کابل شبکه چیست و چه کاربردی دارد

برای ارتباط بین تمام دستگاه‌های عضو شبکه نیاز به کابل شبکه است. کابل شبکه دارای انواع مختلفی می‌باشد که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. برای آشنایی بیشتر با انواع کابل شبکه و کاربردهای آن ادامه مطلب را مطالعه کنید.

کابل شبکه چیست؟

برای انتقال داده در بستر شبکه باید کامپیوترها، روترها، سوییچ‌ها، سرورها و استوریج‌های مختلف به هم متصل شوند. این اتصال از طریق کابل شبکه که از جنس مس یا شیشه است انجام می‌شود. کابل شبکه در واقع مجموعه‌ای از سیم‌هاست که داده‌ها در آن جریان دارند و اطلاعات از دستگاهی به دستگاه دیگر منتقل می‌شود.

کابل‌های شبکه در انواع مختلفی تولید می‌شوند. برای راه اندازی یک شبکه استاندارد بهتر است براساس ساختار، توپولوژی و معماری شبکه، کابل انتخاب کنید تا در مرحله نگهداری شبکه درگیر عیب‌یابی‌های طولانی نشوید. کابل‌کشی شبکه محلی LAN مربوط به شماست و کابل‌کشی شبکه‌های WAN برعهده اپراتورهاست.

پیشنهاد مطالعه: انواع توپولوژی‌های شبکه

انواع کابل شبکه

 

 

کابل‌های استفاده شده در شبکه‌های LAN براساس جنس کابل به دو نوع تقسیم می‌شوند.

  1. کابل شبکه مسی
  2. کابل شبکه فیبر نوری

انواع کابل شبکه مسی

سیم‌های مسی سیگنال‌ها را با استفاده از جریان الکتریکی و ولتاژ منتقل می‌کنند. کاربرد کابل مسی در سیم کشی‌های کوتاه مثل داخل داکت و بین کامپیوترها و وال پلیت ها، و یا کابل های Patch ، و یا اتصالات اینترکانکت است. هر چه میزان مس به کار رفته در کابل بیشتر باشد، توانایی کابل در پهنای باند بیشتر خواهد بود.

کابل‌های مورد نیاز در شبکه‌های محلی عبارتند از کابل زوج بهم تابیده Twisted Pair، کابل Unshielded Twisted یا UTP، کابل کواکسیال Coaxial، کابل چند جفتی Multi Pair

کابل زوج بهم تابیده Twisted Pair

از رایج‌ترین کابل‌های مصرفی در شبکه‌های LAN است و از چهار جفت سیم نازک بهم تابیده و یک روکش تشکیل شده است. هر جفت سیم با تعداد پیچش خاص در هر اینچ، به دور هم پیچیده می‌شوند تا هم روی جفت‌های دیگر تداخل سیگنالی یا Crosstalk ایجاد نکنند و هم از دیگر دستگاه‌های الکتریکی تاثیری نگیرند. هر چه میزان تابیده شدن جفت سیم‌ها بیشتر باشد، نرخ انتقال و البته قیمت کابل، بیشتر خواهد بود. میزان پیچش باعث به وجود آمدن انواع کابل شبکه زوج سیم به هم تابیده می‌شود. کابل زوج بهم تابیده دو نوع UTP و STP را دارد که در شبکه‌های اترنت هم استفاده می‌شوند.

کابل Unshielded Twisted یا UTP

کابل زوج بهم تابیده بدون شیلد که در Fast Ethernet بیشترین کاربرد را دارد و ارزان‌ترین کابل شبکه است و برای شبکه‌هایی که اطلاعات حساسی ندارند استفاده می‌شود.

کابل Shielded Twisted Pair یا STP

کابل زوج بهم تابیده شیلددار که در شبکه‌های توکن رینگ و گیگابایت اترنت استفاده می‌شوند، این نوع کابل گران  است و برای شبکه‌هایی با فواصل طولانی و یا نزدیک به میدان‌های مغناطیسی مثل کابل برق کاربرد دارند. در نام کابل‌های STP از حرف F به معنی فویل و حرف S به معنی وجود شیلد استفاده می‌شود، که فویل برای جلوگیری از نویز و شیلد برای تخلیه اثرات القایی و الکتریسیته ساکن به سیستم ارت، در ساختار کابل شبکه STP به کار برده می‌شوند.

کابل کواکسیال Coaxial

کابل کواکسیال دارای لایه مرکزی است که رسانا الکتریکی است و عایق بندی دارد. این ساختار باعث می‌شود سیگنال‌ها در داخل کابل، محصور بمانند و بدین ترتیب از تداخل و نویز الکتریکی در سیگنال جلوگیری می‌شود.

لایه رسانا مرکزی، سیم نازکی است که هم می‌تواند به صورت ساده و هم به صورت تابیده شده باشد. عایقی دور این سیم مسی را پوشانده است. روی این عایق، لایه مشبک و بافته شده از جنس مس یا فلز وجود دارد. در نهایت تمام این ساختار درون عایق بیرونی قرار می‌گیرند.

کابل چند جفتی Multi Pair

کابل چند جفتی، کابلی مسی با قطر 13 میلی متر، شیلددار که برای میکروفون و سیستم‌های صوتی سالن‌های کنفرانس کاربرد دارد.

کابل شبکه فیبر نوری

جنس کابل فیبرنوری شیشه است و سیگنال‌ها را با پالس‌ها و امواج نوری منتقل می‌کند. کابل فیبرنوری سرعت بالایی  دارد و حجم بالایی از داده‌ها را منتقل می‌کند. بیشترین کاربرد آن در اتصالات بین ساختمانی و یا ارتباطاتی که نیاز به سرعت بالا دارند، است. مانند بیمارستان‌ها و فرودگاه‌ها

انواع کابل فیبر نوری عبارتند از:

  • Single Mode: که در فواصل خیلی دور استفاده می‌شود
  • MultiMode: ظرفیت بالاتری دارد

کابل CAT چیست و چه کاربردی دارد؟

کلمه CAT که در نام کابل‌های شبکه از آن استفاده می‌شود مخفف کلمه Category به معنی دسته و گروه است. کابل‌های CAT که از CAT1 تا CAT6 وجود دارند هرکدام دارای ویژگی‌های خاصی هستند که براساس همان ویژگی‌ها برای راه اندازی شبکه‌های مختلف کاربرد دارند.

کابل CAT1 در شبکه‌های کامپیوتری به دلیل عدم حمایت ترافیک مناسب استفاده نمی‌شوند. از کابل‌های CAT2 ،CAT3 ،CAT4 در شبکه‌های Token Ring استفاده می‌شود. کابل‌های CAT2 سرعت 4 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد ولی سرعت کابل‌های CAT3 ده مگابیت بر ثانیه است، حداکثر مسافت در کابل‌های CAT3، صد متر و حداکثر مسافت در کابل‌های CAT4، دویست متر است .

در کابل‌های CAT3 ،CAT4 و  CAT5 از چهار زوج کابل مسی استفاده شده است. CAT5 نسبت به CAT3 دارای تعداد بیشتری پیچش در هر اینچ می‌باشد. بنابراین این نوع از کابل‌ها سرعت و مسافت بیشتری را پشتیبانی می‌کنند.

کابل CAT6 برای استفاده در شبکه‌های گیگابیت تولید می‌شود. کابل‌های CAT6 مشابه کابل‌های CAT5 بوده ولی بین 4 زوج کابل آنها از یک جداکننده فیزیکی به منظور کاهش پارازیت‌های الکترومغناطیسی استفاده شده و سرعتی بالغ بر هزار مگابیت در ثانیه را ارائه می‌دهد.

 

انواع Cat درکابل شبکه

 

Cat 5

کابل CAT5 از گروه کابل‌های UTP با پهنای باند 1000 مگاهرتز و سرعت 100 مگابیت بر ثانیه است. حداکثر مسافتی که پوشش می‌دهد 100 متر است، استفاده از این کابل بسیار کم شده است.

Cat 5e

کابل CAT5e کابل پرمصرف از گروه UTP است که پهنای باند 100 مگاهرتز و سرعت انتقال 1000 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد. قیمت مناسبی نسبت به سایر کابل‌های شبکه دارد.

Cat 6

کابل‌های CAT6 دارای پوشش محافظ اضافی روی کابل هستند که سبب کاهش تداخل و بهم ریختگی سیگنال‌ها می‌شود، از مزایای آن می‌توان به پیکربندی UTP یا STP در کنار فرکانس 250 مگاهرتز و سرعت 1000 مگابیت بر ثانیه اشاره کرد. اما این کابل تنها تا 55 متر مسافت را پشتیبانی می‌کند و از کابل‌های CAT5e  گران‌تر است.

Cat 6a

در این کابل مسافت مورد پشتیبانی به اندازه چشم‌گیری افزایش یافته و به 100 متر رسیده است. پهنای باند این کابل‌ها 500 مگاهرتز و سرعت آنها 10 هزار مگابیت یا حداکثر 10 گیگابیت بر ثانیه است. این کابل‌ها در شبکه‌های محلی بزرگ و صنعتی کاربرد دارند.

Cat 7

کابل CAT7 پیشرفته‌ترین نوع کابل در میان کابل‌های CAT است. فرکانس این کابل 600 مگاهرتز و سرعت آن 10 هزار مگابیت یا 10 گیگابیت بر ثانیه است. این نوع کابل برای اتصال سرورها و دستگاه‌های ذخیره ساز بزرگ کاربرد دارد.

جک RJ45 چیست؟

 

جک و کانکتورهای استانداردی برای کابل‌های UTP تولید می‌شود به نام جک RJ45 که کانکتوری 8 پینه است و برای استفاده در شبکه‌های کامپیوتری ساخته می‌شود که از نظر ظاهری شبیه RJ11 تلفن اما کمی پهن‌تر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا