بهترین ابزارهای مانیتورینگ شبکه

معرفی 5 ابزار کاربردی مانیتورینگ شبکه

در دنیای مدرن فناوری اطلاعات، مانیتورینگ شبکه یک امر ضروری است که امکان انجام آن به شیوه دستی وجود ندارد. به همین دلیل کارشناسان شبکه از ابزارهای مانیتورینگ کارآمدی استفاده می‌کنند که اجازه می‌دهند عملکرد شبکه را پیگیری کرده و به مشکلات و نقاط ضعف آن رسیدگی کنند. در این مطلب با برخی از بهترین ابزارهای مانیتورینگ شبکه آشنا خواهیم شد.

هنگامی که صحبت از بهترین نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه به میان می‌آید با طیف بسیار گسترده‌ای از ابزارها روبرو هستیم که هریک مشخصات فنی خاص خود را دارند که پرداختن به همه آن‌ها نه تنها در یک مقاله، بلکه در چند مقاله امکان‌پذیر نیست. از این‌رو، در این مقاله سعی کردیم به معرفی برخی از گزینه‌‌های محبوب و خوش‌نام در این زمینه بپردازیم.

 


PRTG Network Monitor

PRTG Network Monitor یکی از ابزارهای محبوب و قدرتمند در زمینه مانیتورینگ شبکه است. این ابزار توسط شرکت Paessler AG توسعه داده شده و قابلیت نظارت بر ترافیک شبکه، عملکرد سرورها، دستگاه‌های شبکه و سرویس‌های اینترنتی را دارد. این راه‌حل کارآمد به واسطه یکسری ویژگی‌های کلیدی مورد توجه قرار دارد. اولین مورد نظارت چندگانه است. PRTG قابلیت نظارت همزمان بر چند شبکه را ارائه می‌دهد. به طوری که اجازه می‌دهد تمامی دستگاه‌ها و سرویس‌های مختلف خود را از طریق یک محیط یکپارچه مدیریت کنید. دومین ویژگی کاربردی ابزار فوق نظارت بلادرنگ است. این ابزار اجازه می‌دهد ترافیک شبکه را به صورت لحظه‌ای و در زمان واقعی نظارت کنید. بنابراین، قادر هستید به سرعت مشکلات را تشخیص داده و به آن‌ها واکنش نشان دهید. PRTG اجازه پیکربندی هشدارها و اعلان‌ها را می‌دهد تا در صورت بروز شناسایی مشکلات به سرعت متوجه شوید. شما می‌توانید اعلان‌ها را از طریق ایمیل، پیامک یا غیره دریافت کنید. این ابزار قابلیت گزارش‌گیری جامع را دارد. شما می‌توانید گزارش‌هایی در مورد عملکرد شبکه، ترافیک، دستگاه‌ها و سرویس‌ها دریافت کرده و بر مبنای آن‌که تغییرات لازم را اعمال کنید. همچنین، رابط کاربری کاربرپسندی دارد که پیچیدگی خاصی ندارد و به شما کمک می‌کند به سرعت و سهولت به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کنید و گزارش‌ها و نتایج نظارت را بررسی کنید.

 


Nagios؛ نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه و سیستم‌ها

ناگیوس (Nagios) یک نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه و سیستم‌ها است که به صورت متن‌باز در دسترس است. این ابزار اجازه می‌دهد تا وضعیت سرورها، سرویس‌ها، دستگاه‌ها و برنامه‌های مختلف را در یک شبکه را نظارت کنید و در صورت بروز هرگونه مشکل یا خطا، هشدارهای مربوطه را دریافت کنید. ناگیوس قابلیت‌های متنوعی را برای مانیتورینگ و نظارت بر سیستم‌ها ارائه می‌دهد. اولین مورد مانیتورینگ سرورها است. با استفاده از ناگیوس، می‌توانید وضعیت سرورها را به شکل لحظه‌ای مورد بررسی قرار دهید  و متوجه شوید که وضعیت استفاده از منابعی همچون پردازنده مرکزی، حافظه اصلی و دیسک‌ها به چه صورتی است. شما می‌توانید از ناگیوس برای نظارت بر عملکرد سرویس‌های مختلف و همچنین، وب سرورها، پایگاه‌داده‌ها، سرویس‌های ایمیل و غیره استفاده کنید و به بررسی این موضوع بپردازید که زمان پاسخ‌دهی، تعداد اتصالات همزمان و صحت عملکرد سرویس به چه صورتی است. همانند ابزار قبلی، امکان پیکربندی هشدارها و گزارش‌ها در ناگیوس وجود دارد. یکی از ویژگی‌های شاخص ناگیوس قابلیت سفارشی‌سازی با استفاده از پلاگین‌ها و افزونه‌ها است. به بیان دقیق‌تر می‌توانید از طریق نصب پلاگین‌ها قابلیت‌های جدیدی به ناگیوس اضافه کنید. با توجه به این که ناگیوس یک ابزار قدرتمند و چندمنظوره است، می‌تواند در ارتباط با نظارت بر شبکه‌های مختلف از آن استفاده کنید و عملکرد و قابلیت اطمینان شبکه و سیستم‌ها بهبود ببخشید. در نهایت از طریق رابط کاربری وبی که ناگیوس فراهم می‌کند، می‌توانید تنظیمات مانیتورینگ را انجام داده و نتایج را در قالب داشبوردها، نمودارها و گزارش‌ها مشاهده کنید. این ابزار در بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها به عنوان یک راهکار قدرتمند برای مانیتورینگ و نظارت بر شبکه‌ها و سیستم‌ها استفاده می‌شود.

 


SolarWinds Network Performance Monitor

NPM سرنام SolarWinds Network Performance Monitor یک ابزار قدرتمند مانیتورینگ شبکه است که توسط شرکت SolarWinds طراحی شده است. NPM قدرتمندترین ابزار نظارت بر شبکه‌های کامپیوتری است که اطلاعات دقیقی در ارتباط با نحوه عملکرد سرویس‌ها و تجهیزات در اختیارتان قرار می‌دهد. SolarWinds NPM طیف جامع و متنوعی از قابلیت‌ها و ویژگی‌های اصلی را ارائه می‌دهد. اولین مورد مانیتورینگ عملکرد شبکه است. با استفاده از NPM، می‌توانید وضعیت شبکه را بلادرنگ مشاهده کنید. برای این منظور قابلیت‌هایی در ارتباط با نظارت بر دستگاه‌های شبکه مثل روترها، سوئیچ‌ها و فایروال‌ها، اتصالات شبکه و پهنای باند شبکه ارائه می‌دهد. شما می‌توانید از نمودارهای بلادرنگ و داشبوردها برای نظارت و مشاهده عملکرد شبکه استفاده کنید. علاوه بر این، ابزار قدرتمندی در ارتباط با تشخیص و رفع مشکلات ارائه می‌دهد. NPM اجازه می‌دهد مشکلات شبکه را در کوتاه‌ترین زمان شناسایی و رفع کنید. با استفاده از این ابزار، می‌توانید مشکلاتی مانند قطعی ارتباط، گلوگاه‌ها، ناسازگاری پروتکل‌ها و مشکلات را پیدا کنید و به سرعت برطرف کنید. یکی از قابلیت‌های شاخص و سطح بالایی که ابزار فوق در اختیارتان قرار می‌دهد پیکربندی معیارهای مختلف است. NPM اجازه می‌دهد پهنای باند شبکه را مانیتور کرده و در صورت لزوم تغییراتی در الگوی مصرف کلاینت‌ها اعمال کنید. یکی از ویژگی‌های هیجان‌برانگیز ابزار فوق، نظارت بر روند انتقال داده‌ها است. برای این منظور دو ابزار قدرتمند و کارآمد  SolarWinds Server & Application Monitor و SolarWinds NetFlow Traffic Analyzer را ارائه می‌دهد. با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم باید بگوییم که SolarWinds NPM یک ابزار قدرتمند برای مانیتورینگ و نظارت بر شبکه‌ها است.

 


Zabbix؛ ابزاری برای مانیتورینگ شبکه

Zabbix یک نرم‌افزار متن‌باز برای مانیتورینگ و مدیریت شبکه، سرورها و دستگاه‌های مختلف است. با استفاده از Zabbix، می‌توانید عملکرد سیستم‌های خود را مانیتور کنید و به راحتی مشکلات و نقاط ضعف را شناسایی کنید. این ابزار به اندازه‌ای گسترده و فراگیر است که برای تسلط بر آن وقت قابل توجهی را اختصاص دهید. از ویژگی‌ها و قابلیت‌های اصلی Zabbix به موارد مختلفی می‌توان اشاره کرد. اولین مورد توانایی نظارت بر چند منبع است. Zabbix از طریق پروتکل‌های مختلف مانند SNMP، ICMP، JMX و غیره، قابلیت مانیتورینگ کارآمدی را در اختیارتان قرار می‌دهد تا بتوانید دستگاه‌ها و سرویس‌های مختلف تحت شبکه را به دقت مورد بررسی قرار دهید. همچنین، می‌توانید از طریق زیرساخت قابل پیکربندی Zabbix برای جمع‌آوری داده‌های عملکردی در ارتباط با بار ترافیکی پردازنده مرکزی، میزان استفاده از حافظه، پهنای باند شبکه، وضعیت سرویس‌ها و سایر معیارهای دیگر استفاده کنید. Zabbix نیز همانند سایر ابزارهای معرفی شده در این مطلب توانایی ساخت نمودارهای متنوعی از داده‌های مانیتور شده را فراهم می‌کند. شما می‌توانید نمودارها را بر اساس زمان و معیارهای مورد نظر سفارشی کنید. همچنین، Zabbix قابلیت تولید گزارشات جامع درباره عملکرد سیستم‌ها را دارد که به شما امکان می‌دهد روند تغییرات و عملکرد سیستم را بررسی و تحلیل کنید. با استفاده از ویژگی هشدارها در Zabbix، می‌توانید قوانین مشخصی را برای اعلام خطاها و وقایع مهم تعریف کنید. به طور مثال، هنگامی که اتفاقات خاصی در سیستم رخ می‌دهد، Zabbix به شما هشدار دهد تا بتوانید به طور سریع واکنش نشان دهید و مشکلات را رفع کنید. Zabbix قابلیت نظارت بر ترافیک شبکه را فراهم می‌کند که باعث می‌شود نظارت دقیقی بر پهنای باند شبکه اعمال کنید و مواردی مثل افت کیفیت سرویس‌ها را تشخیص دهید. در نهایت باید به این نکته نیز اشاره داشته باشیم که قابلیت نظارت بر سرویس‌های ابری را نیز دارد. Zabbix کاملا قابل پیکربندی است، بنابراین مشکل خاصی از بابت سفارشی‌سازی تنظیمات مطابق با نیازها وجود ندارد.

 


ابزار مانیتورینگ شبکه؛ Cisco Prime Infrastructure

Cisco Prime Infrastructure یک پلتفرم مدیریت شبکه یکپارچه ارائه شده توسط شرکت سیسکو است. این نرم‌افزار به شما اجازه می‌دهد تا شبکه‌های مبتنی بر راه‌حل‌های سیسکو را مدیریت، پیکربندی، مانیتور و تحلیل کنید. Cisco Prime Infrastructure با استفاده از رابط کاربری گرافیکی آسان و قدرتمند خود، ابزارهای متنوعی را برای اجرای وظایف مدیریت شبکه فراهم می‌کند. Cisco Prime Infrastructure یکسری مزایای کلیدی و رقابتی در مقایسه با رقبا دارد. اولین مورد توانایی پیکربندی و مدیریت دستگاه‌های شبکه است. Cisco Prime Infrastructure به شما امکان می‌دهد تا دستگاه‌های شبکه سیسکو خود را مدیریت کنید. شما می‌توانید پیکربندی، نصب، تنظیمات و به روزرسانی‌های نرم‌افزاری را بر روی دستگاه‌های مختلف از جمله روترها، سوئیچ‌ها و فایروال انجام دهید. با استفاده از Cisco Prime Infrastructure، می‌توانید عملکرد شبکه خود را مانیتور کنید و اطلاعات جامعی درباره وضعیت شبکه، پهنای باند، استفاده از منابع و سایر معیارهای مهم دریافت کنید. همچنین، ابزارهای تحلیلی پیشرفته‌ای را برای تشخیص و رفع مشکلات عملکردی و امنیتی در شبکه فراهم می‌کند.

Cisco Prime Infrastructure برای انجام بهتر و دقیق‌تر کارها قابلیت پیکربندی تنظیمات را ارائه می‌کند. شما می‌توانید قوانین دسترسی، VLAN‌ها، امنیت شبکه، خط‌مشی‌های کیفیت خدمات (QoS) و سایر تنظیمات شبکه را مدیریت کنید و به راحتی تغییرات را اعمال کنید. یکی از ویژگی‌های شاخص ابزار فوق مدیریت و پیکربندی تجهیزات بی‌سیم است. Cisco Prime Infrastructure به شما امکان می‌دهد تا شبکه‌های بی‌سیم سیسکو را مدیریت کنید. به بیان دقیق‌تر، راهکاری قدرتمند در ارتباط با نظارت بر اکسس پوینت‌ها، کنترلرهای وایرلس و تنظیمات مربوط به شبکه بی‌سیم ارائه می‌دهد. یکی دیگر از ویژگی‌های شاخص ابزار فوق پیکربندی و خودکارسازی است. با استفاده از قابلیت‌های خودکارسازی می‌توانید فرآیندهای تکراری و مکرر را خودکارسازی کنید و وقت کمتری را صرف مدیریت شبکه کنید. به عنوان مثال، می‌توانید قوانین دسترسی را به صورت خودکار بر روی دستگاه‌های شبکه پیکربندی کنید یا تنظیمات استاندارد را به صورت متمرکز اعمال کنید. با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم باید بگوییم که Cisco Prime Infrastructure یک پلتفرم قدرتمند برای مدیریت شبکه‌های سیسکو است. با استفاده از این راه‌حل‌کارآمد می‌توانید عملکرد شبکه خود را بهبود بخشید، مشکلات را شناسایی و رفع کنید، عملکرد شبکه را به دقت زیرنظر بگیرید و شبکه‌ای روان در اختیار داشته باشید.

ابزارها و راه‌حل‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم هر یک قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی دارندکه بسته به نیازها و محیط شبکه‌ باید از آن‌ها استفاده کنید. برای انتخاب بهترین ابزار، بهتر است نیازها و الزامات خاص شبکه را مورد بررسی قرار دهید تا ببینید چه ابزاری بالاترین سطح از سازگاری را با شبکه سازمانی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *