مقایسه انواع استوریج های SAN ،NAS ،DAS

ذخیره سازی داده‌ها با سرعت و امنیت بالا اهمیت زیادی در دنیای تکنولوژی دارد، تاکنون انواع مختلفی از تجهیزات ذخیره سازی توسط شرکت‌های بزرگ به بازار عرضه شده است که آنها را می‌توان در سه دسته کلی DAS، NAS و SAN دسته‌بندی کرد. استفاده از هرکدام آنها مزایای خاص خود را دارد. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به مقایسه انواع استوریج‌های DAS، NAS ،SAN بپردازیم و قبل از اقدام به خرید استوریج با خصوصیات هر گروه آشنا شوید.

تفاوت ذخیره سازی در استوریج و سرور

استوریج یا دستگاه ذخیره ساز، وظیفه ذخیره سازی داده‌ها را برعهده دارد و امکان ذخیره سازی حجم بالایی از اطلاعات را با سرعت مناسب برای کاربران عضو شبکه فراهم می‌کند.

 

سرور یا همان سرویس دهنده وظیفه اشتراک گذاری منابع، انجام عملیات‌ سنگین محاسباتی، پردازش‌های مختلف و مدیریت پایگاه داده را برعهده دارد.

 

در نتیجه می‌توان مهم‌ترین تفاوت استوریج و سرور را اینطور بیان کرد: سرور یک سرویس دهنده به کلاینت‌ها در زمینه‌های مختلف است اما استوریج تنها وظیفه ذخیره سازی و نگهداری داده‌ها را برعهده دارد.

سرورها را می‌توان مجهز به انواع قطعات ذخیره سازی کرد مثل انواع هارد یا SSD اما باید بدانید که فضای قراردادن هارد یا SSD روی سرورها محدود است به همین دلیل فضای آن برای سازمان‌ها یا مراکزی که روزانه حجم زیادی اطلاعات ذخیره می‌کنند مناسب نیست، از طرفی اگر تمام درخواست‌های نوشتن و خواندن اطلاعات از طرف کاربران به سمت سرور ارسال شود قسمتی از توان پردازنده سرور برای پاسخگویی به این درخواست‌ها استفاده می‌شود و این باعث کندی سرور یا حتی خاموش شدن آن خواهد شد.

اما استوریج‌ها در ذخیره سازی داده‌ها بسیار قدرتمندتر از سرورها هستند، چندین برابر سرور قابلیت ذخیره سازی اطلاعات دارند و اطلاعات را با سرعت بالاتری ارائه می‌دهند، خرید استوریج مقرون به صرفه‌تر از استفاده از سرور برای ذخیره سازی اطلاعات است.

تفاوت انکلوژر و استوریج

به شاسی مخصوصی که برای نگهداری درایوهای هارددیسک از آن استفاده می‌شود و امکان اتصال همزمان به یک یا چند دستگاه را دارد انکلوژر گفته می‌شود. انکلوژر شامل دو بخش منبع تغذیه و منبع داده است، در واقع می‌توان گفت انکلوژر دستگاهی برای توسعه فضای ذخیره سازی سرور یا استوریج است که وابسته به آنها هم کار می‌کند. اما استوریج دستگاهی مستقل از سرور است که ذخیره سازی و نگهداری داده را بصورت کاملا مستقل انجام می‌دهد مجهز به سیستم عامل است و امکان به اشتراک گذاری منابع در آن وجود دارد.

SAN استوریج‌ها برای ذخیره سازی اطلاعات و تحت شبکه و حجم بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند

SAN Storage

استوریج مناسب برای سازمان‌هایی که فضای کافی برای نگهداری استوریج‌های بزرگ را دارند و سرویس‌دهی با سرعت بالا و بدون تاخیر و پهنای باند بالا برایشان اولویت است دستگاه‌های خانواده SAN هستند.

اما SAN Storage چیست؟ SAN یا Storage Area Network، استوریج ذخیره ساز داده که پروتکل دسترسی آن براساس بلوک‌های اطلاعاتیBlock Level Access است، دستگاه‌های ذخیره ساز مجهز به ویژگی مهم Hot Plug هستند، یعنی برای تعویض هارد معیوب یا کم و زیاد کردن هارد از روی دستگاه نیاز به خاموش کردن آن نیست. از San Storageها برای دیتاسنترها و ارائه فضای ذخیره سازی به سرورها استفاده می‌شود که SANها با استفاده از پهنای باند بالا و SAN SWها به سرورها متصل می‌شوند.

از معروف‌ترین شرکت‌های تولید کننده سن استوریج می‌توان HPE، EMC و هیتاچی را نام برد.

مزایای ذخیره سازی SAN

  • ارتقاء پذیری بالا: SAN از نظر ظرفیت و کارایی قابلیت ارتقاء بالایی دارد. این قابلیت برای پیاده سازی سرورهای مجازی بسیار مهم است.
  • قابلیت اشتراک گذاری بالا: منابع به راحتی قابل اشتراک گذاری بین چند دستگاه سرور مجازی هستند، این ویژگی در محیط‌های مجازی کلاستر شده مهم است.
  • قابلیت بازیابی سطح بالای اطلاعات: استوریج SAN قادر به تامین synchronous replication است که برای بازیابی اطلاعات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

انواع SAN استوریج‌ها

استوریج‌های SAN تولید شده توسط شرکت HP : MSA 2060 و MSA 2062

استوریج‌های SAN تولید شده توسط شرکت DELL-EMC : UNITY XT 380 و UNITY XT 480

 

استوریج NAS وابستگی به سرور ندارند و عملکرد آن کاملا مستقل است

NAS Storage

NAS Storage چیست؟ پرکاربردترین دستگاه‌های ذخیره سازی داده از خانواده NAS  هستند که عملکردشان شبیه سرور است و با سیستم عامل‌های ویندوز و لینوکس کار می‌کنند، برای اتصال به یک NAS کافی است مجوز دسترسی از سوی ادمین برای شما صادر شده باشد آدرس IP استوریج را در مرورگر وارد کنید و به راحتی به آن متصل شوید، به زبان ساده در هنگام استفاده از NAS حالتی شبیه به استفاده از shared Folder تحت شبکه وجود دارد، NAS وابستگی به سرور ندارد و بصورت مستقل در شبکه کارمی‌کند و برای اتصال به سرور مجازی از پروتکل TCP/IP بهره می‌برد.

NAS مخفف Network Attached Storage است که با پروتکل‌های NFS و SMB کار می‌کند، NAS Storageها برای مدیریت متمرکز و اشتراک گذاری فایل‌های سازمانی و تعیین سطح دسترسی کاربران کاربرد دارند، دسترسی به داده‌ها در این نوع استوریج بصورت File Level است.

پیشنهاد مطالعه: انواع پروتکل های شبکه

NAS امنیت و سرعت بالایی در خواندن، نوشتن و ذخیره سازی اطلاعات دارد زیرا از تکنولوژی RAID استفاده می‌کند و ادمین شبکه براساس نیاز سازمان می‌تواند تنظیمات مربوط به رید را تغییر دهد.

پیشنهاد مطالعه: معرفی Smart Array

مزایای ذخیره سازی NAS

  • قابلیت اشتراک گذاری داده‌ها
  • ارتقاء پذیری از نظر ظرفیت و کارایی
  • NAS ویژگی‌های کاربردی مانند Thin Provisioning ، Replication، Snapshot (اسنپ شات چیست؟ انواع و کاربرد آن)را ارائه می‌دهد.
  • مدیریت NAS توسط سیستم عامل خودش انجام می‌شود و وابستگی به سرور ندارد.
  • تنوع مدل بالایی در NAS وجود دارد، برای تمام کسب و کارها حتی استفاده خانگی دستگاه مناسب وجود دارد.
  • در NAS دسترسی به اطلاعات سریع و ساده است.
  • امنیت و سرعت بالای NAS

انواع دستگاه‌های ذخیره سازی NAS

برند HP در زمینه تولید NAS استوریج هم از مطرح‌ترین برندهاست که NAS STORAGEهای خود را با عنوان Store Easy به بازار ارائه می‌دهد و در گروه‌های X1000 و X3000 دسته بندی می‌شوند. هر مدل تعداد کاربر مشخصی امکان اتصال به آن را دارند. می توانید محصولات سری 1000 را در صفحه ذخیره سازهای HPE StoreEasy 1000 مشاهده کنید.

NAS استوریج‌های ارائه شده توسط شرکت DELL-EMC با عنوان VNX7600 و VNX 8000 شناخته می‌شوند.

برای آگاهی از قیمت نس استوریج hp در نتسا با مشاوران ما در تماس باشید

تفاوت‌های NAS و SAN

استوریج‌های NAS و SAN برای ذخیره سازی مبتنی بر شبکه استفاده می‌شوند، از نظر کارایی برای سازمان‌ها می‌توان گفت مکمل هم هستند و نیازهای مختلف سازمان‌ها را پوشش می‌دهند. NAS و SAN تفاوت‌هایی باهم دارند که در ادامه آنها را بیان خواهیم کرد.

  • پروتکل دسترسی در SAN پروتکل ISCSI و FC است، اما پروتکل دسترسی در NAS پروتکل CIFS و NFS است.
  • NAS برای اتصال به شبکه از اترنت استفاده می‌کند ولی SAN از FC برای ارتباط با شبکه استفاده می‌کند.
  • دسترسی در SAN به صورت Block Level است ولی در NAS به صورت File Level است.
  • مدیریت فایل‌ها در SAN برعهده دستگاه‌هایی است که با استفاده از ساختار Block Level به SAN دسترسی دارند ولی در NAS مدیریت فایل‌ها و کنترل دسترسی برعهده سیستم عامل خود دستگاه NAS است.
  • NAS، استوریجی ارزانتر است که انجام تنظیمات آن براساس نیاز سازمان کار ساده‌ای است، اما SAN استوریجی گران قیمت است که کانفیگ آن پیچیده است.

 

در بین استوریج‌ها DAS ارزان‌ترین و ساده‌ترین استوریج است

DAS Storage

das چیست؟ این نوع ذخیره ساز مستقیم به سرور یا کلاینت وصل می‌شود و در مسیر ارتباطش هیچ دستگاه رابطی وجود نخواهد داشت. ارتباط به صورت مستقیم و از طریق کابل خواهد بود در نتیجه اگر فعالیت سرور متوقف یا خاموش شود امکان دسترسی به اطلاعات ذخیره شده روی DAS Storage متصل به سرور هم از بین می‌رود.

DAS مخفف Direct Attached Storage است، در این ذخیره ساز از اینترفیس‌های مختلفی مثل USB، SCSI، SATA و Esata استفاده می‌شود. پیکربندی DAS بسیار ساده‌تر از سایر استوریج‌هاست و به روش‌های مختلفی پیاده سازی می‌شود:

1- دیسک‌ها مستقیم به کیس سرور متصل شوند 2- بصورت External Enclosure 3- از طریق کارت SCSI/SAS 4- مستقیم به باس داخلی سرور متصل شوند.

انواع ذخیره سازی DAS

از معروف‌ترین DASهای تولید شده در دنیا DAS استوریج‌های برند HP هستند در ادامه چند مدل DAS از برند HP را نام می‌بریم.

  • DAS STORAGE: HPE D6000 Disk Enclosure
  • DAS STORAGE: HPE D6020 Disk Enclosure
  • DAS STORAGE: HPE D3000 Disk Enclosure
  • DAS STORAGE: HPE D2000 Disk Enclosure

مزایای ذخیره سازی DAS

DAS، استوریج ارزان قیمتی نسبت به NAS و SAN است زیرا می‌تواند مستقیم به سرور متصل شود و باید تنها هزینه خرید هارد را بپردازید. اما توجه کنید که استوریج DAS محدودیت‌های زیادی مثل نداشتن قابلیت اشتراک‌گذاری اطلاعات ، ارتقاء پذیر نبودن و نداشتن ویژگی‌هایی مانند Thin Provisioning،  Replication، Snapshotsرا دارد.

خرید استوریج اچ پی در نتسا با گارانتی معتبر

تفاوت NAS و SAN و DAS

با استوریج‌های NAS و SAN و DAS و مزایای آنها آشنا شدید این سه دسته ذخیره ساز تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که مهم‌ترین آنها به شرح زیر است:

  • DAS وابسته به سرور است اما NAS و SAN بصورت مستقل در شبکه فعالیت می‌کنند.
  • دسترسی در SAN به صورت Block level است اما در NAS و DAS به صورت File Level است.
  • استوریج DAS ارزان قیمت‌تر از NAS و SAN است.
  • استوریج NAS و SAN قابلیت اشتراک‌گذاری منابع و ارتقاء پذیری دارند اما DAS این ویژگی‌ها را ندارد.
  • استوریج‌های NAS و SAN ویژگی‌های مهمی مانند Thin Provisioning، Replication، Snapshotsرا دارند اما DAS ندارد.
  • نصب و راه اندازی DAS و NAS ساده‌تر از SAN است.
  • DAS از سیستم‌ عامل سرور استفاده می‌کند ولی NAS و SAN سیستم عامل مستقل خود را دارند.

استوریج Hybrid Flash

در سازمان‌ها و مراکزی که نیاز به ذخیره اطلاعات با حجم بالا دارند و سرعت هم برایشان اولویت دارد از استوریج‌های Hybrid Flash استفاده می‌شود، استوریج‌های hybrid flash ترکیبی از HDDها و SSDها هستند که همزمان مزیت ظرفیت بالا و عملکرد مطلوب را ارائه می‌دهند.

استفاده از استوریج Hybrid flash سبب افزایش IOPS و سرعت نسبت به استوریج‌های HDD خواهد شد که ارائه اطلاعات برای نرم افزارهای مهم تجاری را ساده‌تر می‌کند.

فروش انواع تیپ درایو اچ پی در نتسا با گارانتی معتبر

استوریج All-Flash

استوریج‌های All Flash سرعت بالاتر و IOPS بیشتری ارائه می‌دهند و عملکرد بهینه و مطلوبی دارند، نکته مهمی که در استفاده از استوریج‌های All Flash وجود دارد طول عمر و میزان ROI آنهاست.

SSDها به دلیل نداشتن دیسک گردان بطورکلی طول عمر بالاتری نسبت به هاردهای HDD دارند و کمتر دچار خرابی می‌شوند. طول عمر SSDها وابسته به میزان read و write آنها هم هست و ممکن است Write در حجم زیاد سبب خرابی SSD شود.

Software-Defined Storage چیست؟

SDS مخفف عبارت Software-Defined Storage است. نوعی معماری ذخیره سازی اطلاعات که در آن لایه اپلیکیشن ذخیره سازها از سخت افزار جدا می‌شود، در این معماری سازمان‌ها می‌توانند منابع ذخیره سازی اطلاعات خود را برنامه‌پذیر کنند و وابستگی آنها را به زیرساخت سخت افزاری از بین ببرند و ذخیره سازی را با انعطاف پذیری بسیار بالاتری ارائه دهند. با استفاد از این روش نیازی به خرید سخت افزار جدید نیست و توزیع منابع موجود در شبکه به صورت خودکار و هماهنگ انجام می‌شود.

استفاده از SDS مزایایی مانند: مقرون به صرفه بودن، عدم محدودیت، تطبیق‌پذیری خودکار SDS بر مبنای ظرفیت مورد نیاز و عدم محدودیت در انتخاب سخت افزار برای ارائه خدمات را به همراه دارد.

Storage Virtualization چیست؟

برای ایجاد محیط مجازی برای سرور، نصب سیستم عامل و ذخیره سازی اطلاعات از مجازی سازی یا Storage Virtualization استفاده می‌شود. برای سازمان‌هایی که حجم اطلاعاتی بالایی دارند و می‌خواهند از پراکندگی اطلاعات جلوگیری کنند استفاده از این روش توصیه می‌شود زیرا با استفاده از نرم افزارهای مجازی سازی می‌توان محیطی شبیه به سخت افزار اصلی ایجاد و از آن بهره برد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا