی را کم کنید.
  7. اجتناب از نگه‌داری فایل‌های حجیم روی SSD: برای جلوگیری از کاهش سرعت و طول عمر SSD، نباید فایل‌های بزرگی را روی حافظه SSD نگه‌داری کنید یا SSD را بیش از اندازه پر کنید. دست باید 40 درصد از فضای SSD خالی باشد تا سیستم عامل بتواند فرآیند جابه‌جایی بلوک‌های داده‌ای روی SSD را مدیریت کند. در این حالت، توزیع اطلاعات روی SSD به شکل دقیقی انجام می‌شود که نقش موثری در کاهش سلول‌ها دارند.

لیست قیمت tape drive در نتسا

 

افزایش سرعت و بهبود عملکرد در SSDها

همان‌گونه که اشاره کردیم، SSDها به شکل طبیعی چندین برابر سرعت بیشتری نسبت به هارد دیسک‌ها دارند و با توجه به این‌که فرآیند خواندن و نوشتن اطلاعات روی SSDها به جای حالت ترتیبی به شکل تصادفی انجام می‌شود، دسترسی به اطلاعات در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود. با این‌حال، راهکاریی وجود دارد که اجازه می‌دهد سرعت SSDها را بیشتر کرد و عملکرد آن‌ها را بهبود ببخشید. از جمله این روش‌ها به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • استفاده از واسط SATA III: برای دستیابی به سرعت کامل SSD، باید از رابط‌های SATA III استفاده کنید که باعث افزایش سرعت انتقال داده‌ها می‌شود. همچنین، اگر قصد استفاده از حافظه‌های حالت جامد روی سرور را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از رابط SAS استفاده کنید که پهنای باند بیشتری برای انتقال داده‌ها در اختیارتان قرار می‌دهد.
  • استفاده از رابط NVMe: راهکار دیگری که در این زمینه وجود دارد، رابط NVMe یا به عبارت دقیق‌تر حافظه‌های NVMe است که چندین برابر سرعت بیشتری نسبت به SATA III دارند. این حافظه‌ها به دلیل این‌که به شکل مستقیم روی مادربورد و اسلات PCIe قرار می‌گیرند سریع‌ترین نرخ دسترسی به اطلاعات را در اختیارتان قرار می‌دهند. البته، قیمت این حافظه‌ها در مقایسه با نمونه‌ها دیگر کمی بیشتر است، اما در مقابل فرآیند خواندن و نوشتن سریع‌تری دارند.

پیشنهاد مطالعه: انواع رابط های SSD (SATA, NVMe, M.2)

  • افزایش حافظه کش: برای بهبود عملکرد SSD، می‌توانید حافظه کش SSD خود را افزایش دهید تا داده‌های پرکاربرد را در حافظه کش قرار دهید تا سرعت دسترسی به اطلاعات بیشتر شود. روش‌های مختلفی برای افزایش حافظه کش SSD در دسترس قرار دارند. به طور مثال، می‌توانید از برنامه‌های مدیریت SSD مثل Intel Rapid Storage Technology و Samsung Magician استفاده کنید. این برنامه‌ها به شما اجازه می‌دهند تا حجم حافظه کش SSD را افزایش دهید. راهکار دیگری که در این زمینه وجود دارد به کارگیری “PrimoCache” است. PrimoCache یک برنامه نرم‌افزاری است که به شما اجازه می‌دهد تا حافظه اصلی خود را به عنوان حافظه کش SSD استفاده کنید. این روش نقش موثری در بهبود عملکرد SSD دارد. همچنین، باید توجه داشت که افزایش حافظه کش SSD تنها در برخی موارد می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم کمک کند و در برخی موارد ممکن است تاثیر چندانی نداشته باشد. این حالت، بیشتر زمانی که فضای خالی کافی روی SSD وجود ندارد مفید است.
  • به کارگیری TRIM: TRIM به سیستم عامل اجازه می‌دهد تا بخش‌هایی از حافظه SSD که دیگر در حال استفاده نیستند را خالی کند تا مانع کاهش سرعت SSD شوید. TRIM یک فناوری کاربردی است که برای افزایش عملکرد و طول مفید SSDها استفاده می‌شود. این فناوری به عنوان یکی از مهم‌ترین راهکار برای افزایش عملکرد و طول عمر SSD در دسترس کاربران قرار دارد. برای استفاده از TRIM همراه با SSD، مراحل زیر را دنبال کنید:
  1. ابتدا مطمئن شوید که سیستم عامل‌تان از TRIM پشتیبانی می‌کند. برای اطمینان از این موضوع، می‌توانید به سایت تولید کننده SSD مراجعه کرده و مشخصات فنی SSD خود را بررسی کنید.
  2. فعال‌کردن TRIM برای SSD در ویندوز 10 یا 11 به صورت پیش‌فرض ویژگی فوق فعال است. اما برای مطمئن شدن از فعال بودن آن روی دکمه “Win+R” برای باز کردن صفحه اجرای دستورات کلیک کنید. در جعبه متنی، دستور “cmd” را وارد کنید و کلید اینتر را بزنید تا پنجره وارد کردن دستورات باز شود. در پنجره دستورات عبارت، “fsutil behavior query DisableDeleteNotify” را وارد کنید و کلید اینتر را فشار دهید. اگر خروجی “0” را مشاهده کردید به این معنا است که TRIM روی SSD شما فعال است. اگر خروجی “1” باشد، به این معنا است که TRIM روی SSD شما غیرفعال است. برای فعال کردن TRIM در صورتی که غیرفعال است باید مراحل زیر را دنبال کنید:
  3. کلیدهای Win+X را فشار دهید و گزینه “Command Prompt (Admin)” را انتخاب کنید.
  4. در پنجره ظاهر شده دستور “fsutil behavior set DisableDeleteNotify 0” را وارد کنید و کلید اینتر را بزنید.
  5. برای بررسی این‌که TRIM بر روی SSD شما به درستی فعال شده است، می‌توانید دستور “fsutil behavior query DisableDeleteNotify” را در پنجره فوق وارد کرده و کلید اینتر را فشار دهید. اگر خروجی “0” باشد، به معنی آن است که TRIM به درستی فعال شده است.
  6. با انجام این مراحل، می‌توانید از TRIM همراه با SSD خود استفاده کنید و به حداکثر عملکرد SSD دست پیدا کنید.
  • به‌روزرسانی سفت‌افزار SSD: به‌روزرسانی سفت‌افزار SSD می‌تواند به سرعت و بهبود عملکرد SSD کمک کند.
  • انتخاب SSD با سرعت بالا: برای افزایش سرعت SSD، می‌توانید SSD‌های با سرعت بالاتر را انتخاب کنید. به بیان دقیق‌تر، در هنگام خرید SSD باید به ویژگی‌های کلیدی مهمی دقت کنید. اولین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید سرعت خواندن و نوشتن است. سرعت خواندن و نوشتن SSD بر مبنای الگوی “sequential read/write speed” محاسبه شده و نشان داده می‌شود. به همین دلیل باید به فکر خرید SSD‌هایی باشید که بالاترین سرعت خواندن و نوشتن را ارائه می‌دهند. معیار مهم دیگری که باید به آن دقت کنید رابط اتصال است. رابط اتصال SSD نقش موثری بر افزایش سرعت SSD دارد. برای انتخاب SSD با سرعت بالا، باید SSD‌های مبتنی بر رابط اتصال سریع‌ مثل NVMe را انتخاب کنید.

سومین معیار مهم در این زمینه حافظه نهان است. حافظه نهان SSD که به صورت “cache” نشان داده می‌شود بیان‌گر این موضوع است که SSD تا چه اندازه قادر به نگه‌داری داده‌ها در حافظه نهان است. کاری که حافظه نهان انجام می‌دهد به این صورت است که بافری برای ورودی اطلاعات تعیین می‌کند تا نوشتن یا خواندن اطلاعات با سرعت بیشتری انجام شود. چهارمین معیار مهم در این زمینه برند سازنده SSD است. برندهای مختلف، SSD‌های با کیفیت و سرعت متفاوت عرضه می‌کنند. برای انتخاب SSD با سرعت بالا، باید SSD تولید شده توسط برند‌های معتبر و با تجربه را انتخاب کنید. پنجمین معیار در این زمینه ظرفیت است. ظرفیت SSD نقش مهمی در افزایش یا کاهش سرعت SSD دارد. به عنوان مثال، SSDهای با ظرفیت بالاتر می‌توانند سرعت خواندن و نوشتن کندتری نسبت به نمونه‌هایی داشته باشند که ظرفیت کمتری دارند. بنابراین، در هنگام انتخاب SSD با سرعت بالا، باید ظرفیت مناسب را انتخاب کنید.

پیشنهاد مطالعه: بررسی درایوهای بهینه شده HPE SATA VRO SSD

  • استفاده از حافظه RAM با سرعت بالا: یکی دیگر از راهکارهای موثر و غیر مستقیم در افزایش سرعت SSD، به کارگیری حافظه‌های اصلی با باس بالا است. در این حالت، فرآیند ارسال و دریافت اطلاعات میان حافظه اصلی و SSD چندین برابر بیشتر از حالتی است که از حافظه‌های با باس پایین استفاده می‌کنید.
  • استفاده از نرم‌افزار بهینه‌سازی SSD: برخی از نرم‌افزارهای بهینه‌سازی SSD مانند TrimCheck، CrystalDiskMark و غیره می‌توانند عملکرد SSD را بهبود ببخشند.

 

چرا SSD کند می شود؟

حافظه‌های حالت جامد در ابتدای استفاده سرعت بسیار زیادی دارند، اما در گذر زمان به دلایل مختف سرعت آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. از مهم‌ترین دلایلی که باعث کند شدن سرعت SSDها می‌شود به موارد زیر باید اشاره کرد:

  1. پر شدن فضای خالی SSD: همانند هارد دیسک‌ها، SSD ها نیز با پر شدن حافظه افت سرعت محسوسی را پیدا می‌کنند. اگر با چنین مشکلی روبرو شدید، کافی است، فضای خالی SSD را بیشتر کنید تا مشکل برطرف شد. هرچه فضای خالی روی SSD بیشتر باشد، سیستم عامل به شکل ساده‌تری قادر به جابه‌جایی بلوک‌های داده‌ای است.
  2. عدم استفاده از TRIM: همان‌گونه که اشاره شد، TRIM به سیستم عامل اجازه می‌دهد تا بخش‌هایی از حافظه SSD که دیگر در حال استفاده نیستند را خالی کند تا از کاهش سرعت و طول عمر SSD جلوگیری شود. در صورتی که TRIM روی SSD شما فعال نباشد، ممکن است سرعت SSD کاهش یابد.
  3. ویروس‌ها و نرم‌افزارهای مخرب: ویروس‌ها و نرم‌افزارهای مخرب می‌توانند به کاهش سرعت SSD شما منجر شوند، به طوری که به شکل مستمر فرآیند خواندن و نوشتن روی SSD را به دور از دید کاربران انجام می‌دهند. بنابراین باید از نرم‌افزار ضد ویروس استفاده کنید تا هرگونه نشانه‌ای مبنی بر حملات بدافزاری را شناسایی کنید.
  4. دمای SSD بالا: دمای بالای SSD نه تنها باعث کاهش طول عمر مفید SSD می‌شود، بلکه عملکرد سرعت آن را نیز کاهش می‌دهد. بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که SSD در دمای بهینه کار می‌کند و در هنگام کار بیش از اندازه گرم نمی‌شود.
  5. فرسایش هسته: فرسایش هسته SSDها می‌تواند به کاهش سرعت و عمر SSD منجر شود. برای جلوگیری از این مشکل، باید اطمینان حاصل کنید که فرآیند خواندن و نوشتن اطلاعات به SSD تنها روی سلول‌های ثابتی انجام نمی‌شود.
  6. نصب برنامه‌های نامناسب: برخی برنامه‌ها ممکن است به صورت پنهانی در پس زمینه کار کنند و منابع سیستم را به خود اختصاص دهند، که باعث کاهش سرعت SSD می‌شود.

به طور کلی، برای جلوگیری از کند شدن SSD، باید از تمامی راه‌های مراقبتی که به آن‌ها اشاره کردیم استفاده کنید و به شکل مستمر فرآیند بهینه‌سازی روی SSD را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا