معرفی و بررسی ذخیره سازی DAS

ذخیره ساز DAS یا Direct Attached Storage چیست؟

ذخیره سازهای Direct Attached میتوانند به اشکال مختلفی نصب شوند و بیشتر سرورها حاوی 1 یا چند درایو دیسک محلی هستند که یا داخل محفظه سرور نصب شده اند و یا با استفاده از یک انکلوژر با تعدادی هارد HDD به سرور متصل شده اند. این درایوها معمولاً برای نصب سیستم عامل و برنامه های کاربری استفاده می شوند.

ذخیره سازهای DAS می توانند هم بصورت دیسک هایی باشند که بصورت مستقیم در شاسی سرور قرار می گیرند و هم می توانند بصورت یک Enclosure یا ذخیره ساز خارجی با اتصال از طریق یک کارت HBA، SCSI/SAS به سرور متصل شوند. از علت هایی که بسیاری از سازمان ها برای زیرساخت ذخیره سازی خود از روش های ذخیره سازی DAS استفاده می کنند نبود بودجه کافی می باشد، بین این دو نقطه هیچ دستگاه شبکه ای (مانند هاب، سوئیچ یا روتر) وجود ندارد پروتکل های اصلی مورد استفاده برای اتصالات DAS عبارتند از: ATA، SATA، eSATA، NVMe، SCSI، SAS، USB، USB 3.0 و IEEE 1394. در ادامه به مزایا و معایب استفاده از این نوع ذخیره ساز خواهیم پرداخت. در صورت نیاز به ذخیره سازی اضافی برای فایل های کاربری یا بانک اطلاعاتی، ممکن است نیاز به پیکربندی مجدد ذخیره ساز DAS متناسب با نیاز سازمان باشد.

مشاوره خرید Tape Drive اچ پی در نتسا

مزایا و معایب DAS Storage

میتوان گفت تفاوت کلیدی بین DAS و NAS در اینست که ذخیره سازی DAS تنها از طریق Host بصورت مستقیم به هر تجهیزی که متصل است، قابل دسترسی می باشد. ذخیره سازهای DAS نسبت به ذخیره سازهای NAS و سن استوریج ارزانتر می باشد و در صورت اتصال مستقیم به سرور، نصب آن آسان تر است. میتوان گفت شما تنها هزینه خرید یک هارد دیسک را پرداخت می کنید که امروزه حجم این دیسک ها به چندین ترابابت رسیده است.

 

 

شبکه SAN (storage area network) اشتراکات بیشتری با DAS نسبت به شبکه NAS دارد با این تفاوت شاخص که DAS یک رابطه 1:1 بین استوریج و هاست ایجاد میکند؛ درحالی که شبکه SAN ارتباطات بیشتری می سازد. به علت عدم عبور اطلاعات از networked storage برخی سازمان ها برای انواع خاصی از اپلیکیشن ها که به عملکرد بالایی نیاز دارند، شبکه DAS را انتخاب می کنند. به عنوان مثال مایکروسافت توصیه می کند که برای نصب های Exchange از DAS استفاده کنند.

برای راه اندازی سرورهای فیزیکی همچنان از ذخیره سازی DAS استفاده می کنند. سرعت بالای SSD ها باعث می شود که بوت شدن از طریق direct-attached storage از SAN مزایای بیشتری داشته باشد. زمانیکه از Local SSDها استفاده می شود، تنها چند ثانیه زمان لازم است تا یک physical server را Boot یا Reboot کند. این ویژگی کارآمدیست برای زمانیکه سرور، هاست ماشینهای مجازی یا VMs است که در صورت خرابی یا هنگام Downtime برای انجام سرویس یا نگهداری، باید سریع خاموش شوند. از ضعف های DAS اینست که، برخی خصوصیات مدیریتی رایج در ذخیره سازی مانند Remote Replication و Snapshot که در حالت NAS و SAN وجود دارد را دارار نمی باشد.

یک کنترلر RAID مبتنی بر PCIe معمولاً بصورت داخلی در سرور برای اتصال به استوریج پیکربندی شده است. از فناوری SAS (Serial Attached SCSI) برای اتصال دیسک Array ها استفاده می شود.

 

 

امکان اشتراک گذاری اطلاعات در ذخیره ساز های DAS وجود ندارد و طبق تعریف انجام شده تنها به سرور اختصاص داده شده به آن مرتبط می باشد. بنابراین نمی توان منابع مورد نیاز را با سرور یا ذخیره ساز دیگری به اشتراک گذاشت. این محدودیت دسترسی باعث می شود تا در زمان نیاز به دسترسی به سرورهای مجازی که بصورت دسته ای با استفاده از ویژگی هایی از قبیل VMware’s VMotion به منظور ایجاد محیط ذخیره سازی انعطاف پذیرتری ارائه می شود، امکان پذیر نباشد.

لیست قیمت استوریج اچ پی در نتسا

نتیجه بررسی شبکه DAS با ذخیره سازی NAS و SAN

با این حال ، ذخیره ساز DAS همچنین مزایای متعددی را ارائه می دهد، که علی رغم ظهور گزینه های ذخیره سازی پیشرفته تر، محبوبیت ماندگار آن را توضیح می دهد. در مقاله مقایسه استوریج های SAN, NAS, DAS در این زمینه توضیحات بیشتری ارائه شده است که مطالعه آن را پیشنهاد میکنیم. مزایای اصلی شامل تنظیمات و پیکربندی ساده، هزینه های اولیه پایین و سرعت بالا است. ذخیره ساز DAS راه حل ایده آل برای مشاغل کوچک تا متوسط (SMBs) است، جایی که داده ها معمولاً فقط باید بصورت محلی به اشتراک گذاشته شوند و کنترل هزینه ها همواره یک نگرانی مهم است.

بنابراین زمانی بهترین گزینه برای انتخاب ذخیره ساز DAS می باشد که نیاز به مقیاس پذیری بالا و مدیریت از طریق ریموت و یا مجازی سازی مورد نظر سازمان شما نباشد.

 


سوالات متداول 

 

DAS Storage چیست و چگونه کار میکند؟

ذخیره سازی DAS نوعی ذخیره‌سازی است که مستقیماً بدون عبور از شبکه به رایانه متصل می‌شود. حافظه ممکن است به صورت داخلی یا خارجی متصل شود. فقط host computer می‌تواند مستقیماً به داده‌ها دسترسی داشته باشد. دستگاه‌های دیگر باید از طریق host computer برای کار با داده‌ها عبور کنند.


مزایای DAS چیست؟

مزیت اصلی DAS این است که عملکرد بالا، راه اندازی و پیکربندی ساده‌تر، و معمولاً در مقایسه با ذخیره‌سازی SAN، هزینه کمتری دارد. نقطه ضعف آن این است که نمی‌توان آن را از طریق شبکه مدیریت کرد و ممکن است سطح redundancy مشابه NAS یا SAN را نداشته باشد. این یک دستگاه هدف خاص است.


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد ویژه نتسا