فرمت تعریف شده برای برچسب‌های بارکد دیتا کارتریج اچ‌پی

فرمت استاندارد تعریف شده کنوانسیون‌ها برای برچسب‌های بارکد دیتا کارتریج

علاوه بر جزئیات فنی، نحوه کدگذاری اطلاعات روی برچسب و خواندن داده‌ها توسط اسکنر، اطلاعات برچسب‌های بارکد رسانه نواری توسط مجموعه قراردادهایی نیز کنترل می‌شوند. در این‌جا به طور اجمالی فرمت‌های هر دو نوع نوار DLT و LTO را به همراه فرمت‌های داده‌ها، تمیز کردن و کارتریج‌های تشخیصی هر فناوری مورد بررسی قرار می‌دهیم. برخی از معیارهای قالب در اصل قراردادهایی هستند که برای استانداردسازی (تا حد امکان) بین تولیدکنندگان اتوماسیون و نوار استفاده می‌شوند. سایر معیارهای قالب برای برخی از محصولات اتوماسیون نوار، برخی محصولات نرم‌افزاری کاربردی یا هر دو مورد نیاز است.

پیشنهاد مطالعه: تفاوت ذخیره ساز نواری و دیتا کارتریج

·         فرمت‌های نوع DLT

انواع نوار و درایو DLT را می‌توان به سه نسخه DLT، DLT1 و SDLT تقسیم کرد. اولین نسخه DLT‌ها بودند. این رسانه به عنوان رسانه نوع III شناخته می‌شد و با اولین درایوهای DLT-2000 استفاده می‌شد. با ظهور درایو DLT-4000، رسانه Type IV که برخی منابع آن‌را Compact 4 نام‌گذاری کرده‌اند، توسعه یافته است. رسانه نوع IV هنوز در درایو DLT-8000 استفاده می‌شود. درایوهای DLT1 و VS80 که توسط Benchmark توسعه داده شده‌اند، از رسانه نوع IV استفاده می‌کنند اما فرمت آن با سایر انواع درایوهای DLT سازگار نیست. همچنین، درایوهای DLT1 و VS80 به یک کارتریج تمیزکننده نیاز دارند. به تازگی، درایوهای سوپر DLT، SDLT-1 و SDLT-2، با رسانه نوع 1 SDLT که برخی منابع آن را Compact 5 می‌نامند و کارتریج تمیزکننده به بازار عرضه شده‌اند.

جدول زیر ماتریس سازگاری را برای این انواع رسانه نشان می‌‌‌دهد:

Description شماره سریال محصول DLT 30 DLT 40 DLT 70 DLT 80 DLT 1 DLT VS80 SDLT-110 SDLT-160
HP DLT tape IV Data Cartridge 40/70/80 GB1 C5141F N/C R/W R/W R/W R/W R/W R فقط R فقط
HP DLT tape IIIXT Data Cartridge 30 GB1 C5141A R/W R/W R/W R/W R/W N/C N/C N/C
HP DLT Cleaning Cartridge C5142A C C C C N/C N/C N/C N/C
HP DLT VS/DLT1eCleaning Cartridge C7998A N/C N/C N/C N/C C C N/C N/C
HP SDLT 220-320 GB tape Cartridge1 C7980A N/C N/C N/C N/C N/C N/C R/W3 R/W3
HP SDLT 220-320 Cleaning Cartridge C7982A N/C N/C N/C N/C N/C N/C C C

 

N/C = سازگار نیست، C = تمیز کردن، R/W = سازگار با عملیات خواندن و نوشتن.

1 ظرفیت داده‌های فشرده شده

2 اکثر درایوهای SDLT شرکت HP، قادر به خواندن رسانه Type IV هستند که توسط درایوهای DLT نوشته شده‌اند.

درایوهای 3SDLT-160 می‌توانند نوارهای نوشته شده روی درایو SDLT-110 را بخوانند. نوارهای نوشته شده با فرمت SDLT-160 فقط با درایوهای SDLT-160 سازگار هستند.

جدول زیر سایر اطلاعات مربوط به کارتریج‌های نواری DLT را نشان می‌دهد:

DLT Tape III IIIXT IV
 

 

ظرفیت قالب بندی شده (گیگابایت بومی)
DLT 2000 10 N/A N/A
DLT 200XT 10 15 N/A
DLT 4000 10 15 20
DLT 7000 10 15 35
DLT 8000 10 15 40
ویژگی های نوار
طول نوار (بر حسب Feet) 1200 1828 1828
رنگ کارتریج خاکستری سفید سیاه

 

برچسب‌های بارکد نوع DLT  چیزی در حدود 6 یا 7 کاراکتر طول دارند. در هر صورت، شش کاراکتر اول به عنوان شناسه حجم نامیده می‌شوند. در صورت وجود، کاراکتر هفتم به عنوان شناسه رسانه نامیده می‌شود. البته، در برخی موارد برچسب‌های 8 کاراکتری DLT نیز در ارتباط با رسانه SDLT در بازار پیدا می‌شوند. در این مورد دو کاراکتر شناسه رسانه وجود دارد. در این حالت، تنها حروف بزرگ A تا Z به همراه اعداد 0 تا 9 مجاز هستند و تمام قراردادهای دیگر مشخصات ANSI از جمله ستاره برای کاراکترهای شروع و پایان وجود دارند. همچنین، دقت کنید که از رقم چک‌سام استفاده نمی‌شود.

·         فرمت برچسب بارکد DLT1 و VS80

برچسب‌های بارکد برای رسانه‌های نوع IV که در درایوهای DLT1 و VS80 استفاده می‌شوند معمولا از هفت کاراکتر استفاده می‌کنند. قراردادی که هیولت پاکارد استفاده کرده است این است که دو کاراکتر اول کاراکترهای آلفا و چهار کاراکتر بعدی عددی باشند. کاراکتر هفتم باید “B” باشد. توضیح کامل فرمت این کارتریج ها به شرح زیر است:

6 کاراکتر ولوم از کاراکترهای الفبایی (A-Z) و (0-9) به هر ترتیبی ممکن است تشکیل شده‌اند، با این استثنا که ترکیب‌های “CLN” و “DG(space)” که در یادداشت زیر توضیح داده شده است، نباید به عنوان ولوم معمولی استفاده شوند.

نکته: این یادداشت فقط برای کارتریج‌های تمیزکننده و عیب‌یاب قابل استناد است. 3 کاراکتر الفبایی عددی اول در دنباله، نوع کارتریج مورد استفاده را تعیین می‌کند. کارتریج‌های تشخیصی با عبارت “DG(space)” شروع می‌شوند و به دنبال آن تعدادی از کاراکترها می‌آیند. کاتریج‌های تمیزکننده با “CLN” شروع می‌شوند و در ادامه دنباله‌ای از کاراکترها قرار می‌گیرد. همچنین، کاراکتر هفتم یک “B” است.

·         فرمت برچسب بارکد DLT

رسانه نوع IV که در درایوهای DLT مورد استفاده قرار می‌گیرد از برچسب‌های 6 یا 7 کاراکتری استفاده می‌کند. بخش عمده‌ای از رسانه‌های اولیه تنها از شش کاراکتر استفاده می‌کردند که متشکل از هر ترکیبی از کاراکترهای آلفا و اعداد بودند. بعدها، اضافه شدن کاراکتر هفتم “D” به عنوان توصیفگر توسط برخی از سازندگان به رسمیت شناخته شد تا آن از رسانه‌های مورد استفاده در درایوهای DLT1 و VS80 متمایز شوند. علاوه بر این، اضافه کردن “E” به عنوان هفتمین کاراکتر توسط برخی از فروشندگان اتوماسیون نیز به رسمیت شناخته شده تا فرآیند تشخیص رسانه نوع III (بدون توجه به قالب) از رسانه نوع IV ساده شود. فروشنده دیگری (ATL) از “E” برای تشخیص رسانه نوع IV (بدون توجه به قالب) از رسانه نوع III استفاده می‌کنند. دقت کنید که این دو قرارداد با یکدیگر تضاد دارند. برای کارتریج‌های تمیزکننده و کارتریج‌های تشخیصی، برخی از کتابخانه‌ها از “C” به عنوان کاراکتر هفتم استفاده می‌کنند. اکثر ذخیره سازهای تیپ Library اچ پی از قالب برچسب شش کاراکتری استفاده می‌کنند. توضیح کامل فرمت کارتریج‌های DLT به شرح زیر است:

