سرورهای HPE مناسب برای محیط‌های ابری

اچ پی یک‌سری سرورهای قدرتمند برای محیط‌های ابری دارد که توان پردازشی و ظرفیت ذخیره‌سازی کافی را در اختیار شرکت‌ها و سازمان‌هایی قرار می‌دهد که نیازمند پیاده‌سازی ابرهای خصوصی هستند یا در زمینه ارائه زیرساخت‌های ابرمحور به فعالیت اشتغال دارند. به طور معمول، سرورهای سری پرولیانت (HPE ProLiant) و سری HPE Synergy از محصولات شاخص در این زمینه هستند. هر دو سری سرور دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی هستند که می‌توانند در محیط‌های ابری که نیازمند عملکرد و مقیاس‌پذیری بالا هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای درک بهتر موضوع اجازه دهید توضیح کوتاهی در ارتباط با این دو سری داشته باشیم.

 

  1. HPE ProLiant: سرورهای سری پرولیانت از طراحی و ساخت قدرتمندی برخوردار هستند و می‌توانند به طور موثر و قابل اطمینان در محیط‌های ابری عمل کنند. این سرورها از فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند پردازنده‌های مقیاس‌پذیر زئون اینتل (نسل‌های یک تا چهار بسته به نوع سروری که خریداری می‌کنید) حافظه‌های DDR4 یا DDR5 با باس بالا، اتصالات شبکه 10 گیگابیت بر ثانیه و کنترلرهای ذخیره‌سازی رید پیشرفته پشتیبانی می‌کنند. معروف‌ترین سرورهای این نسل، سری ProLiant DL (رک‌مونت) و سری ProLiant ML (تاور) هستند که هر یک مزایای خاص خود را دارند.

 

پیشنهاد مطالعه: بررسی پردازنده‌های نسل چهارم اینتل زئون

 

  1. HPE Synergy: سرورهای HPE Synergy به عنوان سرورهای زیرساختی شناخته می‌شوند که یک راهکار فشرده و مقیاس‌پذیر را با هدف کاهش پیچیدگی‌های عملیاتی برای محیط‌های ابری ارائه می‌دهند. با استفاده از معماری Composable Infrastructure، HPE Synergy امکان ایجاد ابرهای خصوصی و ابرهای هیبریدی را فراهم می‌کند. این سرورها از تکنولوژی‌های مجازی‌سازی پیشرفته‌ای مانند VMware و Microsoft Hyper-V پشتیبانی می‌کنند و امکان مدیریت مرکزی و اتوماسیون را فراهم می‌سازند.

 

با این‌حال، هنگام خرید سرور HP به این نکته توجه داشته باشید که سرورهای رک‌مونت dl380 gen10 plus و dl380 gen11 از محصولات پر فروش این روزهای بازار ایران توصیف کنیم که توان پردازشی و فضای ذخیره‌سازی بالایی در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهند.

 


نرم افزارهای مرتبط با رایانش ابری

 

رایانش ابری نیازمند استفاده از یک سری نرم‌افزارها برای مدیریت، مانیتورینگ، اتوماسیون و امنیت است. برخی از نرم‌افزارهای معروف مرتبط با رایانش ابری به شرح زیر هستند:

 

  1. VMware vSphere: شرکت وی‌ام‌ویر گلچینی از بهترین‌ راه‌حل‌های کاربرد در زمینه استقرار راه‌حل‌های مجازی را ارائه می‌دهد که پرداختن به آن‌ها به یک مقاله کاربردی مفصل نیاز دارد. یکی از این راه‌حل‌ها VMware vSphere است. یک پلتفرم مجازی‌سازی است که برای ساخت و مدیریت ماشین‌های مجازی در محیط‌های ابری استفاده می‌شود. این نرم‌افزار امکان ایجاد ابرهای خصوصی، هیبریدی و عمومی را فراهم می‌کند و از قابلیت‌های مانیتورینگ، انتقال ساده ماشین‌های مجازی، توزیع منابع و امنیت پیشرفته برخوردار است.

 

  1. OpenStack: یک پروژه متن‌باز است که ابزارها و سرویس‌هایی برای ایجاد و مدیریت ابرهای خصوصی و هیبریدی فراهم می‌کند. این پروژه شامل مولفه‌هایی مثل Nova، Neutron، Cinder، Glance و غیره است که با همکاری هم، یک محیط ابری قدرتمند را فراهم می‌کنند.

 

پیشنهاد مطالعه: معرفی نرم افزار مدیریتی HPE OneView

 

  1. Kubernetes: یک پلتفرم قدرتمند است که برای اجرا و مدیریت برنامه‌های مقیاس‌پذیر در محیط ابری و محیط‌های کانتینرمحور استفاده می‌شود. این نرم‌افزار به شما امکاناتی مانند مدیریت خودکار، مقیاس‌پذیری، متعادل‌سازی بار، مانیتورینگ و امنیت را ارائه می‌کند.

 

  1. راه‌‌حل‌های سیتریکس: Citrix یکی از شرکت‌های شناخته شده در زمینه ارائه نرم‌افزارها و سرویس‌هایی برای مدیریت دسکتاپ‌ها، اپلیکیشن‌ها و امنیت در محیط‌های ابری و محیط‌های مجازی ارائه می‌دهد. یکی از محصولات معروف Citrix به نام Citrix Virtual Apps and Desktops (قبلا به عنوان Citrix XenApp و XenDesktop شناخته می‌شد) است که امکان اجرای دسکتاپ‌ها و اپلیکیشن‌ها در یک محیط مجازی را فراهم می‌کند.

Citrix Virtual Apps and Desktops به شما اجازه می‌دهد تا دسکتاپ‌ها و اپلیکیشن‌ها را به طور مرکزی در سرورهای مجازی بر روی سرویس‌دهنده‌های ابری یا سرورهای محلی اجرا کنید و آنها را به کاربران از طریق اتصالات اینترنتی تحویل دهید. این نرم‌افزار امکاناتی مانند مدیریت منابع، باراندازی متعادل، مانیتورینگ عملکرد، امنیت و اتصالات از راه دور را فراهم می‌کند.

 

علاوه بر Citrix Virtual Apps and Desktops، شرکت Citrix محصولات و سرویس‌هایی را در زمینه مدیریت دسکتاپ و اپلیکیشن در محیط ابری و محیط‌های مجازی ارائه می‌دهد. برخی از این محصولات و سرویس‌ها شامل موارد زیر هستند:

 

Citrix ADC مخفف Application Delivery Controller: یک سرویس کنترل ترافیک شبکه برای بهینه‌سازی ارائه اپلیکیشن‌ها و خدمات در محیط ابری و محیط‌های مجازی.

Citrix Workspace: یک پلتفرم کاربردی که امکان دسترسی به دسکتاپ‌ها، اپلیکیشن‌ها و فایل‌ها را از هر مکان و دستگاهی که دارای اتصال اینترنتی است، فراهم می‌کند.

Citrix Endpoint Management: یک سرویس مدیریت دستگاه‌های موبایل و تلفن‌های همراه در محیط ابری و محیط‌های مجازی است.

Citrix Content Collaboration: یک سرویس مشارکت و همکاری در اشتراک‌گذاری فایل‌ها و سند‌ها در محیط ابری است.

 

  1. مایکروسافت Hyper-V: این نرم‌افزار اجازه می‌دهد ماشین‌های مجازی را روی سیستم‌های فیزیکی اجرا کنید و چند سیستم عامل را همزمان در یک سرور یا کامپیوتر شخصی مدیریت کنید. Hyper-V بر روی سیستم‌عامل‌های ویندوز سرور قابل استفاده است. با استفاده از Hyper-V، می‌توانید ماشین‌های مجازی را برای اجرای سیستم‌عامل‌های مختلف مانند ویندوز، لینوکس و سیستم‌عامل‌های دیگر ایجاد کنید. این نرم‌افزار امکاناتی مانند مدیریت منابع سخت‌افزاری، شبکه‌بندی مجازی، مدیریت تحریم‌گذاری دسترسی و پشتیبانی از تکنولوژی‌های پیشرفته مانند مهاجرت ماشین‌های مجازی را فراهم می‌کند. Hyper-V از قابلیت‌های متنوعی برای مدیریت ماشین‌های مجازی و ایجاد محیط‌های مجازی پویا پشتیبانی می‌کند. از امکانات اصلی Hyper-V به موارد مختلفی می‌توان اشاره کرد.

 

پیشنهاد مطالعه: آموزش کامل نصب Hyper-V در ویندوز 10

 

اولین مورد ایجاد و مدیریت ماشین‌های مجازی است. Hyper-V به شما امکان می‌دهد ماشین‌های مجازی را ایجاد کنید، منابع سخت‌افزاری و تنظیمات مربوط به آنها را تعیین کنید و آنها را مدیریت کنید. مورد بعدی مدیریت منابع سخت‌افزاری است. شما می‌توانید منابع سخت‌افزاری مانند پردازنده، حافظه، دیسک و شبکه را بین ماشین‌های مجازی تقسیم و مدیریت کنید. همچنین، قابلیت‌های کاربردی خوبی در ارتباط با  شبکه‌سازی مجازی دارد. به طوری که اجازه می‌دهد تا بتوانید تنظیمات شبکه مربوط به ماشین‌های مجازی را مدیریت کنید و آنها را به شبکه‌های فیزیکی متصل کنید. یکی دیگر از قابلیت‌های جالب توجه این نرم‌افزار انتقال ساده ماشین‌های مجازی بین سرورها است، بدون اینکه دسترسی کاربران به برنامه‌ها و سرویس‌ها قطع شود.

 

پیشنهاد مطالعه: بررسی ویژگی‌های نسل 11 سرورهای HPE

 


خرید سرور اچ پی ای مناسب برای چه محیط هایی می باشد؟

 

سرورهای اچ‌پی (HP) توانایی پاسخ‌گویی به نیازهای هر نوع کسب و کاری را دارند. برای انتخاب سرور اچ‌پی مناسب باید به نیازمندی‌ها و نوع محیط کاری خود دقت کنید. برخی از محیط‌هایی که سرورهای اچ‌پی عملکرد خوبی در آن‌ها دارند به موارد زیر باید اشاره کرد:

 

محیط‌های مبتنی بر معماری کلاینت سرور: سرورهای اچ‌پی انعطاف‌پذیری بالایی دارند و گزینه مناسبی برای استقرار در مراکز داده، ارائه‌دهندگان خدمات ابری و شرکت‌های فعال در زمینه عرضه وب سرورها هستند. لازم به توضیح است که سرورهای اچ‌پی توانایی پشتیبانی از بارهای کاری سنگین، مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری بالا را دارند.

 

شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ: سرورهای اچ‌پی مناسب برای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ هستند که نیاز به پردازش و ذخیره سازی بزرگی دارند. این سرورها همچون مدل‌‌های سری ProLiant امکانات پیشرفته‌ای مانند مدیریت مرکزی، همگرایی و امنیت بالا را ارائه می‌دهند.

 

مجازی‌سازی: سرورهای اچ‌پی برای محیط‌های مجازی‌سازی نیز ایده‌آل هستند. با استفاده از سرورهای اچ‌پی و نرم‌افزارهای مجازی‌سازی مانند VMware vSphere یا Microsoft Hyper-V، می‌توانید ماشین‌های مجازی را بر روی سرورهای اچ‌پی مدیریت کنید و به مزایایی مثل کاهش هزینه‌ها، مدیریت آسان‌تر و استفاده بهینه از منابع سخت‌افزاری دست پیدا کنید.

 

کاربردهای دیتاسنتری: همان‌گونه که اشاره کردیم، خاستگاه اصلی سرورهای اچ پی به ویژه سرورهای رک‌مونت‌ها مراکز داده هستند. همچنین، این سرورها در زمینه سرویس‌دهی به زیرساخت‌های فراهمگرا (HPC) نیز عملکرد عالی دارند.

 

پیشنهاد مطالعه: بهینه سازی عملکرد hpc با همکاری اینتل و اچ پی


انواع سرورهای hpe مناسب برای محیط‌های ابری

هنگامی که صحبت از سرورهای اچ پی برای محیط‌های ابری به میان می‌آید، دو سرور DL380 Gen10 Plus و سرور DL380 Gen11 از گزینه‌های محبوب هستند، بنابراین بهتر است توضیح جمالی در ارتباط با ویژگی‌های سخت‌افزاری هر محصول ارائه کنیم. سرور DL380 Gen10 Plus پیشرفته‌تری نسل سرورهای نسل دهم است که توانایی پشتیبانی از پردازنده‌های مقیاس‌پذیر زئون اینتل نسل سوم را دارد که دسترسی به 40 هسته پردازشی را به ازای نصب هر پردازنده امکان‌پذیر می‌کند. همچنین، از طریق 32 اسلات حافظه، توانایی پشتیبانی از هشت ترابایت حافظه DDR4 با فرکانس 3200 مگاهرتز را دارد. این سرور بسته به نوع شاسی که خریداری می‌کنید تا 24 عدد هارد دیسک را پشتیبانی می‌کند و رابط‌های PCIe Gen4 را در اختیارتان قرار می‌دهد تا بتوانید کارت‌های شبکه یا گرافیک را روی سرور نصب کنید و قابلیت‌های کاربردی آن‌را افزایش دهید. این سرور از کنترلرهای HPE Smart Array Trimodal (NVMe/SAS/SATA) پشتیبانی می کند تا مشکلی از بابت انتخاب رسانه‌های ذخیره‌سازی نداشته باشید.

در سویی دیگر، سرور DL380 Gen11 را داریم که از جدیدترین سرورهای اچ پی است. این سرور از پردازنده‌های مقیاس‌پذیر نسل چهارم اینتل پشتیبانی می‌کند که در صورت نصب دو پردازنده مرکزی از نوع پلاتینیوم 120 هسته پردازشی در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین، از حافظه‌های DDR5 با باس 4800 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند و اجازه می‌دهد تا هشت ترابایت حافظه را روی سرور نصب کنید. البته، در این حالت مجبور هستید دو پردازنده روی سرور نصب کنید، زیرا هر پردازنده از 32 اسلات حافظه پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این؛ توانایی پشتیبانی از حافظه‌های HPE DDR5 SmartMemory را نیز دارد. این سرور ظرفیت ذخیره‌سازی 460 ترابایت را بسته به نوع دیسک‌ها، پیکربندی و شاسی که خریداری می‌کنید در اختیارتان قرار می‌دهد که فضای خوبی است. همچنین، در ارتباط با گذرگاه گسترشی نیز از نسل پنجم PCIe 5.0 پشتیبانی می‌کند که پهنای باند را دو برابر بیشتر از PCIe 4.0 کرده است.

هنگامی که صحبت از مقایسه سرورهای hpe مناسب برای محیط‌های ابری به میان می‌آید با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم باید بگوییم که هر دو سرور به راحتی جوابگوی نیازهای کسب و کارهای مختلف هستند، البته قیمت سرور DL380 Gen11 کمی بیشتر از سرور DL380 Gen10 Plus است.


سرورهای hpe برای محیط‌های ابری به چه کسانی پیشنهاد می شود؟

 

سرورهای اچ‌پی (HPE) برای محیط‌های ابری به گروه‌های مختلف افراد و سازمان‌ها پیشنهاد می‌شوند. برخی از این گروه‌ها به شرح زیر هستند:

 

سرویسدهندگان ابری: سرورهای اچ‌پی برای سرویس‌دهندگان ابری، از جمله ارائه‌دهندگان سرویس‌های زیرساخت به عنوان یک سرویس پیشنهاد می‌شوند. دو محصول یاد شده قابلیت‌هایی مانند مقیاس‌پذیری بالا، همگرایی، مدیریت مرکزی و انعطاف‌پذیری را به بهترین شکل در اختیارتان قرار می‌دهند.

 

پیشنهاد مطالعه: رایانش ابری چیست؟ انواع مدل‌های رایانش ابری

 

شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات: سرورهای اچ‌پی به شرکت‌های ارائه دهنده خدمات نرم‌افزاری و تیم‌های فعال در زمینه هوش مصنوعی توصیه می‌شود. شرکت‌هایی که به یک پلتفرم قابل اعتماد برای اجرای برنامه‌ها و خدمات ابری نیاز دارند.

 

شرکت‌های فعال در زمینه استریم‌های اینترنتی: شرکت‌هایی که حوزه کاری آن‌ها فعالیت‌های چند رسانه‌ای است و خدماتی مانند OTT، VOD و غیره را ارائه می‌کنند، به زیرساختی قدرتمند و قابل اطمینان برای میزبانی اطلاعات نیاز دارند. سرورهای اچ پی گزینه مناسبی برای پاسخ‌گویی به این نیاز شرکت‌ها هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *