بررسی استوریج های Dell EMC

استوریج EMC یکی از کارآمدترین راه‌حل‌ها در زمینه ذخیره‌سازی داده‌ها در مقیاس کلان سازمانی است که طیف گسترده‌ای از امکانات قدرتمند و متنوع را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد. لازم به توضیح است که EMC یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شرکت‌ها در زمینه تولید تجهیزات ذخیره‌سازی اطلاعات است که محصولات آن توانایی پاسخ‌گویی به نیازهای سطح بالای سازمان‌ها را دارند.

 

استوریج EMC چیست؟

در دنیای دیجیتال امروز، اطلاعات حرف اول را می‌زنند. حجم عظیمی از داده‌ها به طور مداوم تولید، ذخیره‌سازی و جابجا می‌شوند. برای مدیریت کارآمد این حجم انبوه از اطلاعات، به سیستم‌های ذخیره‌سازی قدرتمند و قابل اعتماد نیاز داریم. استوریج EMC، مجموعه‌ای از راهکارهای نوین ذخیره‌سازی داده‌ها که توسط شرکت Dell EMC طراحی شده‌اند را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا به طور موثر به مدیریت، ذخیره‌سازی و محافظت از اطلاعات بپردازند. EMC طیف گسترده‌ای از سیستم‌های ذخیره‌سازی را برای پاسخگویی به نیازهای مختلف سازمان‌ها، از کسب‌وکارهای کوچک گرفته تا شرکت‌های بزرگ و مراکز داده‌ عظیم، طراحی کرده است. فرقی نمی‌کند که به دنبال ذخیره‌سازی فایل‌ها و برنامه‌های کاربردی، داده‌های پایگاه داده، اطلاعات حیاتی کسب‌وکار یا هر نوع داده دیگری باشید، EMC راه‌حلی متناسب با نیازهای شما دارد. از جمله قابلیت‌های کاربردی که استوریج‌های EMC در اختیارتان قرار می‌دهند به موارد زیر باید اشاره کرد:

 

  • عملکرد و مقیاس‌پذیری بالا: سیستم‌های EMC حداکثر عملکرد و قابلیت ارتقا را ارائه می‌دهند تا با رشد نیازهای داده‌ای بتوانید به شکل کارآمدی داده‌های خود را ذخیره‌سازی کنید.
  • قابلیت اطمینان و امنیت: EMC کارآمدترین مکانیزم‌ها را به منظور تامین امنیت و دسترس‌پذیری اطلاعات با استفاده از فناوری‌های پیشرفته امنیتی و راه‌حل‌های پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات ارائه می‌دهد تا مطمئن شوید که اطلاعات در اثر حملات سایبری یا بلایای طبیعی از دست نخواهند رفت.
  • کاهش هزینه‌ها: سیستم‌های ذخیره‌سازی EMC با کارایی بالا به شما کمک می‌کنند تا هزینه‌های ذخیره‌سازی خود را به طور قابل‌توجهی کاهش دهید.
  • مدیریت آسان: EMC طیف وسیعی از ابزارهای مدیریتی را ارائه می‌دهد که به شما کمک می‌کند تا به طور موثر سیستم‌های ذخیره‌سازی خود را مدیریت و نظارت کنید.

 

ترکیب این ویژگی‌ها به همراه ویژگی‌های سخت‌افزاری سطح بالا باعث شده تا استوریج‌های EMC در زمینه‌های مختلف قابل استفاده باشند. به طور مثال، EMC راهکارهای ایده‌آلی برای ذخیره‌سازی ایمن و کارآمد فایل‌ها و اشتراک‌گذاری داده‌ها ارائه می‌کند تا کاربران گروه‌های مختلف بتوانند به ساده‌ترین شکل به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. همچنین، راه‌حل‌های مقرون‌به‌صرفه و کارآمدی را برای ذخیره‌سازی اطلاعات شخصی و اداری ارائه می‌دهد. لازم به توضیح است که در مقیاس کلان، سیستم‌های ذخیره‌سازی  کلاس enterprise-grade این شرکت، برای ذخیره‌سازی امن و قابل‌اعتماد حجم عظیمی از داده‌های سازمانی طراحی شده‌اند. یکی دیگر از کاربردهای قدرتمند و بالقوه استوریج‌های EMC در ارتباط با پشتیبانی از راه‌حل‌های مجازی است. EMC راه‌حل‌های ذخیره‌سازی ایده‌آلی را برای محیط‌های مجازی ارائه می‌دهد که به شما کمک می‌کند تا از مزایای این فناوری قدرتمند به طور کامل بهره‌مند شوید. به طور مثال، شرکت‌های فعال در زمینه ارائه خدمات وب یا ابر قادر هستند از استوریج‌های EMC در ارتباط با عملیات هاستینگ استفاده کنند. با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم باید بگوییم که EMC با ارائه راهکارهای نوین و قابل اعتماد ذخیره‌سازی داده‌ها، کمک می‌کند تا به طور موثر اطلاعات را مدیریت، ذخیره‌سازی و ایمن کنید.

سری‌های مختلف استوریج EMC

شرکت دل در طول سال‌های گذشته طیف بسیار گسترده و متنوعی از استوریج‌ها که در سه گروه اصلی تمام فلش، هیبریدی و هارد دیسکی قرار دارند را به بازار عرضه کرده که هر یک زیرمجموعه‌های خاص خود را دارند. به همین دلیل پرداختن به همه آن‌ها در یک مقاله امکان‌پذیر نیست. از این‌رو، در ادامه به برخی از محبوب‌ترین استوریج‌های این شرکت اشاره می‌کنیم:

 

استوریج VMAX Series

 

استوریج VMAX Series دل، یک سیستم ذخیره‌سازی سازمانی با کارایی بالا است که باهدف پاسخ‌گویی به نیازهای مختلف سازمان‌ها در ارتباط با میزبانی پایگاه‌های داده، برنامه‌های کاربردی، تجزیه و تحلیل و کلان داده‌ها و غیره ایده‌آل است. این سری از سیستم‌ها با محوریت عملکرد، قابلیت اطمینان و مقیاس‌پذیری بالا شناخته می‌شوند و می‌توانند حجم زیادی از داده‌ها را در فضایی کم ذخیره کنند. از ویژگی‌های اصلی استوریج‌های سری VMAX Series به موارد زیر باید اشاره کرد:

 

  • عملکرد بالا: این سری از سیستم‌ها با استفاده از فناوری‌های پیشرفته مانند Flash NVMe و Multi-Path I/O، عملکرد بسیار بالایی را ارائه می‌دهند.
  • قابلیت اطمینان: با استفاده از ویژگی‌های مختلف مانند RAID، Replication و Data Protection، از داده‌ها در برابر خرابی‌ها محافظت می‌کنند.
  • مقیاس‌پذیری: می‌توانند به راحتی با نیازهای ذخیره‌سازی در حال رشد، هماهنگ شوند.
  • کارایی: از ویژگی‌های مختلف مانند Data Deduplication و Data Compression استفاده می‌کنند تا به شکل بهینه از فضای ذخیره‌سازی استفاده کنید.
  • امنیت: از ویژگی‌های مختلف مانند رمزنگاری و کنترل دسترسی برای محافظت از داده‌ها در برابر دسترسی غیرمجاز محافظت می‌کنند.

 


استوریج‌های سری Unity XT

استوریج سری Unity XT در گروه سیستم‌های ذخیره‌ساز میان‌رده و بالارده این شرکت هستند که جانشین نسل‌های قبلی ذخیره‌سازهای Dell EMC و سری‌های Unity و VNX شدند. این استوریج‌ها به دلیل ویژگی‌های سطح بالای زیر مورد توجه شرکت‌ها قرار دارند.

 

  • ذخیره‌سازی یکپارچه (Unified Storage): می‌توانند در قالب یک نس واحد مورد استفاده قرار گیرند یا به عنوان گره‌ای در خدمت SAN باشند. بنابراین، شما می‌توانید از آن‌ها هم برای پشتیبانی از سرورها از طریق اتصال به سرور و هم در زمینه شبکه منطقه ذخیره‌سازی بر مبنای معماری ذخیره‌سازی بلوک‌محور (block storage) استفاده کنید.
  • عملکرد بالا: سری Unity XT بسته به مدل می‌تواند از هارد دیسک‌ها و حافظه‌های حالت جامد یا به طور اختصاصی از حافظه‌های فلش که تحت عنوان مدل‌های All-Flash به بازار عرضه شده‌اند، استفاده کند که باعث می‌شود نسبت به نسل‌های قبلی خود از سرعت و کارایی بالاتری برخوردار باشد.
  • مدیریت آسان: رابط کاربری ساده این سری از استوریج‌ها باعث می‌شود تا مدیریت و راه‌اندازی آن‌ها به سادگی انجام شود.
  • قابلیت اطمینان: با استفاده از فناوری‌های پر کاربردی مثل RAID و Data Replication از داده‌ها در برابر خرابی‌ها محافظت می‌کند.

 

با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم باید بگوییم که این سری از استوریج‌های دل که در بازار ایران نیز محبوبیت زیادی دارند، اجازه می‌دهند بر مبنای یک سیستم ذخیره‌سازی یکپارچه، به میزان قابل توجهی پیچیدگی‌ها را کم کنید. به همین دلیل، یک گزینه ایده‌آل برای ذخیره‌سازی فایل‌ها، اسناد، تصاویر، ویدیوها و فایل‌های اشتراکی، میزبانی پایگاه‌های داده، قابل‌استفاده در تعامل با راه‌حل‌های ERP، CRM و  مجازی‌سازی است.


استوریج سری Isilon EMC

استوریج سری Isilon EMC یک پلتفرم ذخیره‌سازی شبکه‌ای مقیاس‌پذیر (scale-out NAS) است که برای سازمان‌هایی طراحی شده که نیازمند مدیریت حجم زیادی از داده‌های بدون ساختار هستند. این داده‌ها می‌توانند فایل‌های آرشیو، اطلاعات پشتیبان، ویدیو، داده‌های حسگرها مربوط به اینترنت اشیا و مجموعه داده‌های تجزیه و تحلیل باشند. برخلاف ذخیره‌سازهای سنتی که با افزایش ظرفیت پیچیده‌تر می‌شوند، استوریج Isilon به گونه‌ای طراحی شده که به راحتی مقیاس‌پذیر باشد. شما می‌توانید با افزودن گره‌های (nodes) بیشتر به خوشه Isilon، ظرفیت و عملکرد ذخیره‌سازی را به طور خطی افزایش دهید. به طور مثال، استوریج ترکیبی Isilon H400 پهنای باند چند گیگابیت بر ثانیه را برای هر شاسی ارائه می‌دهد و قادر به پشتیبانی از 120 تا 480 ترابایت فضای ذخیره‌سازی در هر شاسی است. به طور خلاصه، اگر به دنبال یک راه‌حل ذخیره‌سازی انعطاف‌پذیر، مقیاس‌پذیر و با کارایی بالا برای مدیریت حجم زیادی از داده‌های بدون ساختار هستید، استوریج سری Isilon EMC یک گزینه ایده‌آل برای است.

 


استوریج سری XtremIO X2 Dell EMC

 

استوریج سری XtremIO X2 Dell EMC یک سیستم ذخیره‌سازی تمام‌فلاش (all-flash) با کارایی بالا برای سازمان‌هایی است که نیازمند ذخیره‌سازی اطلاعا ت و دسترسی به آن‌ها با تاخیر کم و عملکرد بالا در ارتباط با برنامه‌های کاربردی حیاتی هستند. سری  XtremIO X2از فناوری فلش برای دستیابی به تاخیر کم و پهنای باند بالا برای دسترسی به داده‌ها استفاده می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود تا این سری از استوریج برای برنامه‌های کاربردی با کارایی بالا مانند پایگاه‌های داده، مجازی‌سازی و تجزیه و تحلیل ایده‌آل باشد. همچنین، استوریج‌های سری مذکور از تکنیک‌های مختلف کاهش داده مانند تکثیر داده درون خطی (inline data deduplication) و فشرده‌سازی داده درون خطی (inline data compression) استفاده می‌کند. این تکنیک‌ها به کاهش فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز برای داده‌ها کمک می‌کند. ویژگی کارآمد دیگری که ارائه می‌کند، فناوری است که تحت عنوان یکپارچه‌سازی مدیریت داده‌های کپی شده (Integrated Copy Data Management) نام دارد و به شما اجازه می‌دهد نسخه‌های پشتیبان و داده‌ها را به شکل بهتری مدیریت کنید.

 


استوریج سری PowerMax Dell EMC

 

استوریج سری PowerMax Dell EMC یک راهکار ذخیره‌سازی سازمانی با کارایی بالا است که از جدیدترین فناوری‌های ذخیره‌سازی مانند NVMe و Storage Class Memory (SCM) برای ارائه عملکرد، قابلیت اطمینان و مقیاس‌پذیری بی‌نظیر در ارتباط با برنامه‌های کاربردی حیاتی سازمانی استفاده می‌کند. به بیان دقیق‌تر، سری PowerMax با استفاده از فناوری‌های قدرتمندی مثل تکنولوژی NVMe و SCM، کمترین تاخیر و بالاترین پهنای باند برای دسترسی به داده‌ها را ارائه می‌دهد و به همین دلیل برای طیف وسیعی از برنامه‌های کاربردی با کارایی بالا، از جمله پایگاه‌های داده، مجازی‌سازی، تجزیه و تحلیل کلان‌داده (Big Data Analytics) و هوش مصنوعی ایده‌آل است. ویژگی قدرتمند بعدی این سری، مقیاس‌پذیری بالا است. سری PowerMax به گونه‌ای طراحی شده است که به راحتی با نیازهای ذخیره‌سازی در حال رشد سازگار شود.  بنابراین، می‌توانید ظرفیت و عملکرد را به صورت مستقل با افزودن انکلوژرهای رسانه پویا (‌Dynamic Media Enclosure) افزایش دهید. این سری نیز همانند دیگر مدل‌های رده بالای دل، از تکنیک‌های تکثیر داده درون خطی و فشرده‌سازی داده درون خطی استفاده می‌کند تا فضای ذخیره‌سازی به شکل بهینه استفاده شده و هزینه‌ها کاهش پیدا کنند.

 


استوریج سری Data Domain Dell EMC

 

سری Data Domain Dell EMC از سری‌های رده بالای شرکت دل است که برای پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات طراحی شده و با استفاده از مکانیزم حذف تکراری (dedupe) و فشرده‌سازی داده‌ها، به طور قابل توجهی فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز را کاهش می‌دهد و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. این سری از استوریج‌ها با عملکرد و قابلیت اطمینان بالا برای محافظت از داده‌ها در برابر هرگونه ریسک طراحی شده‌اند و می‌توانند از طیف گسترده‌ای از منابع پشتیبان‌گیری مانند سرورها، پایگاه‌های داده، برنامه‌های کاربردی و راه‌حل‌های مجازی پشتیبانی کنند.

علاوه بر مدل‌های یاد شده، دل، استوریج‌های دیگری نیز به بازار عرضه کرده که از آن جمله باید به سری ECS سرنام (Elastic Cloud Storage) ، سری Compellent سرنام Dell EMC SC Series و Dell EMC ECS Object Storage اشاره کرد.

 


استوریج‌های سری unity دل

 

استوریج‌های سری Unity 300، 400 Unity  و 500 Unity  از خانواده استوریج‌های هیبریدی دل هستند که برای سازمان‌های با نیازهای ذخیره‌سازی متوسط طراحی شده‌اند. این سری از استوریج‌ها از حجم ذخیره‌سازی فلش برای عملکرد بالا و هارد دیسک‌های سنتی (HDD) برای دستیابی به ظرفیت بالا به شکل ترکیبی پشتیبانی می‌کنند و تعادلی بین سرعت و مقرون به صرفه بودن را ارائه می‌دهند. به طور خلاصه تفاوت‌های کلیدی این مدل‌ها به شرح زیر است:

 

مدل

عملکرد

ظرفیت

مقیاس‌پذیری

موارد استفاده

Unity 300 کم کم متوسط کاربران با نیازهای ذخیره‌سازی پایه، برنامه‌های کاربردی غیرحساس به عملکرد
Unity 400 متوسط متوسط بالا پایگاه‌های داده، برنامه‌های کاربردی مجازی، تجزیه و تحلیل کلان‌داده
Unity 500 بالا بالا بالا برنامه‌های کاربردی حساس به عملکرد، میزبانی پایگاه‌های داده‌های بزرگ، هوش مصنوعی

 

به طور خلاصه باید بگوییم که Unity 300 برای استقرارهای کوچک یا کارهای پایه که به قیمت مناسب و عملکرد متوسط نیاز دارند، مناسب است، در حالی که Unity 400 برای برنامه‌های کاربردی حساس به عملکرد مانند پایگاه‌های داده، برنامه‌های مجازی و تجزیه و تحلیل کلان‌داده مناسب است و Unity 500 برای برنامه‌های کاربردی با کارایی بالا، پایگاه‌های داده‌های بزرگ و هوش مصنوعی مناسب است. انتخاب مدل مناسب به نیازها و بودجه سازمانی بستگی دارد. برای انتخاب دقیق‌تر، پیشنهاد می‌کنیم با متخصصان شرکت نتسا تماس حاصل فرمایید تا مشاورهای فنی را در اختیارتان قرار دهند. لازم به توضیح است که تمام مدل‌ها از راه‌حل‌های نرم‌افزاری قدرتمندی مانند یکپارچه‌سازی مدیریت داده‌ها برای محافظت از داده‌ها و مدیریت آسان بهره‌مند هستند.


مزایای استوریج EMC

از مزایای استوریج EMC به موارد زیر باید اشاره کرد:

عملکرد بالا: استوریج‌های EMC با استفاده از جدیدترین فناوری‌های ذخیره‌سازی مثل NVMe عملکرد و پهنای باند بالایی را برای دسترسی به داده‌ها ارائه می‌کنند. این امر باعث می‌شود تا این استوریج‌ها برای برنامه‌های کاربردی با کارایی بالا مانند پایگاه‌های داده، تجزیه و تحلیل کلان‌داده و هوش مصنوعی ایده‌آل باشند.

 

قابلیت اطمینان بالا: از ویژگی‌های مختلفی برای محافظت از داده‌ها در برابر خرابی‌ها استفاده می‌کنند، از جمله RAID، تکثیر داده‌ها و قابلیت‌های بازیابی اطلاعات پیشرفته. این ویژگی به شما اطمینان می‌دهد که داده‌ها همیشه در دسترس هستند.

 

مقیاس‌پذیری: به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به راحتی با نیازهای ذخیره‌سازی در حال رشد سازگار هستند. شما می‌توانید ظرفیت و عملکرد را به صورت مستقل با افزودن محفظه‌های توسعه خارجی یا ارتقای نرم‌افزار افزایش دهید.

 

کاهش هزینه‌ها: از طریق به‌کارگیری تکنیک‌های مختلف کاهش داده مانند تکثیر داده درون خطی و فشرده‌سازی داده درون خطی کمک می‌کنند تا فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز را کاهش دهید و به طبع آن هزینه‌های ذخیره‌سازی را کم کنید.

 

مدیریت آسان: دارای رابط کاربری ساده و قابلیت خودکارسازی هستند که مدیریت آنها را آسان می‌کند. این امر به شما کمک می‌کند تا زمان و منابع فناوری اطلاعات خود را صرف وظایف مهم‌تر کنید.

 

امنیت: از ویژگی‌های امنیتی مختلفی برای محافظت از داده‌ها در برابر دسترسی غیرمجاز برخوردار هستند که از مهم‌ترین آن‌ها باید به الگوریتم‌های رمزگذاری و کنترل دسترسی اشاره کرد.

 

تنوع: طیف گسترده‌ای از استوریج‌ها را برای نیازهای مختلف ارائه می‌دهد که از معماری‌های ذخیره‌سازی داده‌ها همچون فایل‌محور، بلوک‌محور در مقیاس ابری شی‌محور پشتیبانی می‌کنند.

 

معایب استوریج EMC

در شرایطی که استوریج‌های این شرکت گلچینی از بهترین ویژگی‌ها را ارائه می‌کنند، اما معایبی نیز دارند.

هزینه: استوریج‌های EMC در مقایسه با برندهای دیگر گران‌قیمت هستند، به خصوص مدل‌های با کارایی بالا. همین مسئله باعث شده تا خرید آن‌ها برای همه شرکت‌ها امکان‌پذیر نباشد.

 

پیچیدگی: برخی از استوریج‌های EMC پیکربندی پیچیده‌ای دارند، بنابراین برای استفاده از آن‌ها به نیروهای متخصص نیاز است. این موضوع برای سازمان‌هایی که فاقد نیروهای متخصص هستند، چالش‌‌هایی را به همراه دارد.

 

ملاحظات مربوط به بروزرسانی: به‌روزرسانی نرم‌افزار و سیستم عامل در استوریج‌های EMC کمی سخت‌تر از برندهای دیگری مثل کیونپ است. بنابراین، هم پیچیده و هم زمان‌بر است که ممکن است در مدت زمان به‌روزرسانی عملکرد و دسترس‌پذیری را تحت تاثیر قرار دهند.

 


 

 

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید انواع هارد مناسب سرور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *