مفهوم SD-WAN چیست؟ چرا راهکار SD-WAN

SD-WAN به بیان ساده

به بیان ساده مفهوم SD-WAN را میتوان شبکه منطقه گسترده نرم‌افزار-محور (SD-WAN) مخفف Software-Defined Wide Area Network نامید. SD WAN یک معماری شبکه است که از نرم‌افزار برای کنترل و مدیریت شبکه گسترده استفاده می‌کند. SD-WAN در نقطه مقابل معماری‌ سنتی شبکه گسترده (WAN) قرار دارد که از سخت‌افزار برای کنترل شبکه استفاده می‌کنند. به بیان دقیق‌تر، SD-WAN نسخه‌ای مجازی از شبکه گسترده است که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد، طیف گسترده‌ای از سرویس‌ها و فناوری‌های زیربنایی مثل MPLS، LTE و خدمات اینترنت پهن باند را به خدمت بگیرند تا یک اتصال ایمن برای دسترسی به برنامه‌های کاربردی وب‌محور در اختیار کاربران قرار دهند. با این توصیف باید بگوییم که SD-WAN با استفاده از نرم‌افزارهای کاربردی قدرتمند، امکان مدیریت و کنترل شبکه‌ها را از راه دور فراهم می‌کند، به همین دلیل برای شرکت‌هایی که دارای شعبات مختلف یا کارمندانی هستند که در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف قرار دارند، مناسب است.

پیشنهاد مطالعه: MPLS چیست؟ مزایای استفاده از MPLS

با استفاده از SD-WAN، شرکت‌ها می‌توانند بار ترافیک شبکه را بین اینترنت و خطوط اختصاصی توزیع کنند و برای اتصال شعبات و دفاتر مختلف خود از این راهکار قدرتمند استفاده کنند. همچنین، SD-WAN امکانات امنیتی قدرتمندی مثل رمزنگاری ترافیک را برای افزایش سطح امنیتی کانال‌های ارتباطی مورد استفاده قرار می‌دهد.

 

 


مزایای SD WAN چیست؟

SD-WAN مزایای زیادی نسبت به معماری‌ سنتی شبکه‌های گسترده (WAN) دارد که از مهم‌ترین آن‌ها به موارد زیر باید اشاره کرد:

 

  • انعطاف‌پذیری بیشتر:

SD-WAN انعطاف‌پذیرتر از معماری‌ شبکه‌های گسترده است، زیرا می‌توان آن را برای استفاده از انواع مختلف لینک‌های ارتباطی مثل MPLS، LTE، 5G و غیره پیکربندی کرد. این انعطاف‌‌پذیری به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا بهترین راه‌حل را متناسب با نیازهای کاری انتخاب کنند.

  • کارایی بیشتر:

SD-WAN عملکرد به مراتب بهتری نسبت به شبکه‌های گسترده سنتی دارد، زیرا می‌تواند ترافیک شبکه را بهینه کند و مانع بروز مشکل ازدحام شود. این کارایی می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های کارکردی شبکه و افزایش عملکرد شود، به طوری که در بلندمدت سودآوری خوبی برای شرکت‌ها به همراه دارد.

  • امنیت بیشتر:

SD-WAN بالاترین سطح از انعطاف‌پذیری در ارتباط با پشتیبانی از ابزارهای امنیتی مثل فایروال‌ها و رمزگذاری را ارائه می‌کند. همین مسئله باعث شده تا شبکه‌های گسترده نرم‌افزار-محور در برابر طیف گسترده‌ای از تهدیدات سایبری ایمن باشند.

 

با توجه به مزایایی که به آن‌ها اشاره کردیم، باید بگوییم که SD-WAN در حال تبدیل شدن به یک فناوری محبوب در ارتباط با شبکه‌های گسترده است، زیرا می‌تواند مزایای زیادی نسبت به معماری شبکه‌های گسترده سنتی ارائه دهد. اگر به دنبال بهبود انعطاف‌پذیری، کارایی و امنیت شبکه گسترده خود هستید، SD-WAN یک گزینه عالی است.

 

پیشنهاد مطالعه: معرفی تکنولوژی SD-WAN پپلینک + مزایای و کاربرد

 


معماری SD-WAN

به طور معمول، معماری SD-WAN شامل سه لایه زیر است:

 

لایه‌ دستگاه‌های مرزی: این لایه شامل دستگاه‌هایی است که در لبه شبکه قرار گرفته‌اند و وظیفه‌ اتصال شبکه داخلی به شبکه بیرونی (مثل اینترنت) و مدیریت ترافیک شبکه را بر عهده دارند. این دستگاه‌ها روترها، فایروال‌ها و سوئیچ‌های مخصوص SD-WAN هستند.

 

لایه کنترل: در این لایه، نرم‌افزارهای SD-WAN به کار گرفته می‌شوند و وظیفه‌ مدیریت ترافیک شبکه، مسیریابی داده‌ها و تصمیم‌گیری در مورد استفاده از شبکه‌های مختلف را بر عهده دارند. در واقع، این لایه مسئول مدیریت و کنترل ترافیک شبکه است.

 

لایه‌ مدیریت: در این لایه، ابزارهای مدیریت شبکه به کار گرفته می‌شوند که به مدیران شبکه کمک می‌کنند تا شبکه را مدیریت کنند، عیب‌یابی کنند و از عملکرد شبکه نظارت داشته باشند.

 

پیشنهاد مطالعه : شبکه چیست به زبان ساده

 

این لایه‌ها خود متشکل از مولفه‌های مختلفی هستند که دو مورد از آن‌ها اهمیت بیشتری دارند. این مولفه‌ها به شرح زیر هستند:

 

کنترل‌کننده SD-WAN: کنترل‌کننده SD-WAN مسئول مدیریت و کنترل شبکه SD-WAN است. این کنترل‌کننده مسئولیت تنظیم خط‌مشی‌ها، نظارت بر شبکه و مدیریت امنیت را بر عهده دارد.

نقاط پایانی SD-WAN: نقاط پایانی SD-WAN دستگاه‌هایی هستند که به شبکه SD-WAN متصل هستند. این گره‌ها می‌توانند روترها، سوئیچ‌ها یا دستگاه‌های لبه باشند.

کنترل‌کننده و نقاط پایانی از طریق یک شبکه هم‌پوشانی (Overlay) با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. شبکه هم‌پوشانی، یک شبکه مجازی است که روی شبکه زیرساختی اجرا می‌شود و مسئول انتقال ترافیک شبکه بین نقاط پایانی SD-WAN را بر عهده دارد. این شبکه هم‌پوشانی بر مبنای فناوری کارآمدی که تونل‌زنی (Tunneling) نام دارد به منظور تفکیک کردن سطوح فیزیکی و منطقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این توصیف باید بگوییم که اولین قدم در پیاده‌سازی شبکه‌های SD-WAN پیاده‌سازی این تونل‌های مبتنی بر الگوریتم‌های رمزگذاری است که از ابتدا تا انتهای شبکه را پوشش می‌دهند.

 


بررسی راهکار SD-WAN

SD-WAN راهکارهایی برای بهبود کارایی و مدیریت شبکه در شرکت‌ها ارائه می‌دهد که از مهم‌ترین آن‌ها به موارد زیر باید اشاره کرد:

 

مدیریت ترافیک: SD-WAN به شرکت‌ها کمک می‌کند تا ترافیک شبکه خود را بهبود دهند و از یکپارچگی و بهینه‌سازی ترافیک برای برنامه‌های حساس به زمان استفاده کنند. به عبارت دیگر، با استفاده از SD-WAN، شرکت‌ها می‌توانند ترافیک شبکه خود را به منظور بهبود عملکرد برنامه‌های حساس به زمان، مانند ویدئو، صدا، وبینارها و غیره، مدیریت کنند.

 

مدیریت پهنای باند: با استفاده از SD-WAN، شرکت‌ها می‌توانند به طور دقیق پهنای باند را برای برنامه‌های خود تعیین کنند و از افزایش هزینه‌ی پهنای باند جلوگیری کنند.

 

پیشنهاد مطالعه : پهنای باند چیست؟ تفاوت آن با سرعت

 

افزایش امنیت: SD-WAN قابلیت رمزگذاری ترافیک شبکه را فراهم می‌کند و به شرکت‌ها کمک می‌کند تا مانع نفوذ هکرها به شبکه شوند.

 

افزایش قابلیت اطمینان: با استفاده از SD-WAN، شرکت‌ها می‌توانند به طور موثرتری از شبکه استفاده کنند و همچنین تعداد خطاهای شبکه یا عدم دسترسی به شبکه را به حداقل برسانند.

 

پشتیبانی از شعبات: با استفاده از SD-WAN، شرکت‌هایی که دارای شعبات و دفاتر در مکان‌های مختلف هستند، می‌توانند به بهترین شکل با آن‌ها در ارتباط باشند و هزینه‌های مربوط به اتصال شعبات به یکدیگر را کم کنند.

 


کانفیگ SD-WAN

پیکربندی SD-WAN فرآیندی است که شامل تنظیم دستگاه‌های SD-WAN و شبکه زیرساختی است که شامل مراحل زیر است:

 

انتخاب دستگاه‌های SD-WAN: اولین قدم در پیکربندی SD-WAN، انتخاب دستگاه‌های موردنیاز است. دستگاه‌های SD-WAN باید با شبکه زیرساختی سازگار باشند و قابلیت‌های مورد نیازتان را داشته باشند.

پیکربندی دستگاه‌های SD-WAN: پس از انتخاب دستگاه‌های SD-WAN، باید آن‌ها را پیکربندی کنید. پیکربندی تنظیمات شبکه مواردی مثل تنظیم آدرس آی‌پی، دروازه پیش‌فرض (Gateway) و سامانه نام دامنه (DNS) را شامل می‌شود. در مرحله بعد، باید پیکربندی خط‌مشی‌های SD-WAN را انجام دهید. این خط‌مشی‌ها موارد مختلفی را شامل می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها چگونگی نحوه مدیریت ترافیک شبکه است.

پیکربندی شبکه زیرساختی: در نهایت، باید شبکه زیرساختی را پیکربندی کنید که شامل پیکربندی مسیریاب‌ها و سوئیچ‌ها است. همچنین، باید پیکربندی مرتبط با خط‌مشی‌های امنیتی را انجام دهید و تعیین کنید که ترافیک شبکه بر مبنای چه پروتکل‌هایی انتقال داده شود.

 


راهکار SDWAN برای چه چیزی استفاده می شود؟

هنگامی که صحبت از راهکاری SDWAN به میان می‌آید در اصل منظور ما کاربرد SD-WAN در دنیای واقعی است. شبکه‌های SD-WAN کاربردهای مختلفی در دنیای فناوری اطلاعات دارند، اما همگی به منظور کنترل و مدیریت شبکه بر پایه راه‌حل‌های نرم‌افزارمحور مورد استفاده قرار می‌گیرند. از کاربردهای مهم SD-WAN باید به افزایش پهنای باند، بهبود عملکرد شبکه، کاهش هزینه‌ها، توزیع و انتقال ترافیک بر پایه الگوریتم‌‌های رمزگذاری شده و مدیریت متمرکز اشاره کرد.

 


 

3 نوع معماری SD-WAN

در واقع، تقسیم‌بندی معماری SD-WAN به چهار نوع مختلف به شرح زیر انجام می‌شود:

 

معماری مرکزی (Centralized): در این نوع معماری، تمامی ترافیک شبکه به یک نقطه مرکزی (مثل دیتاسنتر) هدایت می‌شود و تصمیم‌گیری در مورد انتقال داده‌ها با استفاده از یک کنترل‌کننده مرکزی یا نرم‌افزار انجام می‌شود. این نوع معماری برای شرکت‌هایی که دارای دفاتر مرکزی هستند و از شبکه‌های خصوصی استفاده می‌کنند، مناسب است.

 

معماری توزیع شده (Distributed): در این معماری، هر شعبه یا دفتر دارای یک دستگاه SD-WAN محلی است و تصمیم‌گیری در مورد انتقال داده‌ها به صورت توزیع شده و بر اساس شرایط محلی در هر شعبه انجام می‌شود. این نوع معماری برای شرکت‌هایی که دارای شعبات مختلف هستند، مناسب است.

 

معماری هیبریدی (Hybrid): در این نوع معماری، ترافیک شبکه به صورت ترکیبی از معماری مرکزی و توزیع شده هدایت می‌شود. در این حالت، بخشی از ترافیک به یک نقطه مرکزی (مثل دیتاسنتر) هدایت می‌شود و بخش دیگری به صورت توزیع شده انجام می‌شود. این نوع معماری به شرکت‌هایی که دارای شعبات مختلف هستند و از شبکه‌های خصوصی و اینترنت عمومی استفاده می‌کنند، مناسب است.

 

معماری محلی به محلی (On-premises to On-premises): در این نوع معماری، دو SD-WAN محلی به صورت مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و ترافیک شبکه بین این دو به صورت مستقیم انتقال می‌یابد. این نوع معماری برای شرکت‌هایی که از شبکه‌های خصوصی استفاده می‌کنند، مناسب است.

 


4 جزء مرکزی معماری SDWAN

 

معماری SD-WAN شامل چهار جزء مرکزی به شرح زیر است:

مرکز کنترل (Controller): مرکز کنترل به عنوان هسته مرکزی برای مدیریت تمامی دستگاه‌های SD-WAN در شبکه عمل می‌کند. این مرکز کنترل نقش مهمی در کنترل و مدیریت ترافیک شبکه، توزیع ترافیک، مدیریت پهنای باند و تنظیمات امنیتی دارد.

 

دستگاه‌های SD-WAN: دستگاه‌های SD-WAN معمولا در نقاط مختلف شبکه نصب می‌شوند و به منظور توزیع ترافیک، بهبود عملکرد شبکه و افزایش امنیت استفاده می‌شوند.

 

شبکه‌های انتقال (Transport Networks): شبکه‌های انتقال، شبکه‌هایی هستند که داده‌ها در آن‌ها انتقال می‌یابند. این شبکه‌ها می‌توانند شبکه‌های خصوصی مانند MPLS یا اینترنت باشند.

 

مراکز داده ابری (Cloud Data Centers): مراکز داده ابری معمولا به عنوان پایانه‌های شبکه برای دسترسی به برنامه‌ها و خدمات در تعامل با اینترنت استفاده می‌شوند. SD-WAN امکان دسترسی به مراکز داده ابری را از طریق شبکه‌های انتقال و دستگاه‌های SD-WAN فراهم می‌کند.

 


SDWAN کدام لایه شبکه را پوشش می‌دهد؟

SD-WAN به عنوان یک فناوری شبکه، بیشتر در لایه سه و چهار مدل OSI مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور خاص، SD-WAN برای بهبود عملکرد شبکه‌های WAN طراحی شده است و همان‌گونه که اشاره شد لایه سه و چهار مدل OSI را پوشش می‌دهد. اکنون به این پرسش مهم می‌رسیم که کدام پروتکل‌ها در تکنولوژی SD-WAN استفاده می‌شود؟ در لایه سه، SD-WAN از پروتکل‌های مسیریابی مانند OSPF مخفف Open Shortest Path First و BGP مخفف Border Gateway Protocol برای مدیریت ترافیک شبکه و بهبود عملکرد استفاده می‌کند. همچنین، SD-WAN برای بهینه‌سازی ترافیک شبکه از تکنولوژی‌هایی مانند توزیع ترافیک و تعیین مسیر بهتر استفاده می‌کند.

 

در لایه چهار، SD-WAN از پروتکل‌های TCP و UDP برای مدیریت انتقال داده‌ها استفاده می‌کند. همچنین، SD-WAN با استفاده از تکنولوژی‌های QoS و توزیع ترافیک، بهبود عملکرد شبکه را بهبود می‌بخشد و کیفیت خدمات را افزایش می‌دهد.

 

پیشنهاد مطالعه: TCP/IP چیست؟


آیا SDWAN فایروال هست؟ چگونه به هم مرتبط می باشند؟

SD-WAN و فایروال دو فناوری متفاوت هستند و هر یک وظایف و کاربردهای مختلف در شبکه‌های کامپیوتری دارند. تفاوت‌های اصلی بین SD-WAN و فایروال بر مبنای عملکرد به شرح زیر است:

 

  1. وظیفه اصلی: SD-WAN برای بهبود عملکرد و بهینه‌سازی ترافیک شبکه‌های WAN استفاده می‌شود، در حالی که فایروال برای افزایش امنیت شبکه‌ها و محافظت از آن‌ها در برابر حملات و نفوذهای ناخواسته استفاده می‌شود.

 

  1. نحوه عملکرد: SD-WAN با به کارگیری تکنولوژی‌هایی مانند توزیع ترافیک و تعیین مسیر بهتر، بهبود عملکرد شبکه را فراهم می‌کند. در حالی که فایروال با استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند بسترهای مسدودسازی به تشخیص و جلوگیری از بروز حملات شبکه کمک می‌کند.

 

  1. محل استفاده: SD-WAN بیشتر در شبکه‌های WAN استفاده می‌شود، در حالی که فایروال‌ها در هر زمینه‌ای که مرتبط با شبکه است، مثل شبکه‌ای محلی، مجازی، SD-WAN و غیره استفاده می‌شود.

 

  1. نوع ترافیک: SD-WAN بیشتر برای بهبود عملکرد مدیریت ترافیک داده استفاده می‌شود، در حالی که فایروال بیشتر برای مدیریت و جلوگیری از بروز ترافیک ناخواسته و حملات شبکه استفاده می‌شود.

 

پیشنهاد محصول: خرید فایروال فورتی نت

 

همان‌گونه که اشاره کردیم، SD-WAN و فایروال دو فناوری متفاوت هستند، با این حال، می‌توان از این دو فناوری برای بهبود عملکرد و امنیت شبکه‌های کامپیوتری استفاده کرد. برای مثال، با ترکیب SD-WAN و فایروال می‌توان بهبود عملکرد شبکه و افزایش امنیت آن را فراهم کرد. نحوه ارتباط و ارتباطات بین SD-WAN و فایروال به این صورت است که فایروال می‌تواند به صورت سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری مستقر شود و بر اساس قوانین و سیاست‌های تعیین شده، ترافیک شبکه را مانیتور و مدیریت کند، در حالی که SD-WAN می‌تواند به صورت خودکار ترافیک را به مسیرهای بهینه توزیع کند و بهبود عملکرد شبکه را فراهم کند. در کل، ترکیب SD-WAN و فایروال می‌تواند بهبود عملکرد و افزایش امنیت شبکه‌های کامپیوتری را فراهم کند.


برای راه اندازی SDWAN به چه چیزی نیاز است؟

برای راه‌اندازی معماری SD-WAN به ملزومات مختلفی مثل راه‌حل‌های مجازی، هایپروایزرها، سیستم عامل میزبان و غیره نیاز داریم که در قالب ابزارها و راه‌حل‌های زیر قرار می‌گیرند:

 

دستگاه‌های SD-WAN:

برای راه‌اندازی یک شبکه SD-WAN، ابتدا باید دستگاه‌های SD-WAN را در نقاط مختلف شبکه نصب کرد. این دستگاه‌ها معمولا شامل روترهای SD-WAN هستند که می‌توانند به شبکه‌های خصوصی و اینترنت متصل شوند و بهبود عملکرد شبکه را ارمغان آورند.

 

پیشنهاد محصول: لود بالانسر SD-WAN پپلینک

 

مرکز کنترل SD-WAN:

برای مدیریت و کنترل تمامی دستگاه‌های SD-WAN در شبکه، نیاز به یک مرکز کنترل SD-WAN دارید. این مرکز کنترل می‌تواند به عنوان نقطه مرکزی برای مدیریت ترافیک شبکه، توزیع ترافیک، مدیریت پهنای باند و تنظیمات امنیتی مورد استفاده قرار گیرد.

 

شبکه‌های انتقال:

شبکه‌های انتقال، شبکه‌هایی هستند که داده‌ها در آن‌ها انتقال می‌یابند. این شبکه‌ها می‌توانند شبکه‌های خصوصی مانند MPLS یا اینترنت باشند.

 

مراکز داده ابری:

مراکز داده ابری معمولا به عنوان پایانه‌های شبکه برای دسترسی به برنامه‌ها و خدمات در اینترنت استفاده می‌شوند. SD-WAN امکان دسترسی به مراکز داده ابری را از طریق شبکه‌های انتقال و دستگاه‌های SD-WAN فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا