تکنولوژی iLO و کاربردهای آن

تکنولوژی HP iLO چیست؟

iLO کوتاه شده کلمه Integrated Lights-Out می باشد که شامل یک پردازنده فیزیکی سخت افزاری به صورت Arm-Based و یا ASIC برای ارتباط و مدیریت سرورها بصورت ریموت و یک نرم افزار مدیریتی قدرتمند می باشد که بر روی سرور HP قرار گرفته است و امکاناتی نظیر: پیکربندی، نظارت و بروز رسانی  سرورهای HPE به آسانی از هر مکانی و از راه دور را فراهم آورده است. بر روی سری سرورهای سری رکمونت DL و سرورهای تیغه ای (Blade)، برای امکان پذیر کردن کنترل و نظارت بر عملکرد سرورهای اچ پی کاربرد دارد.

کارت مدیریت iLO جایگذاری شده، دارای بخشی برای اتصال به شبکه و آدرس IP مختص به خود می باشد که مدیران سرور می توانند از طریق سیستم نام دامنه (DNS) و یا پروتکل پیکربندی هاست (DHCP) و یا بوسیله شبکه مدیریت اختصاصی، به آن متصل شوند. iLO بصورت یک کنسول ریموت مبتنی بر وب در اختیار مدیران سرورها قرار گرفته است. درگاه iLO یک درگاه اترنت است که میتواند از طریق برنامه ROM-Based Setup Utility (RBSU) فعال گردد.

 

کاربرد تکنولوژی iLO

تکنولوژی iLO بر روی سرورهای ProLiant تعبیه شده است. برای دسترسی به نرم افزار یک نام کاربری و رمز عبور بصورت پیش فرض برای iLO تعریف شده است.

امکاناتی که از طریق ریموت در اختیار کاربران برای استفاده از ابزار مدیریت iLO قرار گرفته است عبارتند از :

 

  • پیکربندی مبتنی بر مرورگر
  • پیکربندی Remote scripted
  • روشن و خاموش نمودن و یا Restart سرور
  • نظارت بر عملکرد سرور بدون در نظر گرفتن وضعیت سیستم عامل
  • کنترل میزان مصرف انرژی
  • نصب سیستم عامل، Patch ها و Firmware ها در مواقع بروز مشکل از طریق Virtual Media و Virtual Folder ها
  • دسترسی به Logهای سیستم و مدیریت فهرستی از Logهای HP
  • کانفیگ، پیکربندی، راه اندازی و آپدیت سرویس های مختلف از راه دور

 

در سری سرورهای 100 شرکت اچ پی ای، integrated Lights-Out با توانایی مدیریت امکانات محدود امکانپذیر بود. فناوری iLO HP با نسخه پیشرفته iLO5 جایگزین شده است که قابلیت هایی نظیر:

  • مشاوره عملکرد لود کاری، برای نظارت بهتر بر عملکرد سرور و ارائه مشاوره تنظیم Real-time برای انتخاب تنظیمات مناسب با سیستم عامل.
  • داشبورد امنیتی iLO، امکان بررسی امنیت سرورهای ProLiant اچ پی.
  • قفل پیکر بندی سرور، در زمان جابجایی قادر به دسترسی به پیکربندی سیستم با استفاده از رمز عبور BIOS.

 

در اختیارتان می گذارد.

iLO بنیاد اصلی هوش سرورهای HPE می باشد و این فناوری ترکیبی از iLO ASIC است که بخشی از Server-board و Firmware که قدرت ASIC را تأمین می کند. iLO یک اتصال به شبکه اختصاصی و IP آدرس می باشد و به پردازنده مدیریتی این امکان را می دهد تا نام دستگاه خود را با استفاده از DNS و سرویس نامگذاری اینترنت ویندوز یا WINS ثبت کند. پیکر بندی IP استاتیک نیز پشتیبانی می شود. اچ پی ای iLO برای سری سرورهای ProLiant دو روش اتصال به شبکه و دسترسی به کلیه عملکردها از طریق اتصال اختصاصی یا پورت شبکه اشتراکی را پشتیبانی میکند.

شرکت اچ پی ای برای نسل های مختلف سرورهای پرولیانت نسخه های مختلفی از iLO ASIC در نظر گرفته است. در این بررسی بیشتر به نسل جدید iLO5 و آپدیت فرمور v2.55 بر روی سرورهای رکمونت سری dl خواهیم پرداخت.

در ماهیت اصلی iLO، ویژگی هایی که باعث افزایش کارایی بخش مدیریت سرور می شود، از طریق لایسنس بصورت اختیاری فعال می گردد. در iLO5 و فرمویر نسخه v2.55، بالاترین سطح دسترسی iLO با بیشترین گزینه ها در اختیار مدیران دیتاسنترها قرار دارد. برخی از جدیدترین امکاناتی که HPE معرفی کرده است، عبارتند از:

مشاوره برای عملکرد بهتر حجم کاری: امکاناتی برای نظارت بر عملکرد سرور و مشاوره تنظیم Real-time برای انتخاب تنظیمات مناسب سیستم عامل در اختیارتان می گذارد.

داشبورد امنیتی iLO: این بخش اطلاعاتی در خصوص سلامت و در خطر بودن سرورهای ProLiant در اختیارتان خواهد گذاشت.

قفل پیکربندی سرور: این بخش امکان پیکربندی سیستم توسط رمز عبور BIOS، در زمان جابجایی در اختیارتان می گذارد.

 

تمامی امکاناتی که در نسخه نرم افزاری v2.55 در iLO5 شاهد آن هستیم:

  • امکاناتی که در iLO Advanced Premium Security وجود داشت حال در لایسنس iLO Advanced قرار گرفته.
  • داشبورد امنیتی میتواند نمایشی از وضعیت مهمترین امکانات امنیتی، وضعیت کلی سیستم، پیکر بندی حال حاضر برای وضعیت امنیتی و گزینه های موجود برای ایجاد قفل بر روی پیکربندی سروها، به شما ارائه دهد.
  • پاک کردن امن با یک دکمه با استفاده از اطلاعات هوشمند، که برای رد کردن یا ایجاد تغییرات بر روی سرور طراحی شده است.
  • با پشتیبانی از Gemalto SafeNet و SafeNet AT، امکانات مدیریتی کلیدی در دسترس خواهد بود.
  • عملکرد مجازی NIC، امکان دسترسی مطمئن بر روی iLO معتبر از طریق بخش سیستم عامل امکانپذیر گشته.
  • تنظیمات LDAP/Directory از طریق Redfish، قابل تنظیم است.
  • سیاست های بازگرداندن Firmware نسخه های قدیمی – چگونگی مدیریت درخواست ها مبنی بر بازگرداندن سیستم عامل به نسخه قبلی را که از طریق iLO انجام می شود مشخص می کند.
  • نمایش طول عمر درایو های SSD و درایوهای NVMe. (برای آشنایی با درایو های به صرفه اچ پی مقاله بررسی درایوهای HPE SATA VRO SSD و با عملکرد SSDهای اچ پی مقاله بررسی درایوهای SSD اچ پی ای مطالعه کنید.)
  • امکان ویرایش Maintenance Windows در بخش نرم افزاری Firmware و OS.
  • ویژگی قوانین پیچیدگی در رمز عبور.
  • فعال کردن و غیر فعال کردن ارائه ویدئویی از خلاصه عملکرد سلامت سرور.
  • امکان فعال سازی قفل پیکربندی سرور از طریق BIOS انجام پذیر است.
  • Workload Performance Advisor به ارائه توصیه هایی برای تنظیم عملکرد سرور در جهت بهبود آن می پردازد.

 

جدول مقایسه لایسنس iLO استاندارد و Advanced

 

 


کار با کنسول مدیریتی مبتنی بر وب در iLO

 

یکی از دغدغه های مدیران شبکه اتصال از راه دور برای کار بر روی سرورها، نظیر بوت یا روشن کردن سیستم یا اعمال تغییرات می باشد. برای ایجاد اینگونه دسترسی ها، Web-based iLO بر روی کنسول  بصورت ریموت می باشد، که به امکانات موجود در آن در بالا اشاره شد. GUI سازگار برای پیکربندی، صرف نظر از سیستم عامل تعبیه گردیده است. علاوه بر ویژگی های جدید در iLO5، از خصوصیات مشهود در مقایسه با iLO4 کنسول مدیریتی مبتنی بر وب می باشد، که این نسخه جدید یک رابط قوی و بصری بر روی مرورگر وب در اختیارتان می گذارد.

همچنین از طریق iLO میتوانید ویندوز سرور و ESXi را نصب کنید برای آشنایی با این روش مقاله اتصال به سرور از طریق iLO و نصب سیستم عامل با iLO را مطالعه کنید.

از دیگر گزینه ها برای اتصال و مدیریت iLO5 کنسول مدیریتی از راه دور یا همون Remote Console می باشد که بصورت پیکربندی XML و کنترل اسکریپت، SMASH CLP یا iLO RESTful API، انجام می شود. در این بخش بیشتر به بررسی رابط وب iLO با تمام امکانات و صفحات مرتبط با آن خواهیم پرداخت. iLO Web interface برای اتصال به سمت مشتری از طریق مرورگر به JavaScript نیاز دارد و علاوه بر آن باید Cookieها، پاپ آپ ها و TLS بر روی مرورگرها فعال شوند.

در ادامه مروری بر نحوه ورود به iLO و معرفی بخش های مختلف خواهیم داشت.

در ابتدا برای ایجاد ارتباط از طریق رابط وب و ورود به کنسول تحت وب میتوانید یا از نام هاست یا IP آدرس، استفاده نمایید. سپس با استفاده از نام کاربری و رمز عبور وارد کنسول شوید.

 

 

در سمت چپ پنل پس از ورود، یک سایدبار درختی سازماندهی شده مشاهده می کنید. تمامی آیتم ها قابلیت کلیک دارند و پس از انتخاب هر گزینه یک تب جدید برای نمایش بخش های زیر مجموعه آن باز می شود. پس از انتخاب اولین گزینه که Information در این سایدبار می باشد، تب Overview را ملاحظه می کنید که مهمترین اطلاعات در خصوص iLO و سرورها در این بخش نمایش داده می شود. در سمت راست بالا، آیکون کنترل iLO را مشاهده میکنید که امکاناتی نظیر دسترسی به Power، UID، Language، Health، Use و بخش راهنما در دسترستان می باشد. در سمت چپ پایین، تصویر کوچکی از وب کنسول قابل ملاحظه است که کمک میکند قبل از دسترسی ریموت به سرور نگاه کوتاهی بر وضعیت آن داشته باشید.

 

 

در تب جدید داشبورد موجود در iLO5، وضعیت ویژگی های امنیتی، نمای کلی از سلامت امنیتی سیستم، پیکربندی که در حال حاضر بر روی بخش های امنیتی اجرا شده و تنظیمات صورت گرفته برای قفل های امنیتی، قابل مشاهده می باشد. برای ارزیابی پیکربندی در خصوص خطرات احتمالی، از طریق داشبورد، میتوانید تصمیم گیری کنید که آیا گزینه های امنیتی را قبول دارید یا خیر. تقریبا میتوان گفت بهترین روش های امنیتی موجود در HP iLO5 در این صفحه قابل تجزیه و تحلیل می باشد.

 

 

تب های دیگری نیز در بخش Information قابل مشاهده هست مانند: Session List، iLO Event Log، مدیریت یکپارچه لاگ ها، لاگ های مربوط به سلامت سیستم های فعال و Diagnostic ها. از دیگر بخش های کاربردی صفحه Diagnostic ها می باشد که در تب آخر قرار گرفته و امکاناتی همچون نتیجه خودآزمایی iLO یا Self-test را نمایش میدهد و میتوانید مجدد iLO را تنظیم کنید.

 

 

گزینه بعدی که در سایدبار مشاهده می شود بخش System Information می باشد، گزینه (Health)Summary، وضعیت تمامی دستگاه های زیر مجموعه و تحت نظر را نمایش می دهد. برای بررسی اطلاعات سلامت بروز رسانی شده، می بایست سیستم روشن نگه داشته شود، در غیر این صورت اطلاعات تا قبل از آخرین خاموشی دستگاه ها در دسترستان می باشد. این تقاضا برای تمامی صفحاتی که در بخش System Information ذکر شده، اعمال می شود.

 

 

در تب Processor Information، اسلات های پردازنده ها، نوع پردازنده نصب شده در هر اسلات، و خلاصه ای از زیر شاخه های موجود در سیستم در دسترس می باشد.

 

 

در تب Memory Information، میتوانید خلاصه ای از حافظه سیستم ملاحظه کنید.

 

 

در تب بعدی میتوانید اطلاعات مربوط به NIC را ملاحظه کنید. اطلاعات این بخش زمانی بروز رسانی می شود که سرور روشن باشد و عملیات POST کاملا انجام شده باشد. در صورت نصب و راه اندازی Agentless Management Service (AMS) میتوانید به آدرس IP سرور، آداپتورهای شبکه، و وضعیت NIC سرور دسترسی و در یک نمای کلی تمامی موارد فوق را ملاحظه کنید.

 

 

بخش بعدی Device Inventory می باشد که در تب بعدی می باشد و اطلاعاتی در خصوص دستگاه های مرتبط به سرور در اختیارتان می گذارد. می توانید پیکر بندی مرتبط به تنظیمات هر دستگاه و اسلات های آن که متصل به هر اسلات آداپتور و یا بصورت مجزا می باشد، ملاحظه کنید.

 

 

در صفحه Storage، اطلاعات مرتبط با کنترلر های SAS/SATA نمایش داده می شود، اما این اطلاعات در صورت نصب و راه اندازی AMS بر روی سرورها در دسترس می باشد. همچنین اطلاعات فوق بستگی مستقیم به نحوه پیکر بندی ذخیره سازهای موجود در شبکه دارد.

 

 

 

با Scroll-down کردن در صفحه Storage می توانید اطلاعات بیشتری نظیر کنترلر NVM Express بدست آورید.

 

 

گزینه بعدی در سایدبار درختی، اطلاعاتی در خصوص Firmware و نرم افزار OS می باشد. در تب مربوط به فریمورهای نصب شده اطلاعات مرتبط به آنها برای بخش های مختلف سرور را ملاحظه می کنید. اگر سرور خاموش باشد اطلاعات این بخش مربوط به زمان قبل از خاموشی سرور می باشد. بقیه تب های مرتبط به بخش Firmware & OS Software شامل مواردی مانند: نرم افزار، Maintenance Windows، محل ذخیره اطلاعات iLO، مجموعه نصب ها و صف دستوری نصب ها می باشد.

 

 

بخش بعدی در سایدبار iLO Federation هست که قابلیت مشاهده سایر پردازنده ها iLO را از چندین روش از جمله Multicast امکانپذیر میکند. امکان پیکربندی iLO Federation و تنظیمات Multicast در این بخش در اختیارتان قرار دارد. همچنین این بخش امکان مدیریت سرورها را در مقیاس گسترده مهیا کرده است. از دیگر تب هایی که در این قسمت قابل مدیریت می باشد: Multi-System View، Multi-System Map، Group Virtual Media،Group Power، Group Power Settings، Group Firmware Update، Group Licensing، Group Configuration.

 

 

مورد بعدی در سایدبار، گزینه Remote Console & Media می باشد. قابلیت اتصال ریموت از طریق کنسول iLO، شما را به صفحه نمایش گرافیکی، صفحه کلید و ماوس سرور میزبان ارتباط می دهد که این یکی از قابلیت های کلیدی در iLO می باشد. از همان صفحه نخست به راحتی میتوانید انتخاب کنید که با کدام گزینه میخواهید در کنسول ریموت، شروع به کار کنید. گزینه هایی همچون NET console، کنسول HMTL 5، Java IRC، اپلیکیشن موبایل مخصوص iLO اچ پی، محیط در اختیارتان می گذارد.

همچنین در تب Virtual Media که در گزینه Remote Console & Media مشاهده میکنید به شما اجازه می دهد تا Local Media، از جمله درایوهای فیزیکی، Local Image File ها و پوشه های مجازی مشاهده، مدیریت و یا از رده خارج کنید.

 

 

در تب Hot Keys امکان تعریف تا 6 کلید مهم برای استفاده در ارتباط های از راه دور از طریق کنسول، تعریف کنید. این امکان یک ارزش افزوده در اختیار مدیران شبکه ها از راه دور ایجاد میکند.

 

 

آخرین تب در بخش Remote Console & Media، بخش Security می باشد که اجازه پیکر بندی تنظیمات امنیتی از طریق کنسول ریموت را میدهد.

 

 

از گزینه های جالب دیگر در بخش منو درختی Power & Thermal می باشد. در تب Server Power بخشی با نام Virtual Power Button وجود دارد که قابلیت نمایش وضعیت فعلی سرور در حال کار و همچنین کنترل Server Power از طریق ریموت و بصورت مجازی فراهم کرده است. گزینه های دیگری که میتوان به آن اشاره کرد : power off، force power off، force power cycle، force a system reset. همچنین تنظیمات System Power Restore به راحتی قابل پیکر بندی می باشد که این دستور برای بازگرداندن اطلاعات سیستم پس از بروز خرابی در OS یا مشکلات سخت افزاری، حیاتی می باشد.

 

 

تب بعدی با نام Power Meter میزان انرژی مصرف شده  را تا به زمان حال نمایش می دهد. هنگام تنظیم مجدد iLO، نمودار اطلاعات در زمان Reset یا Power Cycle بر روی سرور بطور کامل پاک می شود.

 

 

تنظیمات بخش Power شما را قادر می سازد ویژگی های مدیریتی انرژی سرور را مشاهده و کنترل کنید.

 

 

اطلاعات نمایش داده شده در بخش Power، بسته به مدل سرور متفاوت خواهد بود. در اینجا Power Supply Summary (خلاصه منبع تغذیه) نمایش داده شده.

در صورت علاقه به اطلاع از علت های خرابی سرور پیشنهاد می کنیم مقاله دلایل خرابی پاور سرور و آموزش نحوه تعویض آن را مطالعه کنید.

 

 

در تب مربوط به نمایش عملکرد Fan ها، اطلاعاتی در خصوص وضعیت سلامت و میزان سرعت آنها در اختیارتان می باشد.

 

 

در تب Temperature که میزان دما در سرور را نمایش می دهد، با بهره گرفتن از طراحی 3D (درنسخه قبل شاهد نمودار 2D بودیم) نمودار اطلاعات، ظریف و دقیق تر مشاهده می شود. حتی دمای تمامی سنسورهای داخل سرور قابل مشاهده است.

 

 

دو گزینه بعدی در منو درختی، iLO Dedicated Network Port و iLO Shared Network Port می باشد. بسته به نوع پیکربندی شبکه میتوانید بر روی یکی از این دو گزینه کلیک کنید. میتوانید خلاصه گزارشی از شبکه، اطلاعات عمومی، IPv4، IPv6، صفحه مربوط به SNTP را مشاهده کنید.

 

 

گزینه بعدی Remote Support هست، این ویژگی پشتیبانی در HP iLO 5 به شما امکان ثبت سرور از طریق ریموت را فراهم می آورد و اطلاعاتی نظیر: صفحه ثبت نام، خدمات رویدادها و مجموعه اطلاعات مرتبط، در دسترس می باشد.

 

 

در بخش Administration، قابلیت مدیریت حساب های کاربران و گروه های تعریف شده را داریم. همچنین دسترسی به مدیریت ترتیب بوت دستگاه های سرور، لایسنس و کلیدها را پیکربندی و مدیریت می کند، زبان را تغییر می دهد، Firmware را جهت بروزرسانی به آخرین نسخه اسکن میکند و عملیات بک آپ و بازیابی اطلاعات را انجام می دهد.

 

 

Security گزینه بعدی در سایدبار درختی می باشد که در تب نخست آن، Access Setting، اطلاعات کلی از بخش امنیت سرور، شبکه، iLO و خدمات مربوط به حساب را مشاهده میکنید. سایر تنظیمات که در این بخش در اختیارتان می باشد شامل این موارد میباشد: iLO Service Port، Secure Shell Key، Certificate Mappings، CAC/Smartcard، SSL Certificate، Directory، Encryption، HPE SSO و بنر ورودی امنیتی.

 

 

در بخش Management، تنظیمات مربوط به SNMP، AlertMail و Remote Syslog را مشاهده و پیکر بندی می کنید.

 

 

و در نهایت آخرین گزینه Intelligent Provisioning می باشد که به شما امکان دسترسی به نرم افزار پیکربندی سرورهای اچ پی (تحت وب)، برای گسترش انجام عملیات سیستم و مرور بر جزئیات پیکربندی سخت افزاری، قرار می دهد.

 

 

جمع بندی

بطور قطع و در حال حاضر HP iLO5 یکی از گزینه های مدیریتی قدرتمند می باشد که توانسته پیشرفت های چشمگیری را به نسبت نسخه های قبلی در iLO4 ارائه دهد. برای دهه ها iLO در ارائه قابلیت مدیریت سرورها پیشرو بوده است و با ارائه ویژگی های جدید خود در زمینه دسترسی و مدیریت سرور از راه دور، خدمات خود را به سطح بعدی برده است. با قرار دادن پردازنده های تعبیه شده بر روی System Board های سری سرورهای پرولیانت، راهکاری مناسب برای ارتباط ایمن و مرتبط برای نظارت و کنترل سرورها از مکان های دیگر و بصورت ریموت فراهم میشود؛ مانند پلتفرم اچ پی Infosight. چندین نسل از سرورهای ProLiant تا بحال از iLO بهره گرفته اند و باعث گسترش استفاده از فریمویرها در سراسر سرور اچ پی شده اند.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.