6 کاراکتر ولوم از کاراکترهای الفبایی (A-Z) و (0-9) به هر ترتیبی تشکیل شده‌اند، با این استثنا که ترکیب‌های “CLN” و “DG(space)” که در یادداشت زیر توضیح داده شده است، نباید به عنوان ولوم معمولی استفاده شوند.

لازم به توضیح است که این یادداشت تنها در ارتباط با کارتریج‌های تمیزکننده و عیب‌یاب قابل استناد است. 3 کاراکتر الفبایی عددی اول در دنباله، نوع کارتریج مورد استفاده را تعیین می‌کند. کارتریج های تشخیصی با “DG(space)” شروع می‌شوند و به دنبال آن تعدادی کاراکترها می‌آیند. کارتریج‌های تمیزکننده نیز با “CLN” شروع می‌شوند و در ادامه کاراکترهای دیگر می‌آیند. در این‌جا کاراکتر هفتم ممکن است وجود نداشته باشد یا موجود باشد. در صورت وجود این کاراکتر یک D»، «C یا یک «E» است.

استعلام قیمت tape drive با تماس با کارشناسان نتسا

·         قالب برچسب نوار کد SDLT

رسانه SDLT مورد استفاده در درایوهای SDLT-1 (110 گیگابایت بومی) و SDLT-2 (160 گیگابایت بومی) معمولا از برچسب‌های 7 یا 8 کاراکتری استفاده می‌کند. قالب برچسب مانند سایر انواع رسانه‌های DLT است، با این استثنا که شناسه رسانه ممکن است S”، “S1 یا “S” باشد. Hewlett-Packard و سایر فروشندگان اتوماسیون از شناسه “S” استفاده می‌کنند، در حالی که ATL استفاده از هر دو شناسه “S1” و “S2” را توصیه می‌کند. به دلیل محدودیت فضا در اندازه برچسب، استفاده از برچسب‌های هشت کاراکتری در ارتباط با برخی از کتابخانه‌ها ممنوع است.

·         فرمت‌های نوع LTO

فرمت نوار اولتریوم LTO سرنام (Linear Tape Open) اکنون شامل درایوها و رسانه‌های نسل اول (100 گیگابایت بومی) و رسانه‌های نسل دوم (200 گیگابایت بومی) است. به استثنای رنگ کارتریج (HP با مارک Gen 1 = آبی، HP با نام تجاری Gen 2 = قرمز)، هر دو کارتریج از نظر فیزیکی بسیار شبیه به هم به نظر می‌رسند، تنها تفاوت در برچسب‌ها فرمت اطلاعات روی برچسب است. مشخصات کامل قالب برچسب به شرح زیر است:

برچسب همیشه شامل 8 کاراکتر است که 6 کاراکتر شناسه ولوم و به دنبال آن 2 کاراکتر می‌آیند که شناسه رسانه هستند. کاراکترهای شناسه ولوم در قالب کاراکترهای ASCII A-Z (41h-5Ah) و 0-9 (30h-39h) به هر ترتیبی هستند، به استثنای ترکیب‌های ویژه “CLN” و “DG(space)” که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم.

2 کاراکتر شناسه رسانه باید درج شوند و باید از شناسه ولوم پیروی کنند. کاراکترهای رسانه باید شامل 2 کاراکتر اسکی محدود به A-Z (41h-5Ah) و 0-9 (30h-39h) باشند که نوع کارتریج مورد استفاده را مشخص می‌کند. در حال حاضر، رشته کاراکتر “Lg” در جایی استفاده می‌شود که “L” نوع کارتریج LTO را مشخص می‌کند. کاراکتر بعدی “g” (الفبایی) نسلی از کارتریج LTO را مشخص می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: بررسی اچ‌پی دیتا کارتریج LTO-9

سه کاراکتر الفبایی عددی اول در دنباله، نوع کارتریج را تعیین می‌کند. کارتریج‌های عیب‌یابی به صورت [DG{space}vnn] هستند که در آن “DG{space}” شناسه کارتریج تشخیصی، “v” شناسه نوع درایو است، و “nn” دنباله‌ای از اعداد است (به عنوان مثال، DG 100). کارتریج‌های تمیزکننده قالب [CLNvnn] را دارند که در آن “CLN” شناسه کارتریج تمیزکننده، “v” شناسه نوع درایو، و “nn” دنباله‌ای از اعداد است (به عنوان مثال، CLNH99L1). برچسب‌های کارتریج تمیزکننده یک شناسه نوع رسانه منحصر به فرد دارند که با نوع درایو مطابقت دارد. در این‌حا تنها از کاراکترهای ASCII A-Z (41h-5Ah) و 0-9 (30h-39h) می‌توان استفاده کرد. این رشته‌ها باید همیشه دقیقا شش کاراکتر باشند.

تولید کننده درایو شناسه نوع درایو (v“)
HP H
IBM I
Seagate S
Universal U

 

در زیر شرح مفصل‌تری از شناسه‌های رسانه‌ای ممکن و مجاز شناخته شده برای کارتریج‌های LTO ارائه شده است.

·         فرمت کارتریج داده LTO

nnnnnnXY

nnnnnn – شماره سریال ولوم است (زمانی که رنگ کدگذاری “volser” نامیده می‌شود). در این‌جا اندازه باید دقیقا شش کاراکتر باشد و و ترکیبی از حروف و اعداد است (A-Z، 0-9).

XY:  شناسه رسانه است و می‌تواند کارکترهای الفبایی و اعداد (A-Z، 0-9) باشد.

 

جدول شناسه رسانه
X Y توضیحات
L 1 LTO 1st Generation Data Tape 100% length (for example 100GB Native)
L 2 LTO 2nd Generation Data Tape 100% length (for example 200GB)
L 3 LTO 3rd Generation Data Tape 100% length (for example 400GB)
L 4 LTO 4th Generation Data Tape 100% length (for example 800GB)
L A LTO 1st Generation Data Tape 50% length (for example 50GB)
L B LTO 1st Generation Data Tape 30% length (for example 30GB)
L C LTO 1st Generation Data Tape 10% length (for example 10GB)
L D LTO 2nd Generation Data Tape 50% length (for example 100GB)
L E LTO 2nd Generation Data Tape 30% length (for example 60GB)
L F LTO 2nd Generation Data Tape 10% length (for example 20GB)
L G LTO 3rd Generation Data Tape 50% length (for example 200GB)
L H LTO 3rd Generation Data Tape 30% length (for example 120GB)
L I LTO 3rd Generation Data Tape 10% length (for example 40GB)
L J LTO 4th Generation Data Tape 50% length (for example 400GB)
L K LTO 4th Generation Data Tape 30% length (for example 240GB)
L L LTO 4th Generation Data Tape 10% length (for example 80GB)

 

·         کارتریج تمیزکننده LTO یا LTO Cleaning cartridge

CLNvnnXY

CLN:  نشان می‌دهد یک کارتریج تمیز‌کننده است.

v – نوع درایو (سازنده درایو) را مشخص می‌کند و تنها کارکترهای الفبایی (A-Z) را شامل می‌شود.

nn – شماره سریال ولوم است (0-9).

XY – شناسه رسانه است (void = شناسه حجم)

شناسه‌های ولوم برای کارتریج‌های تمیزکننده با کارتریج‌های داده متفاوت است. مهم است که بدانیم هر سازنده درایو LTO مثل HP، IBM، Seagate و Fujitsu ممکن است کارتریج تمیزکننده متفاوتی به بازار عرضه کرده باشند.

جدولی زیر به شما در شناسایی سازندگان درایو کمک می‌کند:

نوع درایو ’v‘ سازنده درایو شناسه رسانه برچسب کل بارکد
H HP C1 CLNHnnC1
I IBM C2 CLNHnnC2
S Seagate C3 CLNHnnC3
F Fujitsu C4 CLNHnnC4
U Universal CU CLNHnnCU

امروزه، کارتریج تمیز کننده یونیورسال به شکل گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید که کارتریج تمیزکننده در دو مکان در برچسب بارکد تعریف می‌شوند، زیرا برخی از فروشندگان اتوماسیون از بخش CLNvnn استفاده می‌کنند و برخی دیگر به شناسه رسانه و XY، برای تعیین نوع رسانه نگاه می‌کنند. در حال حاضر کارتریج‌های تشخیصی LTO وجود ندارند.

 


نحوه خواندن لیبل بارکد در دستگاه Tape Library و Tape Autoloader

فرض کنید، برچسب کارتریج تمیز کننده یا همان Cleaning cartridge، روی کارتریج داده اعمال نشده یا برچسب LTO روی کارتریج DLT نصب شده است. چنین برچسب‌گذاری اشتباهی می‌تواند منجر به آسیب دیدن احتمالی کارتریج، درایوها یا روباتیک کتابخانه (library robotics) شود و باعث بروز مشکلاتی در هنگام استفاده خواهد شد.

لازم به توضیح است که مدل های HP 4215، 7215، 4228، 4248، 4448، 7228، 7248 و 7448 اطلاعات برچسب بارکد را تفسیر نکردند. این‌ها فقط کتابخانه‌های DLT بودند، در نتیجه محتویات برچسب در حین خواندن به برنامه میزبان منتقل می‌شدند. در این حالت، حداکثر شش کاراکتر به میزبان منتقل می‌شد. این‌ها شش کاراکتر اول برچسب (همانطور که یک انسان آن‌ها را می‌خواند، از چپ به راست) بودند.

مدل‌های HP A4825-252/400/588 و A4846-100 محتویات برچسب بارکد را تفسیر کردند. این کتابخانه‌های مبتنی بر DLT زمانی که عملیات تمیز کردن کارتریج آغاز می‌شود به کاراکتر هفتم کارتریج یعنی “C” نیاز دارند.

مدل‌های HP SureStore ½0 تا 10/100 و HP SureStore 1/9 محتویات برچسب بارکد را تفسیر نمی‌کنند. با این حال، تنظیماتی برای این مدل‌ها وجود دارد که امکان تغییر حالت را برای تعیین تعداد کاراکترهای کتابخانه به میزبان می‌دهد. تنظیمات ممکن به این صورت است که حداکثر 6، 7 یا 8 کاراکتر برای میزبان ارسال شود. اولین کاراکترها، یعنی شناسه حجم، اولین کاراکترهایی هستند که ارسال می‌شوند. به عنوان مثال، یک کتابخانه LTO که حداکثر روی شش کاراکتر تنظیم شده است، خواندن برچسب هشت کاراکتری “AB1234L1” شناسه رسانه “L1” را نمی‌فرستد و به جای آن تنها برچسب ولوم شش کاراکتر اول “AB1234” را ارسال می‌کند. در ارتباط با برخی از برنامه‌های میزبان باید به این نکته دقت کنید.

کتابخانه‌های HP SureStore 3/30، 6/100 و 10/588 اطلاعات برچسب بارکد را تفسیر نمی‌کنند. این کتابخانه‌ها فقط با درایوهای DLT4000 یا DLT7000 در دسترس هستند. تفسیر اطلاعات بارکد به همان شکلی انجام می‌شود که پیش‌تر در ارتباط با مدل‌های 10/180 و 20/700 در زیر برای شناسه‌های “C”، “D”، “E” و “R” به آن اشاره کردیم. توضیح داده شده است. سایر شناسه ها برای این کتابخانه ها ناشناخته هستند.

پیشنهاد مطالعه: تکنولوژی ذخیره سازی مبتنی بر نوار یا Tape چیست؟

HP SureStore مدل های 10/180 و 20/700 اطلاعات روی برچسب بارکد را تفسیر می کنند. شناسه رسانه، هفتمین کاراکتر بارکد، به صورت زیر تفسیر می‌شود:

توضیحات شناسه رسانه
یک کارتریج تمیزکننده DLT CompacTape III یا DLT را نشان می‌دهد. C
یک کارتریج DLT CompacTape IV را نشان می‌دهد. D
یک کارتریج DLT CompacTape III XT را نشان می‌دهد. R
یک کارتریج استاندارد 9840 را نشان می‌‌دهد E
یک کارتریج LTO را نشان می‌دهد. L

 

سری TL891 مدل Compaq اطلاعات برچسب بارکد را تفسیر نکرده است.

سری TL895 مدل Compaq اطلاعات برچسب بارکد را تفسیر نکرده است.

مدل Compaq SSL2020 که دارای کتابخانه AIT است، اطلاعات برچسب بارکد را تفسیر نکرده است. برچسب این محصول که همراه با کتابخانه ارسال می‌شود دارای یک رقم چک‌سام است.

مجموعه کتابخانه‌های HP ESL ESL9198 و ESL9326 که به‌عنوان مدل‌های Compaq با همین نام فروخته می‌شوند، اطلاعات را تفسیر می‌کنند. این کتابخانه‌ها به شکل مدل‌های DLT، LTO و SDLT-1 ارائه شده‌اند.

پیشنهاد مطالعه: ارورهای رایج ذخیره سازهای تیپ درایو MSL2040, MSL3040, MSL6480


بایدها و نبایدها در خصوص بارکد لیبل Tape Cartridge

 

  • برچسب‌ها را فقط از تامین‌کنندگان مورد تایید شرکت اچ‌پی سفارش دهید.
  • برچسب‌ها را با چاپگرهای شخصی چاپ نکنید.
  • فقط از قالب توصیه شده برای اطلاعات برچسب نوار استفاده کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که برچسب برای قطعه رسانه‌ای که روی آن قرار داده شده است، مناسب باشد. به عنوان مثال، برچسب AIT را روی کارتریج LTO قرار ندهید.
  • برچسب را در جایی به جز در ناحیه تایید شده کارتریج قرار ندهید.
  • به جهت‌گیری برچسب، به خصوص برای برچسب‌های LTO توجه کنید.
  • الزامات و محدودیت‌های برنامه نرم‌افزاری خود را در ارتباط با برچسب های بارکد به دقت درک کنید.
  • کتابخانه خود را در صورت امکان پیکربندی کنید تا با برچسب‌ها و برنامه نرم‌افزاری شما به بهترین شکل کار کند.
  • روی برچسب بارکد چیزی ننویسید.
  • برچسب‌ها را روی کارتریج روی هم قرار ندهید. قبل از افزودن برچسب جدید، برچسب موجود را حذف کنید.
  • از برچسب‌های LTO دوباره استفاده نکنید. هنگامی که یک برچسب LTO از یک کارتریج جدا می‌شود، چسب قادر به نگه داشتن مجدد برچسب به کارتریج نیست.
  • برای چسباندن برچسب به کارتریج از چسب‌های دیگر مانند نوار استفاده نکنید. انعکاس نوار باعث می‌شود تا اسکنر توانایی خواندن برچسب را نداشته باشد.
  • سعی کنید از برچسب‌های LTO ظرف یک سال پس از دریافت آن‌ها استفاده کنید. چسب روی کاغذ در گذر زمان کارایی خود را از دست می‌دهد. هنگامی که برچسب بر روی کارتریج LTO قرار می‌گیرید، ویژگی‌های چسب حفظ می‌شوند.
  • برچسب‌های آسیب دیده روی نوارها را جایگزین کنید. اگر دنباله کاراکترهای دقیق مورد نیاز است، پیشنهاد می‌کنیم به EDP/Colorflex مراجعه کنید و آن را سفارش دهید. وب سایت این مجموعه به نشانی colorflex.com در دسترس قرار دارد. پس از مراجعه به این سایت به بخش TriOptic بروید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا