فرق cpu box و tray چیست؟

دنیای پردازنده‌های مرکزی پردازنده های اینتل و پردازنده‌های ای ام دی متشکل از جزییات فنی و گاهی اوقات جالب توجه است. یکی از این موارد تفاوت پردازنده های تری و پردازنده های باکس است که قصد داریم در این مقاله با تفاوت‌ بین پردازنده های تری و باکس آشنا شویم و بررسی کنیم که تفاوت پردازنده بدون باکس با پردازنده تری در چیست. همچنین، در انتهای مطلب به نکات مهمی در ارتباط با تفاوت پردازنده‌های تری، باکس و استوک اشاره خواهیم کرد تا هنگام خرید آن‌ها با مشکل روبرو نشوید.

 

پیشنهاد مطالعه: هیت سینک (heatsink) چیست؟ کاربرد انواع هیت‌سینک

پردازنده تری چیست؟

پردازنده تری (Tray CPU) به پردازنده‌ای گفته می‌شود که بدون جعبه و به صورت عمده به فروش می‌رسد. معنی لغوی این واژه به معنی سینی است، زیرا در همان شرکت سازنده، بدون جعبه عرضه می‌شوند و در اصل روی سینی‌های مخصوصی قرار گرفته و به شکل انبوه به فروش می‌رسند. این پردازنده‌ها روی سینی‌های و درون محفظه‌هایی شبیه به جعبه‌ها قرار می‌گیرند و در اختیار خورده‌فروشان قرار می‌گیرند. درون این پردازنده‌ها معمولا از نظر مشخصات فنی با پردازنده‌های باکس (Box CPU) که در جعبه عرضه می‌شوند، تفاوتی ندارند. تفاوت اصلی این دو نوع پردازنده در بسته‌بندی و لوازم جانبی آن‌ها است. سی پی یوهای تری فاقد فن و هیت‌سینک هستند و خریدار باید به صورت جداگانه این لوازم جانبی را تهیه کند و به همین دلیل ارزان‌تر از پردازنده‌های باکس هستند. این امر به دلیل حذف هزینه‌های مربوط به بسته‌بندی و لوازم جانبی است. پردازنده‌های تری برای کاربرانی که در نظر دارند سیستم را خودشان اسمبل کنند یا به دنبال یک پردازنده ارزان‌تر هستند، مناسب هستند.

 

پیشنهاد مطالعه: معرفی نسل چهارم پردازنده‌های Intel Xeon Scalable

 

پردازنده باکس چیست؟

پردازنده باکس (Box CPU) به پردازنده‌ای گفته می‌شود که در جعبه و به صورت خرده‌فروشی عرضه می‌شود. این پردازنده‌ها معمولا از نظر مشخصات فنی با پردازنده‌های تری که پیش‌تر به آن اشاره کردیم و بدون جعبه عرضه می‌شوند، تفاوتی ندارند. تفاوت اصلی این دو نوع پردازنده در بسته‌بندی و لوازم جانبی آن‌ها است. سی پی یوهای باکس معمولا همراه با فن و هیت‌سینک عرضه می‌شوند و گران‌تر از پردازنده‌های تری هستند که دلیل اصلی آن هزینه‌های مربوط به بسته‌بندی و لوازم جانبی است. پردازنده‌های باکس برای کاربران و شرکت‌هایی مناسب هستند که در نظر دارند یک سیستم را به شکل آماده خریداری کنند یا به دنبال یک پردازنده با بسته‌بندی زیبا و لوازم جانبی کامل هستند. از مزایای پردازنده‌های باکس باید به بسته‌بندی زیبا و شیک، لوازم جانبی کامل و گارانتی شرکت سازنده یا شرکتی که محصول را به فروش می‌رساند اشاره کرد. البته این مدل پردازنده‌ها، معایبی نیز دارند که از آن جمله باید به گران‌تر بودن نسبت به پردازنده‌های تری، بسته‌بندی حجیم و سنگین و لوازم جانبی که ممکن است با مادربرد سازگار نباشد، اشاره کرد.

 

تفاوت پردازنده تری و باکس؟

اولین تفاوت پردازنده‌های تری و باکس در بسته‌بندی است. به‌ طور معمول پردازنده‌های تری بدون جعبه عرضه می‌شوند. در حالی که پردازنده‌های باکس در جعبه‌ای زیبا و شامل لوازم جانبی مانند فن، هیت‌سینک و دستورالعمل‌های نصب عرضه می‌شوند. پردازنده‌های تری فاقد فن و هیت‌سینک هستند، اما پردازنده‌های باکس همراه با یک فن و هیت‌سینک عرضه می‌شوند. هرچند در ارتباط با برخی از پردازنده‌های قدرتمند و رده سازمانی، شما نیاز دارید که فن و هیت سینکی را خریداری کنید که توانایی دفع حرارت را داشته باشد. به طور کلی، تفاوت پردازنده های تری (Tray) و پردازنده های باکس (Boxed) در این است که پردازنده‌های تری ارزان‌تر از پردازنده‌های باکس هستند و در بیشتر موارد فاقد گارانتی و ضمانت‌نامه هستند. همچنین، به این نکته توجه داشته باشید که پردازنده‌های باکس همراه با خمیر سیلیکون هستند و نیازی به خرید جداگانه نیست، در حالی که برای پردازنده‌های تری باید خمیر سیلیکون را به شکل جداگانه خریداری کنید. در نهایت، انتخاب بین پردازنده تری و باکس به بودجه بستگی دارد.

تفاوت CPU بدون باکس

همان‌گونه که پیش‌تر اشاره کردیم، فرق پردازنده Tray و پردازنده Box‎ در مواردی مثل بسته‌بندی و لوازم جانبی خلاصه می‌شود. همچنین، CPU بدون باکس قیمت کمتری نسبت به CPU دارای باکس دارد. همچنین، CPU باکس دارای گارانتی هستند، هرچند در ایران به دلایلی ضمانت‌نامه‌ها و گارانتی‌های شرکت سازنده چندان قابل استفاده نیست و تنها برخی از شرکت‌ها خودشان در قبال دریافت مبلغی اقدام به گارانتی کردن پردازنده می‌کنند، اما در مقیاس جهانی CPU بدون باکس فاقد گارانتی است. البته، ذکر این نکته ضروری است که در بیشتر موارد گارانتی یک یا دو ساله هستند و به ندرت پیش می‌آید که پردازنده‌ای با مشکل سخت‌افزاری روبرو شود.

 

تفاوت قیمت CPU Tray و Box

تفاوت قیمت CPU Tray و box چیزی در حدود 10 تا 20 درصد است و نباید انتظار داشته باشید که یک پردازنده تری را با نصف قیمت خریداری کنید، زیرا در اصل شما برای خرید یک محصول مشخص هزینه می‌کنید و قرار نیست قیمت پایه یک محصول به یکباره کاهش شدیدی داشته باشد. به عنوان مثال، قیمت پردازنده Core i5-12400F Tray در حدود 100 دلار است، در حالی که قیمت پردازنده Core i5-12400F Box حدود 120 دلار است. این تفاوت قیمت به دلیل حذف هزینه‌های مربوط به بسته‌بندی و لوازم جانبی است. پردازنده Tray بخریم یا باکس؟ در پاسخ باید بگوییم که اگر فروشنده مطمئن و قابل اعتمادی را می‌شناسید، پیشنهاد ما این است که پردازنده تری بخرید که قیمت کمتری دارد، زیرا در هر دو حالت، برای پردازنده‌های پیشرفته مجبور به خرید فن و هیت سینک جداگانه هستید.

 

پردازنده تری، دست دوم یا استوک است؟

نکته بسیار مهمی که باید در این زمینه به آن اشاره داشته باشیم این است که پردازنده تری، نه دست دوم است و نه استوک. پردازنده تری به پردازنده‌ای گفته می‌شود که بدون جعبه، به صورت عمده به فروش می‌رسد. این پردازنده‌ها دقیقاً از نظر مشخصات فنی با پردازنده‌های باکس (Box CPU) که در جعبه عرضه می‌شوند، تفاوتی ندارند. تفاوت اصلی این دو نوع پردازنده در بسته‌بندی و لوازم جانبی آن‌ها است. این در حالی است که پردازنده‌های دست دوم، پردازنده‌هایی هستند که قبلا توسط یک کاربر استفاده شده‌اند. این پردازنده‌ها ممکن است آسیب دیده باشند یا عملکرد آن‌ها کاهش یافته باشد. پردازنده‌های استوک نیز پردازنده‌هایی هستند که به دلیل وجود یک مشکل جزئی در تولید، مرجوع شده‌اند. این پردازنده‌ها معمولا پس از تعمیر یا جایگزینی قطعات معیوب، دوباره به بازار عرضه می‌شوند. بنابراین، پردازنده تری، پردازنده‌ای نو است که فقط فاقد بسته‌بندی و لوازم جانبی است و ارزان‌تر از پردازنده‌های باکس هستند، در حالی که پردازنده استوک یا دست دوم است و توصیه نمی‌شود. اگر دوست دارید سیستمی که از آن استفاده می‌کنید از جانب پردازنده با مشکل سخت‌افزاری روبرو نشود، پیشنهاد ما این است که به سراغ خرید پردازنده استوک نروید.

 

اکنون به این پرسش مهم می‌رسیم که چگونه پردازنده تری را از دست دوم تشخیص دهیم؟

تشخیص پردازنده تری از دست دوم، کار چندان دشواری نیست. به شرطی که به چند نکته مهم دقت کنید. پردازنده‌های تری معمولا بدون جعبه و به صورت سینی عرضه می‌شوند. پردازنده‌های دست دوم نیز معمولا بدون جعبه هستند، اما ممکن است آثار استفاده از آن‌ها، مانند خراش یا لکه، روی آن‌ها دیده شود. پردازنده‌های تری ظاهری نو دارند، اما پردازنده‌های دست دوم ممکن است مات باشند یا نشانه‌هایی از شکستگی یا جای پین‌های سوکت روی آن‌ها وجود داشته باشد. همچنین، در هنگام خرید از فروشنده بخواهید که شناسه پردازنده را به شما بگوید. شناسه پردازنده یک کد 12 رقمی است که روی پردازنده حک شده است. شما می‌توانید با استفاده از این کد، مشخصات پردازنده را در وب‌سایت سازنده آن بررسی کنید.

از فروشنده بخواهید که پردازنده را برای شما آزمایش کند. اگر پردازنده کار کرد می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهای تست پردازنده، عملکرد آن را بررسی کنید. اگر قصد خرید پردازنده تری را دارید، حتما قبل از خرید، آن را به دقت بررسی کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید.

همچنین، ذکر این نکته ضروری است، هنگامی که صحبت از کاربرد متفاوت پردازنده Tray و box به میان می‌آید باید به این نکته اشاره داشته باشیم که پردازنده‌های Tray و Box از نظر عملکرد تفاوتی با یکدیگر ندارند. هر دو نوع پردازنده از فناوری‌ها و مشخصات فنی یکسانی برخوردار هستند. فرق cpu tray با box در بسته‌بندی و لوازم جانبی آن‌ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *